| کد خبر: 258744 |

کاپوتاژ ماشین چیست و چقدر زمان میبرد؟

کاپوتاژ ماشین اولین قدم برای آغاز ماجراجویی در آن‌سوی مرزهاست تا بتوانید در یک کشور خارجی، پشت فرمان خودروی خود بنشینید و رانندگی کنید؛ اما کاپوتاژ ماشین چیست و چقدر زمان می‌برد؟

تین نیوز

 کاپوتاژ ماشین اولین قدم برای آغاز ماجراجویی در آن سوی مرزهاست تا بتوانید در یک کشور خارجی، پشت فرمان خودروی خود بنشینید و رانندگی کنید؛ اما کاپوتاژ ماشین چیست و چقدر زمان می برد؟

اینفوگرافیک| چگونه با خودرو شخصی از کشور خارج شویم؟

چطور ماشین کاپوتاژ کنیم؟

به گزارش تین نیوز به نقل از قطبنما، برای کاپوتاژ ماشین باید ابتدا به اداره گمرک مراجعه کرده و برگ خروج موقت دریافت کنید. این برگ خروج موقت، همان برگه کاپوتاژ است اما این برگه به تنهایی برای خروج خودروی شخصی از کشور کافی نیست. در مرحله دوم باید با در دست داشتن برگه کابوتاژ، کارت ملی، گذرنامه و غیره به نمایندگی های کانون اتومبیلرانی و جهانگردی مراجعه کنید تا پلاک بین المللی دریافت دریافت کنید. 

در ادامه به شما خواهیم گفت که چطور خودروی خود کاپوتاژ کرده و برای خروج از کشور مهیا کنید.

کاپوتاژ ماشین چیست؟

اگر قصد خروج از کشور با خودروی شخصی خودتان را دارید، تنها راهی که می توانید این کار را انجام دهید، دریافت مدرکی به نام برگه کاپوتاژ ماشین (Cabotage) است. در واقع منظور از کابوتاژ ماشین (Cabotage) که به آن کاپوتاژ هم گفته می شود، دریافت مجوز خروج موقت خودرو از کشور است؛ این یعنی باید از اداره گمرک کشور مجوز خروج موقت دریافت کنید و نمی توانید بدون دریافت این مجوز، خودروی خود را از کشور خارج کنید.

اگر قصد کاپوتاژ ماشین برای عراق، کاپوتاژ ماشین به ترکیه، کاپوتاژ ماشین به ارمنستان یا کاپوتاژ خودرو به هر کشوری را دارید، در ادامه مدارک کاپوتاژ خودرو، مراحل کاپوتاژ ماشین و غیره را با یکدیگر مرور می کنیم. 

مدارک کاپوتاژ خودرو

کاپوتاژ ماشین کار پیچیده ای نیست؛ کافی است مدارک کاپوتاژ خودرو را به طور کامل آماده و بعد از انجام یک سری کار اداری، برگه خروج موقت خودرو خود را دریافت کنید. مدارک کاپوتاژ خودرو عبارت است از:

  • گذرنامه با حداقل ۶ ماه اعتبار
  • اصل گواهینامه ملی با اعتبار حداقل یک ماه و ۳ روز
  • کارت ماشین
  • شناسنامه مالکیت وسیله نقلیه (برگ سبز خودرو)
  • سند خودرو
  • بیمه نامه خودرو
  • عکس ۳*۴ مالک
  • گواهینامه بین المللی

حتما به خاطر داشته باشید در کنار این مدارک، باید خودرویی که قصد خروج آن را از کشور دارید، نیز به همراه داشته باشید. اگر گواهینامه بین المللی ندارید، نگران نباشید در ادامه به شیوه دریافت گواهینامه بین المللی نیز اشاره خواهیم کرد. 

مراحل کاپوتاژ ماشین

حالا که مدارک خود را آماده کرده اید، مراحل کاپوتاژ ماشین را قدم به قدم دنبال کنید:

۱. با در دست داشتن مدارک کاپوتاژ خودرو، به یکی از ادارات گمرک در سراسر کشور مراجعه و اقدام به دریافت پروانه خروج موقت خودرو (برگه کاپوتاژ ماشین) کنید. در این مرحله، باید خودرو خود را نیز به همراه داشته باشید تا مامور گمرک، خودروی شما را بازرسی کند. در این مرحله، نیازی به ارائه گواهینامه بین المللی ندارید.

