| کد خبر: 254079 |

آشنایی با بوئینگ ۷۸۷ بزرگ ترین و لوکس ترین هواپیمای اختصاصی دنیا

بوئینگ ۷۸۷ جز جدیدترین مدل های شرکت هواپیمایی بوئینگ آمریکا است که از سال ۲۰۰۵ تولید این سری آغاز شده و در حال حاضر این مدل هواپیما در بسیاری از خطوط پروازی بزرگ جهان استفاده می شود.

تین نیوز

بوئینگ ۷۸۷ جز جدیدترین مدل های شرکت هواپیمایی بوئینگ آمریکا است که از سال ۲۰۰۵ تولید این سری آغاز شده و در حال حاضر این مدل هواپیما در بسیاری از خطوط پروازی بزرگ جهان استفاده می شود. این مدل با طراحی منحصر به فردی که دارد، تحول عظیمی در صنعت هواپیماسازی شرکت بوئینگ و جهان ایجاد کرده است، بوئینگ در طراحی این مدل هواپیما مسافربری از جدیدترین فناوری های روز دنیا استفاده کرده و همین موضوع باعث افزایش کارایی مدل ۷۸۷ نسبت به مدل های قبلی این شرکت شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از الی گشت، بوئینگ ۷۸۷ اولین پرواز آزمایشی خود را در سال ۲۰۰۹ انجام داده است، جا به جایی مسافر با این هواپیما اما اولین بار در سال ۲۰۱۱ در خطوط پروازی آل نیپون ایرویز (All Nippon Airways) انجام شد. اگر شما هم علاقه دارید درباره هواپیماهای مسافربری شرکت بوئینگ اطلاعات بیشتری به دست آورید، با این مقاله تا انتها همراه شوید تا شما را با بوئینگ ۷۸۷ بیشتر آشنا کنیم.

بوئینگ 787

طراحی بوئینگ ۷۸۷

طراحی بوئینگ ۷۸۷ به صورتی می باشد که سرعت هواپیما افزایش چشمگیری داشته ولی در عین حال مصرف سوخت آن نسبت به سرعت کمتر شده است که این موضوع از دلایل اصلی شهرت این مدل از هواپیماهای شرکت بوئینگ می باشد. در شرکت بوئینگ به مدل ۷۸۷، افکت دریم لاینر گفته می شود. این هواپیما جز مدل های پهن پیکر سایز متوسط بوئینگ محسوب می شود و ظرفیت جا به جایی حداکثر ۳۳۰ مسافر در یک پرواز را دارد، کیفیت مطلوب کابین مسافران از دیگر مزیت های بوئینگ ۷۸۷ است. این مدل از هواپیما بوئینگ حدود ۵۷ متر طول دارد و در طراحی صندلی های آن فضای بیشتری برای هر مسافر در نظر گرفته اند.

بوئینگ ۷۸۷ کارایی بیشتر و هزینه نگهداری کمتری نسبت به سایر مدل های شرکت بوئینگ دارد و همین موضوع باعث شده شرکت های هواپیمایی از خرید این مدل استقبال زیادی کنند. در ساخت بدنه هواپیما بوئینگ ۷۸۷ از کامپوزیت برای طراحی بدنه بیشتر از سایر مدل‎های بوئینگ استفاده شده که این موضوع از دلایل اصلی سبک بودن این هواپیما است. در ادامه قصد داریم شما را با جزئیات مربوط به بوئینگ ۷۸۷ بیشتر آشنا کنیم.

بوئینگ ۷۸۷ چند مدل دارد؟

بوئینگ ۷۸۷ چند مدل دارد؟ این هواپیما را ابتدا با نام تجاری E7 در طرح توسعه هواپیمایی بوئینگ معرفی کردند، اما در نهایت نام آن به بوئینگ ۷۸۷ تغییر کرد. هواپیما سری ۷۸۷ بوئینگ در حال حاضر ۳ مدل مختلف دارد که در ادامه نگاهی مختصر به این مدل ها داریم، همچنین ابعاد، ویژگی های ظاهری و ظرفیت مسافر جز تفاوت های اصلی سه مدل مختلف بوئینگ ۷۸۷ است.

