| کد خبر: 249611 |

◄ راهنمای کامل حمل و نقل عمومی آنتالیا

سفر به آنتالیا یکی از محبوب ترین و هیجان انگیزترین گزینه های سفر خارجی برای ایرانیان است. آشنایی با حمل و نقل عمومی آنتالیا می تواند باعث داشتن سفری ارزان به این مقصد باشد.

تین نیوز

سفر به آنتالیا یکی از محبوب ترین و هیجان انگیزترین گزینه های سفر خارجی برای ایرانیان است. آشنایی با حمل و نقل عمومی آنتالیا می تواند باعث داشتن سفری ارزان به این مقصد باشد.

به گزارش تین نیوز ، کشور ترکیه دارای شباهت های فرهنگی و جغرافیایی زیادی با ایران است و یکی از مقاصد مسافرتی مورد علاقه ایرانی ها می‎باشد. در این میان مسافران بی شماری برای اقامت خود در کشور ترکیه، آنتالیا را انتخاب می کنند که جزو توریستی ترین نقاط این کشور است.

با توجه به مسائل اقتصادی و کاهش ارزش پول ایران، ممکن است برخی از مسافران در سفر خود به خارج از کشور دچار مشکلات اقتصادی شوند که با چند پیشنهاد ساده اما کاربردی می توان این مشکلات را برطرف نمود. یکی از راه های صرفه جویی در سفر، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس و تاکسی می باشد که تاثیر زیادی در کاهش هزینه های سفر دارد.

در این مقاله  قصد داریم تا شما را با وسایل حمل‎ و نقل عمومی آنتالیا بیشتر آشنا کنیم تا در سفر خود به این مقصد توریستی جذاب از آنها استفاده کنید و نهایت لذت را در مسافرت خود تجربه کنید.

بهترین وسیله حمل و نقل عمومی آنتالیا کدام است؟

همانطور که می دانید؛ آنتالیا جزو پرمسافرترین شهرهای ساحلی ترکیه است . پارک های آبی، سواحل آرام و زیبا، برنامه ها و کارناوال های شبانه، پاساژها و مراکز خرید متعدد همگی از جذابیت ها و دلایل سفر به آنتالیا می باشند. تمامی افرادی که به این مقصد محبوب سفر می کنند، با بازدید از مکان های توریستی و تفریحی این شهر نهایت لذت را تجربه خواهند کرد.

از آنجایی که قیمت بنزین در ترکیه زیاد است، هزینه رفت و آمد با تاکسی نسبتا بالاست. علاوه بر این در آنتالیا در حال حاضر مترو ندارد اما شبکه ی گسترده ای از اتوبوس، مینی بوس(دلموش) و تراموا در این شهر، جای خالی مترو را پر کرده اند و اهالی آنتالیا و گردشگران را در سطح شهر جابه جا می کنند.

اگر با تور آنتالیا سفر می کنید، ترانسفر از فرودگاه به هتل و بالعکس جزو خدمات تور است و شما برای آن نیازی به راهنمایی و پرداخت هزینه ندارید. تورهای تفریحی که از دفاتر خدمات توریستی در سطح شهر می خرید نیز خودشان سرویس حمل و نقل دارند، مثلا اگر تور رفتینگ را تهیه کنید، مسئولان شرکتی که تور رفتینگ را از آن خریده اید، شما را از هتل به محل رودخانه ی ماناواگات برده و به هتل برمی گردانند. معمولا در تور آنتالیا، برای رفتن به مراکز خرید، مرکز شهر و آثار تاریخی به وسایل حمل و نقل عمومی نیاز پیدا می کنید. اگر هم با تور سفر نمی کنید که از لحظه ی رسیدن به فرودگاه تا هتل و جابه جایی در سطح شهر لازم است با حمل و نقل عمومی در آنتالیا آشنا باشید.

اما باید بدانید که استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی آنتالیا روش های مختلفی وجود دارد. 

