| کد خبر: 172242 |

4 شهریور ۱۳۱۷ دوسال پیش از جنگ جهانی دوم خط راه‌آهن سراسری از شمال تا جنوب کشور گشایش یافت. لایحه تاسیس راه‌آهن سراسری ایران چهارم اسفند ۱۳۰۵ شمسی به تصویب نمایندگان مجلس شورای ملی رسیده بود.

تین‌نیوز | 

4 شهریور ۱۳۱۷ دوسال پیش از جنگ جهانی دوم خط راه‌آهن سراسری از شمال تا جنوب کشور گشایش یافت. لایحه تاسیس راه‌آهن سراسری ایران چهارم اسفند ۱۳۰۵ شمسی به تصویب نمایندگان مجلس شورای ملی رسیده بود.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، در ۲۳ مهرماه ۱۳۰۶ اولین کلنگ ساختمان راه‌آهن سراسری در تهران محل فعلی ایستگاه تهران بر زمین زده شد و از همان وقت رسما ساختمان راه‌آهن از سه نقطه جنوب و مرکز و شمال از سوی کشور آلمان آغاز شد که بعد‌ها در زمان جنگ جهانی دوم از سوی متفقین سلاح برای روسیه ارسال می‌کرد.

اولین کمپانی که به منظور نقشه‌برداری و ساختمان راه‌آهن سراسری نماینده‌اش را به ایران فرستاد کمپانی ساختمانی یونس آمریکایی بود. برای اینکه این امر با سرمایه داخلی انجام یابد و از طرفی تحمل هزینه آن برای ملت ایران طاقت‌فرسا نباشد، قبل از شروع به ساختمان راه‌آهن دولت وقت قانون انحصار قند و شکر و چای را وضع و در نهم خرداد ۱۳۰۴ به تصویب مجلس شورای ملی رسانید.

به موجب این قانون مقرر شد از هر سه کیلو قند و شکر ۲ریال و از هر سه کیلو چای ۶ ریال مالیات اخذ و درآمد حاصله از آن صرف هزینه ساختمان راه‌آهن سراسری شود.  راه‌آهن سراسری در ۲۷‌مردادماه ۱۳۱۷ به پایان رسیده و دو خط شمال و جنوب به یکدیگر متصل و در شهریورماه همان سال این خط با تشریفات خاصی رسما افتتاح و بهره‌برداری آن شروع شد.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین