| کد خبر: 222411 |

استعلام / خدمات / خدمات آنلاین سازمان راهداری و حمل و نقل کشور

خدمات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بر اساس وظایف قانونی محول بصورت آنلاین/ برخط و غیر برخط بشرح زیر است:

 

◄ عناوین قابل ثبت و شکایت برای رانندگان کامیون در سامانه ۱۴۱

شرح وظایف سازمان راهداری

سازمان راهداری بر اساس اساسنامه مصوب خود دارای وظایفی در چند بخش مهم زیر است:

1-  راهداری

راه یکی از سرمایه های ملی و بهترین عامل توسعه اجتماعی و اقتصادی یک کشور می باشد، به شکلی که هرچه نسبت به گسترش شبکه راه های یک کشور اقدام گردد، در جهت توسعه آن گام برداشته شده است. بر همین اساس بهبود و توسعه شبکه راه ها در کلیه کشورها به عنوان یکی از مهمترین شاخص ها و زیرساخت های توسعه اقتصادی و اجتماعی و حتی فرهنگی محسوب می شود.  در همین راستا باید یادآور شد که در کشور ما به علت ظرفیت پذیری فوق العاده شبکه راه های زمینی که بیش از 90 درصد از کل حمل ونقل ملی را ساماندهی می کند، نقش و جایگاه راهداری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از اینرو سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای به عنوان متولی نگهداری، بهسازی و ایمن سازی راه های کشور جایگاه ویژه ای در توسعه ملی و افزایش بهره وری اقتصادی کشور دارد . در این عرصه برخی از وظایف سازمان عبارتند از :

  • تنظیم خط مشی ها، سیاست ها و برنامه ریزی های راهداری و ایجاد هماهنگی در سطح ملی جهت پیاده سازی آنها
  • تهیه و ابلاغ دستورالعمل های فنی و اجرایی جهت نگهداری را ه ها، ابنیه فنی و ساختمان های مربوط به راه
  • احداث، بهره بردای، توسعه و نگهداری ابنیه و تاسیسات موردنیاز جهت استفاده بهینه از راه و ارائه خدمات مناسب راهداری
  • بررسی و تعیین نوع، تعداد و مشخصات ماشین آلات، ادوات و وسایل موردنیاز راهداری
  • مطالعه و بررسی و هماهنگی در اجرای طرح های موردنیاز در توسعه و نگهداری شبکه راه ها و ابنیه فنی و ابلاغ دستورالعمل های لازم
  • مدیریت و همکاری در امر برنامه ریزی راهداری و اقدام در جهت برقراری ارتباط مستمر و موثر با ادارات کل راه و ترابری استان ها جهت پیاده سازی آنها
  • تهیه و تدوین ضوابط و استانداردهای راه ها و تعیین میزان حریم راه و بررسی طرح های تاسیساتی، روشنایی، احداث تونل ها و سایر عملیات موردنیاز و نظارت بر نحوه اجرایطرح های مذکور
  • راهبری و نظارت بر فعالیت های ادارات کل راه و ترابری استان ها در امور راهداری و انجام هماهنگی لازم با آنها
  •  

2- حمل و نقل جاده ای

  • بخش حمل و نقل جاده ای با دارا بودن آمار سالیانه جابجایی حدود 600 میلیون تن کالا، 900 میلیون نفر مسافر، 10 میلیون تن ترانزیت کالا، بیش از 90 درصد جابجایی کالا و مسافر را به تنهایی انجام می دهد. این نکته حائز اهمیت است که بخش دولتی هیچ دخالتی در امور تصدی گرایانه این عرصه نداشته و نقش آن محدود به سیاست گذاری، برنامه ریزی و نظارت های کلان می باشد.

    سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به عنوان تشکیلات اصلی نهاد حمل و نقل عهده دار وظایف دولت در این بخش می باشد. برخی از وظایف اصلی این سازمان در حوزه حمل و نقل عبارتند از:

  • تهیه و تنظیم لوایح، تصوی بنامه ها، آیین نامه ها و دستورالعمل های لازم درخصوص امور ترابری داخلی و بین الملی و ارائه آنها به مراجع ذیحصلاح جهت تایید و تصویب
  •  احداث، بهره برداری، توسعه و نگهداری پایانه های عمومی وسائل نقلیه باربری و سایر تاسیسات مورد نیاز

  • نظارت و عملکرد شرکت های مسافربری مستقر در پایانه های مسافری به منظور حصول اطمینان از حسن اجرای ضوابط و مقررات جابجایی مسافر
  • صدور مجوز فعالیت شرکت های حمل و نقل جاده ای و سایر پروانه ها و مجوزهای لازم درفعالیت های حمل ونقل داخلی و بین المللی
  • بررسی و تعیین نوع، تعداد و مشخصات ناوگان موجود و مورد نیاز حمل و نقل جاده ای و همکاری در تامین و توزیع آنها
  • جمع آوری و تنظیم آمار و اطلاعات پای های حمل و نقل جاده ای با همکاری سازمان ها و موسسات ذیربط و تشکیل بانک اطلاعاتی حمل و نقل جاده ای کشور
  • صدور مجوز های احداث تاسیسات و مجتم عهای خدماتی و رفاهی بین راهی و مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین توسط بخش های دولتی، تعاونی و خصوصی
  • صدور مجوز بهر هبرداری ویژه از شبکه را ههای کشور جهت تردد وسایل نقلیه خارجی و عبور بارهای ترافیکی
  • برنامه ریزی و نظارت در اجرای آموز شهای مورد نیاز دست اندرکاران و رانندگان حمل و نقل عمومی از طریق مراکز آموزشی داخلی و خارجی

