| کد خبر: 254301 |

چند مکان دنج برای این که سیزده به در ۱۴۰۲ در خانه نمانیم!

بنا بر باورهای قدیم سپری کردن سیزده به در، در خارج از خانه باعث به در شدن نحسی سال می شده است. در واقع مردم معتقد بوده اند که اگر سیزده به در را در خانه سپری کنند احتمالا نحسی این روز آن ها را فرا خواهد گرفت و تا آخر سال رها نخواهد کرد.

تین نیوز

یکی از مراسم های به جا مانده از زمان های گذشته ایران زمین سیزده به در است. از همان زمان های قدیم تا به الان ایرانی ها در روز سیزده به در از منزل های خود خارج می شوند و یک روز را در دل طبیعت سپری می کنند. بنا بر باورهای قدیم سپری کردن سیزده به در، در خارج از خانه باعث به در شدن نحسی سال می شده است. در واقع مردم معتقد بوده اند که اگر سیزده به در را در خانه سپری کنند احتمالا نحسی این روز آن ها را فرا خواهد گرفت و تا آخر سال رها نخواهد کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از الی گشت، در تقویم این روز را روز طبیعت نام گذاری کرده اند و به نوعی بهانه ای برای آشتی با طبیعت نیز به شمار می رود. با ما همراه باشید تا به معرفی چند مکان دنج برای این که سیزده به در را در خانه نمانیم، بپردازیم.

تاریخچه سیزده به در

در زمان های گذشته و قبل از ورود اسلام به ایران، زمانی که آیین زرتشت در این مملکت برقرار بوده است، هفت جشن اصلی وجود داشته است. این هفت جشن به پاس شکرگزاری از عناصر طبیعی همچون طبیعت، کشت و کشاورزی و همچنین روشنایی برگزار می شده. این هفت جشن عبارتند از : جشن نوروز، جشن سیزده به در، جشن تیرگان، جشن مهرگان، شب یلدا، جشن سده و جشن آتش سوری. حال که متوجه شدیم قدمت و تاریخچه سیزده به در به دوران آیین زرتشت باز می گردد بهتر است با چند مکان دنج و خلوت نیز آشنا شویم که بتوانیم به دور از هیاهو و شلوغی پیوند خود با طبیعت را تازه کنیم.

مکان های دنج اطراف تهران برای سیزده به در

از آنجایی که تهران شلوغ ترین شهر ایران است پیدا کردن یک مکان دنج در اطراف آن کار سخت و گاها دشواری به شمار می رود. بسیاری از مردم برای این که در پارک ها و بوستان ها بتوانند آلاچیقی داشته باشند صبح زود از خواب بیدار شده و به آنجا می روند. در صورتی که نیز قصد دارید تا به افراد تهران بروید تا مکان دنج تری را پیدا کنید به شما پیشنهاد می کنیم تا صبح زود حرکت کرده تا اسیر ترافیک و ازدحام شهر نشوید. در ادامه به معرفی روستاهای وردیج و واریش که جز مکان های دنج اطراف تهران هستند می پردازیم.

روستای وردیج

روستای وردیج 4

خود روستای وردیج که در منطقه کن سولقان قرار گرفته است جمعیت زیادی ندارد و به احتمال خیلی زیاد در روز سیزده به در نیز خلوت باشد. اما مسیر رسیدن به روستا ممکن است کمی پر ترافیک به نظر بیاید. البته جاده رسیدن به روستا بسیار زیبا و دیدنی است و در امتداد دره های تنگ و عمیق سمت روستای کن قرار گرفته است. به خصوص در فصل بهار آب و هوای این منطقه از تهران بسیار عالی است. وارد روستای وردیج که می شوید در ابتدا نگاهتان به شکوفه های درخت بادام و سیب خواهد افتاد. این شکوفه ها از دیوارهای باغ ها عبور کرده و به داخل کوچه ها رسیده است و قدم زدن در دل این کوچه ها بسیار دل انگیز است. در اطراف روستا و در دامان طبیعت می توانید پیکنیک کرده و یک سیزده به در عالی را در کنار اعضای خانواده تان سپری کنید.

روستای وردیج

روستای واریش

یکی از جاذبه های اصلی روستای واریش آبشار لت مال است. اطراف این آبشار هوا اندکی سرد است و به نوعی زیاد مناسب پیکنیک به حساب نمی آید. روستای واریش نیز در نزدیکی روستای وردیج قرار دارد و در انتهای جاده آسفالتی قرار گرفته است. ارتفاع از سطح دریای روستای واریش زیاد است و همین مسئله باعث خنکی آب و هوای آن شده است. یکی از بهترین مکان ها برای پیکنیک کردن در روستای واریش چشمه واری است. در دشت ها و محیط سرسبز روستای واریش می توانید یکی از به یاد ماندنی ترین سیزده به درهای خود را ثبت کنید.

