| کد خبر: 164412 |

کتاب نگهداری راه در آلمان منتشر شد

کتاب نگهداری راه در آلمان (همراه با مقایسه راهداری در آلمان و فنلاند) تهیه شده در دفتر نگهداری ابنیه فنی راه‌ها به سفارش سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای توسط انتشارات مشق شب چاپ و منتشر شد.

تین نیوز

دکتر رضا اکبری مترجم این کتاب، با اشاره به اینکه راه‌ها به‌عنوان عناصر ارتباطی اصلی حملونقل جاد ه‌ای و از جمله مهم‌ترین زیرساخت‌ها جزء شریان‌های حیاتی هر کشور محسوب میشوند، تصریح کرد: نگهداری راه‌ها به لحاظ اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حتی فرهنگی از اهمیت قابل‌توجهی برای دولت‌ها برخوردار است و به واقع می‌توان گفت وضعیت راه‌ها بازتابی از ترکیب میزان موفقیت و کارایی سیاست‌های اقتصادی و مالی دولت‌ها در قبال حوزه حملونقل و ساختارهای مدیریتی و منابع انسانی و میزان بهرهوری در سازمان‌های متولی بخش راه است؛ به همین منظور، بازنگری در سیاست‌ها و ساختارها طی دهههای مختلف در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر به شمار می‌رود.

به گزارش تین‌نیوز، وی افزود: در کشور ایران، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای متولی اصلی نگهداری شبکه راه‌های کشور است که به موجب قوانین و مصوبات مختلف طی سال‌های قبل و از جمله آخرین تغییرات ساختاری انجام شده در سال 1395، با ساختار جدید در چارچوب وظایف قانونی خود فعالیت می‌کند.

به گفته وی، اگرچه براساس آخرین تصمیمات ابلاغ شده از سوی دولت، اعتبارات نگهداری راه‌های فرعی و روستایی تا این تاریخ از محل منابع استانی تأمین می‌شود، ولی برنامه‌ریزی و انجام فعالیت‌های راهداری در این راه‌ها، همچون سایر راه‌های شریانی که مشترکاً توسط دولت و سازمان تأمین مالی می‌شود، توسط ادارات‌کل استانی و ادارات شهرستانی زیرمجموعه سازمان صورت می‌گیرد.

دکتر اکبری در ادامه، با بیان اینکه ایجاد بهره‌وری و فراهم کردن شرایط لازم جهت به‌کارگیری آخرین یافته‌ها، روش‌ها، تجهیزات، مواد و مصالح نوین در فعالیت‌های نگهداری راه، وجود ساختارهای سازمانی پویا برگرفته از منابع انسانی و مدیریتی کارآمد توأم با منابع مالی پایدار امری ضروری است، خاطرنشان کرد: اگرچه متولیان نگهداری راه‌های کشور طی سال‌های گذشته همواره برای حصول حداکثری این شرایط تلاش کرده‌اند، اما ترویج و الگوبرداری از تجربیات موفق و پرهیز از تجربیات ناموفق سایر کشورها در این زمینه بسیار مؤثر خواهد بود.

وی افزود: در این میان، کشور آلمان به‌عنوان یکی از کشورهای پیشرو در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای، به‌دلیل مشابهت‌های متعدد از لحاظ اقلیمی و حمل‌ونقلی می‌تواند الگوی مناسبی برای حوزه راهداری کشور به شمار رود. به همین خاطر بسیاری از روش‌ها و تجهیزات کنونی نگهداری راه‌های کشور به طریقی قبلاً در کشور آلمان مورد استفاده قرار گرفته یا به‌واسطه استفاده از آن‌ها در آن کشور به تدریج در ایران نیز رواج پیدا کرده است. بدین لحاظ، بررسی وضعیت نگهداری راه در این کشور از لحاظ روش‌ها و تجهیزات و ساختارها می‌تواند برای سیاستگذاران حوزه نگهداری راه‌های کشور مورد استفاده و مفید فایده واقع شود.

مدیرکل دفتر ابنیه فنی راه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه کتاب حاضر ترجمه بخشی از گزارش‌های سالانه‌ای است که توسط وزارت حمل‌ونقل کشور آلمان منتشر می‌شود و در آن، وضعیت نگهداری راه‌های آن کشور مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد، تصریح کرد: اگرچه، تعداد گزارش‌ها و استانداردهای منتشر شده توسط آن کشور مربوط به حوزه نگهداری راه بسیار قابل‌توجه است، تنها بخش کوچکی از گزارش مدیریتی بخش نگهداری راه آن کشور مورد بررسی قرار گرفته و ترجمه شده است.

دکتر اکبری، مطالعه این کتاب برای آشنایی مدیران و کارشناسان با نحوه برنامه‌ریزی سالانه ماشین‌آلات راهداری و بالاخص ماشین‌آلات نگهداری زمستانی راه و ساختارهای انسانی حوزه نگهداری راه و تحلیل هزینه‌های نگهداری و همچنین تدوین استانداردهای مناسب برای ایران را قابل استفاده و مفید ذکر کرد.

وی یادآور شد: در انتهای کتاب نیز در یک پیوست مجزا، مقایسه اجمالی بین وضعیت و ساختار نگهداری راه در کشورهای آلمان و فنلاند آورده شده است که با توجه به تفاوت اقلیمی این دو کشور و تأثیر آن در راهداری زمستانی، می‌تواند مورد توجه و استفاده قرار گیرد.

شایان ذکر است، این کتاب در 184 صفحه و قطع وزیری توسط انتشارات مشق شب، ناشر تخصصی حوزه عمران، راه و شهرسازی چاپ و منتشر شده است و علاقه‌مندان جهت تهیه این کتاب می‌توانند با شماره‌های 7-66962516 تماس حاصل کنند.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.