| کد خبر: 248308 |

◄ فهرست نام و شماره جاده ها و آزاد راه و بزرگراه های ایران

با اجرای برنامه های عمرانی اول تا چهارم قبل از انقلاب سال ۱۳۵۷ طول راه ها به ۴۲ هزار کیلومتر و در برنامه عمرانی پنجم قبل از انقلاب به ۴۶۰ کیلومتر راه افزایش یافت. ایران در سال ۱۳۸۷، دارای ۱۴۶۵ کیلومتر آزادراه، ۵۴۶۸ کیلومتر بزرگراه بود.

تین نیوز

فهرست جاده های ایران پیرامون بررسی در رابطه با جاده های ایران است. در پایان حکومت قاجاریه طول راه های ایران حدود ۳۹۰۰ کیلومتر بود. در دوران حکومت رضاشاه طول راه ها به ۲۴ هزار کیلومتر رسید. در آغاز انقلاب سفید محمدرضا شاه ایران دارای ۳۵۰۰۰ کیلومتر راه بود. با اجرای برنامه های عمرانی اول تا چهارم قبل از انقلاب سال ۱۳۵۷ طول راه ها به ۴۲ هزار کیلومتر و در برنامه عمرانی پنجم قبل از انقلاب به ۴۶۰ کیلومتر راه افزایش یافت. ایران در سال ۱۳۸۷، دارای ۱۴۶۵ کیلومتر آزادراه، ۵۴۶۸ کیلومتر بزرگراه بود.

به گزارش تین نیوز، ایران در سال ۱۳۸۹ دارای ۲۰۰٬۰۰۰ کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی بود که از این مقدار ۸۰٬۰۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی و ۱۲۰٬۰۰۰ کیلومتر راه روستایی بود. در سال ۱۳۹۱، ایران دارای ۱۰٬۷۸۹ کیلومتر بزرگراه بود که در سال ۱۳۸۸، ۱٬۵۴۵ کیلومتر و در سال ۱۳۸۹ ۱٬۶۰۸ کیلومتر و در سال ۱۳۹۰، ۱٬۸۴۸ کیلومتر بزرگراه احداث شده بود. در دهه ۸۰، ۲۴۱٬۲۳۶ نفر در ایران بر اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده اند. استان تهران با ۲۸٬۴۰۸ کشته بیش ترین کشته در ایران را به خود اختصاص داده است که پس از آن خراسان رضوی با ۲۴٬۴۱۶ نفر و فارس با ۱۸٬۰۰۶ نفر در رتبه های بعدی بیشتری کشته ها در ایران هستتند.

بیش ترین فصل کشته ها در ایران، تابستان و بیش ترین ماه کشته ها بر اثر تصادف، شهریور است. فصل زمستان دارای کم ترین کشته در اثر تصادف است و همچنین ماه بهمن نیز به عنوان کم ترین ماه کشته های تصادف رانندگی در دهه هشتاد خورشیدی است.

پر ترددترین راه های ایران به ترتیب  آزادراه کرج - تهران ، آزادراه قزوین - کرج، آزادراه تهران - کرج، بزرگراه چناران - مشهد، آزادراه کرج - قزوین، بزرگراه قائمشهر - ساری،  آزادراه ساوه - تهران  و جاده مخصوص کرج - تهران هستند.

تاریخچه شماره گذاری راه های ایران

اولین سابقه برای شماره گذاری راه ها در ایران به سالهای ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۰ برمیگردد، پس از اینکه در قالب تعهدات بین المللی و با اخذ وام از بانک جهانی بازسازی یا بهسازی بخش های اصلی راه شرقی-غربی بازرگان (نقطه عبورمرزی ایران/ ترکیه) - تبریز - زنجان - قزوین - تهران - آمل - ساری - گرگان - بجنورد - قوچان - مشهد - فریمان - تربت جام - دوغارون (نقطه عبور مرزی ایران/ افغانستان) ارتباط کشور ترکیه به افغانستان و نیز راه شرقی - غربی خسروی (نقطه عبور مرزی ایران/ عراق) - کرمانشاه- همدان- قزوین- تهران - قم - اصفهان - نائین - یزد - کرمان - بم - زاهدان - میرجاوه - میل ۷۲ (نقطه عبور مرزی ایران/ پاکستان) ارتباط کشور عراق به پاکستان، فراهم ساخت.

کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا و اقیانوسیه سازمان ملل متحد در بانکوک راه های مذکور را به عنوان بخشی از راه های آسیائی که اروپا را از طریق ترکیه و ایران به افغانستان و پاکستان متصل ساخت و خاورمیانه عربی را از طریق عراق به ایران و پاکستان مرتبط نمود، انتخاب کرد. متعاقب آن برای اولین بار شماره راه مطرح شد و راه های مذکور به ترتیب 1A و 2A شماره گذاری گردید و وزارت راه نسبت به نصب تابلو شماره راه در مسیر راه های مذکور اقدام نمود. در اسفند ماه سال ۱۳۴۴ اداره کل آمار و بررسیها و در سال ۱۳۵۲ اداره کل طرح و برنامه وزارت راه اقدام به چاپ نقشه راه های ایران نمودند در این نقشه ها برای محورهای سراسری کشور شماره راه تعیین گردید، ضمناً شماره گذاری مذکور تابع قاعده خاصی نمی باشد.

در سال ۱۳۵۶ وزارت راه و ترابری قرارداد مطالعاتی "طرح ایمنی راه ها" را با شرکت انگلیسی به نام «دبلیو اس اتکینز اینترنشنال ترافیک- مشاور ایران» منعقد نمود. شرکت بر اساس قرارداد مذکور بخش های زیر را مورد مطالعه قرار داده است:

بخش ۱-  سیستم شماره گذاری راه ها

بخش ۲-  آئین نامه علائم راه

بخش ۳-  گروه عملیاتی برای نصب علائم

بخش ۴-  تأسیسات جانبی راه ها

بخش ۵-  دستورالعمل سرویس کمکهای اولیه

بخش ۶-  سیستم عوارض راه و طرح ایستگاه های مربوط

بخش ۷-  سازمان ایمنی، رفاه و پلیس راه ها

بخش ۸-  برنامه ریزی طرحهای ایمنی راه ها

ملاحظه می شود یکی از موارد منظور در شرح خدمات «شماره گذاری راه ها» است. شرکت مذکور فقط نسبت به شماره گذاری راه های سرتاسری اقدام می نماید. سیستم طراحی شده مبتنی بر ویژگی های زیر بوده است:

شماره گذاری به روش مشبک

شماره راه دو رقمی انتخاب شده است

راه های غرب به شرق زوج می باشند

راه های شمال به جنوب فرد می باشند

شماره های زوج از شمال به جنوب و شماره های فرد از غرب به شرق افزایش می یابد.

طرح شماره گذاری ارائه شده بوسیله مهندسین مشاور اتکینز برای اولین بار بر روی نقشه راه های ایران که وزارت راه و ترابری در سال ۱۳۵۷ بوسیله شرکت آمریکائی HNTB به چاپ رسانید درج گردید. با گسترش راه های کشور پس از انقلاب اسلامی و عدم جوابگویی طرح شماره گذاری انجام شده در سال ۱۳۵۶ و ضرورت پیاده کردن شماره گذاری راه ها در مسیرهای مختلف شبکه راه ها کمیته برنامه ریزی راه ها درخواست انجام مطالعه شماره گذاری راه ها را در سالهای ۱۳۶۶ و ۱۳۶۷ به مرکز تحقیقات وزارت راه و ترابری ارائه داشت و متعاقب آن گروه کارشناسی عهده دار انجام این مهم شدند، در این مطالعه برای انواع راه ها شامل آزادراه، راه اصلی و راه فرعی شماره راه تعریف شد. شماره گذاری انجام شده برای مدتی اجرائی نشده و آثار این طرح بر روی نقشه راه های ایران در سال ۱۳۶۸ وجود ندارد. نقشه هائی که حاوی اطلاعات شماره راه می باشند عبارتند از:

۱- نقشه موقعیت بنادر-فرودگاه ها-راه ها – معاونت ساخت و توسعه بنادر و فرودگاه ها وزارت راه و ترابری- چاپ سازمان نقشه برداری کشور ۱۳۷۶

۲-نقشه راه های استان آذربایجان شرقی-چاپ اداره کل راه و ترابری استان آذربایجان شرقی ۱۳۷۷

۳-درکتابچه راهنمای رانندگان خارجی که به زبان انگلیسی است نقشه مسیرهای ترانزیتی با ذکر شماره راه ارائه شده است.

در سالهای ۱۳۶۶ و ۱۳۶۷ مطالعات مربوط به شماره گذاری راه های کشور از طریق مرکز تحقیقات وزارت راه و ترابری انجام شده است و برای اجراء به سازمانهای مربوط در وزارت راه و ترابری ابلاغ گردید. شماره راه های ارائه شده در طرح، در نقشه راه های کشور و در کتاب مخصوص رانندگان خارجی که در حمل و نقل ترانزیتی فعالیت دارند اعمال گردید و ادارات کل راه و ترابری در اولویت اول نسبت به تهیه تابلو شماره راه برای محورهای ترانزیتی و نصب در محلهای لازم اقدام نمودند.