راهنمای استفاده از اتوبوس آنتالیا:

اتوبوس شهری آنتالیا

در سراسر آنتالیا شبکه گسترده ای از ایستگاه های اتوبوس وجود دارد که دسترسی به مناطق مختلف را آسان می کنند. به همین دلیل اتوبوس را می توان بهترین وسیله حمل و نقل عمومی آنتالیا نام برد و بهترین گزینه برای گشت و گذار در شهر به شمار می رود. شما با استفاده از اتوبوس می توانید به تمامی محله های آنتالیا و بسیاری از مناطق اطراف شهر سر بزنید. پایگاه اتوبوسرانی آنتالیا درست در مرکز شهر قرار دارد و همین موضوع کار را آسان کرده و باعث می شود گردشگران به راحتی آن را پیدا کنند. مسافران با استفاده از اتوبوس های آنتالیا به تمامی جاذبه های گردشگری آنتالیا دسترسی دارند.

 هر مسیر یک نام دارد ، آن هم به صورتی که برای مسافران داخل ایستگاه قابل خواندن باشد.

تمامی اتوبوس ها دارای شماره هستند که با ترکیبی از حروف الفبا و عدد مشخص می شود و معمولا نام مسیر روی شیشه ی جلو و عقب اتوبوس درج می شود . شماره های اتوبوس ها با شماره های مندرج در ایستگاه های اتوبوس مطابقت دارد. به عبارت دیگر اگر روی اتوبوسی عبارت A2 نوشته شده باشد، آن اتوبوس در تمامی ایستگاه هایی که علامت A2 دارند می ایستد.

نقشه اتوبوسرانی آنتالیا
نقشه خطوط اتوبوس آنتالیا

اتوبوس فرودگاه آنتالیا

هر روز دو خط اتوبوس از دو مبداء اصلی متفاوت مسافران را به فرودگاه آنتالیا می برند و بالعکس از فرودگاه به سطح شهر برمی گردانند.

  • خط ۶۰۰: اتوبوس های شماره ۶۰۰ از پایانه ی اصلی اتوبوس های آنتالیا (اتوگار otogar) هر یک ساعت یک بار طبق جدول زیر به سمت فرودگاه حرکت می کنند. در فرودگاه نیز همین اتوبوس ها مسافران را بعد از طی ایستگاه های مختلف به اتوگار برمی گردانند.
  • خط ۸۰۰: در منطقه ی لارا نیز اتوبوس های شماره ۸۰۰ هر دو ساعت یک بار به فرودگاه و مسیر برعکس مسافران را جابه جا می کنند.

 

مینی بوس (دلموش) یا ون آنتالیا:

تاکسی ترکیه - دلموش

از دیگر وسایل نقلیه عمومی موجود در آنتالیا که به راحتی یافت می شوند، مینی بوس ها هستند که در ایران آن ها را با نام ون می شناسیم. اگر برای گشت و گذار در شهر مینی بوس را انتخاب کنید، می توانید به اندازه زیادی با فرهنگ بومیان آنتالیا آشنا شوید، زیرا استفاده از مینی بوس در میان آنها رایج است و به خاطر قیمت های ارزان رفت و آمد با این وسایل، طرفداران زیادی در میانشان دارد. نکته جالبی که در رابطه با مینی بوس وجود دارد این است که به محض آنکه روی صندلی بنشینید، هزینه از شما اخذ می شود و مهم نیست که چه مدت زمانی داخل مینی بوس هستید و کدام مسیر را انتخاب کرده اید. توصیه می شود که اگر قصد استفاده از مینی بوس در آنتالیا را داشتید، حتما همراه خود پول نقد ترکیه (لیر) داشته باشید، زیرا نمی توانید هزینه مینی بوس را با کارت پرداخت کنید. همچنین اگر بخواهید هزینه را با دلار یا یورو پرداخت کنید، اغلب پول خرد ندارند و با مشکلاتی از این قبیل مواجه خواهید شد.

راهنمای استفاده از تراموا آنتالیا:

تراموا انتالیا

در آنتالیا سیستم تراموا وجود دارد اما فقط چند مسیر را می توان با استفاده از آنها طی کرد. برای ترامواها وسایل نقلیه عمومی شبیه به مترو هستند با این تفاوت که روی زمین حرکت می کنند. استفاده از تراموا برای گردشگران توصیه نمی شود، زیرا امکان بازدید از محله های دیدنی با تراموا وجود ندارد و اگر هم بتوانید راه خود را پیدا کنید، آسان نخواهد بود. از سوی دیگر در نظر داشته باشید که رفت و آمد با تراموا گران است و جزو وسایل نقلیه ارزان به شمار نمی رود. اگر بخواهیم دقیق تر بیان کنیم، تراموا در آنتالیا تنها ۱۰ ایستگاه دارد که از آن استفاده کنید مسیرها مستقیم هستند.

