| کد خبر: 251921 |

رپرتاژ آگهی؛

◄ 10 نکته مهم اجرای صحیح کیورینگ بتن

عمل آوردن یا کیورینگ بتن به عنوان یک قدم اصلی در سازه ها بسیار حائز اهمیت است. ازآنجایی که خشک شدن ناگهانی بتن موجب ترک خوردن و همچنین کم شدن مقاومت آن می شود، برای جلوگیری از این اتفاقات بهتر است بتن را در شرایط خاصی عمل آوری کنید.

تین نیوز

عمل آوردن یا کیورینگ بتن به عنوان یک قدم اصلی در سازه ها بسیار حائز اهمیت است. ازآنجایی که خشک شدن ناگهانی بتن موجب ترک خوردن و همچنین کم شدن مقاومت آن می شود، برای جلوگیری از این اتفاقات بهتر است بتن را در شرایط خاصی عمل آوری کنید.

کیورینگ بتن باید به شکل اصولی و تحت نظر نیروی متخصص، انجام شود. در این عملیات عواملی مانند شرایط آب وهوایی روی عمل آوری بتن تأثیر می گذارند و در دماهای مختلف می بایست روش های متفاوتی را بکار گرفت.

 ازاین رو مقاله ای را به معرفی روش کیورینگ بتن اختصاص داده ایم و در آن 10 نکته مهم اجرای صحیح کیورینگ با کیفیت را توضیح می دهیم.

منظور از کیورینگ بتن چیست؟

عملیات کیورینگ بتن پروسه‌ای است که طی آن بتن پس از قالب‌گیری، در شرایطی نگه‌داری می‌شود که دمای آن در شرایط مختلف از حد مطلوب تغییر نکند و رطوبت خود را ناگهانی از دست ندهد. این پروسه بسیار حساس است و اگر به‌درستی انجام شود، در نهایت بتن عمل‌آوری شده بسیار مقاوم، محکم و سفت خواهد شد.

کیورینگ بتن چند روز است؟

مدت زمان کیورینگ بتن به شرایط زیادی مانند نوع سیمان، شرایط آب وهوایی، میزان نسبت آب به سیمان، روش بتن ریزی و عوامل دیگری بستگی دارد. میانگین مدت زمانی که برای کیورینگ بتن در نظر گرفته شده است، 28 روز اعلام شده؛ اما این زمان می تواند بسته به شرایطی که بتن در آن قرار دارد تغییر کند.

شما می توانید قیمت انواع مصالح ساختمانی چون قیمت ورق عرشه فولادی را از پلتفرم های آنلاین و همیشه به روزی چون آیرومارت استعلام بگیرید.

کیورینگ بتن

معرفی نکات مهم در اجرای صحیح کیورینگ بتن

عمل آوری صحیح بتن دارای نکات بسیار مهمی است که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم:

  1. در طول دوره کیورینگ بتن، باید تدابیری به کار گرفته شود که طی آن دمای بتن تازه در 13 درجه باقی بماند و تغییر نکند.

  2. کیورینگ بتن در هوای سرد و گرم متفاوت است و شما باید تمام تلاش خود را به کار ببرید تا دمای آن در حد مطلوب نگه داشته شود. گرم و سردشدن ناگهانی بتن را از حالت یکپارچگی خارج می کند. هیچ گاه به دلیل عواملی مانند قیمت میلگرد 16، کیورینگ بتن را در فصل سرما انجام ندهید.

  3. مراقبت و حفظ دمای بتن و جلوگیری از آن، از دست رفتن ناگهانی رطوبت در روزهای ابتدایی بتن، بسیار حیاطی است. به همین دلیل قالب های بتنی را گونی پیچ کنید و اگر لازم باشد به صورت مداوم به آن آب بپاشید تا هم خنک بماند و هم رطوبتش از بین نرود.

  4. مرحله مراقبت معمولاً 7 روز طول می کشد. در این زمان بتن را از تابش مستقیم آفتاب حفظ کنید و رطوبت آن را تا 80% نگه دارید.

  5. در مراحل اولیه، باید از بتن در برابر هرگونه شرایط بیرونی مانند هوای سرد و یخ بندان، هوای خیلی گرم، باران و شسته شدن با آب، اعمال هرگونه ضربه و امثال آن محافظت کنید. در این شرایط آسیب جدی به بافت بتن وارد می کند و اجازه نمی دهد پس از خشک شدن به یک جسم مقاوم و یکپارچه تبدیل شود.

  6. در مکان هایی که امکان آب پاشی های مداوم نیست می توانید از پوشش های خیس مانند گونی، گلیم و پتوهای پشمی استفاده کنید. برای جلوگیری از تبخیر آن می توانید روی آن پوشش های چندلایه قرار دهید و یا روی آن پلاستیک بکشید.

  7. برای جلوگیری از تبخیر آب در کیورینگ بتن می توانید از نایلون، پلاستیک های پلی اتیلن استفاده کنید که با کمک تخته های چوبی و طناب به دور بتن کشیده می شوند. این نایلون ها باید به درستی کشیده شوند تا ظاهر بتن تغییر نکند. همچنین نباید پاره یا سوراخ باشند؛ زیرا برای عمل آوری بتن مشکل ایجاد می کنند.

  8. کیورینگ بتن در هوای سرد معمولاً با استفاده از تخته های چوبی انجام می گیرد. این تخته ها قبل از قرارگرفتن در قالب ها باید خیس شوند تا رطوبت خود را از دست ندهند.

  9. کیورینگ بتن در هوای سرد و یخ بندان به خوبی انجام نمی شود. برای جلوگیری از یخ زدن بتن می توانید از روکش های برزنتی برای پوشاندن سنگدانه ها و جلوگیری از خیس شدن و یخ زدن استفاده کنید. همچنین می توانید از پتوهای پشمی نیز استفاده کنید تا سنگدانه ها در طول روز از افزایش دما و در طول شب از یخ زدن، در امان بمانند.

  10.  در هوای سرد برای عمل آوری بتن پس از بتن ریزی استفاده از وسایل گرمایشی نظیر بخاری برقی که دود تولید می کند را توصیه نمی کنیم. گرما نباید به حدی باشد که موجب خشک شدن بتن و کم شدن رطوبت آن شود. بهترین وسیله گرمایشی، بخار آب است؛ زیرا ضمن گرم نگه داشتن بتن، رطوبت آن را حفظ می کند.

کیورینگ بتن 3

خرید محصولات فولادی مورد نیاز در بتن

شرکت بازرگانی فولاد آیرومارت، انواع مقاطع مورد نیاز در ساختمان سازی از جمله انواع میلگرد را ارائه می کند شما همچنین می توانید قیمت تمامی مصالح مانند قیمت روز ورق گالوانیزه را در این پلتفرم مشاهده کنید. با توجه به فعال بودن این مجموعه در تمامی زمینه های مربوط به بازار فولاد، می توانید ضمن خرید این مقاطع، خدمات خود را به این مجموعه بسپارید.

راه های ارتباط با آیرومارت:

  • از طریق شماره 02145306 با کارشناسان آیرومارت تماس بگیرید.
  • به وب سایت مجموعه آیرومارت به نشانی iromart.com مراجعه نمایید.

کارشناسان زبده ما، همیشه در تلاش اند بهترین خدمات را به شما ارائه دهند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.