هونداسواری در آسمان
هوندا با جت های تجاری سبک خود، نه تنها به دنیای لوکس گام گذاشته بلکه موفق شده عنوان پرفروش ترین جت سبک جهان را برای چندین سال پیاپی از آن خود کند.

وقتی نام هوندا به میان می آید، ذهن بیشتر ما به سمت موتور سیکلت یا خودروهای محبوب این برند می رود، اما کمتر کسی می داند این غول ژاپنی سال هاست در آسمان هم پرواز می کند. هوندا با جت های تجاری سبک خود، نه تنها به دنیای لوکس گام گذاشته بلکه موفق شده عنوان پرفروش ترین جت سبک جهان را برای چندین سال پیاپی از آن خود کند.
به گزارش تین نیوز به نقل از فارس؛ نام هوندا برای بسیاری یادآور خودروهای بادوام و اقتصادی مانند سیویک و CR-V است، اما این برند ژاپنی مدت هاست از جاده فراتر رفته و به دنیای هوانوردی قدم گذاشته است. کمتر کسی می داند که هوندا از دهه ۱۹۸۰ میلادی رویای ساخت هواپیما را در سر داشته و امروز با عرضه ی مدل های پیشرفته ی هونداجت (HondaJet) به یکی از بازیگران مهم صنعت جت های تجاری سبک تبدیل شده است.
داستان ورود هوندا به آسمان به سال ۱۹۸۶ بازمی گردد؛ زمانی که بخش تحقیقاتی شرکت، پروژه ای برای توسعه ی جت های کوچک را آغاز کرد. نخستین نمونه ی اولیه در سال ۱۹۹۳ معرفی شد و همکاری با آزمایشگاه هوافضای دانشگاه ایالتی می سی سی پی، زمینه ساز تولد رسمی بخش هوندا ایرکرفت کمپانی (Honda Aircraft Company) شد.
سه دهه بعد، حاصل آن رویا، جت هایی شدند که با طراحی چشم نواز، کارایی بالا و قیمت رقابتی، آسمان ها را درمی نوردند. مدل HondaJet Elite II یکی از محبوب ترین نمونه های این شرکت است که با قیمتی حدود ۶٫۹۵ میلیون دلار عرضه می شود؛ رقمی تقریباً نصف قیمت رقبایی چون Bombardier Learjet ۷۵ که بیش از ۱۴ میلیون دلار قیمت دارد. همین مزیت قیمتی، در بازاری که سال ها در انحصار برندهای بزرگی مانند Gulfstream، Dassault و Embraer بوده، برگ برنده ی هوندا محسوب می شود.
هوندا با عرضه ی رسمی هونداجت در سال ۲۰۱۵، به سرعت توجه خریداران خصوصی و شرکت های هواپیمایی اجاره ای را جلب کرد. این جت در پنج سال متوالی عنوان پرفروش ترین جت سبک تجاری جهان را به دست آورد. نسخه های جدیدتر از جمله Elite در ۲۰۱۸ و Elite II در ۲۰۲۲، با طراحی کابین بزرگ تر (۲۰ درصد فضای بیشتر)، سیستم ناوبری پیشرفته Garmin G3000 و موتورهای کم مصرف تر، جایگاه این برند را در رقابت با بزرگان صنعت تثبیت کردند.
یکی از ویژگی های کلیدی هونداجت، توانایی پرواز بین قاره ای در داخل آمریکا است؛ قابلیتی که معمولاً در جت های بزرگ تر دیده می شود. همین موضوع باعث شده است بسیاری از مدیران شرکت های خصوصی و اپراتورهای پروازی به خرید این هواپیما روی آورند.هوندا اکنون با معرفی طرح جدیدی به نام Echelon که قرار است تا سال ۲۰۲۸ عرضه شود، در حال گسترش مرزهای خود در صنعت هوانوردی است. این مدل قرار است دامنه ی پرواز و کارایی بیشتری داشته باشد و نسل جدیدی از جت های سبک اما پرقدرت را به بازار معرفی کند.
هوندا با تکیه بر همان فلسفه ی همیشگی خود یعنی کیفیت، اعتماد و نوآوری، توانسته از خیابان های جهان به آسمان ها پرواز کند. همان طور که خودروهایش با دوام و کارایی شناخته می شوند، اکنون جت هایش نیز در مسیر کسب همان اعتبار جهانی قرار دارند.