  • بوئینگ ۷۸۷-۸

بوئینگ ۷۸۷-۸ گنجایش ۲۴۲ مسافر را دارد، این مدل از هواپیمای بوئینگ از سال ۲۰۱۱ فعالیت خود را در خطوط پروازی مختلف جهان آغاز کرده است. از این مدل پهن پیکر متوسط برای مسافت های پروازی طولانی استفاده می شود و مسافران با این هواپیما می توانند ۱۳۶۲۱ کیلومتر بدون توقف سفر کنند. این هواپیما با هدف جایگزینی بویینگ ۷۶۷-۲۰۰ER وارد صنعت هوانوردی شد تا پروازهای بدون توقف را گسترش دهد. سرعت در رسیدن به مقصد و صرفه جویی در مصرف سوخت از جمله مزیت های این مدل هواپیما است.

  • بوئینگ ۷۸۷-۹

بوئینگ ۷۸۷-۹ یکی از محبوب ترین مدل های سری ۷۸۷ بوئینگ است که طراحی منحصر به فردی دارد، فاصله نوک بال های این مدل با بوئینگ ۷۸۷-۸ برابر است اما طول بدنه این مدل از بوئینگ ۷۸۷-۸ به صورت تقریبی ۶ متر بیشتر است که این موضوع باعث شده ظرفیت این هواپیما برای جا به جایی ۲۸۰ مسافر مناسب باشد. مسافران با این هواپیما می توانند ۱۴۱۴۰ کیلومتر بدون توقف سفر کنند. در سال ۲۰۱۸ شرکت هواپیمایی کانتاس استرالیا طولانی ترین پرواز بدون توقف جهان را با این مدل هواپیما انجام داد و توانست مسیر ۱۷ ساعته از استرالیا به لندن را بدون توقف پرواز کند.   

  • بوئینگ ۷۸۷-۱۰

بوئینگ ۷۸۷-۱۰ طراحی متفاوتی نسبت به دو مدل قبلی دارد، بوئینگ ۷۸۷-۱۰ که به اختصار ۷۸۷X هم نامیده می شود با هدف جایگزینی بوئینگ ۷۶۷-۴۰۰ طراحی و ساخته شد. این مدل هواپیما ظرفیت جا به جایی ۲۹۰ الی ۳۱۰ مسافر را در هر سفر هوایی  دارد. بوئینگ ۷۸۷-۱۰ از طول عمر بیشتری نسبت به مدل های قبلی خود برخوردار است و همین موضوع از دلایل اصلی توجه ایرلاین ها به این مدل هواپیما می باشد. در حال حاضر تقاضا برای خرید این مدل بسیار بالا است و اغلب ایرلاین های معروف جهان تمایل دارند از این هواپیما مدرن در خطوط هوایی خود استفاده کنند.

بوئینگ 787

ساختار فنی بوئینگ ۷۸۷

از نظر ساختار فنی بوئینگ ۷۸۷ یک انقلاب در تاریخ صنعت هوانوردی جهان محسوب می شود، بدنه این جت دو موتوره و پهن پیکر از ۵۰ درصد مواد کامپوزیتی ساخته شده و همین موضوع از دلایل اصلی سبک بودن هواپیماهای سری ۷۸۷ بوئینگ می باشد. به دلیل طراحی سبک تر و وزن کمتر این مدل هواپیما، مصرف سوخت آن هم کمتر شده و در عین حال کارایی و سرعت هواپیما افزایش یافته است. ساختار کامپوزیتی بدنه هواپیما بوئینگ ۷۸۷ فشار هوا داخل کابین را هم در این مدل به میزان قابل توجهی پایین آورده، در هواپیماهای استاندارد فشار هوا داخل کابین حدود ۲۴۰۰ می باشد در حالی که در هواپیما بوئینگ ۷۸۷ این فشار به ۱۹۰۰ کاهش یافته است.

