| کد خبر: 259200 |

رپرتاژ آگهی؛

◄ CBM چیست؟ روشی آسان برای محاسبه CBM

بازرگانان در حوزه حمل و نقل بین المللی باید از حجم کالا برای اطلاع از هزینه های حمل بار و محاسبه قیمت آگاه باشند. به این منظور از CBM (متر مکعب) برای محاسبه آسان تعداد محصولاتی که در یک کانتینر حمل و نقل قرار می گیرند استفاده می شود.

تین نیوز

بازرگانان در حوزه حمل و نقل بین المللی باید از حجم کالا برای اطلاع از هزینه های حمل بار و محاسبه قیمت آگاه باشند. به این منظور از CBM (متر مکعب) برای محاسبه آسان تعداد محصولاتی که در یک کانتینر حمل و نقل قرار می گیرند استفاده می شود.

در این مقاله برای محاسبه آسان حجم کالاهای ارسالی تان به شما خواهیم گفت که CBM چیست؟ هم چنین اگر می خواهید با موارد استفاده و نحوه کار این ابزار کاربردی آشنا شوید مطالعه این مقاله را از دست ندهید. همراه ما باشید تا با نقش CBM و اهمیت آن به منظور محاسبه هزینه ها، برنامه ریزی برای انتخاب بهترین روش و مسیر حمل ونقل و بهینه سازی فضای ذخیره سازی آشنا شوید.

منظور از CBM در حوزه حمل ونقل بین المللی 

اگر بخواهیم پاسخ ساده و کوتاهی به سوال «CBM چیست» بدهیم، باید بگوییم که منظور از این عبارت حجم حمل بار برای بارهای داخلی و بین المللی است. این عبارت به واحد اندازه گیری حجم محموله ها به متر مکعب اشاره دارد. در حوزه حمل ونقل و تجارت بین المللی، CBM مخفف واژه «Cubic Meter» است. از این واحد اندازه گیری برای تعیین حجم یا ظرفیت بار یا بارگیری استفاده می شود. در واقع CBM نشان دهنده فضایی است که بار در یک کانتینر برای حمل و نقل با کشتی، کامیون، قطار، انبار یا هر منطقه دیگری اشغال می کند.

حمل بار کانتینری

فرمول محاسبه CBM؛ اندازه گیری CBM چگونه انجام می شود؟ 

نرخ و هزینه های حمل و نقل در بسیاری از موارد بر اساس حجم بار اندازه گیری شده به واحد CBM تعیین می شود. محاسبه حجم بار با یک فرمول ساده و از طریق ضرب طول، عرض و ارتفاع بار یا حمل و نقل انجام خواهد شد. به عنوان مثال، اگر یک بسته بار، ابعادی به اندازه 2 متر (طول) در 1 متر (عرض) در 1 متر (ارتفاع) داشته باشد، حجم CBM آن 2 متر مکعب خواهد بود.

اگر محموله ای متشکل از اقلامی با اندازه های مختلف دارید، به سادگی این فرمول را برای هر مورد تکرار کرده و اندازه ها را به محاسبه نهاییتان اضافه کنید. برای محاسبه CBM بسته های استوانه ای باید شعاع بسته را در پی و سپس دوباره در 2 (πr2) ضرب کنید. بعد از انجام این مراحل با ضرب آن عدد در طول بسته، حجم نهایی به دست می آید. اندازه گیری CBM با ضرب عرض، طول و ارتفاع در تعداد کالای حمل ونقل برای ارسال محموله ها در انواع روش های حمل و نقل بین المللی ریلی، هوایی و دریایی کاربرد دارد.

آشنایی با موارد استفاده از CBM در حوزه حمل ونقل بین المللی 

از CBM برای محاسبه وزن ابعادی یا وزن حجمی، وزن قابل شارژ در محمولات زمینی و دریایی خرده بار و فله و همچنین محمولات هوایی استفاده می شود. این عدد مبنای بسیاری از محاسبات است که تعیین می کند چه هزینه ای برای حمل و نقل پرداخت خواهید کرد. برای مثال از طریق این محاسبات به طور دقیق متوجه خواهید شد که برای ارسال بار از آلمان به ایران باید چه میزان هزینه کنید.