به خاطر ارتفاع بیشتر از سطح دریا نسب به روستای ورریج آب و هوای خنک دارد.  کوچه باغ های  با درختان آلو، گیلاس، زرد آلو و توت شما را مجذوب خودش میکند و میتوانید از شکوفه های نو را برای خودت ثبت کنید در اطراف روستا مسیرهای چشم اندازی که میتوانید بساط پیک نیک خود را راه اندازی و چای سیزده به در را پرپا کنید. بهترین جا برای اسکان کردن چشمه واری ش است که آب سرد و گویایی دارد و به قول شاعر نامی ایران سهراب سپهری یادتان باشد آب را گل نکنید. این چشمه  آبی و چشم انداز روستا یک مکان دنج در سیزده به در ۱۴۰۱ است .

روستای وردیج 1

یکی از دلایل اصلی شهرت روستاهای وردیج و واریش که بر جذابیت گردشگری این منطقه می‌افزاید، قرار گرفتن منطقه‌ای موسوم به دامنه ارواح سنگی در مسیر دسترسی به این روستا است. بعد از ورود به جاده وردیج-واریش و امتداد آن تا حدود ۱۵ دقیقه و حدود ۶ کیلومتر مسیر، به منطقه‌ای پوشیده از سنگ و صخره‌های عجیب می‌رسید. سنگ‌ها و صخره‌های این منطقه با اشکالی عجیب و غریب شمایلی شبیه به بدن و سر جانوران ساخته‌اند. شکل غیر طبیعی این سنگ‌ها توجه بسیاری را جلب می‌کند و سبب پیدایش شایعه‌هایی نیز بوده است. در میان محلیان این صخره‌ها را با نام «آدمک جیان» می‌شناسند.

مکان های دنج اطراف اصفهان برای سیزده به در

آبشار پونه زار

آبشار پونه زار اصفهان

اصفهان یکی از شهرهای تاریخی ایران است که قدمت و گذشته بسیار جالبی دارد. در صورتی که در اصفهان زندگی می کنید یا در ایام نوروز مسافر اصفهان هستید، با ما همراه باشید تا در ادامه به معرفی مکان های دنج اطراف اصفهان برای سیزده به در بپردازیم. یکی از مکان های دنج اطراف اصفهان پونه زار نام دارد. این منطقه کوهستانی در غرب اصفهان قرار گرفته است. آبشار پونه زار یکی از جاذبه های اصلی این منطقه به شمار می رود و دشت ها و مناطق سرسبز اطراف آن مکانی ایده آل برای پیکنیک کردن است.

آبشار پونه زار 5

آبشار پونه زار در فاصله ۵ کیلومتری فریدون شهر قرار دارد و سر راه خود به آنجا می توانید از روستای چیقورت نیز بازدید کنید. دشت این منطقه با وجود این که آلاچیق ندارد اما یکی از بهترین جاها برای گذارندن روز سیزده به در است. آبشار پونه زار از کوه های زاگرس سرچشمه می گیرد و بسیار زلال و گوارا است. در اطراف شهر اصفهان یکی دیگر از مکان های نسبتا دنج می تواند آبشار لادر باشد. این آبشار در منطقه ای واقع شده است که نزدیک به خمینی شهر محسوب می شود. نام قدیم خمینی شهر سه ده قدیم بوده است.

آبشار پونه زار

مکان های دنج اطراف کرمان برای سیزده به در

آبشار روستای سه کنج

آبشار سه کنج کرمان

کرمان یکی از شهرهای جنوبی ایران است که بیشتر به خاطر وجود کویر هایش معروف است. اما سیزده به در را که نمی توان در کویر سپری کرد! با ما همراه باشید تا به معرفی چند مکان دنج برای روز سیزده به در که در اطراف کرمان قرار دارند بپردازیم. یکی از مکان های دنج اطراف کرمان برای پیکنیک کردن روستای سه کنج نام دارد. مسیر روستای سه کنج در دل کوهستان می گذرد و رودخانه ای نیز در راهتان قرار دارد. برای پیکنیک کردن شاید سخت باشد که مسیر چهار ساعته رسیدن به روستا را به طور کامل طی کنید. در نتیجه بسیاری از خانواده ها در هر کجای مسیر و در کنار آب روان که فضای مناسبی ببینند بساط پیکنیک و سیزده به در خود را پهن می کنند و در کنار سایر اعضا روز خوشی را در دامام طبیعت سپری می کنند.

