| کد خبر: 261288 |

◄ آیا طلاق از طرف مرد نیاز به اثبات شروط ضمن عقد دارد؟

ازدواج در واقع یک عقد قرارداد است که مطابق آن زن و شوهر تعهداتی را نسبت به یکدیگر متحمل می شوند. شرایطی که در عقد نکاح وجود دارد ممکن است جزو ذات عقد باشد که غیر قابل اجتناب است. این شروط وظایف و تعهدات زن و مرد در قبال یکدیگر را تعیین می کنند که لازم الاجرا هستند.

تین نیوز

هر یک از زوجین ممکن است تمایل به جدایی و طلاق داشته باشند. طلاق ممکن است از طرف مرد و یا زن مطرح شود، حالت دیگر هم طلاق توافقی است که بهترین وکیل طلاق در تهران روند پرونده را پیش می برد. اما شرایط برای دادخواست هر یک از آن ها متفاوت است. با توجه به این که شرایط عقد و توافقات آن چگونه باشد، شرایط طلاق متفاوت خواهد بود. در این مقاله از مجله وکیل چی (vakilchi.com) قصد داریم طلاق از طرف مرد را بررسی کنیم و ببینیم که آیا طلاق از طرف مرد نیاز به اثبات شروط ضمن عقد دارد؟ پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

شروط ضمن عقد چیست؟

ازدواج در واقع یک عقد قرارداد است که مطابق آن زن و شوهر تعهداتی را نسبت به یکدیگر متحمل می شوند. شرایطی که در عقد نکاح وجود دارد ممکن است جزو ذات عقد باشد که غیر قابل اجتناب است. این شروط وظایف و تعهدات زن و مرد در قبال یکدیگر را تعیین می کنند که لازم الاجرا هستند. دسته ای دیگر از شرایط عقد، شرایط قانونی هستند که اگر زوجین نسبت به آن توسط بهترین وکیل طلاق توافقی در تهران توافق کنند می توانند آن را انجام بدهند یا ندهند.

طلاق از طرف مرد چگونه است؟

بر اساس ماده 1133 قانون مدنی، مرد می تواند هر زمانی که بخواهد زن خود را طلاق دهد. حق طلاق در قانون کشور ما با مرد است، به همین دلیل مرد برای طلاق دادن زن نیازی به دلیل ندارد. اگر زن راضی به طلاق نباشد هم تاثیری در روند طلاق ندارد، فقط ممکن است صادر شدن حکم مقداری به تاخیر بیفتد. اگر مرد بخواهد بدون دلیل موجه زن خود را طلاق بدهد، موظف است مهریه، نفقه و اجرت المثل زن را مطابق قانون پرداخت نماید.

طلاق از طرف مرد نیاز به تشریفات خاصی ندارد، اگر مرد حق و حقوق زن را پرداخت نماید حکم طلاق صادر می شود. اما قانون برای ایجاد صلح و سازش مشاوره را به زوجین توصیه می نماید. یعنی زن و مرد باید جلسات مشاوره را پشت سر بگذارند تا شاید بتوانند مشکلات خود را حل و فصل نموده و از طلاق منصرف شوند.

اگر پس از مشاوره، مرد کماکان بر دادخواست خود مبنی بر طلاق پا بر جا باشد، دادگاه رای طلاق را با شرط پرداخت حقوق زن صادر می نماید. حضور حداقل دو نفر مرد که به عنوان شاهد طلاق بوده و صیغه طلاق را بشنوند لازم است.

پرداخت مهریه در طلاق از طرف مرد

مهریه ای هم از جمله مواردی است که با توافق طرفین تعیین و در عقدنامه ثبت می شود. مهریه زن عندالمطالبه است. یعنی زن می تواند هر زمانی که بخواهد آن را از مرد طلب نماید. اگر مرد تصمیم بگیرد زن را طلاق بدهد باید مهریه وی را تمام و کمال بپردازد. در واقع مرد بدون پرداخت مهریه نمی تواند زن را طلاق بدهد مگر زن مهریه را ببخشد. ممکن است زن در قبال شرایط خاصی مهریه را به مرد ببخشد.

در صورتی که ثابت شود فریب در ازدواج رخ داده است نیاری به پرداخت مهریه نیست. مثلا اگر ثابت شود زن بیماری داشته که پایه زندگی را متزلزل نموده و آن را از مرد مخفی کرده است فریب در ازدواج نموده است. اما اگر در جریان زندگی بیماری ایجاد شود جزو این دسته قرار نمی گیرد. مرد موظف است کل میزان مهریه را به زن بپردازد. اما در مورد زن باکره نصف مهریه تعیین شده به وی تعلق می گیرد.

پرداخت نفقه و اجرت المثل در طلاق از طرف مرد

مرد برای طلاق زن باید علاوه بر مهریه، نفقه و اجرت المثل وی را پرداخت نماید. نفقه در واقع هزینه زندگی زن می باشد که تا زمان عده بر عهده مرد است. عده به مدت زمان بعد از طلاق که زن امکان ازدواج را ندارد گفته می شود. دوران عده در قانون به مدت 100 روز تعیین شده است. اگر زوجه باکره باشد نفقه به وی تعلق نمی گیرد.

اجرت المثل در واقع سنوات زندگی مشترک است که به زن تعلق می گیرد. زمانی که مرد می خواهد زن را طلاق بدهد باید آن را پرداخت نماید. میزان اجرت المثل با توجه به تعداد فرزندان، دارایی زوج، وضعیت زوجه و سبک زندگی تعیین می شود. مدت زمان اجرت المثل برای کل دوران زندگی مشترک از تاریخ عقد تا تاریخ طلاق در نظر گرفته می شود. این مبلغ هر ساله توسط کارشناس رسمی دادگستری مشخص می شود.

دادگاه - رپرتاژ آگهی

کلام آخر

در این مقاله شرایط مختلف طلاق از طرف مرد را مورد بررسی قرار دادیم. مرد می تواند بدون دلیل زن را طلاق دهد اما موظف است علاوه بر مهریه نفقه و اجرت المثل او را هم پرداخت نماید. اگر در شروط ضمن عقد، شرایطی برای طلاق از طرف مرد ذکر شده باشد، زمانی که مرد می خواهد زن را طلاق بدهد باید آن شروط را اثبات نماید. از شما عزیزان کمال تشکر را داریم که ما را تا پایان مقاله آیا طلاق از طرف مرد نیاز به اثبات شروط ضمن عقد دارد؟ همراهی کردید. مجله وکیل چی بهترین و بزرگترین مرجع اطلاع رسانی حقوقی در ایران می باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.