| کد خبر: 261204 |

رپرتاژ آگهی؛

◄ معرفی رشته های دانشگاهی

امروزه در زندگی هر دانش آموزی، کنکور یک مرحله سرنوشت ساز محسوب می شود. با پشت سر گذاشتن موفقیت آمیز این مرحله، نوبت به انتخاب رشته می رسد.

تین نیوز

امروزه در زندگی هر دانش آموزی، کنکور یک مرحله سرنوشت ساز محسوب می شود. با پشت سر گذاشتن موفقیت آمیز این مرحله، نوبت به انتخاب رشته می رسد. متقاضیان ورود به عرصه تحصیلات دانشگاهی، با انتخاب یک رشته مناسب می توانند از پتانسیل های علمی خود به نحو احسن استفاده نمایند. از همین جهت، انتخاب رشته اهمیت دوچندانی دارد.

معرفی رشته های تجربی

شاید بتوان رشته تجربی را پرطرفدار ترین و پرمتقاضی ترین رشته در بین گروه های مختلف دانست. اگر به علوم پایه، زیستی (انسانی، جانوری و گیاهی) و شهودی علاقه دارید، رشته تجربی برای شما بسیار مناسب خواهد بود. زیرگروه های رشته های گروه تجربی شامل موارد زیر می شوند:

  • زیرگروه 1: این زیرگروه عمدتاً شامل رشته های پزشکی و پیراپزشکی می شود. رشته های زیرگروه 1 تجربی شامل رشته های مربوط به بهداشت و سلامت (پزشکی، دندانپزشکی، زیست شناسی، بهداشت و...) می شوند.
  • زیرگروه 2: رشته های زیرگروه 2 رشته های مرتبط با علوم شیمی را دربر می گیرند (از جمله داروسازی، شیمی محض و...).
  • زیرگروه 3: در این زیرگروه، رشته های مرتبط با علوم زمین از جمله زمین شناسی و اقیانوس شناسی جا دارند.
  • زیرگروه 4: این زیرگروه رشته های مرتبط با ریاضی را دربر می گیرد و شامل فیلدهایی از جمله مدیریت، حسابداری، علوم معارف و IT می شود.
  • زیرگروه 5: رشته های مرتبط با علوم طبیعی، از جمله تمامی زیرشاخه های کشاورزی و جنگلداری، محیط زیست و علوم ورزش در زیرگروه 5 جا دارند.

علاوه بر این، برخی رشته های گروه تجربی که در زیرگروه های علوم طبیعی و فنی و شیمی قرار می گیرند (از جمله زمین شناسی، شیمی محض، گرایش های کشاورزی و زیست شناسی) به صورت بدون کنکور قابل انتخاب خواهند بود.

معرفی رشته های ریاضی

رشته های گروه ریاضی، بهترین انتخاب برای کسانی هستند که به علوم محاسباتی، تجزیه و تحلیل و کار با داده ها علاقه مند باشند. این گروه نیز شامل زیرگروه های متعدد می شود که عبارتند از:

  • زیرگروه 1: رشته های مرتبط با علوم ریاضی و مشتقات آن، همراه با رشته های بخش مدیریت، IT، اقتصاد و مهندسی علوم فنی در این زیرگروه جا دارند.
  • زیرگروه 2: رشته های زیرگروه 2 ریاضی، عمدتاً رشته های مرتبط با حوزه شیمی را دربر می گیرند (از جمله مهندسی پلیمر، مهندسی پتروشیمی، مهندسی نفت و...).
  • زیرگروه 3: در این زیرگروه رشته های فنی و علمی کاربردی جا دارند؛ از جمله مهندسی صنایع، تمامی گرایش های عمران، الکترونیک و ....

برخی رشته های گروه ریاضی، از جمله گرایش های فیزیک، مهندسی مواد و متالورژی، بدون شرکت در کنکور نیز قابل انتخاب خواهند بود.

معرفی رشته های انسانی

رشته انسانی، مناسب افرادی است که قوه استدلال منطقی و علاقه فراوانی به مباحث علوم فلسفی، روانشناسی، معارف و الهیات داشته باشند.

