| کد خبر: 247363 |

◄ انواع خودروهای باربری و ویژگی های اختصاصی هر کدام

خودروهای باربری بر اساس ابعاد و ظرفیت ها و ویژگی های متفاوتی که دارند قابلیت های متفاوتی داشته و برای حمل بارهای متفاوتی استفاده می شوند.

تین نیوز

خودروهای باربری دارای انواع مختلفی هستند که بر اساس ابعاد و ظرفیت ها و ویژگی های متفاوتی که دارند قابلیت های متفاوتی داشته و برای حمل بارهای متفاوتی استفاده می شوند. در اینجا بطور کلی اطلاعاتی در مورد هریک اینجا می آوریم.

ظرفیت بار و  ابعاد اتاق بار خودروهای سبک و سنگین باربری ازجمله ابعاد قسمت بار و ظرفیت حمل بار وانت نیسان ،  ابعاد کامیون  و  ابعاد تریلی ۱۸ چرخ در جدول زیر آورده شده است.

منظور از تناژ، ظرفیت حمل بار + وزن ماشین خالی هست.

انواع ماشین باربری

نام وسیله باربری

ظرفیت

تن

طول

متر

عرض

متر

ارتفاع

متر

وانت پراید ۰.۷ ۱.۵ ۱.۳ ۱.۴
وانت آریسان ۰.۹ ۱.۷ ۱.۵ ۱.۶
وانت پیکان ۰.۷ ۱.۶ ۱.۴ ۱.۷
وانت مزدا ۱ ۱.۶ ۱.۴ ۱.۸
وانت نیسان ۲ ۲.۲ ۱.۵ ۲
         
خاور (مسقف – ۶۰۸ – بنز) ۳ ۵ الی ۵.۵ ۲.۲ ۲.۴ الی ۲.۵۵
خاور (روباز – ۸۰۸) ۴ ۶ ۲.۲ آزاد
ایسوزو (۵ تن – خاور ایسوزو – کامیونت ایسوزو) ۳ ۴.۵ ۲
خاور مبلی ۳ ۴ ۲ ۲
کامیونت ۳ ۳ ۲ ۲
کامیونت ۳ تن ۳ ۴ ۲ ۲
ایسوزو ۶ تن ( کامیونت ایسوزو) ۴ ۴.۵ ۲.۱  
مینی بار (خاور ۵۰۸ – مینی خاور – خاور ۳۰۹) ۳ ۳ ۲ ۲
         
بادسان ۴ ۴.۶ ۲.۱  
هیوندا ۴ ۴.۳ ۲  
بادسان ۵ ۵ ۲.۱۵  
         
الوند (فوتون)  ۵٫۴ تن ۵.۴      
بادسان ۸ تن ۵.۵ ۴.۷ ۲.۲ ۲.۱
ایسوزو ۸ تن ۶ ۴.۵ ۲  
الوند (فوتون) ۶ تن ۶      
بنز ۹۱۱ ۵ ۴.۶ ۲.۱۵  
         
الوند (فوتون) ۸٫۵ تن ۸.۵      
تک ۱۰ ۵.۸ ۲.۳ ۳
شش چرخ – تک – ده تن ۱۰ ۵.۸ ۲.۲ ۲.۲
شش چرخ کامیون اطاقدار ۱۰ ۵.۸ ۲.۲  
         
جفت ۱۵ ۶.۸ ۲.۳ تا ۲.۴ ۳
ده چرخ کامیون اطاقدار ۱۵ ۶.۸۰ ۲.۲۵ ۲.۲
تریلی هجده چرخ کانتین آهنی (۴۰ فوت) ۱۶ ۱۲ ۲.۴۵ ۱.۷
کامیون باری – البرز (دانگ فنگ) ۱۹      
تریلی هجده چرخ کانتین آهنی(۴۰فوت) ۱۹ ۱۲ ۲.۴۵  
ده چرخ ۲۰ ۶.۸ ۲.۸  
شش چرخ کامیون دو محور ۲۰      
         
تریلی هجده چرخ کمپرسی ۲۲ ۱۱ ۲.۲  
تریلی هجده چرخ  لبه دار بغل دار ۲۲ ۱۲.۲ ۲.۴۵ ۱.۷
تریلی هجده چرخ ترانزیت چادری ۲۲ ۱۲.۲ ۲.۴۵ ۲.۷
  ظرفیت طول عرض ارتفاع
تریلی هجده چرخ ترانزیت یخچالی ۲۲      
تریلی هجده چرخ کفی ۲۴ ۱۲.۲ ۲.۴۵ ۱.۶
         
