| کد خبر: 63782 |

بحران ترکیه و امنیت ایران؛ ‌ فرصتی برای توسعه گردشگری ریلی کشور

گردشگران اروپایی سوار بر قطارهای ایرانی

تین نیوز | با گذشت حدود یک سال از پیچیدن صدای سوت نخستین قطار گردشگری خارجی در ایران، این‌بار یک قطار ایرانی میزبان گردشگران اروپایی است تا آنها را بین شهرهای ایران جابه‌جا کند.

 ایران نخستین کشور در منطقه است که گردشگری ریلی با حضور قطارهای گردشگری خارجی در آن کلید خورده و از سال گذشته، اروپایی‌ها سفرهای ریلی خود به ایران را با قطار آغاز کرده‌اند. در ادامه همین سفرها حالا یک گروه گردشگر ریلی از ۲۲شهریور وارد کشور شده‌اند و تا ۳۱شهریور با قطار از استان‌های تهران، اصفهان، سعادت‌شهر استان فارس، شیراز و یزد بازدید خواهند کرد.

تفاوت این گروه از گردشگران اروپایی ریلی ایران با گروه‌های قبلی در این است که پیش از این، گردشگران با قطار خارجی وارد ایران می‌شدند اما این‌بار، قطار ایرانی مسئولیت حمل‌ونقل گردشگران اروپایی در ایران را برعهده دارد. در این باره باید گفت، ناامنی‌های ترکیه و انفجار قطار مسافربری در این مسیر که چند ماه گذشته رخ داده و تردد قطار از ترکیه به ایران و برعکس را در حال حاضر ناممکن کرده است و بستر مناسبی برای قطارهای ایرانی فراهم کرده تا میزبان گردشگران اروپایی باشد. کارشناسان معتقدند برای استفاده بهینه از این فرصت، باید برخی ضعف‌ها و کمبودهای قطارهای ایرانی در راستای پاسخ مطلوب به تقاضاهای خارجی‌ها جبران شود.
آنطور که سیدمحمد راشدی، معاون مسافری شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران می‌گوید: با توجه به مشکلات سیر قطارهای خارجی در ایران، این‌بار قطاری از شرکت ریلی «نورالرضا» برای این کار انتخاب شده است تا حمل‌ونقل ۶۳ گردشگر و ۱۰ کارمند خارجی را در ایران انجام دهد. این گردشگران از کشورهای استرالیا، امریکا، هلند، مجارستان، نروژ و انگلیس با هواپیما تا تهران آمده‌اند و با هواپیما هم بازخواهندگشت اما برای سفر بین شهرهای ایران، قطار را انتخاب کرده‌اند.
 
ورود قطارهای گردشگری در ایران از سال گذشته کلید خورد و در مجموع تاکنون ۸ تور ریلی خارجی در ایران برگزار شده است. راشدی با بیان این مطلب می‌افزاید: البته قطارهای قبلی، هر کدام ۲گروه گردشگر را جابه‌جا می‌کردند، یعنی گروهی با قطار می‌آمدند و با هواپیما بازمی‌گشتند و گروهی با هواپیما می‌آمدند و با قطار بازمی‌گشتند.

آنطور که راشدی توضیح می‌دهد، این گروه از گردشگران پیش از حوادث اخیر ترکیه که منجر به تعطیلی خط مسافری ریلی ایران ـ ترکیه شده، قرارداد سفر خود را با آژانس گردشگری مربوط منعقد کرده بودند و به همین دلیل، پیشنهاد کردند به جای قطار خارجی، با قطار ایرانی در کشورمان تردد کنند. به گفته راشدی، اکنون استقبال از سفرهای ریلی در ایران نزد اروپاییان افزایش یافته است. وی با تاکید بر اهمیت امنیت در سفرهای گردشگری ریلی می‌گوید: با توجه به اینکه در حال حاضر ایران تنها کشور منطقه است که امنیت کامل برای گردشگران خارجی دارد، آنها مشکلی با جایگزین شدن قطار ایرانی به جای قطار خارجی نداشتند؛‌ حتی اگر ویژگی‌های قطارهای آنها را نداشته باشد. به گفته او، گردشگری ریلی در کشورهای اروپایی و کشورهای دارای امنیت بالا، انجام می‌شود.
 
او با اشاره به اینکه در میان کشورهای منطقه، می‌توان ایران را نخستین کشوری دانست که گردشگری ریلی در آن کلید خورده است، می‌افزاید: با توجه به رضایتمندی گردشگران در سفرهای قبلی، آنها به عنوان سفیران و مبلغانی برای ایران عمل کردند و باعث افزایش تقاضا در این زمینه شدند. در حال حاضر نیز تقاضای چنین سفرهای ریلی رو به افزایش است که اگر شرایط ترکیه تغییر نکند، قطارهای ایران همچنان این فرصت را خواهند داشت که میزبان گردشگران اروپایی باشند.
قطار گردشگران اروپایی در ایران حالا روی ریل سرعت افتاده و سفرهای ریلی در ایران علاقه‌مندان بیشتری پیدا کرده است.

آنطور که راشدی می‌گوید، در مهر نیز یک گروه گردشگر خارجی دیگر وارد کشور خواهند شد. او در این باره توضیح می‌دهد: این مسافران ۱۴مهر وارد تبریز می‌شوند و تا ۱۹مهر با قطار از شهرهای زنجان،‌ یزد، اصفهان، سعادت‌شهر استان فارس، شیراز و تهران دیدار خواهند کرد. این گروه ۷۴ نفری، گردشگرانی از آلمان، امریکا، اتریش، سوئیس، انگلیس، هلند و ترکیه هستند که با «قطار زندگی» که متعلق به شرکت «رجا» است، سفر خواهند کرد.
 
ظرفیت گردشگری ریلی ۲برابر می‌شود

استقبال گردشگران اروپایی برای سفر ریلی در ایران به اندازه‌ای بوده که حالا قرار است ظرفیت انجام این سفرها به ۲ برابر افزایش یابد. همین چند روز پیش بود که تفاهمنامه راه‌اندازی و تجهیز نخستین قطار گردشگری بین‌المللی ایران و اتریش، بین یک گروه اقتصادی ایرانی و ۳ شرکت گردشگری اتریشی، با حضور رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و مدیرعامل راه‌آهن امضا شد.

مسعود سلطانی‌فر در این مراسم اظهار کرد: گردشگری ریلی در کشورمان با ۴ قطار در قالب ۸ تور آغاز شد و با توجه به استقبال گردشگران اروپایی از این نوع گردشگری، ظرفیت در این بخش به ۲ برابر افزایش خواهد یافت. او افزود: ورود قطارهای گردشگری به ایران یک تجربه موفق بود و ادامه این روند در قالب واگن‌های جدید، موضوعی است که می‌تواند در توسعه گردشگری داخلی و خارجی و کاهش هزینه‌های گردشگری تاثیر بسزایی داشته باشد.

راشدی درباره این قطار که «شکوه پارس» نام خواهد داشت و به طور اختصاصی برای گردشگری ریلی به کار گرفته خواهد شد، می‌گوید: در این طرح شرکت ایرانی با همکاری خارجی‌ها، با بازسازی واگن‌ها،‌ قطار ویژه گردشگری را با ویژگی‌های مدنظر گردشگران اروپایی راه‌اندازی خواهند کرد. البته این قطار برای گروه‌های گردشگری ایرانی نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت. به گفته او، این قطار به‌طور احتمالی اوایل سال آینده راه‌اندازی می‌شود.
 
افزایش کیفیت قطارها در راستای افزایش گردشگران
اگرچه استقبال گردشگران خارجی از سفرهای ریلی در ایران رو به افزایش است اما در راستای افزایش رضایت آنها، به نظر می‌رسد در برخی مسائل فرهنگی و زیرساختی گردشگری در کشورمان، باید سرمایه‌گذاری بیشتری انجام شود.

علیرضا حاجی اشرفی،‌ کارشناس گردشگری و دبیر انجمن توانمندی‌ها، خدمات و توسعه گردشگری  با بیان این مطلب می‌افزاید: ایران جاذبه‌های کم‌نظیری برای گردشگران خارجی دارد و از فرصت پیش‌آمده در زمینه گردشگری ریلی باید بیشترین استفاده را برد، البته در حال حاضر برخی ضعف‌ها وجود دارد که باید نسبت به رفع آنها اقدام شود.

وی با تاکید بر لزوم آموزش کارکنان ایرانی قطار برای برخورد مناسب با گردشگران خارجی می‌افزاید: امکانات پذیرایی قطار گردشگری خارجی‌های در ایران، باید متناسب با نیازها و درخواست‌های آنها، افزایش یافته و امکانات پذیرایی بیشتری فراهم شود.

او عنوان می‌کند: درحال‌حاضر بیشتر قطارهای ایران، امکانات پذیرایی کافی نداشته و متناسب با فرهنگ اروپایی نیستند. به عنوان مثال، قطارهای ما تنها یک رستوران دارد که آن هم بعد از شام و ناهار تعطیل می‌شود، درحالی که در راستای افزایش خدمات برای خارجی‌ها، باید به جز رستوران، بخشی در ابتدا و بخشی در انتهای قطار برای اوقات فراغت گردشگران اختصاص داده شود تا فرد در موقع بی‌خوابی،‌ نیاز به مطالعه و... و جایی برای اوقات فراغت داشته باشد که این روند در قطارهای خارجی مرسوم است.

آنطور که حاجی‌اشرفی می‌گوید، راحتی تخت‌های قطار و دائمی بودن ساعت کار رستوران قطار، ویژگی دیگری است که قطارهای خارجی دارند و قطار گردشگری در ایران نیز باید این امکانات را تامین کند. او معتقد است، رعایت همین نکات کوچک تاثیر بسیاری در تامین رضایت گردشگران خواهد داشت.

حاجی‌اشرفی یادآوری می‌کند: آمدن گردشگران خارجی به ایران، یک فرصت بی‌نظیر برای توسعه گردشگری خارجی کشور به شمار می‌رود و با توجه به ناامنی ایجاد شده در ترکیه و امنیت بالای ایران در منطقه، باید از این فرصت بهره برد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.