◄ پرند؛ شهری با احترام بیشتر
مترو تهران با همت بسیار مسئولان و مطالبه گری مردم بلاخره به ایستگاه پرند رسید.
مترو تهران با همت بسیار مسئولان و مطالبه گری مردم بلاخره به ایستگاه پرند رسید. در منابع علمی مرتبط با علوم رفتاری، به امر پیشرفت و توسعه ، به عنوان یکی از مهمترین عناصر شکل دهنده احترام درونی و مقدمه ای برای تبدیل وضعیت مردمان و با شندگان یک شهر از وضعیت احترام به وضعیت خود شکوفایی نگریسته می شود. در عین حال بر کسی پوشیده نیست که پیشرفت و توسعه پایدار علاوه بر همت مردم به برنامه های اصولی و علمی متکی هستند. به عبارت دیگر صرف صدها میلیار تومان از بودجه کشور برای ساخت این خط مهم و تکمیلی، چنانچه از دو طرف به طرح ها و برنامه های توسعه ای پیوند نداشته باشد هرگز منجر به توسعه پایدار و بهره وری نخواهد شد.
اخبار پربازدید امروز را بخوانید:
◄ رفتار متقابل ایران با کامیون های ترکیه/ دریافت 3000 یورو از هر کامیون
◄ فروش قسطی تریلی و کامیون با پیش پرداخت مرحله اول 500 میلیونی و اقساط 141 میلیونی
◄ نامه 5 تشکل ریلی به رئیس جمهور رفتار مدیریت راه آهن را خشن تر کرد!
در دو سوی این خط مترو، کلانشهر تهران و شهر جدید پرند واقع شده اند. فقدان برنامه های راهبردی و عملیاتی در هر دو شهر مشهود است. در غیاب این برنامه ها استفاده بهتر و بیشتری از این خط پر هزینه، جز تسهیل حمل و نقل انبوه مسافر نمی توان تصور کرد. در حالی که در صورت داشتن براورد دقیقی از منابع و امکانات موجود در دو سوی خط ، شناخت نقاط قوت و فرصت های کثیری که در این منطقه در انتظار برنامه ریزی هستند، می توان به کسب بهره هایی بسیار فراتر از تسهیل حمل و نقل مسافر امید داشت.
شهر جدید پرند بعد از بهره گیری از این خط ریلی ( مترو پرند )، صاحب یک سرویس حمل و نقلی انبوه بر و سریع بر در همسایگی پایتخت و قلب تجاری کشور خواهد شد. امکانی که تنها معدودی از شهر های کشور و حتی منطقه از آن برخوردارند اما متاسفانه حتی این شهر فاقد یک برنامه جامع حمل و نقلی» برای به حد اکثر رساندن بهره وری موضعی از این سرمایه گذاری عظیم در حوزه حمل و نقل عمومی می باشد.
تنها وجود منابع انسانی غنی و توانمند در منطقه ای به استعداد جمعیتی بیش از 600 هزار نفر، نزدیکی به امکانات عظیم فرودگاهی و حمل و نقل هوایی، اتصال به خط آهن سراسری کشور و همجواری با شبکه بزرگراهی و داشتن امکان توسعه شهری، می تواند از شهر جدید پرند، قطبی برای توسعه کشور بسازد اما این شهر در بعد نرم افزار توسعه به دلیل ضعف در ساختار های سیاسی و نیز ضعف مفرط در بدنه کارشناسی نهاد های تصمیم ساز، نه تنها از این امکانات بسیار کمیاب، بهره ای نمی برد، بلکه متاسفانه درگیر مشکلات عدیده اقتصادی و اجتماعی می باشد که افتتاح این پروژه عظیم قادر به حل هیچ یک از آنها نخواهد بود.
برای برون رفت از این وضعیت و رسیدن به شرایطی که سرمایه گذاری های انجام شده بتوانند با ایجاد بهره وری در منابع، به توسعه پایدار منطقه بیانجامند، ضروریست تا فرصت باقیست، نهاد های تاثیر گذار و ذیمدخل در اداره و توسعه شهر، مانند شهرداری و شرکت عمران پرند، بیش از گذشته به امر برنامه ریزی راهبردی و هدفمند برای توسعه این شهر بیاندیشند. مواردی مانند:
1 – بازبینی و اصلاح طرح های توسعه جامع و تفصیلی مصوب موجود، با نگاهی توسعه گرا.
2 – مساعدت و جدیت در تدوین برنامه جامع توسعه و رسیدن به یک سند مورد وفاق عمومی برای چشم انداز 5 سال آینده شهر.
3 – مطالعه و تدوین برنامه جامع حمل و نقل شهری و برون شهری با حاکمیت نگاه توسعه ای بر آن.
4 – تغییر مدل مخرب ساخت و ساز مهندسی و خودرو محور به مدلی برای ساخت شهر زیست پذیر و انسان محور با توجه به وجود امکانات کم نظیر حمل و نقلی در این شهر.
این اقدامات حد اقلی می توانند شرایط را برای تحقق بستر های توسعه آتی این منطقه فراهم نمایند.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.