تریلی هجده چرخ ترانزیت چادری (ماموت)۳محور ۲۳ ۱۳.۶ ۲.۲۵  
تریلی هجده چرخ کفی (ماموت)۳محور ۲۳ ۱۳.۶ ۲.۲۵  
کمرشکن ۲ محور (با محورهای کشنده جمعاً ۵ محور) ۲۴ ۹ ۲.۶  
تریلی جامبو ۲۵ ۱۳.۷ ۲.۵ ۴
         
کمپرسی – البرز (دانگ فنگ) – D۳۷۵/۶*۴ ۲۶      
کمپرسی – کاوه – KD ۴۲۰ ۶×۴ ۲۶      
ده چرخ کامیون سه محور ۲۸      
کمپرسی – البرز (دانگ فنگ) – سایپا دیزل – D۳۷۵/۸*۴ ۳۲      
هجده چرخ تانکری تانکردار مخزن دار ۳۲      
         
کمرشکن ۴ محور (با محورهای کشنده جمعاً ۷ محور) ۳۸ ۱۱ ۳  
کمرشکن ۱۱ محور ۵۵ ۱۱ ۳  
بوژی ۹۶ قابل تغییر ۳  
کمرشکن ۱۶-۳۶ ۸-۱۸ ۲.۶  

نکات مهم

نکته ۱: پسوند تن برای ماشین ظرفیت بارگیری را نشان می‌دهد. مثلا کامیون ۱۰ تن یعنی ۱۰ تن بار می‌برد. در مورد ایسوزو عدد تن بعد از اسم ایسوزو نشان دهنده مجموع بار ماشین و وزن خود ماشین هست. مثلاً ایسوزو ۶ تن یعنی ۴ تن بار می‌برد و وزن خالی ماشین هم ۲ تن است.

نکته ۲:  ظرفیت اعلامی کارخانه (ظرفیت اسمی) با ظرفیت واقعی خودرو فرق می‌کند. مثلاً در دفترچه نیسان نوشته شده بار مجاز نیسان تا ۲ تن است ولی در عمل رانندگان تا ۴ تن بار را سوار نیسان می‌کنند. در بعضی مناطق ایران به نیسان، ساپیا یا زامیاد، وانت آبی، کامیونت، کامیونت ون زامیاد، کامیونت ون نیسان هم گفته می‌شود (چون ظرفیت بار نیسان زیاد هست)

انواع خودرو باربری

تصویر انواع ماشین باربری در ایران

انواع وانت 

انواع وانت

انواع کامیون

انواع کامیون

انواع کامیونت

انواع کامیونت

 انواع تریلی 

انواع تریلی

انواع ماشین حمل بار

ماشین های حمل بار از نظر ظرفیت انواع مختلفی دارند. به طور کلی می توان ماشین های باربری را به چهار دسته ی سبک، نیمه سنگین، سنگین و فوق سنگین تقسیم بندی کرد. (شکل زیر)

ماشین باربری سبک:  ماشین های باربری سبک در دو نوع وانت های سبک و سنگین موجود هستند. وانت سبک شامل پراید، پیکان، مزدا و آریسان و وانت سنگین شامل نیسان است.

ماشین باربری نیمه سنگین: شامل کامیونت در انواع خاور، هیوندا و ایسوزو. خاور روباز، خاور مسقف، کامیونت، ماشین باربری ایسوزو مسقف، ماشین باربری ایسوزو روباز، ماشین باربری هیوندا همه از ماشین‌های نیمه سنگینی هستند که هریک ویژگی‌ها و مزیت‌های منحصر به فرد خود را دارند. شاید بزرگترین ایراد یا مشکل برای بسیاری از ما در شباهت بیش از حد (از لحاظ ظاهر و اندازه و حتی کارایی) بین بعضی از این ماشین‌ها با یگدیگر می‌باشد. تنها دارندگان و یا رانندگان این ماشین‌ها می‌توانند متوجه تفاوت‌ها و خصوصیات درست و دقیق آن‌ها شوند و تا زمانی که بطور جدی و حرفه‌ای پا در این دنیای پیچیده نگذاریم، نخواهیم فهمید که فرقشان چیست.

