| کد خبر: 241574 |

◄ سیزدهم فروردین فرصتی برای پاسداشت طبیعت

روز سیزدهم فروردین که در تقویم کشورمان به نام آشتی با طبیعت نامگذاری شده فرصتی برای اشاعه فرهنگ مهربانی با طبیعت و کمک به صیانت از این سرمایه ارزشمند خدادادی است.

تین نیوز

روز سیزدهم فروردین که در تقویم کشورمان به نام آشتی با طبیعت نامگذاری شده فرصتی برای اشاعه فرهنگ مهربانی با طبیعت و کمک به صیانت از این سرمایه ارزشمند خدادادی است.

پاک نگهداشتن طبیعت درهنگامه ای که انسان ها  به دامن آن سفر  می کنند از جمله دغدغه های کهنه ای است که با وجود تلاش های انجام شده هنوز ،برخی از مسافران نسبت به آن غیرمسوولانه عمل می کنند.

جمع آوری زباله ها،حفظ سکوت و آرامش در طبیعت، محافظت از پوشش گیاهی و درختان از جمله مواردی است که فعالان محیط زیست نسبت به انجام آن تاکید می کنند اما  سیمای نازیبای مناطق گردشگری پس از تعطیلات نوروزی، صدای مهیب ترقه و مسافرانی که هنوز از چوب درختان جنگلی برای گرم کردن غذا استفاده می کنند گواه این مدعاست که صیانت از محیط زیست به یک فرهنگ عمومی تبدیل نشده است.

توصیه های فعالان محیط زیست

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، مسوول روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد از شهروندان خواست تا برنامه های خود را در روز طبیعت را طوی مدیریت کنند که جز ردپای آنان اثری نماند.

هادی سینایی افزود: فرهنگ عکس گرفتن از زیبایی های طبیعی چون گل های رنگارنگ و گونه های حیات وحش باید جایگزین چیدن ، شکار یا یادگاری نوشتن روی آنان شود.

وی همچنین به گردشگران توصیه کرد: در سفرهای طبیعت گردی به همراه خود زغال همراه داشته باشند تا نیاز نباشد از چوب های درختان برای گرم کردن غذا استفاده کنند.

سینایی با اشاره به اهمیت خودداری از رهاسازی زباله ها در طبیعت تاکید کرد: کیسه های زباله نیاز دیگری است که باید مسافران حتما در روز سیزدهم فروردین همراه داشته باشند.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه تجزیه ظروف یکبار مصرف سال ها زمان می برد و در این مدت وجود این ظروف باعث آلودگی آب ، خاک و محصولات کشاورزی و در نهایت تهدید برای سلامتی انسان ها می شود از هموطنان خواست تا از استفاده از این ظروف به ویژه  رهاسازی آن در طبیعت را به حداقل برسانند.

جمشید عبدی پور تصریح کرد: خوردن ظروف یکبار مصرفی که سبزه در آن کشت شده از سوی دام ها یکی دیگر از پیامدهای رهاسازی آن در طبیعت است که امکان به خطر افتادن سلامت انسان ها بر اثر گوشت و شیر آن وجود دارد.

وی تاکید کرد: همچنین گردشگران از ریختن غذاهای چرب در طبیعت به دلیل احتمال مصرف آن از سوی گونه های حیات وحش پس از چند روز و مسموم شدن آنان خودداری کنند.

وی عنوان کرد: رهاسازی ظروف یکبار مصرف سبزه در طبیعت که در روز سیزدهم فروردین هر سال صورت می گیرد علاوه بر نازیبا کردن سیمای طبیعت باعث آلودگی منابع آب،خاک و تهدید سلامتی انسان ها می شود.

برنامه های مسوولان برای حفظ محیط زیست 

مسوول روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمدگفت: همزمان با ۱۳ فروردین روز طبیعت کیسه های زباله در مبادی خروجی شهرهای استان بطور رایگان توزیع خواهد شد.

هادی سینایی افزود: همچنین تیم های حفاظتی در نزدیکی مناطق حفاظت شده به منظور آگاهی بخشی به شهروندان برای پاکیزگی طبیعت در روز سیزدهم فروردین مستقر می شود.

روز طبیعت در ایران باستان

ایرانیان باستان در آغاز سال نو پس از دوازده روز جشن و شادی  به یاد دوازده ماه سال، سیزدهم نوروز را که روزی فرخنده است به باغ و صحرا می‌رفتند و شادی می‌کردند سنت سیزده‌بدر از زمان ساسانیان در ایران رواج پیدا کرده و در دوران صفویه و به ویژه شاه عباس که خود به این آیین علاقه زیادی داشت بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

مردم و به ویژه جوانان در این روز با حضور در دشت و صحرا اقدام به گره زدن خوشه‌های گندم و جو کرده و زمزمه می‌کنند که سبزی و شادابی تو مال من، زردی و رنجوری من مال تو؛ همچنین در کنار این زمزمه از خداوند درخواست می‌کنند در این سال زمینه ازدواج‌ پسران و دختران را فراهم کند.

روز سیزدهم هر ماه خورشیدی در گاهشماری ایرانی نیز «تیر روز» نام دارد و ایرانیان از روی خجستگی، این روز را برای نخستین جشن تیرگان سال انتخاب کرده‌اند.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.