| کد خبر: 246138 |

◄ نقشه کریدورهای ریلی بین المللی عبوری از ایران

توسعه روزافزون تولید و مصرف در جوامع متعدد، حمل و نقل کالا و مسافر میان کشورها در اقصی نقاط جهان را اجتناب ناپذیر نموده و همه ساله مقدار قابل ملاحظه ای از انواع کالاهای ساخته شده و مواد اولیه میان کشورهای دور و نزدیک جابجا می گردد.

تین نیوز

توسعه روزافزون تولید و مصرف در جوامع متعدد، حمل و نقل کالا و مسافر میان کشورها در اقصی نقاط جهان را اجتناب ناپذیر نموده و همه ساله مقدار قابل ملاحظه ای از انواع کالاهای ساخته شده و مواد اولیه میان کشورهای دور و نزدیک جابجا می گردد.

در این میان راه آهن به عنوان حمل و نقلی با مزیت های نسبی نسبت به سایر شیوه های حمل و نقل در جهت توسعه مسیرهای خود و همچنین ایجاد ساز کارهایی جهت سهولت حمل و نقل بین المللی اقدام جدی به عمل آورده و سازمانهای متعدد متولی این امر سازماندهی و نسبت به تعریف کریدورهای بین المللی حمل و نقل ریلی اقدام نموده اند که هر یک از اهمیت خاصی برخوردار می باشد.

ایران نیز با درک موقعیت جغرافیایی خاص در جهت بسط کریدورهای عبوری از قلمرو خود اقدام و بر آن است تا سهم درخوری از بازار حمل و نقل بین المللی به ویژه توسط راه آهن را کسب نماید.بدیهی است نیل به این اهداف همراه با چالشها و موانع می باشد که مجموعه حاضر بر آن است تا ضمن بررسی کریدورهای عبوری از ایران مزیت ها و موانع موجود را بر شمرده و برای هر یک راهکارهایی را نیز ترسیم و پیشنهاد نماید.

شبکه راه‌آهن ج.ا. ایران از غرب کشور (مرز رازی )به ترکیه و از آنجا به اروپا، از شمال غربی کشور (مرز جلفا) جمهوری آذربایجان، از شمال کشور از طریق بنادر امیرآباد، نکا و ترکمن قابلیت دسترسی به دریای خزر و بنادر ترکمنستان ، قزاقستان، آذربایجان و روسیه فدرال ، از شمال شرقی کشور (مرز سرخس، اینچه برون و لطف آباد) به ترکمنستان و آسیای میانه ، روسیه و چین، از جنوب شرقی کشور (مرز  میر جاوه) به پاکستان و از جنوب کشور از طریق بندرعباس و بندر امام خمینی به خلیج فارس و آبهای آزاد جهان دسترسی دارد.

کریدورهای بین المللی مختلفی از ایران عبور می نمایند که پیوند دهنده خاورمیانه و آسیا به اروپا می باشند. عبور کریدور راه‌آهن سراسری آسیا، کریدور شمال ـ جنوب (از سه شاخه)، کریدور چین-اروپا، کریدور آلماتی-بندر عباس، آلماتی-استانبول  و نیز کریدور ترکیه-ایران-پاکستان از جمله مسیرهایی هستند که از طریق آنها کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه و جنوب آسیا به آبهای آزاد بین المللی و اروپا متصل می شوند.

 

جهت مشاهده نقشه کریدورهای ریلی بین المللی عبوری از ایران روی لینک زیر کلیک نمایید.

downloadFile
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.