ماشین باربری سنگین: در دو نوع کامیون و تریلی که کامیون شامل ۹۱۱، تک و جفت (۱۰ چرخ) است و تریلی شامل کفی، لبه دار و ترانزیت چادری می باشد. از گروه ماشین های باربری، ماشین‌ های سنگین هستند که این گروه را می‌توان به عنوان غول خطاب نمود! تصور بفرمایید که در تاریکی شب همانطور که پشت فرمون نشسته‌اید و منتظر هستید که چراغ راهنمایی- رانندگی سبز شود و غرق در تفکرات خاص خود می‌باشید، متوجه سایه سنگین و خشن و بسیار بزرگ جسمی پر سروصدا در کنار اتومبیل خود می‌شوید و زمانی که روی برمی‌گردانید تا سر از کارش دربیاورید با یک عدد لاستیک به اندازه کل ماشینتان (حتی بزرگتر) روبرو می‌شوید.

ماشین باربری فوق سنگین:  این گروه از ماشین ها شامل بوژی می باشد. برای دیدن تصویر بزرگتر روی آن کلیک کنید.

جدول انواع خودروهای باربری

انواع خودرو/ ماشین باربری

خودرو باری یا ماشین باری به دسته از خودروها گفته می‌شود که بار جابجا می‌کنند. در مقابل ماشین باری، خودرو/ ماشین مسافری قرار دارد که مسافر جابجا می‌کند. خودرو/ ماشین باری به انواع خودرو/ ماشین اسباب کشی یا خودرو/ ماشین/ کامیون حمل اثاثیه ، ماشین بار یا باری یا بارکش، ماشین کمپرسی، ماشین یخچالی، ماشین تانکری، ماشین بونکری، ماشین جرثقیل‌دار و … تقسیم می‌شود.

در یک تقسیم بندی انواع ماشین به ۴ دسته خودرو/ ماشین باری ، خودرو/ ماشین تجاری، خودرو/ ماشین ساختمانی، خودرو/ ماشین راه سازی تقسیم می‌شوند. در اینجا ماشین های باری هم ماشین کمپرسی (حمل فله) و هم ماشین اتاق دار (حمل بسته) را شامل می‌شود. ماشین تجاری به تریلی های ترانزیت گفته می‌شود که به صورت مسقف و چادری هستند و کالای تجاری جابجا می‌کنند. ماشین های ساختمانی مثل بتونیر  و ماشین های راه سازی مثل گریدر و لودر هستند.

خودرو/ ماشین باری خود به دو نوع خودرو/ ماشین سبک باری و خودرو/ ماشین باری سنگین جدا می‌شود. به ماشین باری که زیر ۳ تن جابجا می‌کند ماشین باری سبک گفته می‌شود. از ماشین های باری سبک می‌توان به وانت، نیسان، مینی خاور (مینی بار) و کامیونت اشاره کرد. به ماشین هایی که بیشتر از ۳ تن را جابجا می‌کند ماشین باربری سنگین گفته می‌شود مثل انوع خاور، کامیون ۹۱۱، بادسان، کامیون ۱۰ تن، ۱۵ تن و تریلی. ماشین های سبک و ماشین های سنگین هر دو دارای اتحادیه مخصوص خودشان هستند.

اتحادیه ماشین های باری سبک با نام اتحادیه حمل بار سبک شهری در میدان منیریه تهران و اتحادیه خودروهای سنگین باری در پایانه باربری اسلامشهر قرار دارند.

انواع خودرو/ ماشین باری

اسم ظرفیت بار 
وانت پراید زیر ۷۰۰ کیلو مبلمان و تلویزیون و لوستر و وسایل خانه
وانت پیکان ۴۰۰ تا ۷۰۰ کیلو مبلمان (کفی دار)
وانت مزدا ۷۵۰ کیلو مبلمان
وانت نیسان ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلو مبلمان، تره بار و تجهیزات صنعتی
خاور چوبی (۶۰۸) ۳و نیم تن تره بار (ابعاد ۲ در ۴)
خاور چوبی (۸۰۸) تا ۵ تن تره بار
خاور مسقف تا ۳ تن اثاثیه، لوازم جهیزیه و وسایل خانه
خاور بغل بازشو تا ۳ و نیم تن بارهای لیفتراکی و پالتی و گمرکات
خاور ۹۱۱ تا ۵ و نیم تن بارهای بیرون شهر و بنگاه ها
تک تا ۱۰ تن اهن الات، تره بار و سنگ های ساختمانی
جفت تا ۱۵ تن  تجهیزات و اهن آلات
تریلی کفی ۲۴ تن  تیرآهن و میلگرد
تریلی بغدار ۲۴ تن پالتها و سنگهای برش خورده ساختمان
تریلی ترانزیت ۲۴ تن تره بار و مواد غذایی

