| کد خبر: 254291 |

رپرتاژ آگهی؛

◄ سه نکته مهم در نگهداری و تعمیرات

مهمترین نکته در اجرای نگهداری و تعمیرات استفاده از نرم افزار cmms است، نرم افزار نگهداری تعمیرات یا همان cmms با درنظرگرفتن نیازهای پایه‌ای و ثانویه کاربران بخش نت در سازمان‌ ها، امکان برنامه‌ ریزی دقیق برنامه‌های مختلف و ریشه‌یابی مشکلات نگهداری و تعمیرات تجهیزات را فراهم کرده است.

تین نیوز

مهمترین نکته در اجرای نگهداری و تعمیرات استفاده از نرم افزار cmms است، نرم افزار نگهداری تعمیرات یا همان cmms با درنظرگرفتن نیازهای پایه ای و ثانویه کاربران بخش نت در سازمان ها، امکان برنامه ریزی دقیق برنامه های مختلف و ریشه یابی مشکلات نگهداری و تعمیرات تجهیزات را فراهم کرده است. نرم افزار نگهداری تعمیرات آلکا یک نمونه نرم افزار موفق در صنایع کشور است که در بیشتر صنایع به بهره برداری رسیده است. امکانات و ماژول های نرم افزار cmms آلکا مطابق با نیاز صنایع کشور ایران طراحی و ارائه شده است.

 

  1. تعمیر و نگهداری پیشگیرانه

دو نوع تعمیر و نگهداری پیشگیرانه وجود دارد: کارکرد محور و زمان محور. این تفکیک را بایستی برای تمامی تجهیزات و ماشین آلات مد نظر قرار داد.

نت پیشگیرانه زمان محور

این برنامه بر زمانی که یک قطعه از تجهیزات نیاز به بازرسی یا نگهداری دارد تکیه می کند، مثلاً بصورت سالانه؛  فصلی یا ماهانه.

نت پیشگیرانه کارکرد محور

بر میزان استفاده از قطعات برای بازرسی یا نگهداری تکیه دارد، بعنوان مثال تعویض روغن خودرو به ازای هر 5000 کیلومتر حرکت. تجهیزات ممکن است کارکردهای متفاوتی داشته باشند مثلا کارکرد زمانی، کارکرد ضربه ای، کارکرد متراژ، کارکرد تناژی و یا کارکرد سرویسی. سیستم نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه کارکرد محور باید این تفاوت ها را در نظر بگیرد و یک سیستم منعطف باشد.

  1. تعمیر و نگهداری مبتنی بر قابلیت اطمینان  RCM

تیم های اجراکننده تعمیر و نگهداری مبتنی بر قابلیت اطمینان یا RCM، از برنامه ریزی تعمیر و نگهداری، نظارت بر وضعیت دارایی، نگهداری پیش بینی کننده و نگهداری پیشگیرانه برای جلوگیری از خرابی تجهیزات پرهزینه استفاده می کنند.

هفت سوال مهم در تعمیر و نگهداری مبتنی بر قابلیت اطمینان برای هر دارایی

1. وظایف و استانداردهای عملکرد بهینه هر دارایی چیست؟

2. چگونه هر دارایی می تواند وظایف خود را بخوبی انجام ندهد؟

3. حالت های خرابی برای هر عیب عملکردی چیست؟

4. علت هر حالت خرابی چیست؟

5. پیامدهای هر عملکرد ناموفق چیست؟

6. برای پیش بینی یا جلوگیری از هر گونه شکست چه کاری می توان و/یا باید انجام داد؟

7. در صورت عدم تعیین تکلیف پیشگیرانه مناسب چه باید کرد؟

با RCM به اهداف خود برسید

تعمیر و نگهداری مبتنی بر قابلیت اطمینان، عملکردهای بسیار حیاتی شرکت را شناسایی کرده و سپس به دنبال بهینه سازی استراتژی های نت خود برای به حداقل رساندن خرابی های سیستم و در نهایت افزایش قابلیت اطمینان و در دسترس بودن تجهیزات است. حیاتی ترین دارایی ها آنهایی هستند که احتمالاً اغلب با شکست مواجه می شوند یا بیشترین عواقب شکست را دارند. با این استراتژی تعمیر و نگهداری، حالت های خرابی احتمالی و پیامدهای آن با در نظر گرفتن عملکرد تجهیزات شناسایی می شوند. سپس می توان تکنیک های نت مقرون به صرفه ای را که احتمال خرابی را به حداقل می رساند تعیین کرد. سپس موثرترین تکنیک ها برای بهبود قابلیت اطمینان تسهیلات به عنوان یک کل استفاده می شود.

  1. نگهداری و تعمیرات در رکود و تورم

 

رکود اقتصادی - رپرتاژ اگهی

در زمان رکود اقتصادی، بسیاری از شرکت ها دچار مشکلات مالی و درآمدی می شوند و برای کاهش هزینه های خود به دنبال راهکارهایی می گردند. برخی از کسب وکارها تصمیم می گیرند نگهداری و تعمیرات را به تعویق بیندازند و یا به شکلی کاهش دهند. اما این رویکرد ممکن است منجر به بروز مشکلات بیشتری در آینده شود.

نگهداری و تعمیر تجهیزات به مراتب ارزشمندتر از هزینه های تعمیر پس از خرابی آن ها است. با انجام نگهداری و تعمیرات دوره ای به موقع، می توان خرابی و نقصان زمانی که کسب وکار در حال رونق است را جلوگیری کرد و به افزایش بازدهی کسب وکار کمک کرد.

در شرایط رکود اقتصادی، بسیاری از کسب وکارها برای ادامه حیات، باید به تعمیر و نگهداری دستگاه ها پایبند باشند. اگر این کار انجام نشود، ممکن است دستگاه ها در دوران رونق با مشکلات خیلی بیشتری مواجه شوند که ممکن است برای کسب وکار بسیار هزینه بر باشد.

نکات مهم نگهداری و تعمیرات در دوران رکود

در دوران رکود، نت مهمتر از همیشه است زیرا این موارد می توانند هزینه های عملیاتی را کاهش داده و به حفظ و افزایش قابلیت اطمینان تجهیزات کمک کنند. در ادامه برخی از نکات مهم در این زمینه آورده شده است:

پیشگیری از خرابی: برای جلوگیری از خرابی تجهیزات، باید روی تعمیر و نگهداری دوره ای آنها تمرکز کرد. مثلا، تعویض قطعاتی که به صورت منظم باید تعویض شوند، تعویض روغن و فیلترها، بازدیدهای دوره ای و تعمیرات منظم می تواند به جلوگیری از خرابی های احتمالی کمک کند.

اولویت بندی نیازهای تعمیر و نگهداری: در دوران رکود، ممکن است که بودجه نت کاهش یابد. در این شرایط، اولویت بندی نیازهای تعمیر و نگهداری بسیار مهم است. تجهیزاتی که بیشتر از همه به صورت مداوم استفاده می شوند و در صورت خرابی تاثیر زیادی بر عملکرد کسب و کار دارند، باید در اولویت قرار گیرند.

افزایش دوره بین تعمیرات: ممکن است بخواهید دوره بین تعمیرات را برای کاهش هزینه ها افزایش دهید. اما ممکن است نتیجه معکوس بگیرید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.