| کد خبر: 58872 |

مدیرکل نجات و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در گفتگو با تین نیوز:

◄ لزوم توجه به رعایت اصول زیست محیطی دریایی در اجرای برنامه ششم توسعه

تین نیوز | مدیرکل نجات و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: برنامه ششم توسعه باید با رویكردی تنظیم شود كه علاوه بر گسترش فعالیت های دریایی، همزمان به رعایت اصول زیست محیطی در برنامه های آن توجه ویژه شود.

محمدرضا قادری در گفتگو با خبرنگار تین نیوز با بیان اینکه خلیج فارس و دریای عمان در جنوب ایران به عنوان منطقه ویژه دریایی در سازمان بین المللی دریانوردی در سال 2008 میلادی تصویب شده است اظهار کرد: تمامی شناورهای ورودی از تنگه هرمز ملزم هستند كه استانداردهای مربوط به كنوانسیون های دریایی را دقیقا اجرا نمایند.

وی با اشاره به اینکه نیمی از آب های این منطقه متعلق به ایران است، افزود: باید با نظارت و كنترل بر فعالیت های دریایی، ترمینال ها و سكوهای نفتی و همچنین ترددهای كشتیرانی به محیط زیست دریایی شكننده این مناطق، آسیب نرساند لذا جایگاه كشور ساحلی جمهوری اسلامی ایران در اجرای این الزامات و نظارت و كنترل دقیق بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

قادری تصریح کرد: به همین منظور برنامه ششم كه خوشبختانه در مراحل تدوین آن، توافق نامه وین به نتیجه رسید، باید با رویكردی تنظیم شود كه علاوه بر گسترش فعالیت های دریایی، همزمان به رعایت اصول زیست محیطی در برنامه های آن توجه ویژه شود.

وی با تاکید بر اینکه در دریای خزر هم باید این حساسیت مورد توجه قرار گیرد، گفت: دریای خزر و سواحل زیبای آن، قطب گردشگری دریایی برای تك تك آحاد ایران محسوب می شود لذا در برنامه توسعه ششم باید رعایت استانداردهای زیست محیطی در دریای خزر مورد توجه ویژه قرار گیرد.

مهمترین محورهای پیش نویس تدوین برنامه ششم توسعه در بخش حفاظت محیط زیست دریایی
مدیرکل نجات و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به پیش نویس برنامه ششم توسعه گفت: در پیش نویس تدوین برنامه ششم توسعه در بخش حفاظت محیط زیست دریایی (پیشگیری و مقابله با آلودگی ناشی از كشتی ها و سازه های ساحلی و فراساحلی) چندین محورهای درنظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه مدیریت بر اجرای موثر الزامات ملی، منطقه ای و بین المللی در زمینه پیشگیری و مقابله با آلودگی ناشی از كشتی ها یکی از محورهای پیش نویس برنامه ششم توسعه است، گفت: در حال حاضر دولت ایران به تمامی كنوانسیون های دریایی محیط زیستی ملحق شده است.

این مقام مسئول، برنامه ریزی به منظور مدیریت مراكز پیشگیری و مقابله با آلودگی دریا را از دیگر محورها برشمرد و گفت: تمركز بر كاهش و از میان بردن تاثیرات نامطلوب كشتیرانی بر محیط زیست دریایی در محدوده آب های تحت مدیریت و نظارت جمهوری اسلامی ایران، و ارتقای سطح همكاری های ملی، منطقه ای و بین المللی در زمینه پیشگیری و مقابله با آلودگی ناشی از كشتی ها بخش دیگری از محورها هستند.

وی افزود: برنامه ریزی به منظور ارتقای سطح آگاهی زیست محیطی در جامعه دریایی كشور، و بررسی و واگذاری امور مربوط به پیشگیری و مقابله با آلودگی ناشی از كشتی ها به بخش خصوصی، از مهمترین محورهای پیش نویس برنامه ششم توسعه در بخش حفاظت محیط زیست دریایی هستند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.