ویژگیهای این طرح که به عنوان نقاط قوت تلقی می شوند به اختصار می توان به شرح زیر برشمرد:

۱- انتخاب روش مشبک

۲- شماره گذاری آزادراه ها

۳- تخصیص شماره های دو رقمی از ۱۱ تا ۹۹ برای بزرگراه ها و راه های اصلی (شریانهای اصلی)

۴- تخصیص شماره های سه رقمی از ۱۱۱ تا ۹۹۹ برای راه های فرعی

۵- حذف شماره های دارای صفر، از سیستم طرح شده

۶- برای راه های اصلی شرق به غرب شماره های زوج از ۱۲ تا ۹۸ منظور شده است

۷- برای راه های اصلی شمال به جنوب شماره های فرد از۱۱ تا ۹۹ منظور شده است

۸- برای راه های فرعی شرق به غرب شماره های زوج از ۱۱۲ تا ۹۹۸ منظور شده است

۹- برای راه های فرعی شمال به جنوب شماره های فرد از۱۱۱ تا ۹۹۹ منظور شده است

۱۰ - طراحی تابلوهای مورد نیاز طرح شماره گذاری

۱۱- تعیین  محلهای نصب تابلو به صورت محدود شماره گذاری مذکور روی برخی از راه های شریانی کشور پیاده شده و تابلوهای لازم مطابق طراحیهای ارائه شده در مطالعه مذکور تهیه و نصب شده است.

۱۲-در نظر گرفتن شماره راه جهت تعدادی زیادی از راه های در دست ساخت یا در مرحله مطالعه در زمان تهیه دستورالعمل شیوه شماره گذاری موجود.

۱۳-در نظر گرفتن شماره راه خالی در محلهای مناسب جغرافیایی برای توسعه آینده شبکه راه ها .

۱۴- ارائه روش شماره گذاری برای مسیرهای منطبق شده بر یکدیگر.

۱۵- ارائه روش شماره گذاری برای مسیرهای ارتباطی متصل شونده بر یکدیگر.

۱۶- ارائه شماره راه برای راه های کمربندی و همچنین روش شماره گذاری برای کمربندیهای مختلط نظیر کمربندی تهران (از آزادراه کرج تا جاده سمنان).

۱۷- راه های که قسمتی از آنها شرقی- غربی و قسمتی دیگر شمالی- جنوبی می باشد بر حسب آن نوع از مسیر که اکثریت طول راه را شامل می شود شماره گذاری می گردد.

۱۸- اخذ شماره راه فرعی از راه اصلی مربوط و توجه به راه اصلی ذیربط.

۱۹-وجود ۵۸۰ شماره باقیمانده جهت اعمال شماره گذاری درآینده در راه های فرعی.

۲۰-اعمال روش شماره گذاری جهت راه های کوتاه آنتنی در شهرها (از شماره ۱ به بالا) که اندازه و رنگ تابلوهای آنها با علائم سایر راه های فرق می کند.

۲۱-اعمال شماره گذاری راه ها ۱ تا ۹ با توجه به زمان ساخت که با توجه به متفاوت بودن رنگ تابلوهای اطلاعاتی آزاد راه ها با بقیه راه ها میتوان شماره

آزادراه ها را از ۱۱ به بعد ادامه داد.

همچنین در نقشه راه های کشور و یا اطلس راه های ایران که در سالهای اخیر بوسیله وزارت راه و ترابری و بخش خصوصی به چاپ رسیده شماره گذاری مذکور عیناً درج گردیده است. در ذیل نمونه ای از بخشی از اطلس راه های ایران ارائه گردیده است. مواردی که به عنوان نقاط ضعف طرح شماره گذاری موجود می توان به اختصار ذکر نمود عبارتند از:

۱- گسترش راه ها طی دو دهه اخیر به ویژه در احداث آزاد راه ، بزرگراه و راه اصلی (راه های شریانی) و راه های فرعی یا انجام عملیات بهسازی محورهای مختلف مانند تبدیل راه روستائی به راه فرعی و راه های فرعی به راه های اصلی و همچنین راه های اصلی به بزرگراه موجب گردیده است که شماره گذاری موجود جوابگوی کلیه راه ها نشده وبازنگری آن ضرورت یابد.

۲- تخصیص شماره ۱تا ۹ برای آزادراه ها کافی نیست و نیاز به تغییر دارد.

۳-شماره گذاری آزادراه ها باتوجه به زمان ساخت و شروع بهره برداری از آنها از شماره ۱ آغاز می شود و به شماره ۹ ختم می گردد اما در اجرا، این رویه پیشنهادی در طرح انجام نشده است.

۴-جزئیات مربوط به طراحی شماره راه و علائم اطلاعاتی مربوط (شامل ارتفاع حروف، عرض نوار حاشیه، فواصل استاندارد و…) ارائه نگردیده است.