انواع وانت

وانت (اتاق دار و بدون اتاق) – وانت پراید – وانت پیکان – نیسان (که اغلب این وسایل نقلیه برای حمل خرده بار و یا بار خاصی نظیر مبل، کمد، میز … استفاده می‌گردد) این گروه از ماشین‌ها، جزء ماشین های سبک باربری محسوب شده و معمولا می‌توانید با یک نفر بارچین و یا کارگر حمل بار، بهترین حمل اثاثیه را با این ماشین‌ها تجربه نمایید. معمولا در جابجایی بارهای سنگین صنعتی یا فلزی –  شیمیایی – آهنی و … (مانند میلگرد)، گزینه نیسان مناسب‌ترین گزینه‌ای است که صاحبان این مشاغل می‌توانند انتخاب و جهت انتقال بار خود استفاده نمایند. سایر ماشین های باربری همانند وانت، وانت پراید، وانت پیکان نیز کامل معرف حضورتون هستند بنابراین از این موارد با ذکر جمله‌ای گذر خواهیم نمود: (آرزوی وانت: بزرگ بشم نیسان میشم!) در ایران انواع مختلف وانت وجود دارد ولی برای باربری بیشتر ۵ نوع وانت پراید، پیکان، آریسان، مزدا و نیسان استفاده می‌شود. ظرفیت بار نیسان ۲ تن هست. ظرفیت حمل بار وانت پیکان بین ۵۰۰ کیلوگرم تا ۱۱۰۰ کیلوگرم و ظرفیت پراید وانت   ۵۰۰ تا ۷۰۰ کیلو است.

وانت

وانت پراید

وانت پراید که به آن اختصاصی ۱۵۱ هم گفته می‌شود، ارزان‌ترین خودرو صفر کیلومتر بوده و برای استفاده‌های سبک شهری تولید و به بازار ایران عرضه‌شده است. میزان تحمل محفظه بار این وسیله در حالت استاندارد در حدود ۴۲۰ الی ۴۵۰ کیلوگرم بوده که این میزان برای استفاده‌های متوسط اصلاً کافی نبوده و این خودرو فقط برای یک استفاده بسیار سبک مناسب است. همچنین، ابعاد محفظه بار این خودرو به صورتی بوده که حتی اجسامی با طولی بیش از ۱۶۰ سانتی‌متر، در آن جای نمی‌گیرند. وانت پراید در مقایسه با وانت‌بار و نیسان بار با محدودیت‌هایی همراه است که همه افراد آن را به‌عنوان یک ماشین باربری مناسب و ایمن برای حمل بار در نظر نمی‌گیرند چون هم محفظه بار آن بسیار کم بوده و هم ایمنی و امنیت آن نسبت به دیگر ماشین‌های باربری کمتر است. برخی از رانندگان وانت پراید برای باربری از اتاق فایبرگلاس که بسیار سبک، بادوام در برابر آب، آفتاب و ضربه هستند، استفاده می‌کنند که علاوه بر زیبایی و مقاوم بودن آن به‌تدریج جایگزین پلاستیک آهن و چوب می‌شود.

وانت نیسان

وانت نیسان بهترین وسیله باربری جهت حمل وسایل با حجم کم و وزن زیاد تا ۲ تن مانند گاوصندوق، میوه و تره بار، مصالح ساختمانی، فلزات تا وزن ۲ تن، حمل لوازم و اسباب اثاثیه خانه (در صورتی که مقدار لوازم کم باشد)،‌ حمل یخچال ساید بای ساید، حمل و جابجایی پیانو، حمل مبلمان (فضای وانت نیسان معمولا حداکثر گنجایش ۱ دست مبلمان را دارد) و اسباب کشی در مناطقی از شهرها که به جهت باریک بود خیابان و کوچه امکان تردد کامیون و یا کامیونت وجود نداشته باشد.

