| کد خبر: 193227 |

آشنایی با تاریخچه پهپادها، زیر سیستمها، کاربردها و نحوه عملکرد

تین نیوز

امروزه توانایی تولید و به کارگیری انواع تسلیحات یکی از لوازم تبدیل شدن یک کشور به یک قدرت نظامی، سیاسی واقتصادی منطقه ای و جهانی است. هواپیماها و سایر هواگردها، همواره از مهمترین و مؤثرترین سلاحها برای دفاع از قلمرو خودی و عملیات تهاجمی علیه دشمن محسوب می شوند. در این بین، از دست رفتن خلبانان به عنوان نیروی انسانی کارآمد و متخصص در جریان نبردهای هوایی و جبران ناپذیر بودن این تلفات، به خصوص در شرایط حساس رزم و اهمیت این مساله، محققان و پژوهشگران حوزه هوایی را بر آن داشت تا به طراحی و تولید هواپیماهای بدون سرنشین و با قابلیت کنترل از راه دور بپردازند. در این نوع هواپیماها، خلبان به عنوان کاربر یا اپراتور از ایستگاه کنترل زمینی اقدام به هدایت هواپیما می کند. امروزه شاهد پرواز پهپادهایی هستیم که از آخرین فناوریهای صنایع هوایی بهره می برند.

در چند سال اخیر رشد و توسعه روزافزون استفاده از پهپادها، درونها و رباتهای پرنده غیرنظامی در سرتاسر جهان و همچنین ایران بسیار چشمگیر بوده است. سرعت این اقبال عمومی به تکنولوژی تجهیزات پرنده به قدری زیاد بوده که در بسیاری از کشورهای جهان هنوز هیچ قانون دقیق و روشنی برای استفاده از این تجهیزات وضع نشده است و امکان و قوانین استفاده از آنها به صورت کاملا سلیقه ای و بدون هیچ راهکار مشخصی اعمال میشود .

خوشبختانه ایران یکی از کشورهایی است که به لطف پیگیری سازمانهای مرتبط قوانین دقیق و شفافی را درباره استفاده از این تجهیزات وضع کرده است. این قوانین که بامطالعه قوانین مرتبط ICAO ، قوانین هوایی ایالات متحده (FAA) ، انگلستان (UKCAA) ، استرالیا (CASA) ، کانادا، ژاپن، ایتالیا، سوئد، و مشورت با صاحبنظران جهانی و متخصصان نظامی و غیرنظامی انجام شده است، نهایتاً به “نخستین پیشنویس مقررات بهره برداری از وسایل پرنده بدون سرنشین غیرنظامی” از سوی “ اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران ” انجامیده است .

سرفصل های کتاب 80 صفحه ای آشنایی با تاریخچه پهپادها، زیر سیستمها، کاربردها و نحوه عملکرد در ذیل آمده است:

 

مقدمه: 

پهپاد چیست؟

دلایل اهمیت پهپادها

تاریخچه پهپادهای نظامی 

پهپاد در ایران

مولتی روتور ها (پرنده های بدون سرنشین غیر نظامی)

مولتی روتور چیست؟ 

تاریخچه مولتی روتورها 

انواع مولتی روتور

دسته بندی کواد کوپترها

عکاسی و تصویربرداری هوایی

کاربرد مولتی روتورها

ویژگیهای فنی سیستم تصویربرداری هوایی

کاربرد مولتی روتورها در صنایع نظامی

نقشه برداری هوایی

سیستم کنترل پرواز پرنده های بدون سرنشین

 

کتاب پهپاد (درون) توسط امین ملک زاده، نماینده کارگروه پهپاد اتحادیه هوایی و فضایی ایران در استان فارس نگارش شده است و توسط حسن دادمحمد، نماینده کارگروه پهپاد و اتحادیه هوایی و فضایی ایران در استان خراسان منتشر شده است.

 

downloadFile

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.