◄ نقشه کریدورهای ریلی بین المللی عبوری از ایران
توسعه روزافزون تولید و مصرف در جوامع متعدد، حمل و نقل کالا و مسافر میان کشورها در اقصی نقاط جهان را اجتناب ناپذیر نموده و همه ساله مقدار قابل ملاحظه ای از انواع کالاهای ساخته شده و مواد اولیه میان کشورهای دور و نزدیک جابجا می گردد.
توسعه روزافزون تولید و مصرف در جوامع متعدد، حمل و نقل کالا و مسافر میان کشورها در اقصی نقاط جهان را اجتناب ناپذیر نموده و همه ساله مقدار قابل ملاحظه ای از انواع کالاهای ساخته شده و مواد اولیه میان کشورهای دور و نزدیک جابجا می گردد.
در این میان راه آهن به عنوان حمل و نقلی با مزیت های نسبی نسبت به سایر شیوه های حمل و نقل در جهت توسعه مسیرهای خود و همچنین ایجاد ساز کارهایی جهت سهولت حمل و نقل بین المللی اقدام جدی به عمل آورده و سازمانهای متعدد متولی این امر سازماندهی و نسبت به تعریف کریدورهای بین المللی حمل و نقل ریلی اقدام نموده اند که هر یک از اهمیت خاصی برخوردار می باشد.
ایران نیز با درک موقعیت جغرافیایی خاص در جهت بسط کریدورهای عبوری از قلمرو خود اقدام و بر آن است تا سهم درخوری از بازار حمل و نقل بین المللی به ویژه توسط راه آهن را کسب نماید.بدیهی است نیل به این اهداف همراه با چالشها و موانع می باشد که مجموعه حاضر بر آن است تا ضمن بررسی کریدورهای عبوری از ایران مزیت ها و موانع موجود را بر شمرده و برای هر یک راهکارهایی را نیز ترسیم و پیشنهاد نماید.
شبکه راهآهن ج.ا. ایران از غرب کشور (مرز رازی )به ترکیه و از آنجا به اروپا، از شمال غربی کشور (مرز جلفا) جمهوری آذربایجان، از شمال کشور از طریق بنادر امیرآباد، نکا و ترکمن قابلیت دسترسی به دریای خزر و بنادر ترکمنستان ، قزاقستان، آذربایجان و روسیه فدرال ، از شمال شرقی کشور (مرز سرخس، اینچه برون و لطف آباد) به ترکمنستان و آسیای میانه ، روسیه و چین، از جنوب شرقی کشور (مرز میر جاوه) به پاکستان و از جنوب کشور از طریق بندرعباس و بندر امام خمینی به خلیج فارس و آبهای آزاد جهان دسترسی دارد.
کریدورهای بین المللی مختلفی از ایران عبور می نمایند که پیوند دهنده خاورمیانه و آسیا به اروپا می باشند. عبور کریدور راهآهن سراسری آسیا، کریدور شمال ـ جنوب (از سه شاخه)، کریدور چین-اروپا، کریدور آلماتی-بندر عباس، آلماتی-استانبول و نیز کریدور ترکیه-ایران-پاکستان از جمله مسیرهایی هستند که از طریق آنها کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه و جنوب آسیا به آبهای آزاد بین المللی و اروپا متصل می شوند.
جهت مشاهده نقشه کریدورهای ریلی بین المللی عبوری از ایران روی لینک زیر کلیک نمایید.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.