۲. دریافت برگه کاپوتاژ به تنهایی برای خروج خودرو از کشور کافی نیست. پس از دریافت پروانه خروج موقت خودرو، باید برای دریافت اسناد ترانزیت خودرو به یکی از نمایندگی های اداره کانون جهانگردی و اتومبیلرانی کشور مراجعه کنید. کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در هر شهری که اداره گمرک داشته باشد، یک نمایندگی دارد.

۳. اگر گواهینامه بین المللی ندارید یا اعتبار گواهینامه بین المللی تان تمام شده است، ابتدا باید اقدام به دریافت گواهینامه بین المللی از اداره کانون جهانگردی و اتومبیلرانی کشور کنید. علاوه بر این، هر فرد دیگری که قرار است با خودروی شما در خارج از مرزهای ایران رانندگی کند، باید گواهینامه بین المللی دریافت کند.

۴. مرحله بعدی دریافت پلاک ترانزیت، یا همان پلاک بین المللی، و دفترچه مالکیت بین المللی است. فرم های مربوطه را پر کنید تا از کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، پلاک بین المللی و دفترچه مالکیت را دریافت کنید.

۵. در نهایت، می توانید برای سهولت خروج وسیله نقلیه از کشور، اقدام به دریافت دفترچه گمرکی مثل کارنه دوپاساژ کنید. کارنه دوپاساژ که دریافت آن اختیاری است، نوعی ضمانت بین المللی برای پرداخت حقوق گمرکی است و این امکان را به شما می دهد تا خودرو خود را بدون واریز وجه نقد در مرز خارج کنید. به خاطر داشته باشید کارنه دوپاساژ برای ورود به برخی کشورهای جهان الزامی است و اگر این برگه را در مبدأ دریافت نکرده باشید، می توانید در مرز آن را بگیرید.

حالا، برگه کاپوتاژ ماشین در اختیار شما است و شما برای یک سفر بین المللی با خودروی شخصی تان آماده هستید. 

برای کاپوتاژ ماشین به کجا مراجعه کنیم؟

فرقی نمی کند که قصد کاپوتاژ ماشین برای عراق یا کاپوتاژ ماشین به ترکیه یا کاپوتاژ ماشین به ارمنستان یا هر کشور دیگری را داشته باشید. همانطور که پیش از این گفتیم، برای دریافت مجوز کاپوتاژ ماشین باید با به همراه داشتن مدارک کاپوتاژ خودرو، به اداره گمرک شهری که در آن زندگی می کنید، مراجعه کنید.

پس از دریافت پروانه خروج موقت از اداره گمرک، باید به شعبه های کانون جهانگردی و اتومبیلرانی کشور، مراجعه کنید تا گواهینامه بین المللی، پلاک بین المللی و دفترچه بین المللی خود (یا کارت ماشین بین المللی) را دریافت کنید. برای مشاهده نمایندگی های صدور اسناد کانون جهانگردی و اتومبیلرانی کشور به این لینک مراجعه کنید. 

سایت کاپوتاژ خودرو

اگر به دنبال سایت کاپوتاژ خودرو هستید تا به صورت آنلاین مجوز کاپوتاژ خودرو را دریافت کنید، باید بدانید دریافت برگه کاپوتاژ ماشین به صورت کاملا آنلاین امکان پذیر نیست و باید به صورت حضوری به اداره گمرک و کانون جهانگردی و اتومبیلرانی مراجعه کنید.

با این وجود، اداره گمرک برای تسهیل روند دریافت برگه کاپوتاژ ماشین، امکان انجام برخی مراحل را به صورت آنلاین فراهم کرده است. برای این کار باید به سایت epl.irica.gov.ir، یا همان پنجره واحد تجارت فرامرزی گمرک کشور مراجعه کنید. اما پیش از مراجعه به این سایت، باید با مراجعه به واحد انفورماتیک ادارات گمرک اقدام به دریافت رمز EPL و کدینگ در سامانه احراز کنید.

طبق اعلام گمرک پس از دریافت این رمز، برای دریافت آنلاین مجوز کاپوتاژ خودرو باید مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. ورود به سامانه EPL 

۲. تایید شماره تلفن و دریافت کد اعتبارسنجی

۳. ورود به منوی کاربری: در این قسمت باید گزینه دوراظهاری خروج موقت را انتخاب کنید.

۴. تکمیل فرم

۵. بارگذاری مدارک درخواستی 

۶. انتخاب گمرک اظهاری

۷. دریافت سریال ثبت

۸. وارد کردن شماره پلاک و VIN خودرو

۹. ثبت نهایی اطلاعات

برای پر کردن فرم می توانید از این راهنما کمک بگیرید.