آبشار سه کنج کرمان

مکان های دنج اطراف یزد برای سیزده به در

روستای خرانق

روستای خرانق یزد

یزد یکی از شهرهای مرکزی و کویری ایران است. سیزده به در برای مردم یزد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و یزدی ها این روز را در دل طبیعت سپری می کنند. یکی از مکان های دنج اطراف یزد روستای مهریز است. همچنین روستای خرانق از دیگر مکان های دنج اطراف یزد به شمار می رود. روستای خرانق در فاصله ۸۵ کیلومتری شهر یزد قرار گرفته است و جاذبه های تاریخی و دیدنی ای مانند یک کارونسرای قدیمی و یک قلعه با قدمت هزار ساله دارد. اطراف این روستا پر است از زمین های کشاورزی که می توانید برای پیکنیک از آنها استفاده کنید.

روستای خرانق یزد

مهم‌ترین جاذبه روستای خرانق، قلعه‌ای است که ظاهرا قدمتی ۴,۵۰۰ ساله دارد. این روستا در قدیم مورد حمله راهزنان و دزدان بسیاری قرار می‌گرفت که باعث شد، اهالی روستا قلعه خرانق را بسازند و به‌مدت طولانی در آن زندگی کنند.

جالب است بدانید این قلعه تاریخی از معدود قلعه‌های جهان محسوب می‌شود که در آن خانه‌های دو و سه طبقه وجود دارد و شبیه نمایشگاهی است که غرفه‌هایش از خشت و گل هستند. قلعه خرانق یادگاری تاریخی و ارزشمند با حدود یک هکتار وسعت است که به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین قلعه‌های مسکونی روستایی استان یزد شناخته می‌شود.

روستای خرانق یزد2

از ویژگی‌های مهم در ساخت قلعه خرانق می‌توان به بافت ساختمانی متراکم، معبر باریک و سرپوشیده، استفاده از مصالح بازدارنده تبادل گرما و به‌طور کلی سازگاری با شرایط محیطی اشاره کرد. این اثر در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۸۳ هجری شمسی با شماره ثبت ۱۱۵۰۹ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

مکان های دنج اطراف شیراز برای سیزده به در

تنگ بستانک

تنگ بستانک شیراز

یکی از مکان های دنج اطراف شیراز برای سیزده به در تنگ بستانک است. تنگ بستانک در میان مردم شیراز به بهشت گمشده نیز مشهور است و این نشان از طبیعت بکر و چشم نوازش دارد. جالب است بدانید که تنگ بستانک در فهرست آثار ملی ایران نیز ثبت گردیده است. برای رسیدن به تنگ بستانک باید از شیراز خارج شده و به سمت روستای بیضا حرکت کنید. بعد از عبور از روستای بیضا و کامیروز به روستای بستانک می رسید و از آنجا می توانید به تنگ بستانک بروید.

تنگ بستانک شیراز

اکثر مسیر رسیدن به تنگ بستانک راحت است و همه افراد می توانند آن را طی کنند. البته برای رسیدن به برخی از نقاط تنگ مسیر کمی سخت تر می شود. آبشار تنگ بستانک یکی از جاذبه های اصلی منطقه است که پیشنهاد می کنیم در صورت توانایی حتما مسیر آن را طی کرده و از آن بازدید کنید. مسیر آبشار که از دل جنگل درختان بلوط می گذرد یکی از زیباترین مناطقی است که برای روز سیزده به در می توانید انتخاب کنید.

روستای «دشتک» در شهرستان کامفیروز، نزدیک‌ترین روستا به تنگ بستانک است و می‌توانید در بازدید از این منطقه خوش آب و هوا، به این روستا نیز سری بزنید و از گشت و گذار در طبیعت زیبای آن لذت سفر خود را دوچندان کنید.

منطقه کامفیروز در مجاورت رشته کوه دنا قرار دارد و می‌توان آن را مهم‌ترین منطقه ییلاقی در اطراف شیراز دانست. در طول سال‌های اخیر این منطقه مورد توجه بیشتر نسبت به سال‌های قبل قرار گرفته است و گروه‌های مختلف طبیعت گرد و کوهنورد از این منطقه بازدید می‌کنند.

مکان های دنج اطراف بوشهر برای سیزده به در

ساحل بوشهر

یکی از مکان های دنج بوشهر برای گذراندن سیزده به در خود ساحل شهر بوشهر است. ساحل خلیج فارس در بوشهر یکی از تمیز ترین سواحل ایران به حساب می آید. چشم انداز دریای نیلگون خلیج فارس در مقابل شما می تواند یکی از به یاد ماندنی ترین سیزده به در های تاریخ را برایتان رقم بزند.