رشته های بخش انسانی شامل رشته های مرتبط با علوم معارف اسلامی (مانند فلسفه و منطق)، علوم انسان شناسی (مانند جامعه شناسی، روانشناسی و ارتباطات اجتماعی)، گرایش های مدیریت، تاریخ و جغرافیا می شوند.

رشته های بدون کنکور گروه انسانی نیز زیرشاخه های متعددی از مدیریت، معارف دینی، علوم اجتماعی و غیره را شامل می شوند.

بررسی شهریه رشته های دانشگاهی

شهریه دانشگاهی بسته به گروه موردنظر شما و رشته انتخابی، و دوره ای که در آن اقدام به تحصیل نمایید، بستگی خواهد داشت. مبلغ شهریه بر اساس تعداد واحدهای تئوری، مقطع تحصیلی و سال تحصیل متغیر است. به طور کلی، شهریه رشته های دانشگاهی را می توانیم در سه سطح بررسی نماییم:

دانشگاه دولتی: مزیت اصلی قبولی در دانشگاه دولتی، تحصیل رایگان است. تنها در دو صورت، بابت تحصیل در دانشگاه دولتی هزینه دریافت می شود: زمانی که دانشجو در دوره شبانه قبول شده، و یا در طی سنوات مجاز تحصیلی موفق به دریافت تمامی نمره های قبولی نشده باشند که در این صورت بایستی به ازای هر واحد درسی، مبلغی پرداخت کنند.

داوطلب کنکور 1

 

دانشگاه آزاد: دانشگاه آزاد، یکی از ارگان های تحصیلی اداره شده تحت نظارت وزارت علوم و فناوری محسوب می شود. دانشگاه آزاد بسته به مقطع تحصیلی، گروه درسی (تجربی، انسانی، ریاضی و...) و رشته، مبالغ متفاوتی شهریه برای دانشجو تعیین می نماید.

پردیس خودگردان: شهریه رشته های ارائه شده در پردیس خودگردان گروه های مختلف نیز بسته به مقطع و رشته، متفاوت خواهد بود. هزینه تحصیل در این دانشگاه ها، با هزینه تحصیل در دانشگاه آزاد قابل مقایسه است.

بیکاری برای فارغ التحصیلان کدام رشته بیش تر است؟

قبل از هر چیزی، باید دقت داشته باشید که بیکاری فارغ التحصیلان یک رشته، به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد. مواردی از جمله بازار کار، تقاضای نیروی کار رشته ها، وضعیت اقتصاد و... بر میزان اشتغال تاثیر به سزایی دارند.

داوطلب کنکور

 

در نگاهی کلی، بیشترین نرخ بیکاری در رشته های بخش علوم اجتماعی، حقوق، بازرگانی، هنر، کشاورزی و فناوری مشاهده می شود. البته این امر به معنای بیکاری حتمی شما در صورت انتخاب رشته ای از گروه های فوق نیست.

پرطرفدارترین رشته های دانشگاهی کدام است؟

به طور کلی، پرطرفدارترین رشته های دانشگاهی در ایران، در گروه های تجربی و ریاضی و فیزیک قرار دارند. درحال حاضر، پرطرفدارترین رشته ها در ایران شامل حقوق، روانشناسی، حسابداری، مدیریت، اقتصاد، علوم تربیتی، گرایش های مدیریت و علوم فنی می شوند.

البته تقاضای زیاد پذیرش در این رشته ها، احتمال اشباع و کاهش سطح اشتغال را نیز درپی خواهد داشت.

انتشارات مهروماه، عرضه کننده برترین منابع کنکور

در صورتی که داوطلب شرکت در کنکور گروه های مختلف هستید و قصد دارید نتیجه درخشانی بگیرید، پیشنهاد ما به شما، کتاب های انتشارات مهروماه هستند! شما می توانید به راحتی کتاب های موردنظر خود را از بانک کتاب دانش لند تهیه نمایید.

منبع: بانک کتاب دانش لند

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.