۵-صحیح نبودن طرح برخی علائم و شماره راه ها نظیر طرحهای زیر: -در طرحهای ۳ و ۶ تعداد پیام ها و شماره راه های ارائه شده زیاد می باشد و رانندگان فرصت خواندن پیامها را ندارند. -اعمال شماره راه و طراحی تابلوی ۷، ۱۰، طرحهای ادامه پل کلاک و طرح ۱۳ صحیح نمی باشد. -طرح تابلوی شماره ۱۵ به دلیل زیاد بودن تعداد پیامها و شماره راه های ارائه شده صحیح نمی باشد.

۶- جهت علائم تأیید کننده شماره راه در آزادراه ها و راه های فرعی ابعاد و اندازه ای ارائه نگردیده است.

۷- با توجه به نصب علائم پیش آگاهی قبل از تقاطع ها و ارائه شماره در این تابلوها به تابلوهای تأیید کننده شماره راه (علائم ساده شماره گذاری) قبل از تقاطع ها نیازی نمی باشد.

۸- عدم انتخاب یک شماره برای یک محور سرا سری، برای مثال برای محور سراسری بازرگان – سرخس سه شماره منظور است، بخش اول بازرگان – تهران شماره ۳۲ و بخش دوم تهران – مشهد شماره ۴۴ و مشهد – سرخس شماره ۲۲ که ضمن ایجاد مشکل برای رانندگان موجب مصرف بی رویه شماره ها نیز می گردد.

۹- در کریدورهائی که دو نوع راه به موازات هم موجود است (آزاد راه و راه اصلی) تکلیف شماره راه مشخص نیست.

۱۰- راه های ترانزیتی در شماره گذاری لحاظ نشده است.

۱۱- راه های آسیائی در قلمرو ایران در شماره گذاری لحاظ نشده است.

۱۲- افزایش شماره فرد و زوج از شمالی ترین نقطه در جهت شمال به جنوب برای شماره های فرد و در جهت غرب به شرق برای شماره های زوج میباشد. این نزدیکی شماره ها موجب اشتباه برای تردد کنندگان است. در کشورهای توسعه یافته برای راه های غرب به شرق افزایش شماره از جنوب به شمال انتخاب میگردد. با توجه به سوابق ارائه شده در خصوص شماره گذاری راه های برون شهری ایران، شماره های فرد (۱۱ تا ۹۹) به مسیرهای شمالی جنوبی و شمارههای زوج (۱۲–۹۸) به مسیرهای شرقی غربی اختصاص یافته است و شماره معابر از شرق به غرب و همچنین از جنوب به شمال افزایش مییابد.

 

آزادراه های ایران

فهرست آزاد راه های ایران اشاره به آزاد راه های احداث شده در ایران دارد. هم اکنون ایران دارای ٢٨٠٠ کیلومتر آزاد راه می باشد.

شماره جاده

مسافت کیلومتر

شهر مبدا

شهر مقصد

شهرهای در مسیر

  نام جاده ها وضعیت توضیحات

آزاد راه 1

183

قزوین

رشت

لوشان، 
منجیل،
 رودبار

جاده 49

  فعال آزاد راه 1  یا  آزاد راه قزوین -رشت  آزاد راهی است که شمال ایران واقع شده است و شهرهای قزوین و رشت را به همدیگر متصل می نماید. این آزاد راه بخشی از بزرگراه شمال ایران است که در نزدیکی آزاد راه 2 شمال - جنوب ایران پایان می یابد. این آزاد راه همچنین بخشی از  کریدور شمال - جنوب  ایران است.

آزاد راه 2

600

تهران

تبریز

کرج، 
قزوین، 
زنجان

بزرگراه محمد علی جناح، کنار گذر شمالی مشهد، 
جاده 32
 جاده 59
 آزادراه 1 
جاده 49 
جاده 35
جاده 24 

کنارگذر شمالی مشهد فعال آزاد راه 2  آزاد راهی است در ایران که از تهران به سوی شمال غرب تا شهر تبریز می رود. این بزرگراه تقاطع  بزرگراه شیخ فضل الله نوری با بزرگراه آیت الله مهدوی کنی در غرب تهران را به جاده 14 در غرب  فرودگاه بین المللی تبریز متصل می کند. همچنین حدفاصل مشهد تا باغچه در استان خراسان رضوی به طول 40 کیلومتر در نقشه ها با شماره 2 مشخص گردیده است. در صورت تکمیل نیمه شرقی این آزاد راه ارتباط نیمه شرقی و غربی کشور به صورت مستقیم برقرار میشود. آزادراه 2 از مهم ترین خطوط  ترانزیت  کشور ایران است که در جهتی شرقی -غربی از پایتخت کشور، شهر تهران، به بزرگترین مرکز اقتصادی شمال غرب کشور، تبریز و دومین شهر ایران مشهد، وصل شده است. در برنامه توسعه این بزرگراه قرار است این بزرگراه تا مرز ایران با ترکیه امتداد یابد. این بزرگراه در مسیر خود از شهرهای زنجان، تاکستان، قزوین، و کرج عبور می کند. آزاد راه مشهد - تهران درحال ساخت است، آزاد راه تبریز - بازرگان نیز در 3 قطعه در حال ساخت است که به ادامه آزادراه 2 متصل خواهد شد. قطعه 1 (آزادراه تبریز-مرند) در مراحل اتمام ساخت قرار دارد.
مشهد - باغچه فعال
مشهد ملک آباد در دست ساخت
باغچه - نیشابور در دست مطالعه 
نیشابور - سمنان در حال ساخت
سمنان - گرمسار در حال ساخت
گرمسار- قم فعال
چرمهشر- آبیک فعال
تهران - کرج فعال
کرج - قزوین فعال
قزوین - زنجان فعال
زنجان - تبریز فعال
تبریز - بازرگان در حال ساخت

