| کد خبر: 247320 |

وجود چه لوازم و ابزاری در خودرو ضروری است؟

خودروها وسایل نقلیه اصلی انسان ها در دوران معاصر هستند. بدیهی است که هر خودرو یک ماشین است و یک ماشین نیز نمی تواند تا ابد و بدون مشکل به فعالیت خود ادامه دهد. پنجری لاستیک، خاموش ...

تین نیوز

خودروها وسایل نقلیه اصلی انسان ها در دوران معاصر هستند. بدیهی است که هر خودرو یک ماشین است و یک ماشین نیز نمی تواند تا ابد و بدون مشکل به فعالیت خود ادامه دهد. پنجری لاستیک، خاموش ...

خودروها وسایل نقلیه اصلی انسان ها در دوران معاصر هستند. بدیهی است که هر خودرو یک ماشین است و یک ماشین نیز نمی تواند تا ابد و بدون مشکل به فعالیت خود ادامه دهد. پنجری لاستیک، خاموش شدن ناگهانی یا جوش آوردن رادیاتور برخی از مشکلات مرسوم اتومبیل های امروزی هستند که برای برطرف کردن آن ها به لوازم اضطراری خودرو نیاز خواهید داشت.

ارائه کیت ابزار به همراه خودروهای صفرکیلومتر، یکی از عادات خودروسازان هنگام تحویل خودرو به مشتری است. با این حال خودروسازان ایرانی طی سالیان گذشته لوازم همراه خودرو را به شدت کاهش داده اند. از سوی دیگر بسیاری از مشتریان خودروهای دست دوم خریداری می کنند و طبیعی است که همراه این خودروها ابزاری ارائه نمی شود. در نهایت باید توجه داشت که هیچ خودروسازی ترکیب کاملی از لوازم اضطراری خودرو را در اختیار مشتریان خود قرار نمی دهد، از این رو راننده یا مالک خودرو بایستی خودش اقدام به تهیه وسایل مورد نیاز کند.

کیت لوازم اضطراری خودرو چیست؟

کیت لوازم اضطراری خودرو بسته ای از مواد و وسایل است که برای امداد جاده ای و آمادگی در مواقع اضطراری مفید خواهد بود. این کیت شامل وسایلی است که به شما کمک می کند در مواقع اضطراری عیب خودرو را برطرف کنید و به مسیر خود بازگردید. علاوه بر لوازم فنی خودرو، مواد غذایی و خوراکی نیز در این کیت جای دارند تا سرنشینان خودرو بتوانند دور از خانه همچنان به حیات خود ادامه دهند. این کیت ها به صورت آماده در برخی فروشگاه ها عرضه می شوند و البته شما نیز می توانید کیت لوازم اضطراری را خودتان بسازید.

لوازم اضطراری خودرو

اقلام کیت لوازم اضطراری خودرو

چه به خدمات امداد جاده ای دسترسی داشته باشید و چه نداشته باشید، وجود کیت لوازم اضطراری خودرو همیشه الزامی خواهد بود. بنابر اعلام نظر خبرگان حوزه خودرو، این کیت شامل چند ابزار کلیدی خواهد بود که در ادامه به بررسی تک تک آن ها خواهیم پرداخت:

شماره یک، کیف کمک های اولیه

جعبه کمک های اولیه در داروخانه ها و مراکز ارائه لوازم خودرو به فروش می رسد اما خودتان نیز می توانید این بسته ها را تهیه کنید. یک کیف کمک اولیه شامل ایبوپروفن، نوار چسب، موچین، پد گاز و اسپری یا پماد تسکین درد می شود.

شماره دو، جعبه ابزار

جعبه ابزار یک وسیله حیاتی در هر خودرو است که وجود آن در تمامی مواقع مفید خواهد بود. همانند کیف کمک های اولیه ، جعبه های ابزار آماده نیز در بازار وجود دارند اما می توانید به سلیقه خودتان نیز یک کیف ابزار آماده کنید. یک جعبه ابزار شامل پیچ گوشتی ها، میخ ها، چکش ها و سایر لوازم مانند قیچی، نوار چسب و دستکش کار خواهد بود.