انواع خاور

از انواع خاور می‌توان به خاور ۶۰۸، خاور ۸۰۸ و خاور ۸۱۳ اشاره نمود. اولین خاور در قرن ۲۰ توسط شرکت مرسدس بنز رونمایی شد که بعدها ادامه مونتاژ و فروش این خاور توسط “گروه صنعتی خاور” (بعدها با نام ایران خودرو دیزل فعالیت نمود) در ایران انجام گرفت. یکی دیگر از انواع خاور که به مدل خاور ۶۰۸ اختصاص دارد، خاور بنز ۶۰۸ است. این خاور طرفداران بسیاری در بین سایر خاورها دارد. این خاور ۶ تنی قابلیت جایجایی ۴ تن بار را دارد. ریشه خاور در تولید کامیون مرسدس بنز در سال ۱۹۶۵ میلادی است که با نام ال پی ۶۰۸ (عامیانه آن کامیون مکعبی بوده است) وارد بازار شد و پس از ورود به ایران آن را با نام خاور ۶۰۸ شناخته و خطاب کردند و ماشین اصلی در حمل بار به حساب می‌آمد. به طور کلی در ایران چند نوع خاور وجود دارد مثل ۶۰۸، خاور ۸۰۸ و خاور ۸۰۳ وجود دارد بیشتر خاور ۶۰۸ استفاده می‌شوند. خاور از نظر اتاق به انواع روباز، روبسته، یخچالدار، کمپرسی، تانکری و غیره تقسیم می‌شود.

جدول انواع خاور

خاور مسقف (نوع ۱) ۳ تن ۴.۸ متر ۲.۱ تا ۲.۲ متر ۳ متر
خاور مسقف (نوع ۲) ۳ تن ۵.۵ متر ۲.۱ متر ۲.۵ متر
خاور مسقف (نوع ۳) ۳ تن ۵.۸ متر ۲.۲ متر ۲.۷ متر
خاور روباز (نوع ۱) ۴ تن ۴.۵ متر ۲.۱ متر ۳ متر
خاور روباز (نوع ۲) ۴ تن ۴.۸ متر ۲.۱ متر ۲.۸ تا ۳ متر
خاور روباز (نوع ۳) ۴ تن ۵.۳ متر ۲.۱ تا ۲.۲ متر ۲.۸ تا ۳ متر
خاور روباز (نوع ۴) ۴ تن ۵.۵ متر ۲.۱ تا ۲.۲ متر ۲.۸ تا ۳ متر
خاور روباز (نوع ۵) ۴ تن ۵.۸ متر ۲.۱ تا ۲.۲ متر ۲.۸ تا ۳ متر
خاور ۶ تن (خاور بزرگ) ۳ تن (۶ تن) ۵.۸ متر ۲.۲ متر ۲.۷ متر
خاور روباز بغل بازشو ۴ تن ۴.۶ تا ۶ متر ۲.۱ متر ۲.۸ تا ۳ متر

خاور مسقف

از خاور مسقف برای حمل و نقل وسایل حساس با وزن کم و حجم زیاد (مبلمان، وسایل منزل، کالاهای اداری شامل میز و صندلی و… ) استفاده می‌شود. این کامیونت ها در اصطلاح عامیانه خاور مسقف فلزی و خاور مسقف چادری نامیده می شوند. خاور مسقف مجهز به تجهیزات حفاظتی بار می باشد (پتو، موکت، مبلمان و…) است. یعنی در اتاق بار این نوع کامیونها به تعداد زیاد پتو جهت قرار دادن بین لوازم و جلوگیری از صدمه دیدن لوازم قرار داده می شود. اطراف اتاق بار به طور کامل موکت زده میشود تا به طور ۱۰۰% لوازم و اسباب منزل از ضربات احتمالی محافظت شوند. خاور مسقف بهترین انتخاب جهت حمل لوازم منزل و ادارات می باشد از آنجا که امکان تردد این نوع کامیونت در همه ی زمانهای روز آزاد است. سیستم فنر بندی این نوع کامیونت طوری طراحی شده که تا حد امکان جلوی ضربات ناشی از دست اندازهای خیابان و سرعت گیرها را بگیرد.

