| کد خبر: 262874 |

شهر زیرزمینی نوش آباد؛ شگفتی پنهان کاشان

شهر زیرزمینی نوش آباد، یکی از عجیب‌ترین و مدرن‌ترین شهرهای زیرزمینی جهان است که در ایران و در شهر اویی در نوش آباد کاشان واقع شده است.

تین نیوز

شهر زیرزمینی نوش آباد، یکی از عجیب‌ترین و مدرن‌ترین شهرهای زیرزمینی جهان است که در ایران و در شهر اویی در نوش آباد کاشان واقع شده است. این شهر زیرزمینی به‌عنوان یک شاهکار معماری و مهندسی شناخته می‌شود که طبق نظریه کارشناسان متعلق به دوره ساسانی است. این شهر زیرزمینی با تمامی امکانات موجود، امنیت و رفاهی که ارائه می‌دهد. جذابیت‌های فراوانی را برای بازدیدکنندگان و محققان فراهم کرده و به‌عنوان یک مقصد منحصربه‌فرد در جهان شناخته می‌شود.

شهر زیرزمینی نوش آباد4

 

شهر زیرزمینی نوش آباد

به گزارش تین نیوز به نقل از الی گشت، شهر زیرزمینی اویی در کاشان، یکی از جاذبه‌های بی‌نظیر گردشگری در ایران است که اهمیت بسیاری از نظر تاریخی و گردشگری دارد. این شهر زیرزمینی، با دسترسی به آثار باستانی و فرهنگی متنوع و همچنین معماری بی‌نظیری که دارد، توانسته گردشگران بسیاری را به خود جذب کند. وقتی که شما وارد این مکان شگفت‌آور می‌شوید. به دنیایی زیرزمینی با تونل‌های زیبا و سقف و دیوارهای سنگی وارد می‌شوید. این مکان در سال ۱۳۸۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده. به عنوان یکی از جاذبه‌های مهم تاریخی و فرهنگی ایران و بزرگترین شهر زیرزمینی جهان توجه بسیاری را به خود جلب کرده. باعث شده تا گردشگران از سراسر دنیا به این مکان جذاب سفر کنند و زیبایی‌های فراموش‌نشدنی این شهر زیرزمینی را تجربه کنند.

شهر زیرزمینی نوش آباد

تاریخچه شهر زیرزمینی نوش آباد کاشان

تاریخچه شهر زیرزمینی نوش آباد به‌عنوان یک شهر زیرزمینی مدرن و منحصربه‌فرد در ایران، به دوران ساسانی بازمی‌گردد. طبق گفته باستان‌شناسان حدود ۱۵۰۰ سال پیش این شهر به‌عنوان پایتخت حکومت ساسانی ساخته شد. ساخت این شهر زیرزمینی در آن زمان به تلاش و دانش معماران و مهندسان ماهر ایرانی باز می‌گردد که با درنظرگرفتن شرایط اقلیمی منطقه، به ایجاد یک محیط زندگی کامل و مدرن در زیر زمین پرداختند. این شهر زیرزمینی کخ در سال ۱۳۸۵ به طور اتفاقی توسط فردی از اهالی منطقه که در حال حفر چاه در خانه خود بود کشف شد.  در حال حاضر به‌عنوان یک نمونه از نوآوری در زمینه معماری و مهندسی دوران ساسانی محسوب می‌شود.

شهر زیرزمینی نوش آباد

معماری شهر زیر زمینی اویی

شهر زیر زمینی اویی که عمق آن به ۴ تا ۱۶ متر و مساحت آن به ۴ کیلومتر می‌رسد.  یک شهر با معماری شگفت‌آور زیرزمینی است که سفر به آنجا شما را به دنیایی عجیب و زیبا می‌برد. این شهر زیرزمینی در استان اصفهان و زیر شهر نوش آباد ساخته شده و برخی از ویژگی‌های بارز آن شامل سقف‌ها و دیوارهای سنگی منحصر به فرد، تاریخچه تاریخی آن که به دوره ساسانی باز می‌گردد و سیستم پیچیده‌ای از دالان‌ها، اتاق‌های کوچک و بزرگ، چاه‌ها، راهروهای زیرزمینی پیچ در پیچ و کانال‌هایی است که در ۳ طبقه ساخته شده و به شکل شبکه‌ای مشابه شهر به هم متصل شده‌اند.

معماری این شهر شامل طبقه اول که محل کوره راه‌ها و دالان‌ها و ورودی‌های متعدد است و طبقه دوم و سوم که محل زندگی در زمان خطر، ذخیره آذوقه و پناه‌گرفتن افراد در مواقع خطر است و به دلیل افزایش امنیت مردم در دو سطح افقی و عمومی دارای مساحت زیاد با ارتفاعی به‌اندازه قد یک انسان و حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ سانتی‌متر و ورودی با حدود ۴۵ پله که فقط به‌اندازه یک نفر است و به همین دلیل به شهر اویی شناخته می‌شود. به همین دلیل در زمان حمله مغولان به این شهر، از آن به‌عنوان پناهگاهی امن برای مردم استفاده شد.