آزاد راه 3

121

تهران

چالوس

    قطعه
1 و 4
فعال آزاد راه 3 ایران  یا  آزاد راه تهران - شمال  نام یک پروژهٔ راه سازی در ایران است که قرار است تهران را به چالوس و نوشهر پیوند دهد. هم اکنون قطعات 1 و 4 این آزادراه در دست بهره برداری و قطعات 2 و 3 در دست ساخت هستند.

آزاد راه 5

415

تهران

سربندر

پردیس،
 پرند، ساوه،
 اراک، شازند، 
بروجرد، 
خرم آباد،
اندیمشک، 
دزفول،
 شوشتر،
 ملاثانی، 
اهواز، 
بندر امام خمینی

جاده 79
بزرگراه آزادگان
جاده 48
 جاده 65
جاده 37 
جاده 39
جاده 41
جاده 96 

پردیس - تهران فعال آزاد راه 5 ، آزاد راهی است که از تهران آغاز می شود و شهر های مرکز و غرب ایران را به شهر های جنوب و بندر امام خمینی متصل می کند. این آزاد راه بخشی از محور شمال به جنوب می باشد.  آزاد راه تهران - ساوه  یکی از بخش های فعال این آزاد راه در فاصله تهران تا ساوه است.
تهران - ساوه فعال
ساوه - سلفچگان فعال
قم - سلفچگان- اراک در دست ساخت
اراک - خرم آباد قطعه
2-3-4 فعال
خرم آباد- پل زال- اندیمشک فعال
اندیمشک - اهواز در دست ساخت
اهواز - بندر امام خمینی فعال 

آزاد راه 6

175

ساوه

همدان

 

آزادراه5
جاده 65
جاده 48
جاده 47

ساوه - همدان فعال

آزاد راه 6 نام آزاد راهی است که مرکز ایران را به غرب ایران متصل میکند.

همدان - کرمانشاه در دست ساخت
کرمانشاه  - خسروی در دست ساخت

آزاد راه 7

465

تهران

مبارکه

قم، 
کاشان، 
نطنز، 
نجف آباد،
زرین شهر،
مبارکه

بزرگراه کاظمی،
 بزرگراه آزادگان،
 بزرگراه شمالی بهشت زهرا، 
جاده 71
جاده 65 
جاده 47
 جاده 62
جاده 51

تهران - قم فعال آزاد راه 7 ، آزاد راهی در مرکز ایران است . این آزاد راه از بزرگراه آزادگان تهران آغاز می شود و در انتهای مسیر با آزاد راه ذوب آهن اصفهان ادغام می گردد . همچنین ادامه این آزاد راه از اصفهان تا ایزدخواست در دست مطالعه و از ایزدخواست تا شیراز در حال ساخت است .
قم - کاشان فعال
کاشان - نطنز فعال
نطنز - اصفهان فعال
کنارگذر اصفهان قطعه 1و 2 فعال
اصفهان - شیراز در دست ساخت
شیراز - بوشهر در دست مطالعه
بندر عباس- بندر شهید رجایی فعال

آزاد راه 9

32

شاهین شهر

اصفهان

 

جاده 65

اصفهان - شاهین شهر فعال آزاد راه 9  یا  آزاد راه معلم ، آزاد راهی در مرکز ایران واقع در استان اصفهان است. این آزادراه حدود 32 کیلومتر درازا دارد و بلوار کاوه را به جادهٔ 65 متصل می کند.

آزاد راه 16

167

تبریز

ارومیه 

    تبریز - ارومیه قطعات 1-2-4  فعال، قطعات 3-5-6
در دست احداث
آزاد راه تبریز - ارومیه  یک پروژه آزادراهی نیمه ساخته در شمال غرب ایران است. این آزادراه از استان آذربایجان شرقی شروع میشود و در آذربایجان غربی به پایان می رسد و دو شهر تبریز و ارومیه را به هم متصل می کند. این آزادراه به پل روی دریاچه ارومیه که ارومیه را از طریق تبریز و آزادراه 2 به سایر نقاط کشور متصل می کند، به ختم می شود. 