خاور روباز

از این نوع خاور عموما جهت حمل بارها و کالاهایی که حساسیت بسیار زیادی ندارند و وزن آنها کمتر از ۳۵۰۰ کیلوگرم است، استفاده می‌شود. میوه و تره بار، برنج، آرد، مایعات و مصالح ساختمانی، فلزات دستگاه ها و ماشین آلات صنعتی تا وزن ۳۵۰۰ کیلوگرم از خاور روباز یا همان کامیونت های روباز استفاده می شود. از کامیون باری چوبی عموما برای بار حمل و نقل میوه تره بار و برنج و آرد و از کامیون کف بغلدار برای مایعات و مصالح ساختمانی، فلزات استفاده می‌شود. بهترین خاور جهت ارسال بارهای حجیم یا دارای طول بیشتر از ۴ متر، خاور روباز است. بعد از نیسان بهترین کامیونت برای تره بار ایسوزو است.

خودرو/ ماشین/ کامیون اسباب کشی

از انواع ماشین های اسباب کشی در همه جای دنیا برای اثاث کشی استفاده می‌شود. در ایران معمولاً از خاور مسقف و نیسان روباز برای اسباب کشی بهره می‌برند. ماشین اسباب کشی عبارت است از وانت پیکان، وانت نیسان و خاور مسقف. خاور مسقف اسباب کشی در مدل‌های بنز ۶۰۸، هیوندا و ایسوزو  وجود دارد. به خاطر ممنوعیت ورود کامیون و تریلی در روز به داخل شهر معمولاً از ماشین سنگین برای اسباب کشی استفاده نمی‌شود.

خاور مسقف اصلی ترین وسیله برای اسباب کشی در شهرها است.

خاور مسقف

انواع کامیونت

کامیونت در ایران به ماشین‌های شبیه خاور گفته می‌شود که در انواع هیوندا، ایسوزو و بادسان تولید می‌شود.

ماشین باربری ایسوز‌و (ایسوز)

مجموعه ایسوزو، یکی از معتبرترین برندهای ارائه دهنده انواع ماشین‌های ایسوزو باری و غیرباری و موتورهای دیزلی است و موفقیت‌های چشمگیری در فعالیت‌های مرتبط به باربری اکتساب نموده است. این شرکت موفق ژاپنی یکی از بهترین و ظریف‌ترین طراحی‌ها را در زمینه تولید ماشین‌های باری خود داشته است و علیرغم ظاهر فریبنده و کوچکشان، بسیار جادار هستند و به دلیل عملکرد بالای آن‌ها، همچنین قدرت موتور بی رقیبشان در اروپا، به راحتی توانایی حمل بارهای سنگین را نیز دارند. ناگفته نماند که قطعات این سری ماشین‌های نیمه سنگین به راحتی قابل دسترسی است. از مهم‌ترین ماشین‌های باربری ایسوزو می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کامیونت ایسوزو ۵ تن
  • کامیونت ایسوزو ۶ تن (ایسوزو باری ۶ تن)
  • کامیونت ایسوزو ۸ تن (ایسوزو باری ۸ تن)
  • کامیون باری ۱۸ تن

خودرو باربری ایسوزو

ماشین باربری هیوندا

ماشین‌های باربری هیوندا توسط شرکت هیوندا موتور، متعلق به کره جنوبی (سئول) خلق شده است. یکی از زیر مجموعه‌های این شرکت بزرگ که جزء چهارمین شرکت ماشین‌های سنگین جهان است، کیا موتور می‌باشد که اغلب نام این برند را شنیده و یا با تولیدات مربوطه آشنایی داریم. این مجموعه مینی‌بوس و کامیونت‌هایی را عرضه نموده است که در حال حاضر از ماشین های باربری آن می‌توان به:

  • کامیونت ۶ تن (۵ تن و ۷۰۰ کیلوگرم)
  • کامیونت ۸ تن ( ۷ تن و ۵۰۰ کیلوگرم) اشاره نمود.

انواع کامیون در ایران

دو نوع کامیون در ایران وجود دارد: ۱- کامیون سبک یا کامیونت. ۲- کامیون سنگین. کامیون سبک مثل مینی خاور، خاور بنز، ایسوزو، هیوندا، فوتون و … کامیون سنگین مثل کامیون بادسان، کامیون ۹۱۱، کامیون ۱۰ تن، کامیون ۱۵ تن. کامیون از نظر قسمت بار به انواع کامیون روباز، کامیون لبه دار، کامیون اتاق چوبی، کامیون کمپرسی، کامیون حمل مرغ، کامیون حمل موتور، کامیون یخچالدار. معمولاً کامیون‌ها به شکلی که ما می‌بینیم در کارخانه تولید نمی‌شوند و وقتی از خط تولید خارج می‌شوند فاقد اتاق هستند و تنها قسمت جلوی آن که کشنده گفته می‌شود وجود دارد. صاحبان خودرو توسط واحدهای اتاق سازی که اصطلاحاً کاربری سازی (Body Builder) گفته می‌شود و در سطح کشور وجود دارند نوع اتاق مناسب خود را انتخاب کرده و به کشنده کامیون متصل می‌کنند. پس اگر از کشنده کامیون صجبت می‌شود منظور بخش جلویی است که موتور و کابین خودرو در آن قرار دارد. کامیون ها براساس تعداد محور و براساس تناژ تقسیم می‌شوند. مثل کامیون دو محور یا کامیون سه محور. کامیون ۱۰ تن یا ۱۵ تن.