کاهش فشار هوا داخل کابین ارتباط مستقیمی با راحتی مسافران در طول پرواز دارد، میزان سرگیجه، ارتفاع زدگی و حالت تهوع در زمان پرواز با بوئینگ ۷۸۷ برای مسافران این هواپیما بسیار کمتر از سایر مدل های استاندارد هواپیما می باشد. به دلیل ساختار منحصر به فرد بال ها و نوک هواپیما در بوئینگ ۷۸۷ مقاومت هوا هم در زمان پرواز کاهش یافته که این مورد ارتباط مستقیمی با سرعت هواپیما دارد. در واقع طراحی بال ها و نوک هواپیما باعث شده مسافران بوئینگ ۷۸۷ زودتر به مقصد خود برسند.

امکانات کابین بوئینگ ۷۸۷

اغلب مسافران در طول سفر با هواپیما تمایل دارند که در کنار پنجره بنشینند و منظره شهرها را از بالا و از میان ابرها تماشا کنند، در سری ۸ بوئینگ ۷۸۷ یک رویای قدیمی محقق شده است و پنجره های این مدل نسبت به حالت استاندارد بزرگتر است. پنجره های بزرگ این مدل هواپیما یکی از قدیمی ترین رویاهای بشر می باشد که در این مدل عملی شده و مسافران در طول پرواز می توانند از این پنجره های بزرگ با وضوح بیشتری زمین را تماشا کنند. در طراحی پنجره های بزرگ آن از مواد الکتروکروماتیک پیشرفته و هوشمند برای کاهش نور استفاده شده تا مسافران در طول پرواز بتوانند در محیطی مطلوب استراحت کنند، همچنین طراحی پنجره های بوئینگ ۷۸۷ به نحوی است که در طول پرواز به راحتی می توانید آسمان و غروب خورشید را تماشا کنید.

امکانات کابین بوئینگ ۷۸۷ بسیار فراتر از مدل های قدیمی شرکت بوئینگ می باشد، نورپردازی ویژه کابین این هواپیما با نورهای LED ویژه از جمله جذابیت های سفر با بوئینگ ۷۸۷ می باشد، شدت نور و رنگ آن در طول پرواز قابل تغییر است و این موضوع در طول مدت سفر بسیار جذاب می باشد. قسمت بار بوئینگ ۷۸۷ هم تغییرات زیادی نسبت به مدل های قبلی این شرکت داشته و گنجایش بیشتری دارد.

کابین خلبان

  • صندلی های ویژه

همان طور که در ابتدا هم گفتیم طراحی صندلی های بوئینگ ۷۸۷ به صورت ویژه انجام شده و عرض صندلی های این مدل هواپیما خیلی بیشتر از هواپیماهای استاندارد می باشد. همچنین صندلی های ویژه آن انعطاف پذیری بیشتری دارد و روی هر صندلی امکانات صوتی و درگاه های USB به صورت ویژه تعبیه شده تا مسافران در طول پرواز بتوانند از امکانات صوتی و تصویری برای سرگرمی استفاده کنند. چراغ ویژه مطالعه یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد صندلی هایاین سری است که برای هر مسافر به صورت جداگانه روی صندلی این چراغ ها تعبیه شده تا در زمان خواب و یا مطالعه از آن استفاده نمایند.

صندلی های آن برای سه کلاس پروازی اکونومی، بیزینس و فرست کلاس به صورت ویژه و با امکانات منحصر به فرد طراحی شده تا انتظارات مسافران را در مدت زمان سفر به خصوص برای پروازهای طولانی بین قاره ای به صورت کامل پوشش دهد. کابین فرست کلاس برخی از مدل های بوئینگ ۷۸۷ شباهت زیادی به اتاق هتل دارد و از تمامی امکانات برای ایجاد فضایی راحت استفاده شده است تا مسافران این هواپیما در سفرهای طولانی بین قاره ای تجربه دلپذیری از سفر با آن داشته باشند.

