| کد خبر: 254902 |

راهنمای کامل سیستم حمل و نقل در کوالالامپور

سیستم حمل و نقل کوالالامپور از بهترین و مجهزترین سیستم های جهان است؛ این شهر شبکه ای عظیم از اتوبوس، مترو، تاکسی های و خودورهای کرایه ای در اختیار مسافران قرار می دهد.

تین نیوز

سیستم حمل و نقل کوالالامپور از بهترین و مجهزترین سیستم های جهان است؛ این شهر شبکه ای عظیم از اتوبوس، مترو، تاکسی های و خودورهای کرایه ای در اختیار مسافران قرار می دهد.

به گزارش تین نیوز به نقل از مجله گرشگری الی گشت، آشنایی با سیستم حمل و نقل هر شهر قبل از سفر نکته ای بسیار مهم و اساسی هست! در برخی از شهرها هزینه های مربوط به سیستم حمل و نقل به اندازه ای گران است که ممکنه تمام برنامه ریزی های شما برای سفر و گردشگرتون رو بهم بریزه؛پس لازمه تا اطلاعاتی این خصوص داشته باشید. سیستم حمل و نقل کوالالامپور از زیر ساخت های چندگانه بسیار پیشرفته و پیچیده ای ساخته شده است و جالبه بدانید که یکی از بلندترین سیستم های مترو اتوماتیک “بدون راننده” در جهان به شمار می رود؛ این خط مترو «کلانا جایا» نام دارد.

به شما این اطمینان را می دهیم که در پایان این مطلب به طور کامل برای استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی کوالالامپور آماده شده اید.

کوالالامپور

آشنایی با سیستم حمل و نقل کوالالامپور

کوالالامپور، پایتخت مدرن و جذاب کشور مالزی است که در جنوب شرقی آسیا قرار گرفته است. نکته ای لازم در ابتدا بدانید این است که کوالا به نسبت دیگر شهرهای مالزی گران تر است و به همین دلیل لازمه قبل از سفر برنامه ریزی مشخصی برای بودجه مورد نظرتون به این شهر در نظر داشته باشید. یکی از مهمترین مواردی که باید حتما از قبل به فکر آن باشید راهنمای استفاده از سیستم حمل و نقل کوالالامپور و هزینه های مربوط به آن است.

برای استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی کوالا از جمله گزینه های پیش رویتان عبارت از قطار کلیا اکسپرس، قطار سبک شهری، قطار الکترونیک، مونوریل، اتوبوس، تاکسی و اتومبیل های کرایه ای هستند.

نکته ی قابل توجه در خصوص جابه جایی در شهر کوالا این است که به دلیل ترافیک سنگینی که در این شهر وجود دارد، اغلب گردشگران ترجیح می دهند پای پیاده به مقصد خودشان بروند.

قطار کوالالامپور

قطارهای کوالالامپور، راحت ترین راه برای سفرهای درون شهری

قطار کلیا اکسپرس

برای سفر از مرکز شهر کوالالامپور به دو فرودگاه اصلی آن و برعکس یکی از بهترین گزینه ها برای مسافران قطار کلیا اکسپرس است. این قطارها یکسره هستند و مجهز به سیستم تهویه، صندلی های راحت، انبار مخصوص چمدان ها و اینترنت وای فای پر سرعت می باشند.

در ساعت های اوج شلوغی این قطارها هر ۱۵ دقیقه یکبار و در روزهای شنبه هر ۲۰ دقیقه یکبار فعال است. لازمه بدانید که اولین ساعت حرکت این قطار در ساعت ۵ صبح و آخرین ساعت حرکت آن ساعت ۱ بامداد است. برای استفاده از قطار کلیا اکسپرس در روزهای جمعه و یکشنبه باید بدانید که بین ساعت های ۶ تا ۹ و ۱۶ تا ۲۲ بسیار شلوغ است و باید تحملتان را بالا ببرید.

تمامی قطارهای این مسیر در ساعات بعد از نیمه شب ۳۰ دقیقه توقف دارند.