انواع تریلی

تریلی بزرگترین ماشین باری است که در جاده های با سرعت همانند سایر خودروها حرکت می‌کند. ماشین های باری بزرگتر از تریلی مجبور به رعایت سرعت مطمئنه و ضوابط خاص حمل بارهای بزرگ هستند. تریلی در انواع مختلف ساخت شرکت های بنز، اسکانیا، هووو، رنو، ولوو و … وجود دارد. بخش عقب تریلی با اصطلاحاً اتاق بار تریلی در انواع کفی، بغلدار یا لبه دار، کمپرسی، چادری یا ترانزیت، بونکری، تانکری و یخچالدار تولید می‌شود.  ارتفاع کفی تریلی از زمین ۱.۴ تا ۱.۷ متر است. حداکثر بار مجاز تریلی ۲۴ تن و ۵۰۰ کیلوگرم است.

تریلی

ماشین باربری کوچک

نیسان یا وانت‌بار که اصطلاحاً به آن ماشین باربری کوچک گفته می‌شود. وانت یا وانت‌بار یکی از وسایل نقلیه باربری کوچک و پرکاربرد برای حمل وسایل با وزن و اندازه کوچک می‌باشد که بیشتر برای حمل بار درون‌شهری کاربرد دارد. ظرفیت حمل بار به‌وسیله وانت ۱۰۰ کیلو الی ۴ تن است. در کشور ما این وسیله به دلیل استهلاک پایین، قیمت مناسب، ارزان و زیاد بودن قطعات آن بیشتر مورد استقبال مردم قرارگرفته است. وانت بار به دو صورت وانت اتاقدار و وانت بدون اتاق قابل استفاده هستند. نیسان بار جزو یکی از پرکاربردترین و در دسترس ترین ماشین برای حمل و نقل است که برای جابجایی بار با حجم سبک تا حدودی سنگین برای جابجایی درون شهری و برون شهری استفاده می‌شود. شایان ذکر است که نیسان می تواند هم به صورت معمولی و هم به صورت اتاق دار باشد. وانت پراید که به آن اختصاصی ۱۵۱ هم گفته می‌شود، ارزان‌ترین خودرو صفر کیلومتر بوده و برای استفاده‌های سبک شهری تولید و به بازار ایران عرضه‌شده است. میزان تحمل محفظه بار این وسیله در حالت استاندارد در حدود ۴۲۰ الی ۴۵۰ کیلوگرم بوده که این میزان برای یک استفاده بسیار سبک مناسب است. برخی از رانندگان وانت پراید برای باربری از اتاق هم استفاده می‌کنند.

حداکثر ابعاد و وزن ماشین باربری

در پاسخ به “حداکثر ارتفاع مجاز وسایل نقلیه با بار چقدر است؟” ۴.۵ متر. براساس قانون آیین نامه راهنمایی و رانندگی حداکثر ارتفاع مجاز ۴ و نیم متر است. در راه‌های چالوس و هراز حداکثر ارتفاع مجاز وسایل نقلیه ۳.۸ متر است. در اینجا منظور از ارتفاع وسیله نقلیه، فاصله عمودی بالاترین نقطه محموله در ماشین تا سطح جاده است.