آزاد راه 51

28

اصفهان

زرین شهر

 

آزادراه کنارگذر غربی اصفهان

اصفهان - زرین شهر فعال آزاد راه ذوب آهن  آزاد راهی در استان اصفهان در مرکز ایران است که اصفهان به حومه های جنوب غربی و شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان  که این آزاد راه نام خود را از آن گرفته، متصل می سازد.

 

آزادراه های در دست احداث یا در دست مطالعه

شماره نام  وضعیت
1 آزادراه کنارگذر شرقی اصفهان قطعات ۱ و ۲ تکمیل شد ولی قطعه ۳ در دست احداث است و سال ۱۴۰۲ تکمیل خواهد شد.
2 آزادراه کنارگذر شمالی کرج در دست احداث و احتمال تکمیل در مرداد ۱۴۰۲
3 آزادراه تبریز - ارومیه قطعات ۱ و ۲ و ۴ فعال، قطعات ۳ و ۵ و ۶ در دست احداث
4 آزادراه مراغه - هشترود در دست احداث و احتمال افتتاح قطعات ۲ و ۳ در اواخر سال ۱۴۰۱
5 آزادراه سیرجان - بندرعباس قطعه کنارگذر سیرجان در هیئت دولت به تصویب رسید و قطعات دیگر در انتظار تصویب توسط دولت هستند.
6 آزادراه مشهد -بجنورد - گرگان قطعه مشهد-چناران در دست احداث (احتمالا در خرداد ۱۴۰۲ افتتاح میشود) و قطعه چناران-قوچان در هیئت دولت به تصویب رسید. قطعه قوچان-بحنورد-گرگان در انتظار تصویب توسط دولت هستند.
7 آزادراه کرمان - بندرعباس در هیئت دولت به تصویب رسید.
8 آزادراه گرگان - ساری - رشت فاز ساری-قائمشهر در دست احداث، فازهای قائمشهر-آمل و چابکسر-سنگر در دست مطالعه و بقیه قطعات در انتظار تصویب توسط دولت هستند.
9 آزادراه نطنز - سیرجان فاز نطنز-اردکان در دست مطالعه، فاز اردکان-انار در هیئت دولت به تصویب رسید و فاز انار-سیرجان در انتظار تصویب توسط دولت است.
10 آزادراه پارسیان - لامرد در هیئت دولت به تصویب رسید.
11 آزادراه شیراز - بوشهر در دست مطالعه
12
آزادراه شیراز - فیروزآباد - جم
در انتظار تصویب توسط دولت
13 آزادراه تهران - شمال قطعات ۱ و ۴ تکمیل شد. قطعه ۲ در دست احداث و احتمال افتتاح آن در پایان سال ۱۴۰۱، قطعه ۳ در دست مطالعه
14 آزادراه قزوین - رشت فقط فاز منجیل-رودبار در دست احداث است (احتمال افتتاح در آخر سال ۱۴۰۱)
15 آزادراه حرم تا حرم فازهای مشهد-باغچه و قم-گرمسار تکمیل شدند. قطعات مشهد-ملک آباد و سمنان-گرمسار (احتمال تکمیل در قبل از پایان سال ۱۴۰۲) در دست احداث؛ فاز باغچه-نیشابور در هیئت دولت به تصویب رسیده و فاز نیشابور-سمنان در انتظار تصویب توسط دولت هستند.
16 آزادراه کربلا قطعه ساوه-همدان تکمیل شد. قطعات بیستون-کرمانشاه و کرمانشاه-حمیل در دست احداث (احتمال افتتاح فاز بیستون-کرمانشاه-حمیل در سال ۱۴۰۳) و قطعات همدان-بیستون و کرمانشاه-خسروی در دست مطالعه هستند.