شرکت ریلی کلیا اکسپرس خدمات خودش را تا درب منزل یا هتل مسافران هم ارائه می دهد که برای آن هزینه ای جداگانه دریافت می کند. در این نوع خدمات شرکت با لیموزین های خود مسافران را به همراه تمامی بارهایشان به مقصد مورد نظرشان می رسانند.

قطار سبک شهری کوالالامپور

قطار سبک شهری

بعد از قطارهای کلیا اکسپرس که در بالا به آن ها اشاره کردیم، نوبت به قطارهای LRT می رسد. این قطارهای در دو مسیر اصلی شهر کوالا به ترتیب خط کلانا جایا LRT و خط آمپانگ LRTفعال هستند.

زمان شروع به کار این قطارها از ساعت ۶ صبح تا ۱۲ شب است و هر ۱۵ دقیقه یک قطار عبور می‌کند. اوج شلوغی در ساعات ۷ الی ۹ و ۱۷ الی ۱۹ است که کارمندان برای برگشت به منزل از این مسیرها استفاده می‌کنند.

مونوریل

از دیگر گزینه هایی که در سیستم حمل و نقل ریلی شهر کوالالامپور قرار دارد، مونوریل است. شاید کمتر از بقیه موارد اسم این سیستم را شنیده باشد، در واقع مونوریل یک شبکه قطار بسیار ساده اما کاربردی است  که بین مرکز حمل و نقل اصلی شهر، کی‌.ال سنترال و تی تی وانگسا (Titiwangsa) در مرکز کی‌.ال فعالیت می‌کند. .

ساعت فعالیت مونوریل در کوالالامپور از ساعت ۶ صبح تا ۲۴ بعد از ظهر است و در ساعات اوج شلوغی هر ۵ دقیقه یکبار مونوریل از ریل مربوطه عبور خواهد کرد. به منظور خرید بلیط مونوریل می توانید به دستگاه های مخصوصی که در ابتدای محل ورودی به ایستگاه قطار قرار دارند استفاده کنید.

قطار اتوماتیک کوالالامپور

قطار اتوماتیک MRT SBK

آخرین قطاری که در مطلب سیستم حمل و نقل کوالالامپور می خواهیم معرفی کنیم، قطارهای اتوماتیک MRT SBK است. این قطارهای برای رفت و آمد از مرکز شهر به نقاط مختلف شهر بهترین گزینه ی انتخابی هستند. قطارهای MRT SBK مسیری حدود ۵۱ کیلومتر را در بر می گیرند و دارای ۳۱ ایستگاه می باشند. در تمامی ایستگاه امکاناتی نظیر آسانسور و رمپ برای معلولان، پله برقی، مراکز خدمات مشتری، دستگاه ‌های فروش بلیط، اتاق نماز و سرویس بهداشتی وجود دارد.

این قطارها در مسیر سونگای بلو به کاجانگ است و برای خرید بلیط این قطارها می توانید نزد دستگاه های فروش بلیط که در این ایستگاه مستقر هستند بروید. ساعت شروع حرکت این قطارها هر روز از ساعت ۶ صبح است. به طور کلی ایستگاه ‌های MRT از دوشنبه تا جمعه در نیمه شب و در آخر هفته در ساعت ۲۳ تعطیل هستند.

کوالالامپور-نقشه-مترو

اتوبوس، پرکاربردترین وسیله نقلیه جهان

در شهر کوالا، اتوبوس های تندرو یا متروباس هم جز گزینه های پرطرفدار در سیستم حمل و نقل کوالالامپور هستند که افراد و به خصوص مسافران از آن استفاده می کنند. اگر بخواهیم کمی واضح تر درباره فعالیت اتوبوس های کوالالامپور بگوییم اینطور بیان می شود این وسیله حمل و نقل به ۴ بخش مختلف تقسیم می شود.

باس بندر (اتوبوس شهر): اتوبوس هایی که در اطراف مرکز شهر کوالا فعال هستند.

باس اوتاما: اگر می خواهید از مرکز شهر به حومه های شهر کوالا بروید، باس اوتاما گزینه بسیار خوبی می تواند برایتان باشد. 

باس تمپاتان (اتوبوس محلی): همانطور که اسم این اتوبوس های پیداست، محل فعالیت آن ها حومه شهر است.

باس اکسپرس: هر زمان اسم اکسپرس را شنیدید، بدانید که منظور اتوبوس های تندرو هستند. برای رسیدن به نقاط دور در حومه شهر می توانید از این اتوبوس ها استفاده کنید.

اتوبوس کوالالامپور

در مالزی یکسری اتوبوس رایگان به نام GO-kl هم هستند!

ناگفته نماند یکسری اتوبوس های رایگان دیگری هم به نام گو- کی ال (GO-kl) در شهر کوالالامپور وجود دارد که چهار مسیر مدور در اطراف شهر را شامل می شود. برای اینکه این اتوبوس های را سوار شوید می توانید به ایستگاه های آن که آن کی.ال.سی.سی، برج کی.ال، سنترال کی.ال، موزه ملی و میدان مردکا است بروید. در زمان اوج شلوغی هر پنج دقیقه یک اتوبوس عبور می ‌کند، در بقیه ایام به ۱۰ تا ۱۵ دقیقه می‌ رسد.

متروباس های کوالا را از دست ندهید!

یک شرکت خصوصی در زمینه حمل و نقل عمومی در شهر کوالالامپور از سال ۱۹۹۲ آغاز به کار کرده است که نام آن متروباس نشنال واید (Metrobus Nationwide) است. بعد از اتوبوس های سریع السیر، متروباس ها به عنوان دومین اپراتورهای سریع السیر کوالالا معرفی می شوند.

اتوبوس کوالالامپور.jpg1

تاکسی، معروف ترین وسیله حمل و نقل در هر مقصدی

در شهر کوالالامپور تاکسی هایی متفاوتی با رنگ های قرمز-سفید، زرد-آبی، سبز یا زرد در سطح شهر فعال هستند و اکثرا دارای کولر هستند. ایستگاه های تاکسی در سراسر شهر هستند و اغلب موارد صف های طولانی را در آن ها شاهد هستید. تاکسی ها در این شهر زمانی که شما جلویشان دست تکان دهید تنها در شرایط مناسب توقف می کنند که البته در مواقع بارانی این موضوع تشدید می شود.

سعی کنید همیشه قبل از اینکه بخواهید سوار تاکسی در شهرهای کشور مالزی شوید، دقیقا مقصدی که می خواهید بروید را به آن ها بگوییم. دلیل اینکار هم این است که بعضی از راننده های مالایی اطلاعات جغرافیایی ضعیفی دارند؛ در رابطه با هزینه هم در همان بدو ورود با راننده کنار بیایید.

جلوی هتل ها و مراکز توریستی هم می توانید به راحتی تاکسی پیدا کنید چرا که به وفور در این مناطق تاکسی توقف کرده است.

البته برای پیدا کردن تاکسی اینترنتی هم لازمه بدانید که در شهر کوالالامپور دو اپلیکیشن گرب (Grab) و یوبر (Uber) فعال هستند.

تاکسی کوالالامپور

در کوالالامپور ماشین کرایه کنید و خودتان کارگردان سفرتان باشید

اگر تمام راه هایی که در بالا گفتیم را دوست نداشتید یا برایتان سخت بود می توانید اقدام به کرایه خودرو در شهر کوالا مالزی بنمایید. برای رانندگی در این شهر لازمه بدانید که سیستم یک طرفه گیج کننده و علائم راهنمایی ضد و نقیضی در آن وجود دارد پس قبل از کرایه خودرو این موضوع را حتما مد نظر داشته باشید.

اخذ گواهینامه رانندگی بین المللی اجباری است!

گواهینامه های رانندگی خارجی برای ماشین های کرایه ای مورد نیاز است. یک گواهینامه رانندگی بین المللی (که توسط دولت کشور اصلی باید ترجمه شده و معتبر باشد و نوع دسته بندی گواهی نامه وسیله نقلیه در آن مشخص شده باشد) معمولا توسط شرکت های کرایه خودرو محلی مطالبه نمی‌شود اما به شما توصیه می‌کنیم که یک گواهی نامه معتبر ترجمه شده همراه داشته باشید.

اجاره خودرو کوالالامپور

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.