     

3- ارتقاء ایمنی عبور و مرور و مدیریت ترافیک جاده های کشور

همانگونه که راه، عامل توسعه و بهره وری اقتصادی کشور و حتی ارتقاء سطح رضایتمندی از  زندگی می باشد ، بالقوه می تواند نقش تخریب و از بین بردن منابع انسانی و اقتصادی را نیز بر عهده گیرد، چرا که در صورت عدم مدیریت درست در بهره برداری از را ه های کشور صدمات جانی و خسارات اقتصادی آن به مراتب می تواند زیانبارتر از مزایای آن باشد.

سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به عنوان مدیر و برنامه ریزی عبور و مرور و ناظر در استفاده بهینه از شبکه سراسر راه های کشور نقش و جایگاه بسیار مهمی در ایجاد ایمنی عبور و مرور و برقراری استفاده درست از را ههای کشور دارد .برخی از اقداماتی که این سازمان در این زمینه انجام می دهد عبارتند از:

  • تدوین استانداردها و مشخصات فنی مورد استفاده در وسایل نقلیه و زمینه سازی در اجرای آنها براساس ساماندهی مراکز معاینه فنی
  • تدوین و پیشنهاد قوانین، مقررات، آیین نامه ها و دستورالعمل های لازم در امور ایمنی و بهره برداری حمل و نقل و پیگیری سیر مراحل استصوابی توسط مراجع مربوط
  • بررسی و تدوین دستورالعمل های کنترل و نظارت در امور حم لو نقل و ترافیک و زمینه سازی در اجرای قوانین و مقررات براساس همکاری و هماهنگی با پلیس راه
  • مدیریت امور حمل و نقل محمولات ویژه و خطرناک در راه های کشور  نظارت بر نحوه اجرای مقررات حم لونقل بار نظیر آئین نامه های مهار بار در انواع وسایل نقلیه
  • گردآوری آمار و ساماندهی اقلام اطلاعاتی ایمنی حمل و نقل جاده ای و ارائه راهکارهای لازم به منظور ارتقاء سطح ایمنی کاربران جاده ای
  • بررسی و تحلیل تصادفات و تلفات جاده ای و ارائه راهکارهای اصلاحی و اجرایی
  • بررسی و تحلیل تخلفات و حوادث وسایل نقلیه عمومی و رسیدگی به عملکرد شرکت ها و رانندگان حمل و نقل جاده ای
  • طراحی، برنامه ریزی و اجرای طرح های ایمنی جاده ای و بررسی و ارزیابی نتایج عملیاتی آنها براساس مطالعات میدانی و رو شهای آماری
  • بررسی، مطالعه و بکارگیری تجهیزات و فناوری های نوین در کنترل ایمنی حمل و نقل جاده ای
  • پیگیری انجام امور امدادرسانی به حادثه دیدگان در راه ها در قالب عملیات امداد و نجات، امداد پزشکی و امداد فنی

     

4- توسعه ترانزیت و حمل و نقل بین المللی

موقعیت ژئوپولتیکی مناسب ایران و قرار گرفتن در مسیر کریدورهای مهم بین المللی حمل و نقلی و دسترسی به آب های گرم، موقعیت مناسبی را جهت ترانزیت کالا از کشور فراهم نموده است.

باتوجه به محوریت را ه های زمینی در امر ترانزیت کشور، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای جهت بهره مندی از این موقعیت ممتاز برپایه گسترش همکاری های منطق های و بین المللی و شرکت در مجامع جهانی در بخش حمل و نقل جاده ای و احداث و ساماندهی پایانه های مرزی گام های بزرگی در عرصه ترانزیت کالا از کشور در سال اخیر برداشته شده است. از جمله

اقدامات سازمان در این عرصه عبارتند از:

  • برنامه ریزی، سیاستگذاری، تنظیم امور و نظارت بر توسعه و افزایش دسترسی به سهم بهینه بازارهای جهانی در مبادلات ترانزیتی
  • هماهنگ سازی سیاست های حمل ونقلی، قوانین و مقررات و نظارت بر حسن اجرای موافقتنامه های بین المللی حمل و نقل جاده ای
  • برنامه ریزی و سیاس تگذاری در جهت تهیه و تدوین استانداردهای لازم، کاهش هزینه و زمان و بهره برداری بهینه و افزایش بهره وری در چارچوب قوانین و مقررات حمل و نقل بین المللی،موافقتنامه ها و یادداشت های تفاهم معتبر
  • پیگیری، برقراری ارتباط و هماهنگی با دستگاهها و سازمانهای ذیربط داخلی و خارجی جهت اجرای موافقتنامه ها و کنوانسیون های بین المللی حمل و نقل جاده ای در رفع موانع و مشکلات احتمالی
  • ایجاد تسهیلات حمل و نقلی جهت صادرکنندگان کالاهای صادراتی با همکاری سازمان های ذیربط، در چارچوب سیاس تها و قوانین حمایت از توسعه صادرات کشور
  • بررسی درخصوص صدور مجوزهای لازم جهت تاسیس و اجازه فعالیت شرکتهای حمل و نقل بین المللی و اقدام در راستای تسهیل عملیات حمل و نقل ترانزیتی کالا و مسافر خارجی از طریق مرزهای زمینی کشور
  • برنامه ریزی جهت ساخت، بهره برداری، نگهداری و مدیریت پایانه های مرزی و نظارت و پیگیری امور مربوط به جمع آوری اطلاعات و هماهنگی فعالی تها در کلیه پایانه های مرزی کشور
  • تهیه و مبادله پروانه های مورد نیاز تردد متقابل وسایل نقلیه حمل بار و مسافر و نظارت بر حسن اجرای موافقت نامه های ترانزیتی و یادداشت های تفاهم دو یا چند جانبه حمل و نقل جاده ای
  • بررسی پروانه ها و مجوزهای صادره توسط دول خارجی و تعیین میزان عوارض از ناوگان حمل و نقل بین المللی بار و مسافر

     

5-  سیستم های حمل و نقل هوشمند

توسعه سیستم های حمل و نقل هوشمند خدمات و (ITS) در راه های کشور، علاوه بر ارتقاء سطح  کاهش هزینه ها، نقش موثری در ارتقاء ایمنی دارد و در بسیاری از موارد منجر به کاهش آمار  تصادفات و تلفات رانندگی و بهبود و ارتقای شاخص های ایمنی شده است.

سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اهتمام دارد که با توسعه سیستم های نوین نظارتی و  کنترلی در مدیریت ترافیک جاده ای، توسعه مراکز مدیریت راه های کشور، تجهیز راه های کشور به ابزارهای ثبت تخلفات سرعت، پوشش کامل آزادراه ها و بزرگراه های شریانی کشور سرعت به دستگاه های ترافیک شمار برخط و نصب تابلوی پیام متغیر و نیز تجهیز دستگاه (VMS) ، متغیر استفاده از راه های کشور را (VSL) هواشناسی جاد های در نقاط حساس و مهم کشور، کیفیت ارتقاء بخشد. در این راستا برخی دیگر فعالیت های سازمان عبارتند از:

  • برنامه ریزی، طراحی، نظارت و بهره برداری از سیستم های نظارتی و گردآوری داده های برخط در راه ها و سایر نهادهای مرتبط
  • مدیریت ترافیک و اطلاع رسانی تصادفات و فعالیت های کارگاهی منجر به محدودیت تردد و نظارت بر عملیات در رفع راه بندان ها
  • نظارت مستمر بر وضعیت لحظه ای ترافیک جاده ای، تشخیص به هنگام وقایع محل تردد و هماهنگی جهت رفع آنها
  • اطلاع رسانی به موقع به مردم در زمینه انتخاب مسیر، شرایط جاری و وضعیت آینده راه ها بوسیله تجهیزات در دسترس
  • ارتباط مستمر با کلیه مراجع مرتبط جهت کاهش مشکلات ترافیکی و تبادل اخبار و اطلاعات و هماهنگی با سازمان های خدمات رسان در جاده ها برای تقویت عملیات پاسخگویی به وقایع و استفاده بهینه از امکانات
  • هدایت، راهبری و بهره برداری از تابلوهای متغیر اخباری و اخطاری در جاده ها و سایر معابر برای اطلاع رسانی برخط به مردم از وضعیت جاری و آتی ترافیک و جاده
  • برنامه ریزی به منظور افزایش سرعت پاسخگویی به وقایع رخداده در جاده ها، جهت جلوگیری از مسدود ماندن جاده و پیشگیری از وقوع حوادث ثانویه

 

آدرس پایگاه اطلاع رسانی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور www.rmto.ir

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • فرامرز محضرنیا 1 0

    سلام
    جهت صدور پروانه ساختمانی ، نیاز به استعلام از راهداری می‌باشد ،ملک در حریم جاده قرار دارد ،و خدماتی هست ، تغییر کاربری اخذ شده است ،فاز اول احداث گردیده ، جهت اصلاح پروانه ساختمانی،پروژه در فاز دوم ، نیاز به اخذ استعلام به روز از راهداری می‌باشد ، با توجه به رعایت عقب نشینی بر اساس مصوبه ، آیا هزینه ای به راهداری باید پرداخت گردد؟

  • حسین خوش روایی 0 0


    با سلام راهداری بدون اطلاع قبلی از زمان کمیسیون کارت هوشمند بنده را به دلیل تصادف و خسارت مالی غیر فعال کردند