| کد خبر: 251836 |

معرفی فرودگاه بین المللی شیراز

شیراز مرکز استان فارس است و در جنوب غربی ایرانی قرار گرفته است. این شهر جزو کلان شهرهای ایران به‎شمار می رود و جاذبه های دیدنی بسیاری را در خود جای داده است، ازاین رو هر سال گردشگران ایرانی و خارجی زیادی به این شهر سفر می کنند.

تین نیوز

شیراز مرکز استان فارس است و در جنوب غربی ایرانی قرار گرفته است. این شهر جزو کلان شهرهای ایران به‎شمار می رود و جاذبه های دیدنی بسیاری را در خود جای داده است، ازاین رو هر سال گردشگران ایرانی و خارجی زیادی به این شهر سفر می کنند.

به گزارش تین نیوز به نقل از الی گشت، از آن جایی که هر سال گردشگران زیادی به این شهر سفر می کنند، طبیعی است که در فرودگاه بین المللی آن، رفت وآمد زیاد باشد. اگر قصد دارید به شهر شیراز، شهر علم و ادب ایران، سفر کنید، بد نیست که اطلاعاتی در خصوص فرودگاه بین المللی شیراز داشته باشید، بنابراین برای دسترسی به این اطلاعات تا انتهای مطلب همراه باشید.

شهر شیراز

آشنایی با فرودگاه بین المللی دستغیب شیراز

فرودگاه قدیم اولین فرودگاهی بود که در سال ۱۳۰۸ در شهر شیراز ساخته شد، اما به این دلیل که باندهای فرود کوچک بود، تصمیم گرفتند فرودگاه جدیدی را در این شهر احداث کنند که امروزه به فرودگاه شهید دستغیب یا فرودگاه بین المللی شیراز معروف است. امروزه فرودگاه قدیم شیراز نیز  به عنوان محلی برای استراحت مسافران مورد استفاده قرار می گیرد.

فرودگاه بین المللی دستغیب شیراز در سال ۱۳۴۰ ساخته شد و بعد از ۵ سال، مورد بهره برداری قرار گرفت. در سال های اول، این فرودگاه تنها ظرفیت ۴ میلیون نفری داشت، اما بعد از سال ها با توجه به طرح های توسعه ای که انجام شد، ظرفیت آن به ۱۰ میلیون نفر رسید.

فرودگاه بین المللی شیراز بعد از فرودگاه امام تهران، از نظر تجهیزات پیشرفته دومین فرودگاه نظامی-مسافربری در ایران در نظر گرفته می شود.

طبق آماری که از سال های اخیر از این فرودگاه منتشر شده است، روزانه ۱۰ پرواز خارجی و ۱۲۰ پرواز داخلی انجام می شود که بدون تردید اعداد قابل توجهی است.

فرودگاه بین المللی شیراز برای پروازهای داخلی و خارجی

فرودگاه بین المللی شیراز در حال حاضر دارای دو باند پرواز و دو ترمینال برای پروازهای داخلی و خارجی است. از آن جایی که در باندهای پرواز این فرودگاه، تجهیزات مدرن و پیشرفته ای به کار رفته است، ظرفیت انجام پروازهای مختلف را در خود جای داده است و به عنوان دومین مرکز کنترل هوایی در ایران شناخته می شود.

نکته ای که بد نیست در خصوص فرودگاه بین المللی دستغیب شیراز بدانید، این است که این فرودگاه امکان ارائه ویزای فرودگاهی-توریستی را برای شهروندان بعضی از کشورها به وجود آورده است و مسافران می توانند بعد از ورود به فرودگاه شیراز، ویزای توریستی با اعتبار دو هفته را در کوتاه ترین زمان ممکن به دست آورند. دقت داشته باشید که در حال حاضر شهروندان کشورهای آمریکا، کانادا، افغانستان، پاکستان، عراق، اردن، بنگلادش، کلمبیا، سومالی و بریتاتیا، نمی توانند این ویزا را دریافت کنند.

فرودگاه شیراز

ایرلاین های فعال داخلی و خارجی در فرودگاه بین المللی شیراز

لیست ایرلاین های فعال داخلی و خارجی در فرودگاه بین المللی شیراز بسیار طولانی است؛ چراکه همان طور که گفتیم از جمله فرودگاه های پیشرفته و مدرن در ایران به شمار می رود.

از جمله شرکت های هواپیمایی داخلی که از طریق این فرودگاه پروازهای خود را انجام می دهند، می توان به سپهران، آسمان، ماهان ایر، قشم، کیش ایر، ایران ایر، ایران ایرتور، تابان، زاگرس، نفت ایران، کاسپین و معراج اشاره کرد. شرکت های هواپیمایی خارجی از قبیل قطر ایرویز، ایر عربیا، کرندون ایرلاینز، فلای دبی و تیلویند ایرلاینز نیز در این فرودگاه خدمات ارائه می دهند.

در حالت کلی این فرودگاه دارای ۱۳ مسیر پروازی مختلف است که این ۱۳ مسیر، پروازهای داخلی و خارجی را شامل می شوند. از مسیرهای پرواز داخلی می توان به مهرآباد تهران، شهید هاشمی نژاد مشهد، شهید بهشتی اصفهان، اهواز، آیت الله جمی آبادان، کرمانشاه، بوشهر، بندر لنگه ، لار، لامرد، بندرعباس، کیش، قشم، سیری و لاوان اشاره کرد.

پروازهای خارجی از این فرودگاه نیز بیشتر به کشورهای حوزه خلیج فارس انجام می شود. مقاصد این پروازها شامل سوریه، عمان، ارمنستان، قطر، امارات (دبی-ابوظبی)، بحرین، کوین و ترکیه است.

فرودگاه شیراز

ترمینال‌ های داخلی و خارجی فرودگاه شیراز

در بالاتر به این موضوع اشاره کردیم که این فرودگاه همانند دیگر فرودگاه‌های بزرگ ایران، دارای یک ترمینال داخلی و ترمینال خارجی است. هر کدام از این ترمینال‌ها، امکانات بسیاری را در خود جای داده‌اند و برای پروازهای داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ترمینال داخلی فرودگاه بین المللی شیراز وسعت ۱۶ هزار مترمربع دارد و در بخش مرکزی این فرودگاه قرار گرفته است. برای رفتن به ترمینال داخلی باید بعد از عبور از درب ورودی، مستقیم به‌سمت ترمینال داخلی بروید. از جمله امکاناتی که در ترمینال داخلی قرار گرفته است، می‌توان به خودپرداز بانک‌های مختلف (اقتصادنوین، انصار، بانک ملی و بانک شهر)، رستوران، کافی‌شاپ و بوفه اشاره کرد.

در ترمینال خارجی فرودگاه شیراز به مساحت ۲۱ هزار مترمربع پروازهای خارجی و حج انجام می‌شود. در ترمینال خارجی این فرودگاه نیز امکاناتی از قبیل خودپرداز، رستوران و کافی‌شاپ قرار گرفته است.

 

امکانات فرودگاه بین المللی شیراز

همان‌طور که گفتیم این فرودگاه جزو فرودگاه‌های معروف در ایران به‌حساب می‌آید، ازاین‌رو امکانات بی‌شماری را در خود جای داده است که در ادامه در خصوص امکانات فرودگاه بین المللی شیراز بیشتر توضیح می‌دهیم:

  • سالن VIP: اگر از پرواز جا مانده‌اید یا برای پرواز بعدی باید مدت زمان زیادی منتظر بمانید، می‌توانید از خدمات سالن VIP این فرودگاه بهره ببرید و مقدمات لازم برای پرواز بعدی را به کارمندان فرودگاه محول کنید. در این سالن امکان دسترسی به اینترنت رایگان، رستوران و دیگر امکانات را خواهید داشت.
  • پارکینگ اختصاصی: اگر با خودروی شخصی خود به فرودگاه می‌روید، می‌توانید اتومبیل خود را در پارکینگ پارک کنید و تا زمان برگشتتان از سفر، خودروی خود در آن‌جا پارک کنید و از بابت امنیت آن اطمینان‌خاطر داشته باشید.
  • هتل: اگر به‌دنبال مکانی برای اقامت هستید و دیگر زمانی برای رفتن به شهر و رزرو هتل ندارید، می‌توانید از هتلی که در فرودگاه قرار دارد برای اقامت استفاده کنید.
  • رستوران و کافی‌شاپ: در هر دو ترمینال داخلی و خارجی فرودگاه، رستوران و کافی‎شاپ وجود دارد که در زمینه ارائه انواع غذاهای سنتی و فست‌فود فعالیت می‌کنند.
  • غرفه‌های تجاری: در این غرفه‌ها می‌توانید انواع سوغاتی‌های شیراز را پیدا کنید، بنابراین اگر در طول سفر زمانی بار خرید سوغاتی نداشتید، می‌توانید از این غرفه‌ها برای خرید سوغاتی اقدام کنید.
  • صرافی: می‌توانید از صرافی‌های داخل فرودگاه بین المللی شیراز برای تبدیل ارزهای خارجی به ریال و برعکس استفاده کنید.
  • خودپرداز: از آن‌جایی که خودپردازهای مربوط به بانک‌های متنوعی در فرودگاه قرار دارد، می‌توانید تمام کارهای بانکی خود را قبل از سفر انجام دهید.
  • خدمات مخصوص افراد توان‌یاب: یکی از بهترین ویژگی‌های این فرودگاه، ارائه خدماتی از قبیل ویلچر، مسیر عبور مشخص و غیره برای افراد توان‌یاب است.

امکانات فرودگاه شیراز

مسیرهای دسترسی به فرودگاه بین المللی دستغیب شیراز

از آن جایی که مسیر های دسترسی به فرودگاه بین المللی دستغیب شیراز آسان است چرا که در خارج از شهر نیست. در نتیجه شما می‌توانید از تمام وسایل حمل‌ونقل عمومی از قبیل تاکسی، اتوبوس و مترو استفاده کنید.

موقعیت فعلی فرودگاه در حال حاضر در میدان شهید دستغیب، در انتهای بلوار شاهچراغی قرار دارد که اگر با خودروی شخصی قصد رفتن به فرودگاه دارید، باید ابتدا به جاده شیراز-بندرعباس بروید، بعد از رسیدن به میدان گل سرخ به خیابان دکتر شاهچراغی وارد شوید.

در صورت استفاده از مترو، باید از خط یک مترو استفاده کنید و در ایستگاه شهید دستغیب از مترو پیاده شوید. 

فرودگاه شیراز

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.