هر کانتینر چند CBM دارد؟ آشنایی با CBM کانتینرها برای بارگیری محموله ها

حجم فضایی هر کانتینر به نوع و ابعاد کانتینر بستگی دارد. همیشه ممکن است که در یک ظرف یا کانتینر مقداری فضای بلااستفاده وجود خواهد داشت. به عنوان مثال در یک کانتینر 20 فوت استاندارد با طول 6.05 متر، عرض 2.24 متر و ارتفاع 2.59 متر، حجم فضایی تقریبی حدود 33 متر مکعب است. در کانتینر 40 فوت استاندارد با طول 12.29، عرض 2.24 و ارتفاع 2.59 نیز حجم فضایی تقریبی حدود 67 متر مکعب خواهد بود. 

اطلاع از حجم محموله ها و حجم فضایی تقریبی هر کانتینر به شما کمک خواهد کرد تا بدانید چه تعداد محصول در یک کانتینر 20 یا 40 فوتی جا می گیرد. با برخورداری از این اطلاعات به نحو بهتری می توانید از فضای بارگیری کانتینرها برای جابه جایی محموله ها استفاده کنید. 

واحد قیمت گذاری بر اساس CBM در حمل ونقل دریایی و هوایی

برای قیمت گذاری محموله ها در حمل و نقل دریایی، یک تن (1000 کیلوگرم) معادل 1 CBM در نظر گرفته می شود. این تبدیل واحد به منظور آسان تر شدن محاسبه CBM برای محموله های LCL و فله انجام شده است. برای تبدیل سریع کیلوگرم به CBM در حمل و نقل دریایی می توانید از اطلاعات زیر استفاده کنید: 

  • 1 کیلوگرم = 0.001 CBM
  • 10 کیلوگرم = 0.01 CBM
  • 50 کیلوگرم = 0.05 CBM
  • 100 کیلوگرم = 0.1 CBM
  • 200 کیلوگرم = 0.2 CBM
  • 500 کیلوگرم = 0.5 CBM
  • 1000 کیلوگرم = 1 CBM

در روش هوایی برای محاسبه CBM از فرمول استاندارد ضرب طول، عرض و ارتفاع بر حسب سانتی متر تقسیم بر 6000 استفاده می شود. در حمل ونقل هوایی هر 167 کیلوگرم معادل 1 CBM خواهد بود. 

ترانزیت دریایی

تعیین هزینه های حمل ونقل بین المللی با استفاده از CBM

در این مقاله به این سوال پاسخ دادیم که «CBM چیست»؟ همچنین با کاربرد آن در حوزه حمل ونقل بین المللی آشنا شدیم. اطلاع از حجم فضایی بارها در حمل و نقل بین المللی اهمیت بالایی دارد. محاسبه CBM در تعیین نیازهای فضایی، هزینه های حمل و نقل و ظرفیت های ذخیره سازی تاثیرگذار خواهد بود. اطلاع دقیق درباره حجم فضایی بارها به شرکت ها و سازمان ها در انتخاب بهترین روش ها و ابزارهای حمل ونقل کمک می کند.

همچنین به کمک محاسبه CBM برنامه ریزی صحیحی برای حمل ونقل بارها، انتخاب نوع و سایز کانتینرها، استفاده از ناوگان حمل و نقل متناسب و بهینه سازی مسیرهای حمل و نقل خواهید داشت. با اطلاع دقیق از حجم فضایی بارها به نحو بهینه تری از فضای کانتینری بارها استفاده کنید. بعد از محاسبه CBM برای انتخاب بهترین روش و مسیر حمل ونقل و بهینه سازی فضای ذخیره سازی می توانید از مشاوره کارشناسان هانزا برخوردار شوید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.