حالا که فرم را تکمیل کرده اید، این سامانه به شما یک بازه زمانی با یک کد رهگیری می دهد تا خودروی خود را برای بازرسی به اداره گمرک ببرید.

پس از دریافت پروانه خروج موقت، باید برای دریافت گواهینامه بین المللی، دفترچه بین المللی، پلاک ترانزیت و غیره به صورت حضوری به نمایندگی های صدور اسناد کانون جهانگردی و اتومبیلرانی کشور مراجعه کنید. دریافت پلاک ترانزیت و دفترچه مالکیت بین المللی تنها به صورت حضوری امکان پذیر است اما دریافت گواهینامه بین المللی به صورت آنلاین نیز قابل انجام است.

مراکز کاپوتاژ خودرو در تهران

برای کاپوتاژ خودرو در تهران باید ابتدا به اداره گمرک غرب تهران و سپس به کانون جهانگردی و اتومبیلرانی کشور مراجعه کنید.

اداره گمرک غرب تهران در کیلومتر ۱۰ بزرگراه فتح (جاده قدیم کرج)، بلوار شهید سامانی پور قرار گرفته است. 

برای مراجعه به کانون جهانگردی و اتومبیلرانی کشور نیز می توانید به یکی از ۳ نمایندگی زیر در شهر تهران مراجعه کنید:

  • تهران، خیابان آزادی، بین خوش و بهبودی، نبش خیابان شهید قانعی، پلاک ۲۳۱
  •  تهران، خیابان فیاض بخش، نبش کوچه جهانگردی، پلاک ۳۳
  •  تهران، خیابان خرمشهر (آپادانا)، ابتدای خیابان شهید عربعلی، بین کوچه یکم و سوم، پلاک ۲

کاپوتاژ ماشین چقدر زمان میبرد؟

اگر مدارک خود را از قبل آماده کرده باشید، کاپوتاژ ماشین کمتر از یک روز زمان می برد. طبق بررسی های کارشناسان رسانه قطبنما، دریافت پروانه خروج موقت خودرو یا همان برگه کاپوتاژ از گمرک در صورت به همراه داشتن همه مدارک، حدود ۲ ساعت زمان می برد. همچنین، آن طور که کارشناسان کانون جهانگردی و اتومبیلرانی کشور به کارشناسان رسانه قطبنما گفته اند، دریافت گواهینامه بین المللی، پلاک ترانزیت و دفترچه مالکیت بین المللی نیز کمتر از یک ساعت زمان می برد.

خوب است بدانید مجوز کاپوتاژ ماشین تنها یکسال اعتبار دارد و اگر کمتر از یک ماه از اعتبار آن باقی ما نده باشد، برای خروج از کشور باید حتما آن را تمدید کنید.

این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که هنگام اتمام اعتبار کاپوتاژ ماشین، باید مجدد به گمرک مراجعه و برگه را ابطال کنید. در غیر این صورت، مشمول جریمه روزانه خواهید شد.

هزینه کاپوتاژ خودرو در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

برای کاپوتاژ خودرو باید هزینه هایی مثل ترجمه مدارک، هزینه دریافت گواهینامه بین المللی، دریافت پلاک بین المللی و غیره را پرداخت کنید. کانون جهانگردی و اتومبیلرانی هر ساله این هزینه ها را اعلام می کند و این هزینه ها در سراسر کشور یکسان است. بر این اساس، هزینه کاپوتاژ خودرو ۱۴۰۲ عبارت است از:

هزینه کاپوتاژ خودرو سال ۱۴۰۲*

مدرک هزینه
هزینه برگ کاپوتاژ (دریافت برگ خروج موقت خودرو از گمرک) ۲۵۰ هزار تومان
ترجمه گواهینامه بین المللی (یک ساله) ۳۵۶ هزار تومان
 ترجمه گواهینامه بین المللی (سه ساله) یک میلیون و ۱۱۰ هزار تومان
دفترچه مالکیت ​۳۳۷ هزار تومان
پلاک ترانزیت خودرو یک میلیون و۷۵ هزار تومان
علامت CD و IR ۱۳ هزار تومان
کارنه دو پاساژ ۵ برگی (اختیاری) ۸۹۲ هزار تومان
تایید سوابق مدارک بین المللی (اعم از گواهینامه، دفترچه مالکیت، مدارک ترانزیت و غیره) ۵۰ هزار تومان

*منبع: گمرک غرب تهران

این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که طبق قانون، خودروهایی که از مرز خارج می شوند، باید ۹۰ درصد مابه التفاوت نرخ بنزین در ایران نسبت به کشور مقصد را پرداخت کنند. طبق گفته های کارشناس گمرک غرب تهران به رسانه قطبنما، در تیر ۱۴۰۲ این مبلغ حدود ۲ میلیون تومان برآورد می شود و در پایانه های مرزی مختلف، متفاوت است. 

