| کد خبر: 169926 |

آخوندی:

◄ بزرگ‌ترین ضامن اجرای قانون، نظارت عمومی است

بزرگ‌ترین عامل ضامن اجرای قانون، نظارت عمومی است. عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی بابیان این مطلب گفت: ما از اینکه رانندگان، صاحبان کامیون‌ و نمایندگان آن‌ها در تمام مراحل نظارت داشته باشند، خوشحال می‌شویم و گله‌مند یا خسته نمی‌شویم.

تین نیوز

بزرگ‌ترین ضامن اجرای قانون، نظارت عمومی است. عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی بابیان این مطلب گفت: ما از اینکه رانندگان، صاحبان کامیون‌ و نمایندگان آن‌ها در تمام مراحل نظارت داشته باشند، خوشحال می‌شویم و گله‌مند یا خسته نمی‌شویم.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، وزیر راه و شهرسازی در جلسه با نمایندگان کانون‌داران و انجمن‌های صنفی رانندگان و صنعت حمل‌ونقل جاده‌ای که در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، ضمن خوش‌آمد‌گویی به این نمایندگان و تشکر به خاطر مسائلی که در جلسه طرح کردند، گفت: شعار من از آغاز کار در وزارت راه و شهرسازی این بوده که باید وزارتخانه را براساس حقوق شهروندی اداره کنیم و قطعا حق کسب و پیشه یکی از حقوق مهم شهروندی است. من بسیار تمایل دارم که شما در تمام فرایند‌های مدیریت حمل‌ونقل حضور فعال داشته باشید.

آخوندی با اشاره به اهمیت گسترش نظارت عمومی گفت: بزرگ‌ترین عامل ضامن اجرای قانون، نظارت عمومی است. بنابراین ما از اینکه رانندگان، صاحبان کامیون‌ و نمایندگان آن‌ها در تمام مراحل نظارت داشته باشند، خوشحال می‌شویم و گله‌مند یا خسته نمی‌شویم. قانون با نظارت عمومی، توسط وزارتخانه و دولت اجرا می‌شود، بنابراین هرچه شما بیشتر به مشکلات اشاره‌کنید، قانون بهتر اجرا می‌شود.

او افزود: فرآیند اجرای قانون در نظام حمل‌ونقل فرآیند بسیار پیچیده‌ای است. مسافر، صاحب کالا‌، صاحب کامیون، شرکت حمل‌ونقلی، رانندگان و پلیس ذی‌نفعان متفاوت صنعت حمل‌ونقل هستند. عناصر درگیر در این کار بسیار متعددی هستند و کار در سرتاسر سرزمین صورت می‌گیرد.

این مقام مسئول ادامه داد: بنابراین ما برای اطمینان از اجرای قانون نیاز به نظارت عمومی داریم. ما از اینکه شما نظارت عمومی و برخورد فعال داشته باشید خوشحال می‌شویم. من اعتراض را حق شما می‌دانم و به‌هیچ‌وجه از این اعتراضات گله‌مند نمی‌شوم. نظارت شما مایه قوت ماست، چون من خود را نهایتا بخشی از نظام حمل‌ونقل می‌دانم. من قطعا وظیفه خود می‌دانم از حقوق شما و مشتریان شما دفاع کنم، چراکه کسی که از جانب دولت منصوب می‌شود باید بتواند از حقوق همه دفاع کند.

آخوندی با اشاره به نتایج حاصله از جلسه پیشین خود با این نمایندگان گفت: این جلسه نشان‌داد بخش عمده‌ای از خواسته‌ها یا تحقق پیداکرده و یا درحال رسیدگی است. هیچ موضوع رسیدگی نشده‌ و موردی که به آن توجه نشده باشد وجود ندارد و این بسیار مایه خرسندی است. البته باید توجه داشت که اصلاح برخی مسائل مطرح‌شده نیاز به بازنگری کل فرایند‌ها دارد. به‌عنوان‌مثال در بحث‌هایی مانند بارگیری در بندرها، مسئله ناوگان مسافربری و ترانزیت، باید کل فرآیند با مشارکت کانون‌های حمل‌ونقل بازنگری شود.

او با اشاره به اهمیت توسعه ترانزیت در کشور گفت: تمام سیاست ما براساس حمایت و پشتیبانی از افزایش سهم ایران از ترانزیت است. این‌یک سیاست ملی است، بنابراین در وزارتخانه وقت بسیار زیادی بر روی مسئله ترانزیت گذاشته‌شده است.

رسیدگی و به ۳۸۵ شکایت

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در بحث قیمت اتفاقات خوبی رخ‌داده است، در مورد شکایات رانندگان از انجمن‌های حمل‌ونقلی گفت: راجع به بحث رسیدگی به تخلفات شرکت‌ها، بدون آنکه بخواهیم صنف یا گروهی را محکوم کنیم، به بررسی شکایات رسیده پرداخته‌ایم. ۳۸۵ مورد شکایت ثبت‌شده که ۶۵ مورد منجر به لغو موقت پروانه شرکت انجامیده است. ۲۲۴ مورد منجر به جریمه نقدی و ۵۰ مورد نیز به تذکر به شرکت‌ها ختم شده است. در ۴۶ مورد نیز شکایت وارد دانسته نشده است. ما به این شکایات رسیدگی کردیم و بازهم رسیدگی می‌کنیم.

