| کد خبر: 260209 |

◄ شایع ترین بیماری های شغلی چیست؟

20درصد از بیماری ها و عوامل خطرزایی که افراد در طول زندگی به آن مبتلا می شوند، ناشی از بیماری های شغلی است. بیماری های شغلی در دراز مدت باعث ایجاد بیماری های زمینه ای مانند دیسک کمر یا مشکلات اسکلتی خواهند شد.

تین نیوز

 20درصد از بیماری ها و عوامل خطرزایی که افراد در طول زندگی به آن مبتلا می شوند، ناشی از بیماری های شغلی است. بیماری های شغلی در دراز مدت باعث ایجاد بیماری های زمینه ای مانند دیسک کمر یا مشکلات اسکلتی خواهند شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر ایران،این بیماری ها، سالانه بالغ بر 20 تا 50 میلیارد دلار هزینه به انسان ها تحمیل می کنند. اگر برای سلامت بدنتان اهمیت قائل هستید و قصد دارید با انواع بیماری های شغلی و روش جلوگیری از آن ها آشنا شوید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

کری شغلی؛ رایج ترین بیماری شغلی

افت قدرت شنوایی ناشی از صدای بلند در محیط کار که با نام کری شغلی شناخته می شود، رایج ترین بیماری شغلی است. افرادی مانند رانندگان وسایل نقلیه، کارکنان معادن و اشخاصی که با دستگاه cnc کار می کنند، بیشتر در معرض خطر کری شغلی هستند. شاید تعجب کنید، اما کری شغلی گریبان گیر کارمندان نیز می شود. برخی از کارمندها که محیط کاری شلوغی دارند، برای تمرکز بهتر چندین ساعت از روز را به موسیقی گوش می دهند. استفاده از هدست در طولانی مدت با صدای بلند، باعث کری شغلی خواهد شد. 

برای جلوگیری از کری گوش، بهتر است مدت زمان استفاده از هدفون را محدود کنید. اگر در محیط شلوغی هستید، از گوش گیرهای صنعتی استفاده کنید. برای مثال افرادی که در حرفه جوشکاری مشغول هستند، علاوه بر دستگاه جوشکاری، با دستگاه سنگ فرز کار می کنند که صدای بالایی دارد. به همین خاطر پیشنهاد می شود علاوه بر لباس و عینک جوشکاری، حتما از گوش گیر صنعتی استفاده کنند. پیشنهاد می کنیم برای مشاهده قیمت لباس کار جوشکاری، عینک و گوش گیر صنعتی از سایت فروشگاه ماه ایمن دیدن کنید.

مشاغل سخت

اختلالات اسکلتی عضلانی؛ شایع ترین بیماری شغلی در کارمندان

نشستن های طولانی مدت، در محیط کار آسیب بزرگی به ستون فقرات و مهره های کمر وارد می کند. دیسک کمر، گرفتگی فیله ها و عضلات کمر، درد در لگن و کشاله های ران، نشانه های اختلالات اسکلتی عضلانی هستند. ایستادن طولانی مدت نیز باعث مشکلات اسکلتی، گودی کمر و ساییدگی مفاصل به خصوص در  زانوها خواهد شد. 

به همین خاطر پیشنهاد می شود در زمان نشستن حتما با زاویه 90 درجه بشینید؛ به صورتی که پاها به زمین برسد و کمر صاف باشد. اگر شغل شما نیاز به ایستادن های طولانی مدت دارد، حتما از کفش طبی استفاده کنید. البته نوع کفشی که استفاده می کنید، باید باتوجه به شغل شما متفاوت باشد. برای مثال افرادی که در حوزه پرورش ماهی، آبیاری یا باغبانی فعال هستند، باید از چکمه های پلاستیکی استفاده کنند. خوشبختانه قیمت چکمه پلاستیکی مناسب بوده و برای کلیه افراد قابل تهیه است.

دیسک کمر

کارگران پتروشیمی به شدت در خطر بیماری های ریوی هستند 

ترکیب های آلی فرّار یا (VOCs) در نتیجه فعالیت های صنعت نفت و گاز به وجود می آیند. ترکیب های آلی فرار قابل مشاهده نیستند و گاز حاصل از آن ها در هوایی وجود دارد که افراد حاضر در محیط تنفس می کنند. تنفس VOCs حتی در مدت زمان کوتاه روی سیستم عصبی تاثیر می گذارد و آسیب های بزرگی به ریه وارد می کند.

برای مثال آسم، تنگی نفس، گرفتگی رگ های ریه، سموم کبدی و تاول های پوستی از آثار ترکیب های آلی روی بدن هستند. برای کاهش تاثیر منفی ترکیب های آلی، حتما از لباس نگهبانی، ماسک، عینک و دستکش استفاده کنید. لباس نگهبانی و تجهیزات ایمنی فردی برای امور صنعتی به وفور استفاده می شود و از الزامات کار است. اگر قصد خرید لباس نگهبانی برای حفظ سلامتی خود را دارید، پیشنهاد می کنیم حتما قبل از خرید، نگاهی به لیست قیمت لباس نگهبانی در فروشگاه ماه ایمن داشته باشید. به این صورت می توانید انواع لباس نگهبانی زنانه یا مردانه را با بررسی قیمت خریداری کنید. 

ضایعات پوستی؛ یکی از بارز ترین بیماری های شغلی در صنعت ساختمان

اگر شغل صنعتی دارید یا پوست شما با گرد و غبار ترکیب های آلی، سیمان ، الکل یا مواد صنعتی در تماس است، در معرض خطر بیماری های پوستی هستید. عارضه پوستی ابتدا به شکل ترک یا پوست پوست شدن خود را نشان می دهند و به مرور زمان باعث چند لایه شدن پوست دست (پینه) خواهند شد. اصلی ترین دلیل پینه یا ترک های پوستی در صنعت ساختمان، برخورد مستقیم پوست با سیمان است.

تماس مستقیم با سیمان یا پودر سنگ به پوست آسیب می زند و باعث زبری، ترک، تاول یا پینه می شود. برای جلوگیری از آسیب های پوستی در ساختمان سازی، حتما از دست کش، لباس و ابزار مخصوص استفاده کنید. تا حد امکان بدون تجهیزات مناسب با سیمان یا سایر مواد ساختمانی تماس مستقیم نداشته باشید. توصیه می کنیم افراد شاغل در حوزه های پتروشیمی نیز از تماس مستقیم با مواد اسیدی یا ترکیب های آلی جدا خودداری کنند. 

با ابزار حفاظت فردی ماه ایمن از ابتلا به بیماری های شغلی جلوگیری کنید

فرقی نمی کند در چه حوزه ای مشغول به فعالیت باشید، بیماری های شغلی گریبان گیر کلیه افراد شاغل خواهند شد. برای مثال اگر کارمند هستید، باید حتما زاویه نشستن را رعایت کنید تا آسیب های کمتری به اسکلت شما وارد شود. اگر در حوزه پتروشیمی کار می کنید، استفاده از لباس، دستکش، ماسک و عینک مخصوص، خطر ابتلا به مشکلات ریوی و پوستی را کاهش می دهد. همچنین خرید لوازم ایمنی فردی باکیفیت، یک عمر سلامتی شما را تضمین می کند.

اگر قصد خرید ابزار حفاظت فردی را  دارید، فروشگاه ماه ایمن آماده خدمت رسانی به شماست. این فروشگاه به صورت تخصصی در زمینه فروش تجهیزات ایمنی، تجهیزات ترافیکی و انواع لوازم و تجهیزات آتشنشانی فعالیت می کند. پیشنهاد می کنیم برای مشاهده محصولات متنوع این فروشگاه، از آدرس mahimen.ir دیدن کنید. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.