هزینه ای که در این خصوص باید در مرز بپردازید، به میزان حجم مخزن بنزین خودروی شما نیز بستگی دارد؛ چرا که مابه التفاوت نرخ بنزین، در حجم مخزن بنزین خودروی موردنظر ضرب می شود. برای مثال، اگر خودرو شما مخزن ۴۰ لیتری داشته باشد و نرخ مابه التفاوت بنزین ۱۵ هزار تومان باشد، شما باید ۶۰۰ هزار تومان بپردازید.

هزینه کاپوتاژ ماشین به ترکیه

هزینه کاپوتاژ خودرو به ترکیه یا هر کشور دیگری، یکسان است و طبق جدولی که در بالا اعلام شد، باید هزینه ها را پرداخت کنید. به خاطر داشته باشید علاوه بر هزینه های فوق در صورت خروج از کشور باید عوارض خروج از کشور را نیز پرداخت کنید. بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، عوارض خروج از کشور از طریق مرزهای هوایی به ازای هر نفر در سفر اول ۴۰۰ هزار تومان، سفر دوم ۶۰۰ هزار تومان و در سفر سوم ۸۰۰ هزار تومان است. 

شرایط مدل ماشین برای کاپوتاژ

یکی از سوالاتی که اغلب مسافران هنگام کاپوتاژ خودرو دارند، شرایط مدل ماشین برای کاپوتاژ است. به طور مثال، این سوال بسیار مطرح می شود که مدل ماشین برای کاپوتاژ به ترکیه چه محدودیت هایی دارد؟ 

در پاسخ به این سوال باید بگوییم، هیچ محدودیتی برای کاپوتاژ خودرو وجود ندارد؛ اما طبق آیین نامه اداره گمرک برای کاپوتاژ ماشین، اگر قدمت خودرویی که قصد خروج آن از کشور را دارید، بالای ۲۰ سال باشد باید قبل از انجام کاپوتاژ، اقدام به دریافت مجوز از سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کنید. 

بنابراین اگر ماشین شما نو است یا کمتر از ۲۰ سال قدمت دارد، هیچ محدودیتی برای کاپوتاژ خودرو ندارید. 

البته طبق اعلام کانون جهانگردی و اتومبیلرانی کشور، برخی کشورها در برهه های زمانی مختلف گاهی محدودیت هایی در خصوص شرایط مدل ماشین برای کاپوتاژ دارند. متقاضیان می توانند از طریق تماس با کارشناسان صدور اسناد کانون جهانگردی و اتومبیلرانی کشور، اطلاعات به روز را کسب کنند.

نکات مهم درباره کاپوتاژ خودرو

هنگام کاپوتاژ ماشین باید این نکات مهم را در نظر بگیرید تا جریمه نشوید:

۱. برگه کاپوتاژ خودرو تنها یکسال اعتبار دارد.

۲. اگر اعتبار برگه کاپوتاژ کمتر از یک ماه است باید آن را تمدید کنید. 

۳. حتما به خاطر بسپارید برگه کاپوتاژ به طور خودکار باطل نمی شود؛ بنابراین، اگر بعد از یک سال نیازی به تمدید کاپوتاژ ماشین نداشتید، حتما برگه کاپوتاژ ماشین را باطل کنید در غیر این صورت جریمه خواهید شد.

۴. اگر تا قبل از تمام شدن اعتبار برگه کاپوتاژ ماشین، قصد فروش خودروتان را دارید، حتما پیش از فروش، برگه کاپوتاژ خود را باطل کنید. 

۵. در صورت نصب پلاک ترانزیت، دیگر نمی توانید در داخل کشور رانندگی کنید. پس بهتر است پلاک ترانزیت را هنگام خروج از مرز نصب کنید تا جریمه نشوید.

۶. اگر قبلا اقدام به دریافت برگه کاپوتاژ ماشین کرده اید و حالا قصد تمدید برگه کاپوتاژ خودرو را دارید نیازی به پرداخت هزینه نیست.

۷. استفاده از پلاک ترانزیت روی ماشین دیگر، جرم است.

همانطور که دیدید کاپوتاژ ماشین به معنای دریافت مجوز خروج موقت خودرو از کشور است. اگر مراحل دریافت کاپوتاژ خودرو را با دقت دنبال کنید، می توانید در کمتر از یک روز ماشین خود را کاپوتاژ کنید. 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.