سیستم تراموا در آنتالیا حدود ۷ سال قدمت دارد و بسیاری از بخش های آن نیز در سال ۲۰۱۶ کامل شد و یکی از بهترین خطوط ترام در آنتالیا در سال ۲۰۰۹ میلادی افتتاح شد که ۲ خط و ۱۶ ایستگاه داشت و از شمال به مرکز شهر حرکت می کرد.

با وجود این که سیستم ترام زیاد برای گشت و گذار در آنتالیا پیشنهاد نمی شود اما ناگفته نماند که برای رسیدن به فرودگاه ترام وسیله خوبی است، زیرا مستقیم به فرودگاه می رود.

در نظر داشته باشید که ساعت کاری تراموا از ۷:۰۰ تا ۲۱:۰۰ می باشد. همچنین توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نمی توانید هزینه ترام را نقدی پرداخت کنید. 

نقشه مسیر تراموا آنتالیا
مسیر تراموار آنتالیا

 تاکسی آنتالیا:

تاکسی ترکیه

اگر در سفرتان به آنتالیا خواستید که سریعا به مقصدی برسید، تاکسی های زرد رنگ آنتالیا بهترین گزینه خواهد بود، زیرا این شهر دارای ترافیک زیادی نیست و اگر هتل شما در آنتالیا در اطراف شهر باشد به هیچ وجه با ترافیک مواجه نخواهید شد. معمولا تاکسی ها از تاکسی متر استفاده می کنند. اما قیمت کرایه با تاکسی متر در ساعاتی که ترافیک زیاد است، افزایش پیدا می کند. از ساعت ۱۲ شب تا ۶ صبح کرایه ها تا یک و نیم برابر بیشتر نیز می شوند. اما اگر تعدادتان زیاد باشد کرایه تاکسی با وسایل دیگر تفاوت چندانی ندارد. لازم به ذکر است که که هزینه تاکسی در آنتالیا برای عموم بومیان آنتالیا نیز گران است.

برای استفاده از تاکسی، می توانید از طریق تلفن یا با استفاده از یک اپلیکیشن تاکسی ( BiTaksi یا iTaksi) سفارش دهید. همچنین حضوری به ایستگاه های محلی تاکسی بروید یا در کنار خیابان برای یک تاکسی بدون مسافر دست بلند کنید. اگر تاکسی در دسترس باشد، تابلوی علامت تاکسی بالای خودرو روشن است.

پرداخت کرایه تاکسی معمولاً به صورت نقدی انجام می شود. اگر به زبان ترکی تسلط ندارید برای مسیریابی صحیح بهتر است آدرس مقصد خود را به صورت نوشتاری به راننده نشان دهید. نام یک نقطه عطف مانند جاذبه ای گردشگری یا مکانی مشهور یا نام محله ای نزدیک به مقصد شما نیز کمک کننده است.

معمولاً تاکسی ها مجهز به سیستم ناوبری ماهواره ای هستند و با ثبت نام مقصد از طریق نقشه به راحتی شما را به مقصد می رسانند.

اتوبوس دریایی آنتالیا به کمر:

اتوبوس دریایی

و اما آخرین وسیله حمل و نقل عمومی آنتالیا که در این بخش به شما معرفی خواهیم کرد، اتوبوس دریایی است. اتوبوس دریایی هر روز از اسکله کاله ایچی در آنتالیا به کمر و بالعکس حرکت می کند. اتوبوس های دریایی مانند کشتی های استانبول پرتردد نیستند و هر روز فقط دوبار مسافران را جابه جا می کنند. ساعت حرکت آن ها نیز از آنتالیا به کمر ۹ صبح و ۱۶ بعدازظهر و ساعت حرکتشان از کمر به آنتالیا ۱۰:۳۰ صبح و ۱۷:۳۰ بعدازظهر می باشد.

قیمت بلیط این مسیر ۱۰ لیر است و مدت زمان سفر حدود ۴۰ تا ۴۵ دقیقه می باشد.