شهر زیرزمینی نوش آباد

 

بهترین زمان برای رفتن به شهر زیرزمینی نوش آباد

بهترین زمان برای رفتن به شهر زیرزمینی نوش آباد واقع در کاشان، به ترجیحات شخصی و شرایط آب‌وهوایی بستگی دارد. این شهر زیرزمینی در استان اصفهان و نزدیک شهر کاشان واقع شده و یکی از جاذبه‌های گردشگری منحصربه‌فرد کشور است. به‌طورکلی، فصل بهار می‌تواند بهترین زمان برای بازدید از نوش آباد باشد. زیرا در این دوره‌ علاوه بر حضور در جشن گلاب‌گیری کاشان می‌توانید از هوا آفتابی و دلچسب آن لذت ببرید. سپس به بازدید از شهر زیر زمینی اویی بروید. همچنین، در فصل پاییز به دلیل دما مناسب درون شهر زیرزمینی، از گرما خبری نیست و هوا بسیار مطلوب و دلپذیر است.  می‌توانید از زیبایی‌های زیرزمینی و مناظر شگفت‌آور آن لذت ببرید.

مسیر دسترسی به شهر زیرزمینی نوش آباد

شهر زیرزمینی نوش آباد از توابع شهرستان‌های آران و بیدگل و در ۵ کیلومتری کاشان قرار دارد. یک جاذبه تاریخی در شهر کاشان است. برای دسترسی به این شهر زیرزمینی شگفت‌آور، شما ابتدا باید به شهر کاشان سفر ‌کنید. برای رفتن به کاشان می‌توانید از وسایل حمل‌ونقل همچون قطار، اتوبوس یا ماشین شخصی استفاده کنید . از طریق اتوبان قم به سمت کاشان حرکت کرده . در ۵ کیلومتری کاشان مسیر خود را به سمت آران و بیدگل تغییر دهید. قبل از رسیدن به شهرستان‌های آران و بیدگل تابلو شهر نوش آباد را مشاهده خواهید کرد. از این منطقه می‌توانید با پیاده‌روی به شهر زیرزمینی نوش آباد دسترسی پیدا کنید.

شهر زیر زمینی نوش آباد

 

جاذبه‌های گردشگری اطراف شهر زیرزمینی

این شهر زیرزمینی در اطراف شهر کاشان واقع شده . علاوه بر بازدید از جاذبه‌های شهر کاشان می‌توانید از جاذبه‌های اطراف شهر نوش آباد لذت ببرید. از جمله جاذبه‌های اطراف شهر زیر زمینی اویی می‌توان به تپه سیلک و چهارطاق نیاسر که دو جاذبه تاریخی فوق‌العاده در نزدیکی شهر زیرزمینی نوش آباد در کاشان هستند اشاره کرد. تپه سیلک یک مجموعه باستانی است که به دوره‌های مختلف تاریخی از جمله ساسانیان بازمی‌گردد. همچنین، چهارطاق نیاسر که به‌عنوان یکی از میراث‌های مهم شناخته شده است، معماری زیبا و دلنشینی دارد. بازدید از این دو مکان تاریخی به شما اجازه می‌دهد تا عمیق‌تر بافرهنگ و تاریخ این منطقه آشنا شوید.

حرف آخر

شهر زیرزمینی نوش آباد نمادی از فناوری و مهندسی دوره ساسانی برای مقابله با چالش‌های زندگی در محیط‌های خارج از زندگی عادی است. این شهر با همه ویژگی‌های خود، از امکانات مدرن گرفته تا حفظ محیط‌زیست، یک مکان جذاب برای آشنایی با زندگی گذشتگان در این منطقه است. نوش آباد به‌عنوان مدرن‌ترین شهر زیرزمینی جهان. علاوه بر جلب‌توجه گردشگران و علاقه‌مندان به معماری و مهندسی گذشته ایران. به‌عنوان یک الگوی پیشرفته برای شهرسازی در زیرزمین شناخته می‌شود. در بازدید از این شهر علاوه بر آشنایی با تاریخ منطقه، می‌توانید از سایر جاذبه‌های اطراف نوش آباد بازدید. سفری جذاب و خاطره‌انگیز را تجربه کنید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • نوش آبادی 1 0

    سلام خبر شما هنوز منطقه جغرافیایی را آشنایی نداره خبر تدوین می کنه!!!

    شهر نوش آباد از توابع شهرستان آران و بیدگل هست نه کاشان!!!!
    شما حتی در تیتر خبر هم دچار اشتباه شده اید...