ساحل بوشهر 4

در اطراف ساحل پارک ها و بوستان هایی نیز قرار گرفته که می توانید برای پیکنیک کردن به آن ها بروید. یکی از این پارک ها تی وی نام دارد. در این پارک و قسمت ساحلی آن می توانید به تماشای پرندگان مهاجر مرغ دریایی بنشینید. در مقابل این پارک بافت قدیمی بوشهر قرار دارد و قدم زدن در دل کوچه پس کوچه های قدیمی بوشهر می تواند برای شما بسیار جذاب باشد.

مکان های دنج اطراف رشت برای سیزده به در

مرکز اکو توریستی جیرسیر باقر خاله رشت

رشت یکی از شهرهای شمالی ایران است و پیدا کردن مکانی سرسبز برای پیکنیک روز سیزده به در در آن اصلا کار سختی نیست. به واسطه وجود محیط های جنگلی پیدا کردن مکانی دنج که کمی با طبیعت بتوانید آرامش بگیرید کار بسیار راحتی است. یکی از مکان های دنج اطراف رشت، مرکز اکو توریستی جیرسیر باقر خاله واقع در روستای خمام نام دارد. شالیزارهای وسیع و دشت هایی پر از اسب به همراه تالاب جیرسر از جاذبه های دیدنی این منطقه به شمار می رود.

مرکز اکو توریستی جیرسیر باقر خاله3

مرکز اکو توریستی جیرسیر باقر خاله44

در تالاب جیر سر می توانید پرندگانی همچون قو، اردک، حواصیل و غاز را مشاهده کنید. یکی دیگر از تفریحاتی که می توانید در این منطقه داشته باشید قایق سواری بر روی تالاب است. یک اقامتگاه بومگردی نیز در روستا قرار دارد که برای مسافران و گردشگران می تواند گزینه بسیار جذابی باشد.

مکان های دنج اطراف مریوان برای سیزده به در

دریاچه زریوار کردستان

کردستان یکی از استان های غرب ایران است و به وجود رودهای پر آب و جنگل های بلوط معروف است. یکی از مکان های دنج اطراف مریوان، دریاچه زریوار نام دارد که به اعتقاد خود اهالی بزرگ ترین دریاچه اب شیرین کشور است. پرندگان زیادی در اطراف دریاچه مانند لک لک ها زندگی می کنند. این منطقه یکی از جذاب ترین مناطق اطراف مریوان برای پیکنیک روز سیزده به در است. قایق سواری یکی از تفریحاتی است که مردم مریوان در روز سیزده به در و بر روی دریاچه انجام می دهند.

دریاچه زریوار کردستان

پارک و بوستان هایی اطراف دریاچه در نظر گرفته شده که می توانید برای راحتی بیشتر و آسب نرساندن به طبیعت بکر، در آنجا پیکنیک کنید. یکی از اصلی ترین جاذبه های بازدید از دریاچه زریوار خرید ماهی تازه و خوردن ماهی کباب است.

مکان های دنج اطراف دزفول برای سیزده به در

روستای پامنار دزفول

استان خوزستان طبیعت بکر و فوق العاده دارد. مکان های دیدنی و جذاب این استان به قدری زیاد است که انتخاب های شما برای سیزده به در محدود نخواهد نبود. روستای پامنار دزفول یکی از مکان های دنج اطراف دزفول است که می توانید برای سیزده به در به روی آن حساب باز کنید.

روستای پامنار دزفول

این روستا که در ۴۰ کیلومتری دزفول قرار دارد پر است از دشت های زیبای شقایق. در اطراف روستای پامنار یکی از بزرگ ترین سدهای جهان نیز قرار گرفته است. دریاچه شهیون به همراه جزیره های کوچکش نیز از دیگر جاذبه های روستا به شمار می رود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    با سلام . منطقه کامفیروز در اطراف شیراز نمی باشد . کامفیروز از توابع شهرستان مرودشت بوده و هنوز شهرستان نشده است و بیضا که از آن بنام روستای بیضا نام بردید شهرستان بیضا می باشد ‌‌قدری مطالعه و بررسی باعث ارایه مطالب دقیق به مردم خواهد شد

  • دانشجو 0 0

    با عرض سلام.
    نام قدیم خمینی شهر در دوران پیش از اسلام مهربین یا ماربین بوده. و یکی از شهرستان های بسیار کهن ایران هست. در سال ۱۳۶۲ آتشگاه و منارجنبان از خمینی شهر جدا و به اصفهان ملحق شد

  • ناشناس 0 0

    این چشمه در منطقه ای قرار گرفته که نزدیک به خمینی شهر محسوب میشود.
    این چه طرز نوشتنه؟
    انگار با اکراه میخواستید بگید این چشمه متعلق به خمینی شهره؟ چشمه لادر که دیگه جز شهر شده.
    چشمه لادر خمینی شهر خیلی معروفه