| کد خبر: 257526 |

رپرتاژ آگهی؛

◄ تفاوت تیرآهن هاش سبک و سنگین

فولاد برای اولین بار در سال 1980 میلادی در ساختمان راند مکنالی در آمریکا مورد استفاده قرار گرفت و پس از آن تا به امروز به طور وسیع در ساخت سازه ها به کار گرفته شده است.

تین نیوز

فولاد برای اولین بار در سال 1980 میلادی در ساختمان راند مکنالی در آمریکا مورد استفاده قرار گرفت و پس از آن تا به امروز به طور وسیع در ساخت سازه ها به کار گرفته شده است. از جمله مهمترین و پرکاربردترین انواع تیرهای آهنی که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد، تیر آهن هاش یا بال پهن است. این تیر آهن یک پرفیل نورد شده است و به دلیل سطح مقطع هاش (H) شکل خود به این نام شناخته می شود. تیر آهن های هاش یا بال پهن در مقایسه با تیر آهن های معمولی یا I دارای بال های با ضخامت و پهنای بیشتری هستند و به همین دلیل سنگین تر از تیر آهن های معمولی می باشند. تیر آهن های بال پهن در مقابل تابیدگی و خم شدن مقاومت بسیار بالایی دارند به همین دلیل در ساخت ستون ها، تیرها و تیرهای پل در ساختمان ها و سازه های مهندسی به کار می روند. محصولاتی مانند تیر آهن هاش که دارای سطح مقطع مستطیلی نیستند، می توانند از طریق نورد تولید شوند.

تیرآهن هاش

فرآیند تولید تیرآهن هاش

پخت و افزایش دمای شمش فولادی

شکل دهی و فرم دهی شمش ها

عبور دادن از ایستگاه های چند مرحله ای برای تحت فشار قرار دادن محصول

کاهش لبه ها و ضخامت بال

سایزینگ نهایی

انواع تیر آهن بال پهن

تیرآهن هاش سبک (HEA)

تیرآهن هاش سنگین (HEB)

تیرآهن هاش فوق سنگین (HEM)

ابعاد تیر آهن هاش

تیر آهن در ایران معمولا در سایز 6 تا 14 متر و طبق استاندارد های اروپایی تولید می شود. همانطور که گفته شد تیر آهن های بال پهن بر اساس ضخامت، به سه دسته سبک، سنگین و فوق سنگین دسته بندی می شوند.

تیرآهن هاش 1

تفاوت تیرآهن هاش سبک و سنگین

تفاوت در وزن: اولین تفاوت هاش سبک و سنگین همانطور که از نامش پیدا است، تفاوت در وزن آن ها است که در قیمت هاش نیز بسیار تاثیرگذار است. از هاش سبک به دلیل کمتر بودن وزن آن بیشتر برای کاربردهایی همانند ساخت و ساز معمولی استفاده می کنند، ولی از هاش سنگین بیشتر برای کاربردهای جدی تر، صنعتی و یا در ساخت سازه های عظیم استفاده می شود. به این نکته توجه کنید معمولاً  هاش سنگین در طبقات پایینی مورد استفاده قرار می گیرد تا بار اضافی به ساختمان وارد نشود.

تفاوت در ابعاد: هاش سبک طول بال کمتری نسبت به ارتفاع دارد و ضخامت جان آن هم کمتر از ضخامت بال می باشد در مقایسه هاش سنگین ضخامت بال و جان هم اندازه ای دارد و ارتفاع و طول بال آن باهم برابر است. در ضمن هاش سنگین قابلیت تولید تا طول 100 متر را داشته ولی هاش سبک نهایتاً تا 30 متر قابلیت تولید دارد.

تفاوت در استحکام: هاش سنگین به دلیل وزن بیشتری که دارد، می تواند نیروهای کششی بیشتری را نسبت به هاش سبک تحمل کند. اگرچه هاش سبک در برابر کمانش موضعی بهتر عمل می کند، ولی به طور کلی با افزایش وزن هاش سنگین، استحکام آن هم افزایش پیدا می کند.

تفاوت در فرآیند تولید: هاش سنگین توسط نورد های چند جهته تولید می شود، ولی هاش سبک طی فرآیند نورد ساده تولید می گردد. در ضمن برای تولید هاش سبک فقط از یک مجموعه رول معمولی استفاده می شود.

تفاوت در کاربرد: تیرآهن ها به طور کلی برای ساخت ستون، اسکلت فلزی ساختمان، پل سازی و تولید ماشین آلات سنگین کاربرد دارد. در مقابل آن هاش سبک به دلیل وزن سبک تر برای کاربردهایی استفاده می شود که نیاز است وزن کمتری به سازه وارد شود یا استحکام زیادی لازم نیست.

تیرآهن هاش 3

قیمت تیر آهن هاش سبک و سنگین

قیمت هاش سبک و سنگین روزانه با توجه به قیمت دلار و میزان عرضه و تقاضا ممکن است دچار نوسان شود، بنابراین قیمت ثابتی برای این محصول پر کاربرد نمی توان در نظر گرفت. شما خریدار محترم می توانید برای اطلاع از قیمت لحظه ای آهن و میلگرد با کارشناسان پیوان تماس حاصل نمایید.

منبع: pivan.co

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.