| کد خبر: 268275 |

حق بیمه شخص ثالث کجا هزینه می‌ شود؟

آیا می دانید هر سال هر شخصی که بیمه شخص ثالث می خرد، مبلغی را به صندوق تامین خسارت های بدنی و خزانه کل کشور واریز می شود تا صرف پوشش خسارت های تصادف رانندگی و کاهش تصادفات جاده ای شود؟

تین نیوز

آیا می دانید هر سال هر شخصی که بیمه شخص ثالث می خرد، مبلغی را به صندوق تامین خسارت های بدنی و خزانه کل کشور واریز می شود تا صرف پوشش خسارت های تصادف رانندگی و کاهش تصادفات جاده ای شود؟

به گزارش تین نیوز به نقل از همشهری آنلاین، آیا می دانید هر شخصی که بیمه شخص ثالث می خرد، ۸درصد آن به صندوق تامین خسارت های بدنی و مبلغی جداگانه به خزانه کل کشور واریز می شود تا صرف پوشش خسارت های تصادف رانندگی و طرح های کاهش تصادفات جاده ای شود؟ شاید بپرسید که چرا با این همه بودجه باز هم شاهد آمار بالای تصادفات جاده ای هستیم؟ بیمه گریزی تعدادی از دارندگان وسایل نقلیه به دلیل ناتوانی احتمالی در خرید بیمه نامه هم جای سوال دارد؛ مسئله ای که موجب می شود رانننده خودروی بدون بیمه هنگام تصادف از صحنه فرار کند؟

پیشگیری بهتر از بیمه

در قوانین و مقررات کشور آنهایی که بیمه شخص ثالث خریداری می کنند، در واقع از یک سو صندوق تامین خسارت های بدنی را شارژ می کنند تا هزینه فرار مقصران رانندگی از صحنه تصادف را تامین کند و بپردازد و از سوی دیگر همه ساله در قانون بودجه دولت مبلغی از شرکت های بیمه به عنوان عوارض دریافت می کند و در اختیار سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای، فراجا، اورژانس کشور، جمعیت هلال احمر و صداوسیما قرار می دهد تا صرف کاهش تصادفات و مرگ ومیر در جاده ها کنند. با این حال هنوز گزارش شفافی به مردم داده نشده که مشخص شود این پول هایی که در اختیار این نهادها قرار داده شده، چگونه و کجا هزینه می شود و چرا از حجم تصادفات رانندگی کاسته نمی شود؟

۶۰۰میلیارد تومان را چه کرده اید؟

در بودجه امسال سازمان ها و نهادهای یادشده بالغ بر ۶هزار میلیارد ریال از شرکت های بیمه (درواقع از مردمی که بیمه شخص ثالث خریداری کرده اند) گرفته اند و انتظار می رود که سازمان برنامه و بودجه و بیمه مرکزی گزارشی شفاف از دخل و خرج این بودجه منتشر کنند. البته مجلس می گوید نهادهایی که این پول را دریافت کرده اند باید هر ۳ماه یک بار گزارشی از دخل و خرج و نظارت بر هزینه کرد این بودجه را به کمیسیون های اقتصادی و برنامه و بودجه و بیمه مرکزی و سازمان برنامه و بودجه ارسال کنند.

هزینه تراشی های جدید برای شخص ثالث

براساس تصمیم مجلس، قرار است سال آینده ۵۰۰میلیارد تومان از حق بیمه شخص ثالث در اختیار دستگاه قضا قرار گیرد تا پابند الکترونیکی برای زندانیان خریداری کند و ستاد دیه هم برای آزاد کردن زندانیان غیرتصادفات رانندگی ۳۰۰میلیارد تومان خواسته و قرار است ۱۲۰۰میلیارد تومان نیز در اختیار صندوق بیت المال قرار داده شود. البته این تصمیم مجلس ممکن است با مخالفت شورای نگهبان مواجه شود یا مورد ایراد مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گیرد؛ ضمن اینکه استدلال مرکز پژوهش های مجلس، یک علامت برای مخالفت احتمالی با هزینه تراشی از حق بیمه شخص ثالثی است که مردم می پردازند.

 

سهم سازمان ها از حق بیمه شخص ثالث

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.