| کد خبر: 130712 |

شرکت واحد و درآمدهایش در سال 1340

تین نیوز

وضوع حمل‌ونقل عمومی در تهران نیز یکی از بحث‌هایی بود که 55 سال پیش در سمینار ۶ روزه «مسائل اجتماعی شهر تهران» مطرح شد.

 

جهان‌بینی، رئیس هیات‌مدیره شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در آن سمینار گزارشی از وضعیت شرکت واحد در شهر تهران و حومه ارائه کرد و گفت: «سال 13۳۱ تاسیس شرکت اتوبوسرانی از طرف نمایندگان مجلس شورای ملی تصویب شد ولی به علت مشکلاتی که پیش آمد به مرحله اجرا در نیامد.

 

در سال ۳۲ اصولا اتوبوسرانی تهران به صورتی که مسیر معین یا وقت و ساعت مشخص از نظر شروع و خاتمه کار داشته باشد، فاقد بود. در سال ۳۲ دولت وقت موافقت کرد تا 500 دستگاه اتوبوس از خارج وارد و به شرکت‌هایی که به ثبت رسیده باشد، فروخته شود.

 

در نتیجه ۱۸ خط به‌وسیله شرکت‌های اتوبوسرانی به ثبت رسید و با سرمایه خصوصی افراد به‌وجود آمد و همین مقدمه‌ای برای تاسیس شرکت واحد اتوبوسرانی فعلی شد. شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در بیستم فروردین ۱۳۳۵ با سرمایه سیصد میلیون ریال که به سی هزار سهم ده هزار ریالی تقسیم شده بود به ثبت رسید. ابتدا طبق قانون ۵۱ درصد سهم آن به وسیله شهرداری تعهد و ۴۹ درصد بقیه قرار شد به صاحبان خطوط و متقاضیان دیگر فروخته شود.

 

پس از انجام تشریفات مذکور در تیرماه ۳۵ شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه عملا شروع به کار کرد که در ابتدا ۳۳۶ دستگاه اتوبوس از خطوط سابق تحویل گرفت و تعداد صد دستگاه نیز خریداری و ۹ خط در شهر تهران دایر کرد و شروع به توسعه آن کرد. تا اینکه در حال حاضر ۱۴۲۹ دستگاه اتوبوس که ۸۵۰ دستگاه موتور عقب، ۲۵۰ دستگاه دو طبقه، ۹۳ دستگاه شورولت، ۲۳۶ دستگاه بنز موتور جلو است در اختیار دارد که در ۷۳ خط مختلف در تهران و حومه مشغول به کار هستند...

 

درآمد عمده شرکت واحد از فروش بلیت‌های ۲ ریالی، 5/ 2 ریالی، ۴ ریالی، ۸ ریالی تامین می‌شود که مجموعه درآمد سال ۱۳۴۰ معادل ۹۴۷۰۰۸۲۸۰ ریال بوده است که در مقایسه با درآمد سال ۱۳۳۹ مبلغ ۹۲۷۵۰۲۲۲ ریال اضافه درآمد داشتیم. ضمنا از ۱۲۴ میلیون تومان بدهی در سال ۱۳۴۰ مبلغ ۴۱ میلیون ریال پرداخت شده است.»

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.