◄ توسعه صنعت کشتیرانی در گرو ورود به بازارهای بین المللی
مدیرعامل شرکت دریابان جنوب در حاشیه دهمین نمایشگاه حمل و نقل ریلی حمایت همه جانبه از صنعت کشتیرانی را خواستار شد و توسعه این صنعت را در گرو رفع محدودیت های ورود به بازارهای بین المللی دانست.
مدیرعامل شرکت دریابان جنوب در حاشیه دهمین نمایشگاه حمل و نقل ریلی حمایت همه جانبه از صنعت کشتیرانی را خواستار شد و توسعه این صنعت را در گرو رفع محدودیت های ورود به بازارهای بین المللی دانست.
سمنانی مدیرعامل شرکت دریابان جنوب در حاشیه دهمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار تین نیوز ، با بیان اینکه پیشرفت بشر در کره زمین مدیون دریا است ،گفت: تلاش برای بقا از دریا شروع شده و این موضوع پایه اساسی توسعه برای هر کشور است در تاریخ کشور ایران نیز از لحاظ واردات و صادرات رونق چشمگیری وجود دارد. چرخه تبادل دریایی کالا برای ما در عرصه جهانی مطرح بوده و هست بنابراین گسترش حمل و نقل دریایی مورد توجه است.
وی شرکت ملی نفتکش و کشتیرانی ج.ا.ا را از جمله شرکت های مطرح دنیا دانست و افزود: در سال های بعد از انقلاب تا اوایل بحث تحریم و محدودیت ها، این دو شرکت ؛ از شرکت های مطرح دنیا بودند اما تحریم ها سه صنعت بزرگ و مهمی چون کشتیرانی، بیمه و بانکداری را که از اساسی ترین پایه های اقتصادی کشور به شمار می آمدند را هدف قرار داد.
مدیرعامل شرکت دریابان جنوب تصریح کرد : دشمن اهرم های بازدارنده خود را قوی و صنعت را تضعیف کرد بنابراین ما برای ادامه بقای این صنعت و نیاز های کشور مجبور به دور زدن تحریم ها شدیم و این مساله در تمام سطوح گسترش پیدا کرد و این امر منجر به کم رنگ شدن پشتیبانی تقویتی مالی دولتی شد و با توجه به مشکلات اقتصادی کشور پشتیبانی از این صنعت کمتر و محدودیت بین المللی باعث شد تا از منابع و تسهیلات بین المللی کمتری بهره ببریم بنابراین نظام تمرکز توسعه صنعت از هم پاشیده شد.
سمنانی به شرکت های کشتی سازی داخلی اشاره کرد و گفت : با توجه به مشکلات مالی و نیاز به قطعات اصلی برای ساخت کشتی، شرکت های داخلی به آن قدرت و بازدهی بالا نرسیده اند و در نتیجه قادر به ساخت کشتی های بزرگ نشدند و در نهایت در تقسیمات کوچک کار می کنند چرا که عواملی مانند تحریم و نبود حمایت مالی منجر شده تا مدرن و به روز نباشند.
وی با بیان اینکه دولت به تنهایی نمی تواند از این بخش پشتیبانی کند ، تاکید کرد : منافع بخش خصوصی در اولویت است بنابراین وقتی مساله تحریم در میان است بخش خصوصی نمی تواند ورود کند چرا که سرمایه ارزی می خواهد و زمانی می تواند سرمایه ارزی را تهیه کند که بنگاه های بین المللی که در این کار به صورت زنجیره ای فعالیت می کنند این معامله را بدون هیچ محدودیتی انجام دهند به طوری که در تیررس تحریم قرار نگیرند.
مدیرعامل شرکت دریابان جنوب گفت: معضل اساسی ما در توسعه صنعت کشتیرانی بین المللی این است که نمی توانیم به نحو احسن از بازار بین المللی استفاده کنیم چرا که اجازه تردد با پرچم ایران را نداریم و این امر مانع همکاری کشورها با ما شده است. سمنانی ناوگان دریایی را به نسبت ریلی و هوایی کهنه تر دانست و افزود : ناوگان کهنه شده است و سرمایه اصلی برای جایگزینی می خواهد درباره ناوگانی صحبت می کنیم که مهم و مطرح بودند اسم داشتند و برند بودند، ولی امروزه نمی توانند نفس بکشند.این وضعیت باعث شده تا غیر قابل کنترل هایی وجود داشته باشند که چرخ کشور را می چرخانند که این چرخه به هر حال می چرخد و نیازها را بر طرف می کند.
وی معتقد است : دولت باید ابزاری ایجاد کند تا دسترسی به تسهیلات و منابع بین المللی برای این صنعت آسان تر شود.همچنین کشتی سازی های ما بتوانند به سرعت کار بگیرند و مدرن شوند.سرمایه گذاری های بزرگ و شراکت بین المللی نیاز است در شرایط جهان مقابله کردن و رقابت بسیار سخت است.
مدیر عامل شرکت دریابان جنوب اشاره به کشورهای همسایه کرد و گفت: وقتی به کشور های همسایه حوزه خلیج فارس نگاه می کنیم ما بسیار عقب هستیم و این وضعیت ما باعث شده تا کسانی که در این صنعت عقب بودند به دلیل شرایط ما رونق گرفتند و ما در حال حاضر از آن ها استفاده می کنیم .