| کد خبر: 255808 |

زندگی نامه محمدباقر باقری؛ شاعر، خواننده و مهندس راه و ساختمان تبریزی

محمد باقر باقری در رشته مهندسی راه و ساختمان کارشناسی ارشد از دانشگاه تبریز فارغ التحصیل شد و فعالیت حرفه ای اش را به عنوان مهندس ناظر در احداث راه ۹۰ کیلومتری رزی، گرمی و بیله سوار آغاز کرد.

تین نیوز

محمدباقر باقری ۲۰ اردیبهشت ۱۳۲۱ در تبریز متولد شد. 

محمد باقر باقری در رشته مهندسی راه و ساختمان کارشناسی ارشد از دانشگاه تبریز فارغ التحصیل شد و فعالیت حرفه ای اش را به عنوان مهندس ناظر در احداث راه ۹۰ کیلومتری رزی، گرمی و بیله سوار آغاز کرد.

پس از آن، در دوره سربازی به عنوان افسر کارشناس سپاه عمران و آبادانی، خیابان ها و مدارس متعددی را در شهر رامهرمز ساخت. پس از سربازی به استخدام راه آهن تبریز درآمد و همزمان کارشناسی فنی دادگستری و بانک رفاه کارگران را به عهده داشت و در کنار همه اینها روی پروژه های پیمانی متعددی نیز کار می کرد.

پس از مدتی با چند تن یک شرکت مهندسی تاسیس کرد و شروع به ساخت پاساژهای  گلستان، کویتی ها، رازی و ناصری در شهر تبریز کرد و نخستین پله برقی شهر تبریز را در پاساژ گلستان راه انداخت و نیز مجتمع بسیار بزرگی در کوی خزر ساخت و مجموعه فرهنگی ارگ تبریز را بازسازی کرد.

او در دوران سکونت در تبریز به عضویت در "شورای شهر" درآمد و همچنین در مقام عضو "سازمان عمرانی شیر و خورشید سرخ" به فعالیت پرداخت.

در سال ۱۳۵۸ در تهران ساکن شد و در بحبوحه بحران های پس از انقلاب و کسادی اقتصادی، بازار صرافها را در خیابان منوچهری راه اندازی کرد و همزمان نزد استاد بزرگ آواز ایرانی، محمود کریمی، اغاز به یادگیری ساز و آواز کرد تاجایی که بر گوشه های آوازی ایرانی مسلط شد و چندین تصنیف اجرا کرد.

از سال ۱۳۷۴ کم کم فعالیت های معماری اش را از سر گرفت و پروژه بازارهای مبل یافت آباد تهران را بنیان گذاشت و در گام بعدی مرکز خریدی را در شهر شهریار تاسیس کرد و در نهایت بزرگترین پروژه دوران حرفه ای اش که «شهرک بزرگ مبل و خودرو الماس تبریز» است را در زمینی به مساحت ۴۳ هکتار راه اندازی کرد.

وی تنها به حوزه تخصصی اش اکتفا نکرد و در زمینه ادبیات نیز آثار متعددی را نوشته است که از آن جمله: دفاتر شعری اوچوش پنجره سی (۱۳۸۵) از حیدربابا تا سهندیه، تبریزدن حیدربابا (۱۳۸۹) عشقین دیلی (۱۳۸۷) گمگشته (۱۳۹۲) که تمام این کتاب ها توسط انتشارات تک درخت منتشر شده است.

تنها دخترش خانم بنفشه باقری متخصص داروهای گیاهی و گیاه پزشکی است و نیز دستی در فرهنگ و ادب فارسی داشته و گردآوری و تالیف کتاب "سخنان ناب" و ترجمه کتاب "نغمه های بهار" نوشته کارق میرخان از ترکی استانبولی به فارسی هردو مربوط به انتشارات تک درخت از جمله آثار اوست.

آریا فردین یگانه نوه ایشان ساکن کاناداست و سالهاست که ویولونیست بوده و در کنار زبان فارسی به سه زبان فرانسه، انگلیسی و ترکی مسلط است.

تک بیتی از مهندس باقری:

برو ای غم که حریف من غمخوار نه ای

آنقدر می خورمت تا که تمامت بکنم

آقای مهندس باقری از جمله کارآفرینانی است که همواره در مقابله با موقعیت ها از راه ها و روش های جدید استفاده می کند. از توانایی هایش در خلاقیت لذت می برد و از تصورات و ابتکارات شخصی اش برای یافتن راه های جدید و کنار هم گذاشتن چیزها استفاده می کند.  پر از پرسش است. خستگی را زیاد احساس نمی کند. در برابر مشکلات به دنبال راه حل گشته و سریعا برای حل آنها اقدام می کند. از این رو او را می توان یک کارآفرین موفق و خلاق دانست.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.