آخوندی شفافیت را راهکار حل مشکلات ایجادشده دانست و افزود: راهکار ما این است که همه‌چیز باید شفاف و مستند باشد. من به‌هیچ‌وجه نمی‌پذیرم که قرارداد زیرمیزی، خواه میان راننده و شرکت و خواه میان شرکت و صاحب بار وجود داشته باشد. همه قراردادها باید رسمی، مستند و مبتنی بر قانون باشند. اگر موردی مبنی‌بر نبود قرارداد رسمی گزارش شود، سریعاً به آن رسیدگی خواهد شد.

او ادامه داد: اگر قرارداد رسمی شکل بگیرد، مشکلات حقوق طرف‌های مختلف، بیمه، تأمین اجتماعی، بیمه کالا و بحث سلامت بار حل خواهد شد. خواهش من از کانون‌ها این است که از رانندگان بخواهند زیر بار قرارداد شفاهی و غیررسمی نروند. بزرگ‌ترین طرف درگیر در این مسئله رانندگان و صاحبان کامیون‌ها هستند. اگر کسی خواست قرارداد غیررسمی را به رانندگان تحمیل کند، لازم است گزارش دهند.

این عضو کابینه دوازدهم با اشاره به مشکلات مطرح‌شده در حوزه ناوگان مسافری نیز گفت: خواهش من آن است که آقای امانی با فوریت یک کارگروه در موردبحث مسافری تشکیل دهد. بحث‌های مشترک در سایر کارگروه‌ها رسیدگی شده است، و بحث‌های خاص بخش مسافری نیز باید در یک کارگروه خاص رسیدگی شود.

حمایت وزارت راه از پیمایش بیش‌تر

وزیر راه و شهرسازی تخصیص سوخت را یکی دیگر از مطالبات رانندگان دانست و گفت: بحث مربوط به سوخت را پیگیری کرده‌ام و فکر می‌کنم تمام مسائل و مشکلات آن حل‌وفصل شده باشد. آخرین توافقی هم که با آقای زنگنه داشتم این بود که ما براساس عملکرد و پیمایش واقعی بتوانیم سوخت را دراختیار رانندگان قرار دهیم و سقفی نیز برای این مسئله درنظر نگیریم. چراکه ما پیمایش بیشتر را تشویق می‌کنیم.

آخوندی سپس به مسئله مطالبات رانندگان از شرکت‌های حمل‌ونقل اشاره کرد و افزود: شرکت‌هایی که رانندگان از آن‌ها مطالبه دارند و دستمزد رانندگان را پرداخت نکرده‌اند، تا وقتی‌که حقوق رانندگان را پرداخت نکردند به‌هیچ‌وجه حق اخذ بار ندارند. این شرکت‌ها باید با تمام رانندگان تسویه‌حساب کرده و مسائل را حل کنند.

این عضو کابینه دوازدهم در مورد مسئله لوازم مصرفی ماشین‌آلات سنگین نیز گفت: در ارتباط با لاستیک و قطعات یدکی، از کانون‌ها می‌خواهیم سریعا ثبت‌سفارش کنند و ما از آن‌ها حمایت می‌کنیم. البته ما هم‌زمان با این کار هم انگی‌های لازم را با وزارت صمت انجام خواهیم داد.

آخوندی ادامه داد: با وزارت صنعت معدن تجارت جلساتی داشتیم و لاستیک‌های توزیع‌شده مصداق این موضوع است. البته باید توجه داشت که وزارت راه به‌هیچ‌عنوان وارد بحث توزیع نمی‌شود و توزیع از طریق کانون‌های حمل‌ونقل انجام خواهد گرفت.

او افزود: مشکلاتی که در مورد گمرک وجود دارد نیز حتما حل‌وفصل خواهد شد، چراکه گمرک کاملاً همراه است.

موضوع تامین اجتماعی و بیمه رانندگان را در دولت پیگیری می‌کنم

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به مطالبات رانندگان در حوزه تامین اجتماعی گفت: آقای ربیعی در این حوزه بسیار فعال است. من در هیات وزیران شخصا مسئله را مطرح کرده و از ایشان می‌خواهم مشکلات رانندگان را پیگیری کند. اگر باز نیاز به مداخله بود من به‌عنوان مسئول این صنف از رانندگان پشتیبانی خواهم کرد. همچنین بحث بیمه را هم تعقیب خواهیم کرد.

او با اشاره به لزوم نوسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای افزود: در ارتباط با نوسازی ناوگان، من با نظر کانون‌ها موافقم. ما در ایران با مازاد ناوگان مواجه هستیم. یک‌زمانی ناوگان نو وارد کشور شده، اما ناوگان کهنه از رده‌خارج نشده است، بنابراین اکنون رقابت در داخل صنف غیرمنصفانه و غیر متعادل است.

آخوندی گفت: شرایط کشور بسیار پیچیده و سخت است. البته کانون‌ها و انجمن‌های صنفی باید حقوق اعضای خود را تمام و کمال پیگیری کنند، اما درعین‌حال باید مواظب و مراقب باشند که سو استفاده‌ای صورت نگیرد. اکنون نیاز به یک‌صدایی در صنف وجود دارد. وقتی جلسه‌ای با انجمن صنفی و کانون برگزار می‌شود، انتظار این است این انجمن‌ها نماینده همه باشند.

او افزود: این جلسات ادامه خواهد یافت و تبدیل به نهادهای ثابت و دائمی خواهند شد. امیدوارم این جلسات به یک رفتار مدنی و مشارکت حرفه‌ای تبدیل شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.