  • موتور 

موتور این مدل سازگار با محیط زیست است، موتورهای رولزرویس پیشرفته در این هواپیما به صورت دو موتوره استفاده شده و این مدل از موتور صدای کمتری تولید می کند و در ترکیب با ساختار بوئینگ ۷۸۷ مصرف سوخت کمتری هم دارند. یکی از دلایل نام گذاری بوئینگ ۷۸۷ به دریم لاینر به خاطر موتورهای ویژه آن است. شرکت هواپیماسازی بوئینگ با هدف کاهش ۲۰ درصدی مصرف سوخت و افزایش کارایی هواپیما برای مسیرهای طولانی از موتورهای شرکت جنرال الکتریک و رولز رویس که هر دو موتور توربوفن هستند در طراحی موتور آن استفاده کرده است. بدنه کامپوزیتی این هواپیما و طراحی ویژه موتور آن جز دلایل اصلی افزایش سرعت و بهبود کارایی این مدل نسبت به مدل های قبلی این شرکت اعلام شده و مسافران از سرعت رسیدن به مقصد با این هواپیما رضایت بسیار زیادی دارند.

موتور هواپیما

  • بدنه  

تکنولوژی استفاده شده در طراحی بدنه بوئینگ ۷۸۷ را می توان تحولی اساسی در ساخت هواپیماهای مسافربری شرکت بوئینگ دانست. ۵۰ درصد از وزن بدنه و اجزا داخلی این هواپیما را مواد کامپوزیتی، ۲۰ درصد را آلومینیوم، ۱۵ درصد را تیتانیوم، ۱۰ درصد را فولاد و پنج درصد را مابقی فلزات تشکیل می دهند، بر اساس حجم نیز می توان اینطور گفت که ۸۰ درصد از حجم هواپیما توسط مواد مرکب تشکیل شده است.

  • ظرفیت  

بوئینگ ۷۸۷ جز هواپیماهای دو موتوره شرکت بزرگ بوئینگ آمریکا می باشد، حداقل ظرفیت آن می تواند ۲۴۲ نفر و حداکثر آن ۳۳۵ نفر باشد. شرکت بوئینگ با شعار “ما می خواهیم پرواز و مقصد لذت بخش باشد” پروژه آن را آغاز کرد و ساخت این مدل هواپیما نقطه عطفی در صنعت هواپیماهای مسافربری در جهان بود. شرکت بوئینگ یکی از تفاوت های مهم آن با مدل های قبلی را راحتی صندلی ها برای مسافران ذکر کرده است، در سری ۷۸۷ صندلی های هر سه کلاس پروازی نسبت به مدل های قدیمی بوئینگ عرض بیشتری دارد و همین موضوع باعث شده مسافران در مسیرهای پروازی طولانی خواب دلپذیری را در طول سفر هوایی تجربه کنند.

اغلب ایرلاین ها دنیا از سری بوئینگ برای سفرهای بین قاره ای در مسیرهای پروازی بمبئی، دهلی، نیویورک، شیکاگو، تورنتو، سئول، لس آنجلس و توکیو استفاده می کنند. سفرهای هوایی در این مسیرها که مسافت زیاد دارد، توسط بوئینگ ۷۸۷-۸ Dreamliner انجام می‎شود. بوئینگ ۷۸۷-۸ دریم لاینر مدرن ترین هواپیمای جهان می باشد و به لحاظ ایمنی و امکانات فنی در نوع خود بی نظیر است و مسافران این هواپیما معمولا از راحتی در طول سفر با این مدل هواپیما می گویند.