شماره سه، شارژر یا پاوربانک

این روزها تمامی انسان ها به دستگاه های دیجیتال خود همچون تلفن همراه یا لپ تاپ وابسته هستند. استفاده از این وسایل در طول سفر باعث کاهش سطح شارژ آن ها می شود. علاوه بر آن ممکن است تا افراد منزل را به سرعت ترک کنند و فرصتی برای به همراه داشتن شارژر نداشته باشند. وجود شارژرهای یدکی و پاوربانک در کیت لوازم اضطراری خودرو همیشه مفید خواهد بود.

شماره چهار، لاستیک زاپاس

در اختیار داشتن یک لاستیک زاپاس برای اتومبیل ها ضروری است. لاستیک زاپاس بخشی از تجهیزات استاندارد هر خودرو است اما برخی خودروها همچون اتومبیل های هیبریدی فاقد آن هستند. در این گونه خودروها به جای لاستیک زاپاس، یک اسپری وجود دارد که طی مدت کوتاهی لاستیک پنچر شده را به صورت موقت احیا می کند. با این حال وجود یک لاستیک زاپاس بهترین راه حل خواهد بود.

مثلت خطر

شماره پنج، مثلث خطر و چراغ چشمک زن

هنگامی که در جاده ها سرگردان هستید و به کمک نیاز دارید، چراغ های چشمک زن یا مشعل های کوچک آتش بهترین وسیله برای جلب توجه سایر خودروها هستند. همچنین وجود مثلث خطر شبرنگ موقعیت شما را به اطلاع سایر رانندگان خواهد رساند و از حوادث ناخواسته جلوگیری خواهد کرد.

شماره شش، چکش اضطراری و تیغه برش کمربند

یکی از رویدادهای ناگوار هنگام واژگون شدن خودرو، قفل شدن درب ها و گیر کردن کمربند ایمنی است. برای این مواقع، وسایلی همچون چکش اضطراری و تیغه برش کمربند ابداع شده اند که به خلاص شدن سریع شما از مشکلات کمک خواهند کرد. با استفاده از تیغه برش می توانید به راحتی کمربند را ببرید و چکش اضطراری نیز شیشه ها را می شکند تا به راحتی از خودرو خارج شوید.

شماره هفت، پتو مسافرتی

ممکن است حین سفر ناچار شوید در اتومبیل خود استراحت کنید. برای این منظور لازم است تا یک یا چند پتو مسافرتی را بین ابزارهای اضطراری اتومبیل خود داشته باشید تا در شب های سرد شما را گرم نگه دارند.

شماره هشت، پانچو ضد آب

ممکن است اتومبیل شما هنگامی به مشکل برخورد کند که در شرایط بارش شدید باران یا طوفان قرار دارید. در این مواقع یک پانچو ضد باران به کمک شما خواهد آمد. استفاده از پانچو ضد آب سبب می شود تا لباس های شما در طول بحران و رفع مشکلات خشک باقی بماند.

شماره نه، چراغ قوه

وجود یک چراغ قوه در هر خودرویی یک ضرورت محسوب می شود. امروزه انواع مختلفی از چراغ قوه ها در بازار موجود هستند که با توجه به نیاز و سلیقه خود می توانید یکی از آن ها را انتخاب کنید. هنگامی که شب هنگام برای شما مشکل ایجاد شود، چراغ قوه بهترین منبع روشنایی برای رفع ایرادات خواهد بود.

شماره ده، کابل های اتصال باطری

ایجاد مشکل در باتری خودرو دردسری مرسوم هنگام سفر است. راحت ترین راه برای رفع این مشکل، اتصال باتری به دستگاه شارژ یا باتری دیگری است که خودرو را احیا می کند. برای انجام این کار به کابل های باطری به باطری یا کابل جامپر نیاز خواهید داشت که یکی از لوازم اضطراری خودرو به حساب می آیند.

شماره یازده، غذا

به همراه داشتن مواد غذایی خشک و فاسد نشدنی را نیز به خاطر داشته باشید. همیشه امکان دارد تا در طول سفر به مشکل برخورد کنید و با نزدیک ترین شهر فاصله قابل توجهی داشته باشید. در این مواقع مواد غذایی فاسد نشدنی برای رفع گرسنگی شما مفید خواهند بود.

