| کد خبر: 155715 |

مالیات‌ها را به زلزله‌زدگان ببخشیم

احمد توکلی، رئیس هیئت‌مدیره سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت، در نامه‌ای به وزیر اقتصاد پیشنهاد کرد برای هدایا و حمایت‌های مادی فعالان اقتصادی به زلزله‌زدگان، مشوق‌های مالیاتی در نظر گرفته شود.

تین نیوز

احمد توکلی، رئیس هیئت‌مدیره سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت، در نامه‌ای به وزیر اقتصاد پیشنهاد کرد برای هدایا و حمایت‌های مادی فعالان اقتصادی به زلزله‌زدگان، مشوق‌های مالیاتی در نظر گرفته شود.

به گزارش روزنامه شرق، زلزله کرمانشاه باعث ویرانی چندین شهر و روستا شد، در این حادثه چند‌صد نفر از هم‌وطنان عزیزمان را از دست دادیم و چند هزار نفر دیگر مجروح شدند، خانه‌های مسکونی چندین روستا و برخی از مناطق شهری زلزله‌زده به‌کلی ویران شد. برخی از مراکز شغلی و صنفی و حتی برخی کارگاه‌ها یا کارخانه‌های مستقر در این مناطق نیز خسارت‌های فراوانی دیده یا به‌کلی ویران شدند.

از همان ساعات اولیه همه نهادها و دستگاه‌های مسئول و غیرمسئول و در کنار آنها، مردم شریف و نجیب سراسر کشور با حمیت و همت بالایی امدادرسانی و کمک به زلزله‌زدگان و بازماندگان این حادثه تأسف‌بار را آغاز کردند. بسیج مردمی با توجه به حس نوع‌دوستی و غیرت اسلامی و ملی خود از اقصا نقاط کشور و به شیوه‌های مختلف تلاش کردند در این فاجعه در کنار مردم مصیبت‌دیده سهمی از امدادرسانی و کمک داشته باشند. دولت محترم برای جهت‌دهی به کمک‌های مردمی و متمرکزکردن این امکان در اولویت‌های موردنیاز مردم مصیبت‌دیده، اعلام کرد کمک‌ها از طریق مراجع رسمی و نهادهای خاص مانند بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یا کمیته امداد امام‌خمینی(ره) انجام شود.

 در قانون مالیات‌های مستقیم، حکمی وجود دارد که اجازه می‌دهد وزارت امور اقتصادی و دارایی، به پیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور و موافقت وزیر، کمک‌های اشخاص حقیقی و حقوقی به هم‌وطنان آسیب‌دیده را به‌عنوان هزینه قابل‌قبول مالیاتی اعلام کند. این نهاد می‌تواند برای تشویق و سازماندهی کمک‌های مردمی و اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی در هدف مدنظر، از پتانسیل و ظرفیت تبصره یک ماده ١٤٨ قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ١٣٨٠ و اصلاحات بعدی آن بهره‌مند شود.

با مجوز قانونی ذکرشده، جناب‌عالی می‌توانید با قبول پیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور، کمک به مثلا اسکان زلزله‌زدگان را به‌عنوان هزینه‌های قابل‌قبول مالیاتی بپذیرید؛ چراکه گرچه کمک‌رسانان به‌خاطر خدا امداد می‌کنند، ولی می‌توان خوش‌نامی آتی آنان را در تحصیل درآمدشان مؤثر دانست که معمولا چنین است. این اقدام که در کشورهای مختلف تجربه شده است، چندین اثر مثبت با برون‌مایه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دارد. این اقدام در وهله نخست می‌تواند انگیزه اشخاص حقیقی و حقوقی را برای کمک به آسیب‌دیدگان از این منظر که کمک‌های آنها توسط نهادهای رسمی و در امور مشخص مانند ساخت سرپناه و مسکن برای آسیب‌دیدگان زلزله به کار گرفته می‌شود، افزایش دهد.

دوم اینکه کمک‌های دریافتی توسط نهادهای مختلف به‌دلیل ضرورت ثبت دقیق ارزش مالی و مستندکردن آنها برای ارائه امتیاز هزینه قابل‌قبول مالیاتی به ارائه‌کنندگان کمک‌های نقدی و غیرنقدی با دقت و اهتمام بیشتری از طرف نهاد یا ارگان دریافت‌کننده (و به حساب پرداخت‌کننده) صورت می‌گیرد. در این حالت میزان دقیق ارزش ریالی کمک‌های مردمی و به‌عبارت‌دیگر نقش مردم در موضوع نمایان خواهد شد.

این ثبت‌و‌ضبط میدان را برای فساد تنگ می‌کند و می‌تواند زمینه‌ای برای ارائه مستند تجربه ایران و نقش سرمایه اجتماعی در کنترل بحران‌های ناخواسته در جامعه را مستدل کند. سوم اینکه کمک‌های نقدی و غیرنقدی ارائه‌شده از طرف مردم در مسیر اهداف و تکالیف قانونی دولت برای رفع مشکل هم‌وطنان آسیب‌دیده است. بر این اساس وقتی کمک‌های یادشده برای ارائه‌کنندگان آنها هزینه قابل‌قبول مالیاتی تلقی شود.

 

منبع: روزنامه شرق

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.