صندلی هواپیما بوئینگ 787

  • ایمنی 

به جرات می توان گفت که بوئینگ ۷۸۷ ایمن ترین هواپیما طراحی شده در این شرکت است که در حال حاضر در معروف ترین ایرلاین های جهان در حال پرواز است. اغلب فعالان صنعت هوانوردی در جهان آن را یکی از قابل اعتماد ترین هواپیماهای در جهان می دانند که در طول سال های اخیر کمترین میزان حادثه هوایی را تجربه کرده است. ایمنی این مدل به تایید اغلب سازمان های استاندارد جهانی رسیده و همین موضوع از دلایل اصلی افزایش فروش آن می باشد. البته در سال های اول ساخت این مدل هواپیما شرکت بوئینگ با چالش های زیادی رو به رو شد، اما با گذشت زمان و بهبود تکنولوژی به کار رفته در این مدل همه چیز به شکل امروزی تغییر کرد.

در ابتدا طراحی بوئینگ ۷۸۷ از باتری های یون لیتیم در این مدل هواپیما استفاده می کردند که مشکلات زیادی داشت و در حین پرواز  آتش می گرفتند، اتفاقی که باعث به خطر افتادن ایمنی پرواز و جان مسافران می شد. سرانجام شرکت بوئینگ توانست در سال ۲۰۱۳ تکنولوژی مورد استفاده در باتری های این هواپیما  را تغییر دهد و از بروز حوادث احتمالی جلوگیری کند.

معروفترین مشتریان بوئینگ ۷۸۷

با آغاز طراحی و ساخت بوئینگ ۷۸۷ بسیاری از ایرلاین های جهان تقاضای خود را برای خرید این مدل هواپیما به شرکت بوئینگ اعلام کردند، اما در این بین یک ایرلاین ژاپنی رکورد بیشترین سفارش را به نام خود ثبت کرده است. شرکت هواپیمایی آل نیپون ایرویز کشور ژاپن رکوردار سفارش دریم لاینر می باشد، این ایرلاین ژاپنی تا به امروز بیش از ۷۰ هواپیما از این مدل را از شرکت آمریکایی بوئینگ خریداری کرده و اغلب پروازهای این شرکت برای مسیرهای طولانی با این مدل هواپیما انجام می شود. منطقه شرق آسیا با ثبت بیش از ۸۰۰ سفارش در زمینه استفاده از این مدل هواپیما، رکورد خرید این مدل هواپیما را به نام خود زده است و در این زمینه کشورهای آسیایی پیشتاز هستند.

جمع بندی آشنایی با بوئینگ ۷۸۷ بزرگ ترین و لوکس ترین هواپیمای اختصاصی دنیا

شرکت بوئینگ جز قدیمی ترین و برترین شرکت های سازنده هواپیما در جهان است و رقیب اصلی شرکت اروپایی ایرباس محسوب می شود. این شرکت بزرگ همواره در تلاش است تا جدیدترین مدل های هواپیما را بسازد و از جدیدترین فناوری ها در ساخت هواپیماهای خود استفاده کند. این مدل را می توان از جمله بهترین و جدیدترین مدل های این شرکت دانست که از سال ۲۰۱۱ در خطوط هوایی مختلف جهان در حال پرواز می باشد، بوئینگ ۷۸۷ دریم لاینر با طراحی منحصر به فردی که دارد توانسته در طول مدت زمان کوتاهی محبوبیت بسیار زیادی به دست آورد و رکورد فروش را به نام خود ثبت کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • علی 0 0

    در ادامه باید گفت که کف موزاییک شده با دوغ آب، بدون موکت بومی، خلبان (طیاره چی) با چک لیست از سنگ نوشته های موجود عصر حجر در خدمت میباشد. راننده هم تعهد داده است از ۱۱۰ کیلومتر تندتر نرود. انتخاب با شماست یا اینجا با سرعت دو ماخ(دو برابر سرعت صوت) یا اونجا( کشورهای غربی از خدا بیخبر). انتخاب کنید.