لوازم اضطراری خودرو

نکاتی برای تهیه لوازم اضطراری خودرو

تمامی مواردی که در قسمت قبل به آن ها اشاره کردیم، جزو لوازم اضطراری خودرو محسوب می شوند که وجود آن ها در هر خودرویی ضروری خواهد بود. با این حال نکاتی برای تهیه این لوازم و بسته بندی آن ها وجود دارد که در این قسمت به آن ها خواهیم پرداخت:

1-هنگام تهیه بسته بندی لوازم اضطراری خودرو، وضعیت جوی را در نظر بگیرید و با توجه به آب و هوا بسته های خود را آماده کنید. برای مثال اگر در مناطق سردسیر زندگی می کنید یا امکان بارش برف در منطقه شما وجود دارد، حتما زنجیر چرخ و برس یخ تراش را بین لوازم اضطراری خودرو قرار دهید. همچنین وجود مایع شیشه شور هنگام سفر در زمستان ضروری است. همچنین اگر در فصل گرما سفر می کنید، وجود فشار سنج و تلمبه برای اطمینان یافتن از میزان فشار هوای لاستیک ها ضروری خواهد بود.

2-کیت لوازم اضطراری را در دسترس قرار دهید. ممکن است نیاز به چند کیت اضطراری برای شرایط مختلف و فصول گوناگون داشته باشید. با این حال توصیه می شود کیت لوازم اضطراری را زیر صندلی مسافر، صندلی عقب یا صندوق عقب( در صورت وجود دسترسی) قرار دهید.

3-لوازم مصرفی کیت خود را شارژ کنید. برخی از تجهیزات کیت همچون مواد غذایی و مایع شیشه شور در طول سفر مصرف می شوند. لازم است تا پیش از سفر این کیت را شارژ کنید و موادی که مصرف کرده اید را با مواد جدیدتر جایگزین کنید.

4-از ظروف و کیسه های محکم برای بسته بندی استفاده کنید. کیسه های معمولی و کارتن های کاغذی از استحکام لازم برای بسته بندی لوازم اضطراری خودرو برخوردار نیستند. بهتر است تا برای بسته بندی آن ها از لوازمی استفاده کنید که محکم و استوار هستند. این امر ایمنی کیت اضطراری خودرو را نیز افزایش می دهد و حتی در صورت برخورد یا تصادف نیز وسایل اضطراری اتومبیل شما از آسیب مصون خواهند ماند.

جمع بندی

خودروها به تنهایی برطرف کننده نیازهای انسان نیستند، بلکه بایستی با قطعات کمکی و مکمل همراه شوند تا استفاده از آن ها برای سرنشینان راضی کننده باشد. اگر با اتومبیل خود در مسیرهای شهری تردد می کنید، نیاز به کیت اضطراری کوچکتری خواهید داشت چرا که در مسیرهای درون شهری به راحتی می توان خودرو را تعمیر کرد یا از امداد خودرو کمک گرفت.

در سوی مقابل سفر رفتن با خودرو نیاز به بهره مندی از کیت اضطراری بزرگتری دارد. توجه به این نکته ضروری است که فاصله بین شهرها در ایران بسیار زیاد است و مدت زمان مورد نیاز برای پیمایش فاصله بین دو شهر بزرگ در کشورمان معمولا سه الی چهار ساعت است. انجام مسافرت های طولانی با خودرو احتمال وقوع حوادث ناگوار را افزایش می دهد و بنابراین نیاز به لوازمی برای جلوگیری از رخدادهای ناگوار خواهید داشت.

توجه داشته باشید که موارد گفته شده در متن، حداقل امکانات موجود برای تهیه یک کیت لوازم اضطراری خودرو هستند. هر راننده با توجه به الزامات و نیازمندی های خود می تواند قطعات دیگری را نیز به این کیت اضافه کند. برای مثال توصیه می شود تا مقداری روانکار را نیز همراه خود داشته باشید. به همراه داشتن مقداری ضد یخ و آب مقطر برای تنظیم سطح مایع خنک کننده رادیاتور خودرو مفید خواهد بود. مایع شیشه شور نیز دیگر روانکار مورد نیاز در بسته لوازم ضروری خودرو است. در نهایت روغن ترمز، روغن هیدرولیک فرمان و روغن موتور را نیز به همراه داشته باشید. شرکت های تولیدکننده برای کاهش هزینه مالکان، روغن موتور را در بسته بندی های یک لیتری به فروش می رسانند تا خرید و نگهداری از آن ها هنگام سفر راحت باشد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: دیجایتو

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.