پرداخت هزینه وسایل حمل و نقل عمومی آنتالیا

نکته مهم در رابطه با استفاده از حمل و نقل عمومی آنتالیا این است که برای پرداخت هزینه وسایل نقلیه عمومی باید حتما کارت مخصوصی استفاده کنید که با نام “آنتالیا کارت” شناخته می شود.  آنتالیا کارت دسترسی زیادی برای تردد در شهر و استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی فراهم می کند. با آنتالیا کارت می توانید ارزان تر سفر کنید.

آنتالیا کارت AntalyaKart یک بلیت کارتی است که در تمام اتوبوس ها و ترامواهای عمومی در آنتالیا معتبر است و آلانیا کارت برای تمام اتوبوس های عمومی در آلانیا استفاده می شود.

این کارت به اندازه کارت اعتباری با قابلیت شارژ و پرداخت خودکار از پلاستیک ساخته شده و حمل آن بسیار آسان است. در تمام اتوبوس ها و ترامواهای عمومی آنتالیا معتبر است و در واقع بدون آن نمی توانید از وسایل حمل ونقل عمومی در آنتالیا استفاده کنید.

زمان اعتبار ندارد و تا هنگامی که از آن مراقبت کنید قابل شارژ  و قابل استفاده است. آنتالیا کارت را می توانید از مراکز فروش مجاز در سراسر شهر ، ترمینال ها و سوپرمارکت های بزرگ تهیه کنید. امکان خرید این کارت از طریق وبسایت antalyakart.com نیز وجود دارد اما اغلب ایرانیان به دلیل تحریم ها نمی توانند آن را آنلاین خریداری کنند.

آنتالیا کارت

دونقطه فروش برای آنتالیا کارت در فرودگاه وجود دارد که به صورت ۲۴ ساعته باز هستند. همچنین می توانید آن را از کیوسک ها، یا از برخی دستگاه های فروش خودکار که عمدتاً در اطراف ایستگاه های اتوبوس اصلی و تراموا قرار دارند، خریداری کنید.

برای شارژ مبلغ شما می توانید آنتالیا کارت خود را در هر یک از این مکان ها پر کنید. برای انجام این کار، کارت را در قسمت مشاهده مشخص شده قرار دهید، اسکناس را در شکاف قرار داده و صبر کنید تا اعتبار جدید اضافه شده به کارت روی صفحه نمایش داده شود؛

"آنتالیا کارت  AntalyaKart شما آماده استفاده است."

لازم به توضیح است اگر می خواهید آنتالیا کارت شخصی همراه با عکس داشته باشید، باید در دفتر مرکزی، Çallı ve Doğu Garajı Kart Merkezi برای آن اقدام کنید. برای این کار باید یک درخواست پر کنید و مدرک هویتی ارائه دهید. این نوع آنتالیا کارت، امکان بهره مندی از تخفیفات ویژه دولتی را فراهم می کند.

آنتالیا کارت در سه نوع تولید می شود که تمامی آن ها شبیه به هم هستند با این تفاوت که امکانات، قیمت و میزان شارژ آنها با یکدیگر متفاوت است. آنتالیا کارت نوع یک مخصوص افرادی است که شامل تخفیف دانش آموزی، معلمی، بازنشستگی و کارکنان کادر فرودگاه ها می شوند و گردشگران نمی توانند آن را خریداری کنند.

آنتالیا کارت نوع دو مخصوص افراد ناتوان یا کم توان است که شامل کسانی می شود که سنشان از ۶۵ بیشتر باشد یا معلولیت جسمانی داشته باشند. معلولیت ها نیز به دو دسته زیاد و کم تقسیم می شوند و قیمت کارت هایشان باهم متفاوت است.

آنتالیا کارت عمومی نیز آخرین نوع از این کارت می باشد که برای گردشگران مناسب است و بر اساس آخرین آمار، قیمت آن هفت ونیم لیر می باشد. در وسایل نقلیه عمومی آنتالیا هم مانند تهران و شهرهای بزرگ ایران، کارتخوان وجود دارد و می توانید با استفاده از آن ها هزینه همه وسایل نقلیه به جز تاکسی را پرداخت کنید.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.