| کد خبر: 17339 |

فراهم شدن شرایط برای حضور و فعالیت شرکت‌های داخلی و خارجی در بنادر ایران

وبلاگ تین نیوز، محمد سعیدنژاد |  وظیفه سازمان بنادر اعمال حاکمیت دولت در دریاست و ایجاد زمینه های سالم رقابت برای انجام سرمایه گذاری های داخلی و خارجی در حوزه دریا و دریانوردی از مهم ترین وظایف ما است.
در این زمینه طی چهار ماه گذشته 1300 میلیارد تومان در حوزه بندری و دریایی سرمایه گذاری جذب شده است این در حالی است که تا پایان سال 92 ، 700 میلیارد تومان وام بدون بهره و کم بهره نیز از محل وجوه های اداره شده به متقاضیان سرمایه گذاری در پروژه های مختلف دریایی پرداخت شد. 
همچنین در پایان سال گذشته میزان سرمایه گذاری ها در حوزه دریا و بندر به دو هزار و 700 میلیارد تومان رسید. 

این در حالی است که برای توسعه حمل و نقل دریایی کشور تفاهمنامه های زیادی با بانک های ملت، توسعه تعاون، صادرات، صنعت و معدن و بانک توسعه صادرات ایران به امضا رسیده تا متقاضیان سرمایه گذاری در حوزه دریا و بندر بتوانند به سهولت از محل صندوق توسعه ملی و منابع مالی این بانک ها تسهیلات مورد نیاز را دریافت کنند.
بدون شک هرگونه پرداخت تسهیلات بدون بهره و کم بهره به سرمایه گذاران به افزایش امکانات حمل و نقل دریایی کشور کمک خواهد کرد. 

ضمن این که شرایط برای حضور و فعالیت شرکت های داخلی و خارجی در بنادر ایران فراهم شده است و هم اکنون با مسئولان خطوط کشتیرانی زیادی برای حضور مجدد در بنادر ایران در حال مذاکره هستیم. 
سیاست خروج از رکود اقتصادی در دستور کار دولت و توسعه حمل و نقل بین المللی نیز به طور جدی مورد توجه قرار گرفته است.
سیاست دولت تدبیر و امید در سرمایه گذاری و فعالیت های دریایی و بندری مورد توجه جدی ما قرار دارد و با ایجاد تعامل با بخش خصوصی از همفکری با آنها نیز در توسعه حمل و نقل دریایی استفاده می‌شود.

البته باید در تغییر ساختارهای تعیین تعرفه های دریایی، استفاده از تجارب کشورها و مکانیزم های بازار استفاده کنیم تا بدین وسیله از هرگونه سرمایه گذاری ها در بنادر کشور حمایت کنیم. 
بدون شک از سرمایه گذاری های خارجی در حوزه دریا نیز طبق قانون حمایت خواهیم کرد،  قانونگذار به سازمان بنادر دریانوردی اجازه داده است تا در هر گونه سرمایه گذاری از محل تسهیلات بانکی و صندوق توسعه ملی حمایت و آن را تضمین کند.

شفافیت در کار تجارت یک ضرورت حیاتی است و این سازمان درصدد است در ارائه اطلاعات مورد نیاز بندری و دریانوردی کشور به صورت شفاف اطلاع رسانی کند تا شاهد ارتقای بهره وری در این حوزه باشیم. 
همچنین باتوجه به شرایط و موقعیت استثنایی ترانزیتی کشور، وظیفه خود می‌دانیم از این موقعیت استفاده کنیم و نباید از این رقابت عقب بمانیم، زیرا کشور ما یکی از امن ترین کشورهای منطقه است و در ترانزیت کالا به کشورهای خارجی و منطقه مهم ترین مساله تامین امنیت سرمایه گذاران و کالای ترانزیتی است.
برگرفته از خبر ایرنا

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.