17 آزادراه بندرامام - اهواز - خرم آباد - اراک - تهران قطعات آزادراه های اراک-بروجرد، باند دوم کنارگذر شمالی اراک (احتمال تکمیل اراک-بروجرد و کنارگذر شمالی اراک در سال ۱۴۰۱)، سلفچگان-قم و کنارگذر غربی قم در دست احداث هستند.(احتمال تکمیل سلفچگان-قم و کنارگذر غربی قم در سال ۱۴۰۲) قطعات اهواز-اندیمشک، اراک-راهجرد و پردیس-بومهن در دست مطالعه و قطعات راهجرد-سلفچگان و کنارگذر جنوبی قم در هیئت دولت به تصویب رسید.
18 آزادراه اصفهان - شیراز فاز شیراز-ایزدخواست در دست احداث می باشد ولی قطعه ۱ تا ۶ آن تا اواخر سال ۱۴۰۱ کامل میشود. فاز ایزدخواست-اصفهان در دست مطالعه است و فاز پایانی کنارگذر غربی اصفهان در انتظار تصویب توسط دولت است.
19 آزادراه تبریز - بازرگان قطعه تبریز-مرند در دست احداث است. (۴۰ کیلومتر از آزادراه تبریز-مرند اوایل آبان ۱۴۰۱ افتتاح میشود.) قطعه مرند-ایواوغلی در دست مطالعه است و قطعه ایواوغلی-ماکو-بازرگان در هیئت دولت به تصویب رسید.
20 آزادراه حمیل - ایلام  
21
آزادراه اهواز - اصفهان
فاز ایذه-لردگان در دست مطالعه است و بقیه فازها در انتظار تصویب توسط دولت هستند.
22 آزادراه تهران - آمل در انتظار تصویب توسط دولت
23 آزادراه چرمشهر -بومهن در دست مطالعه
24 آزادراه تبریز - اهر - باکو در انتظار تصویب توسط دولت
25 آزادراه بوشهر - عسلویه در انتظار تصویب توسط دولت
26 آزادراه بیرجند - باغچه در انتظار تصویب توسط دولت
27 در انتظار تصویب توسط دولت
28 آزادراه مشهد - سرخس در انتظار تصویب توسط دولت
29 آزادراه قم-ساوه - تاکستان در انتظار تصویب توسط دولت
30 آزادراه لوشان - اردبیل - باکو در انتظار تصویب توسط دولت
31 آزادراه همدان - سنندج - مریوان در انتظار تصویب توسط دولت
32 آزادراه سده - یاسوج در انتظار تصویب توسط دولت
33 آزادراه آذرشهر - سقز در انتظار تصویب توسط دولت
34 آزادراه مرند - جلفا در انتظار تصویب توسط دولت
35 آزادراه نظرآباد - تاکستان(کنارگذر جنوبی قزوین) در دست مطالعه
36 آزادراه کنارگذر شرقی ارومیه در دست مطالعه
37 آزادراه خوی - رازی در انتظار تصویب توسط دولت
38 آزادراه میامی - جاجرم - قوچان در انتظار تصویب توسط دولت
39 آزادراه بندرامام - بهبهان در انتظار تصویب توسط دولت
40 آزادراه اهواز - خرمشهر - آبادان در انتظار تصویب توسط دولت
41 آزادراه نائین - اصفهان در انتظار تصویب توسط دولت
42 آزادراه سپیدان - شیراز - بندر خمیر در انتظار تصویب توسط دولت
43 آزادراه مراغه-تمرچین در انتظار تصویب توسط دولت
44
آزادراه بندرخمیر-بندر شهیدرجایی  - بندرعباس - میناب
در انتظار تصویب توسط دولت

