| کد خبر: 17966 |

◄ برگزاری اولین مسابقه طراحی ایستگاه‌های راه‌‌آهن کشور

تین نیوز | اولین جلسه داوری مسابقه طراحی ساختمان اصلی ایستگاه راه‌آهن تخت جمشید واقع در محور اصفهان- شیراز با حضور اعضای هیات داوران، مدیران و کارشناسان معاونت ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت وتوسعه به منظور تبیین نحوه قضاوت و داوری آثار ارایه شده، تشکیل شد.
 
به گزارش تین نیوز از روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، اوایل سال جاری بنا به دستور وزیر محترم راه و شهرسازی فراخوانی مبنی بر برگزاری مسابقه معماری و دستیابی به طرحی ماندگار و فاخر متناسب با اقلیم منطقه‌ای برای ایستگاه راه‌آهن تخت جمشید برگزار شد تا با ارایه طرح‌ها از سوی جامعه معماران کشور، بهترین اثر با در نظر گرفتن شرایط زیست محیطی و منطقه باستانی تخت جمشید انتخاب شود.
 
توجه به اقلیم، فرهنگ و معماری بومی منطقه به عنوان ویژگی اصلی و رعایت استانداردهای روز دنیا در عرصه معماری ساختمان، ایجاد یک اثر برجسته و ماندگار با توجه به مجاورت ایستگاه به اثر تاریخی تخت جمشید و  نوآوری و خلاقیت همراه با نمادهای زیبا و اثرگذار  ویژگی‌های مطرح شده برای آثار ارسالی در این فراخوان بود که منجر به اعلام آمادگی 24 شرکت حقوقی و شخص حقیقی و در نهایت ارایه 14 طرح شد.
 
پیش از این مسابقه‌ای در سطحی محدود‌تر به منظور دستیابی به طرحی برای احداث ایستگاه بجنورد در محور گرگان- مشهد نیز برگزار شده بود اما در زمینه طراحی ایستگاه تخت جمشید با توجه به ویژگی‌های خاص منطقه و وجود آثار باستانی مهم در منطقه که از مهمترین آثار تاریخی جهان محسوب می‌شوند، این فراخوان به نوعی، اولین مسابقه در زمینه طراحی ساختمان ایستگاه‌های راه‌آهن محسوب می‌شود.
 
لازم به ذکر است اولین جلسه داوری این مسابقه با حضور هیات داوران مهندس فرهاد احمدی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و رتبه اول در طراحی ساختمان سفارت ایران در کره جنوبی، حسین بهجو، مدرس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)، دکتر بهروز پاکدامن، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، محمد حسن طالبیان، پژوهشگر در آثار تخت جمشید و معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، مهدی علیزاده فارغ التحصیل دانشکده هنرهای زیبا و از داوران مسابقات معماری گذشته، افشین فرزین، فارغ التحصیل دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و رتبه اول مسابقه طراحی مصلای بزرگ شیراز و ساختمان مرکزی بورس اوراق بهادار تهران، علی قادری چهره ماندگار معماری ایران، ایرج کلانتری عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی و رتبه اول طراحی ساختمان سفارت ایران در رباط، وزیری، استاد بازنشسته دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.
 
در پایان گفتنی است روند داوری و ارزیابی طرح‌ها ادامه داشته و دومین جلسه هیات داوران نیز در روز دوشنبه مورخ 27 مرداد ماه برگزار و نتیجه طبق برنامه زمان‌بندی مسابقه اعلام خواهد شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • بچه محل 0 0

    راه آهن اصفهان - شیراز در سال ۱۳۸۸ افتتاح شده است اگر در این مسابقه یک طراحی برنده شده باشد یک سال لازم است تا این طراحی به نقشه های اجرایی تبدیل شود دست کم دو سال هم برای اجرا لازم خواهد بود یعنی در بهترین شرایط سه سال بعد ایستگاه تخت جمشید ساخته خواهد شد و به سال ۹۶ می رسید یعنی ۸ سال بعد از افتتاح طرح ایستگاه آن ساخته می شود. البته هیچکسی هم مفصر نیست فقط پیدا کنید پرتقال فروش را

  • الف 0 0

    امیدوارم سرنوشت این فراخوان مانند مسابقات طراحی معماری دیگر در ایران دچار نشود, که بدون اعلام نتایج یا طبق معمول بدون رتبه های اول دوم سوم بودند. که کارفرمایان و برگذار کنندگان محترم با جمع اوری طرح های مختلف هیچ پاسخ مناسبی در مورد روند و چگونگی داوری ندهند!!!!!!!!!!!

  • الف 0 0

    امیدوارم سرنوشت این فراخوان مانند مسابقات طراحی معماری دیگر در ایران دچار نشود, که بدون اعلام نتایج یا طبق معمول بدون رتبه های اول دوم سوم بودند. که کارفرمایان و برگذار کنندگان محترم با جمع اوری طرح های مختلف هیچ پاسخ مناسبی در مورد روند و چگونگی داوری ندهند!!!!!!!!!!!

  • اکبر 0 0

    آفتابه لگن ۱۰۰ دست، کار و اجرا هیچ؟!!!!!

  • الف 0 0

    همانطور که انتظار میرفت این مسابقه هم سرنوشت مشابه دیگر مسابقات معماری ایران را داشت, بدون هیچ تعهدی از طرف برگزارکنندگان محترم و نقض اشکار آیین‎نامه جامع برگزاری مسابقات طراحی معماری و شهرسازی مصوب پانصد و سیزدهمین جلسه مورخ ۲۰/۱۲ / ۱۳۸۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی و بدون هیچ اعلام نتیجه ای, صرفا جمع اوری طرح از شرکت کنندگان و پاسخگو نبودن نسبت به چگونگی داوری, اعلام نتیجه و صرفا پاسخی از سر رفع تکلیف دادن و حتی عدم تعهد نسبت به متن فراخوان منتشر شده از سوی خود برگزارکننده ها به نوع خود جالب است. از وزارت راه به عنوان اعتبار اصلی این فراخوان که داعیه دار مهندسی در سطح استان و کشور بوده بی شک انتظاری بیشتری وجود داشت. در نهایت کماکان صرف وقت و هزینه و… و هیچ پاسخ درخوری!!!!!