بازدید سایت : ۳۸۹۸۹
سایز ویدئو: 2.41M | مدت زمان: 00:00:08 | دانلود ویدئو

پرواز یاک ۱۳۰ در آسمان ایران

بامداد روز گذشته بعضی گزارش ها و تصاویر منتشرشده در رسانه ها، از تحویل جنگنده «یاک ۱۳۰» به نیروی هوایی ارتش حکایت داشت و در ادامه ارتش جمهوری اسلامی ایران ورود این جنگنده به نیروی هوایی را تأیید کرد.

تین نیوز

بر اساس بیانیه روز گذشته ارتش، تعدادی هواپیمای آموزشی یاک ۱۳۰ در راستای ارتقای توان آموزشی و رزمی نیروی هوایی ارتش وارد کشور و به پایگاه هوایی شهید بابایی اصفهان ملحق شدند. بر اساس این گزارش، هواپیماهای آموزشی یاک ۱۳۰ برای آموزش خلبانانی که قرار است با جنگنده های نسل جدید نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پرواز کنند، استفاده خواهد شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، یاک ۱۳۰ یک هواپیمای پیشرفته آموزشی - رزمی است که توسط شرکت یاکولوف روسیه طراحی و تولید شده و قادر است نیاز آموزشی خلبانان نیروهای هوایی ارتش به آشنایی و فراگیری پرواز با جنگنده های نسل ۴ را برآورده کند. این هواپیما بنا به سفارش ارتش روسیه برای جایگزینی با جت آموزشی ال ۳۹ طراحی شده و قابلیت های پرواز با هواپیماهای نسل ۴++ مانند سوخو ۳۵ و نسل ۵ مانند سوخو ۵۷ را فراهم می کند.

یاک ۱۳۰ هواپیمایی دو سرنشینه با بدنه ای از جنس آلومینیوم و کامپوزیت است که قادر است علاوه بر مأموریت های آموزشی در نقش یک جنگنده پشتیبانی نزدیک زمینی (CAS) نیز به ایفای نقش بپردازد. این هواپیما قادر است تا ۳ تن انواع مهمات با خود حمل کند و برای این منظور دارای ۱۰ جایگاه حمل تسلیحات زیر بدنه و بال ها و نوک بال ها است.

این هواپیما فاقد توپ ۳۰ میلیمتری داخلی است اما می تواند یک غلاف خارجی توپ ۲۳ را در زیر بال خود حمل کند. علاوه بر این یاک ۱۳۰ می تواند انواع تسلیحات معمولی و هدایت شونده شامل بمب های ۲۵۰ و ۵۰۰ کیلویی، راکت های ۸۰ و ۱۲۲ و ۳۳۰ میلیمتری، بمب های هدایت شونده کاب ۵۰۰ و موشک هدایت شونده خا ۲۹ و دو موشک حرارتی آر ۷۳ برای درگیری هوایی حمل کند، همچنین این هواپیما می تواند دو غلاف جنگ الکترونیک در دو سر بال ها و مخازن سوخت خارجی را برای افزایش برد عملیاتی با خود حمل کند.

برد عملیاتی این هواپیما بسته به نوع آرایش تسلیحاتی و نصب مخازن سوخت خارجی بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ کیلومتر است. ظرفیت حمل این هواپیما در مخازن داخلی ۱۷۰۰ کیلوگرم است که این ظرفیت با نصب مخازن خارجی به ۲۶۰۰ کیلوگرم می رسد.

دو موتور توربوفن AL-۲۲۲-۲۵ با قدرت رانش ۴۹ کیلونیوتن قوای پیشران این جنگنده را تشکیل می دهند که در صورت جایگزینی با موتور AL-۲۲۲-۲۸ این توان به ۵۳ کیلونیوتن قابل افزایش است. یاک ۱۳۰ با دو موتور خود قادر است تا ارتفاع ۱۲۰۰ متر ارتفاع گرفته و با بیشترین سرعت ۱۰۵۰ کیلومتر بر ساعت و سرعت کروز ۸۰۰ کیلومتر بر ساعت پرواز کند.

این هواپیما از سال ۲۰۱۱ رسماً وارد خدمت شده و علاوه بر ارتش روسیه کشورهایی نظیر الجزایر، ویتنام، بنگلادش، بلاروس، میانمار و سوریه این هواپیما را سفارش داده و یا بکارگیری کرده اند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.