 

جاده ها و بزرگراه های ایران

شماره جاده مسافت (کیلومتر) شهر مبداء شهر مقصد شهر ها
جاده 11 325 جلفا بانه  خوی، سلماس، ارومیه، مهاباد، سردشت
جاده 12 572 پلدشت بیله سوار جلفا، پارس آباد
جاده 14 460 مشگین شهر سلماس اهر، تبریز، شبستر
جاده 15 375 کرمانشاه سقز روانسر، پاوه، مریوان
جاده 16 428 آستارا سرو اردبیل، سراب، تبریز، ارومیه
جاده 17 252 اسلام آباد غرب مهران ایوان، ایلام
جاده 18 268 مراوه تپه بندر گز کلاله، گنبد کاووس، آق‌قلا، بندر ترکمن، بندر گز
جاده 19 173 پل دختر اسلام آباد غرب  
جاده 21 879 ایلام جلفا مرند، تبریز، بناب،  میاندوآب ، بوکان، سنندج، کرمانشاه، سرابله
جاده 22 1327 سرخس  خلخال مشهد، بجنورد، گرگان، ساری، چالوس، رشت
جاده 23 390 همدان  میاندوآب بهار، بیجار، تکاب
جاده 24 142 هشترود بناب هشترود، مراغه، بناب
جاده 26 151 میاندوآب پیرانشهر مهاباد، پیرانشهر
جاده 27 245 خمارلو تبریز کلیبر، اهر
جاده 31 539 پارس آباد خلخال  
جاده 32 880 تهران بازرگان کرج، قزوین، تاکستان، زنجان، تبریز، مرند، بازرگان
جاده 33 155 اردبیل بیله سوار گرمی
جاده 35 494 زنجان خرم آباد بیجار، قروه، سنقر، نورآباد
جاده 36 330 بردسکن تایباد تربت حیدریه، کاشمر، خلیل‌آباد
جاده 37 1470 تاکستان خرمشهر همدان، ملایر، بروجرد، خرم‌آباد، اندیمشک، شوش، اهواز
جاده 38 158 تهران تاکستان شهریار، بوئین‌زهرا
جاده 39 123 اندیمشک آبادان  
جاده 41 527 خرمشهر اندیمشک اهواز، شوشتر، دزفول
جاده 43 78 ماهشهر رامهرز رامشیر
جاده 44 860 مشهد تهران سمنان، دامغان، شاهرود، سبزوار، نیشابور
جاده 45 194 رامهرمز بندر دیلم بهبهان
جاده 46 300 همدان  مریوان همدان، سنندج
جاده 47   سلطانیه شاهین شهر  
جاده 48 406 ساوه قصر شیرین همدان، اسدآباد، کنگاور، کرمانشاه، اسلام‌آباد غرب، کرند غرب، سرپل ذهاب
جاده 49   ساوه  آستارا بوئین زهرا، قزوین،رشت، رضوانشهر، تالش، آستارا
جاده 51 1505 اصفهان شلمزار فلاورجان، زرین‌شهر، شهرکرد
جاده 52   اراک کنگاور ملایر، نهاوند
جاده 53 62 شهرکرد بروجن  
جاه 55 547 بوشهر اصفهان نورآباد (فارس)، یاسوج، بروجن، مبارکه
جاده 56 260 قم بروجرد اراک، شازند
جاده 58 220 کاشان الیگودرز دلیجان، محلات، خمین
جاده 59 160 کرج چالوس  
جاده 62 655 طبس دورود نایین، اصفهان، نجف‌آباد، تیران، داران، الیگودرز، ازنا،
جاده 63 128 شهرضا یاسوج سمیرم
جاده 64 271 مهران اندیمشک دهلران، مهران
جاده 65 1208 تهران سیراف اسلام‌شهر، ساوه، دلیجان،شاهین‌شهر، اصفهان، شهرضا، آباده، مرودشت، شیراز، فیروزآباد، جم
جاده 67 807 یاسوج بندرلنگه اردکان، شیراز، جهرم، لار، بستک
جاده 68 696 اشکذر بیرجند طبس
جاده 71 1244 تهران بندرعباس قم، کاشان، نطنز، یزد، شهربابک، سیرجان
جاده 72 503 شهرضا اهواز بروجن، ایذه،باغ‌ملک ، رامهرمز
جاده 77 200 تهران محمودآباد رودهن، آمل
جاده 78 647 یاسوج زرند اقلید، ابرکوه، یزد
جاده 79 247 تهران قائم شهر فیروزکوه، پل سفید، قائم‌شهر
جاده 81 494 ساری خور  
جاده 82 285 مهریز شهربابک مروست،هرات
جاده 83 211 گنبدکاووس شاهرود آزادشهر
جاده 84 824 میرجاوه انار زاهدان، بم، ماهان، کرمان
جاده 86 1248 شیراز اهواز دوگنبدان، بهبهان
جاده 87 316 بجنورد بردسکن اسفراین، سبزوار
جاده 88 280 سیرجان جیرفت شهرستان بافت
جاده 91 1720 فیض آباد میناب فردوس، راور، کرمان، جیرفت، کهنوج
جاده 92 1124 فسا ایرانشهر
فسا، داراب، حاجی‌آباد، شهرستان کهنوج، ایرانشهر

 

جاده 93 697 نرماشیر چابهار بم‌پور، نیک‌شهر
جاده 94 905 اهرم بندرعباس اهرم، فراشبند، فیروزآباد، خنج، لار
جاده 95 1636 مشهد چابهار تربت حیدریه، بیرجند، زاهدان
جاده 96 1150 خرمشهر بندر عباس آبادان، ماهشهر، بندر گناوه، برازجان، اهرم، خورموج، بندر کنگان، عسلویه، بندر لنگه
جاده 97 200 مشهد تایباد فریمان، تربت جام
جاده 98 493 میناب  چابهار  
جاده 99 940 سرخس زابل هامون
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محمد 0 0

    ازادراه تبریز مرند 40کیلومتر ابتدایی ان دقیقا کی افتتاح میشه؟اگه میشه خبر رسانی کنید

  • دیوید 0 0

    قتلگاه گنبد _ بندرترکمن تو این 43 سال درست نکردید.

helptinn

تین‌نیوز در مدت 12 سال فعالیت مستمر، با رعایت اصل بی‌طرفی رسانه‌ای، اخبار، گزارش‌ها و رویدادهای حمل‌ونقل کشور را تحت پوشش و به‌طور رایگان در اختیار علاقه‌مندان و متخصصین قرار داده است.
ادامه فعالیت این رسانه علاوه بر حمایت‌های معنوی شما که همواره از آن بهره‌مند بوده‌ایم، نیازمند حمایت مادی شما است.

از ما حمایت کنید