حداکثر بار کل مجاز انواع وسایل نقلیه باربری به طور کلی: ۴۰ تن هست. برای انواع کامیون و تریلی به شرح زیر است:

ردیف نوع کامیون تعداد محور تعداد چرخ

ظرفیت کارت ( تن)

حداکثر وزن مجاز ( تن)

توضیح
1 کامیون 2 6 19 20  
2 کامیون 3 10 26 28  
3 تریلی 5 18 40 44  
4 تریلی 6 16   44  
5 بنز 911     9 11  
6 خاور بنز 808       8/5  
7 خاور بنز 608       7 8
8 کامیونت بادسان B6       97  
9 کامیون بادسان B8       8/5  

وزن مجاز سایر کامیون و کامیونت ها بر اساس ظرفیت مندرج در کارت بوده و در مورد سایر تریلی ها با آرایش گروه های محوری مختلف بر اساس جدول دستورالعمل پیوست(نسخه تجمیع شده مقررات حمل نقل بار به شماره 13316/74/4 مورخ 1390/2/5) می باشد.

براساس دستورالعمل جابجایی محموله‌های بزرگ حداکثر ارتفاع،‌ طول، عرض و وزن مجاز وسایل نقلیه به شرج زیر است. تردد وسایل نقلیه‌ای که ابعاد و اوزان آن‌ها، بدون بار، یا پس از بارگیری محموله، دست‌کم، از یکی از ابعاد یا اوزان بالا، تجاوز نماید، مشمول مقررات و قوانین حمل و نقل ترافیکی بوده، و برای تردد آن‌ها، باید پروانه‌ی عبور اخذ شود.

حداکثر ابعاد و وزن مجاز وسایل نقلیه

  حداکثر ابعاد واحد
ارتفاع مجاز وسایل نقلیه با بار 4.5 متر
عرض مجاز وسایل نقلیه با بار 2.5 متر
طول مجاز وسایل نقلیه با بار 16.5 متر
وزن مجاز وسایل نقلیه با بار ۴۰ تن
طول مجاز کامیون دو محور با بار ۱۰ متر
طول مجاز کامیون با یدک با بار ۱۲ متر
طول مجاز تریلی ۴ چهار محور و بیش‌تر با بار ۱۶.۵ متر

حداکثر ابعاد و وزن وانت بار

براساس دستورالعمل اوزان، ابعاد و نحوه‌ی بارگیری، حمل و مهار بار در انواع وانت بارها در راه‌های برون شهری کشور، وزن کل (شامل وزن وسیله نقلیه و وزن محموله بارگیری شده) در انواع وانت بار نباید بیش از ظرفیت مندرج در کارت شناسایی خودرو باشد. حداکثر ارتفاع مجاز بالاترین قسمت بار از سطح خارجی سقف کابین راننده یک متر است. حداکثر عرض بار مجاز در انواع وانت بار برابر عرض اطاق بار استاندارد آن می‌باشد. و محموله تحت هیچ شرایطی نباید از عرض وسلیه نقلیه بیرون زده باشد. حداکثر طول بار مجاز انواع وانت بار برابر طول اطاق بار استاندارد آن است و هر میزان جلوآمدگی و یا بیرون‌ماندگی محموله از اطاق بار طراحی شده برای آن ممنوع است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • داف 0 0

    خیلی ممنون از ماشین ها

  • علی اکبر عادلی 0 0

    دوستان عزیز
    با سپاس فراوان خیلی زحمت کشیدید ولی هم در جداول ظرفیت بارگیری و وزن ناخالص مجاز اشتباهات زیادی وجود دارد و هم در تعاریف انواع وسایل نقلیه باری سبک - نیمه سنگین - سنگین و فوق سنگین یا وسایل نقلیه ترافیکی اشتباهات زیادی دیده می شود. معلوم نیست این واژه کامیونت چطوری در جامعه حمل و نقل جا افتاده است. کامیونت واژه غلطی است. طرح و ظاهر خیلی از ناوگان باری شبیه هم است اما وزن ناخالص یا نیروی کشش آنها با هم فرق دارد. این تفاوت ظرفیت فقط مربوط به انتخاب قوای محرکه وسیله نقلیه باری است . برای مثال ولوو ‌F12 با یک نوع طراحی ظاهری با سه نوع وزن ناخالص ۴۰ تن - ۶۲ تن و ۹۶ تن شماره شده است. این تفاوت ظرفیت کشش فقط بخاطر نوع و نسبت دیفرانسیل ولوو F12 است. متاسفانه حمل و نقل جاده ای و تولید کنندگان‌ وسایل نقلیه باری توضیحات جامعی در این مورد ندارند.در صورتی که کارخانجات با توجه به نوع کاربری وسیله نقلیه باری مشخصه های فنی موتور ، شاسی ، قوای محرک و سایر عوامل تاثیر گذار را انتخاب می کنند. موفق باشید - عادلی