| کد خبر: 2913 |

فرودگاه سردار جنگل رشت؛ بهترین ظرفیت برای توسعه گیلان / لزوم توجه به شکوفایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری

تین نیوز | فرودگاه بین المللی سردار جنگل رشت بهترین ظرفیت برای توسعه گردشگری در استان گیلان است بنابراین باید به این مهم توجهی ویژه شود.
 
این فرودگاه به عنوان یک ظرفیت بالقوه برای توسعه و ارتقای جایگاه استان است که همواره برای سنجش میزان رشد منطقه مورد ارزیابی قرار می‌ گیرد.
 
فرودگاه بین المللی رشت هر روز با ایجاد زیرساخت ‌های جدید باید به توسعه پایدار نزدیک‌ تر شود که خوشبختانه با افتتاح ترمینال جدید فرودگاه در سال گذشته بخشی از این مهم در استان حاصل شد.
 
به هر ترتیب حمل و نقل هوایی از امور زیربنایی و یكی از اجزای مهم چرخه تولید و مصرف است كه در سیستم ملی كشورها در بخش خدمات قرار می گیرد.
 
در ایران بر اساس آمار رسمی فعالیت های مستقیم حمل و نقل بیش از  9 درصد تولید ناخالص ملی و 15 درصد كل سرمایه ناخالص در ماشین آلات و لوازم كسب و كار و 1.3 میلیون نفر از شاغلان كشور را به خود اختصاص داده است.
 
صنعت حمل و نقل هوایی در هر منطقه و كشور جنبه استراتژیك دارد
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در این زمینه می گوید: صنعت حمل و نقل هوایی در هر منطقه و كشوری جنبه استراتژیك دارد.
 
غلامعلی جعفرزاده افزود: استان گیلان با برخورداری از فرهنگی كهن، آثار تاریخی غنی و جاذبه های متعدد فرهنگی و طبیعی می تواند یكی از قطب های مهم گردشگری باشد و توانایی بالقوه فراوانی در بهره گیری از صنعت توریسم را دارد.
 
وی اظهار داشت: شرایط آب و هوایی مناسب، آب فراوان و پوشش گیاهی، رودخانه ها، چشمه ها و آبشارها، غارها و قلعه ها، دریاچه نیلگون خزر با سواحل زیبا، مساجد، بازارها، صنایع دستی و ابنیه های تاریخی این استان زیبایی شمالی را به کانون مهم گردشگری در کشور تبدیل کرده است.
 
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این فرودگاه از توانایی و پتانسیل توسعه بالایی برخوردار است، گفت: فراهم بودن امكانات حمل و نقل مناسب، مطمئن، راحت و سریع و ارزان پیش شرط توسعه گردشگری است زیرا گردشگران در تصمیمات خود دو عامل هزینه و زمان را مد نظر قرار می دهند.
 
وی افزود:  برای دسترسی به مقاصد گردشگری انتخاب نوع سیستم حمل و نقل و یا فراهم بودن سیستم مناسب بر این دو عامل تاثیر می گذارد به همین دلیل در 50 سال گذشته سفرهای هوایی رونق بیشتری یافته زیرا در سفرهای طولانی استفاده از هواپیما از نظر زمان و همچنین هزینه مقرون به صرفه است.
 
جعفرزاده با اذعان اینکه تردیدی نیست كه رشد سیستم گردشگری مدیون توسعه سیستم حمل و نقل است، یادآورشد:  یكی از معیارهای سنجش سطح توسعه یافتگی هر سرزمینی امروز نظام حمل و نقل آن سرزمین است.
 
به هر حال فرودگاه بین المللی سردار جنگل رشت مجهز به پیشرفته ترین امكانات و تسهیلات فرودگاهی است كه توانایی پذیرش همه نوع هواپیما از جمله هواپیماهای پهن پیكرباری و مسافربری را دارد.
 
فرودگاه موجب جذب سرمایه و توسعه سرمایه گذاری می شود
این  فرودگاه به همراه شركت های هواپیمایی با ناوگان مناسب در منطقه  موجب جذب سرمایه گذاری اقتصادی و صنعتی تا ابعاد زیاد و افزایش بازده اقتصادی در زمینه های جابجایی افراد متخصص، كالا و تجهیزات در كوتاهترین زمان می شود.
 
بدون شک در روابط بین كشورها بعد از ارتباطات دیپلماسی و ایجاد دفاتر كنسولی، شركت های هواپیمایی حرف اول را می زنند از اینرو جایگاه و نقش حمل و نقل در ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی جوامع امروزی بر كسی پوشیده نیست به عبارتی امروزه حمل و نقل را به عنوان یكی از پایه های اساسی توسعه متوازن و پایدار كشورها می دانند.
 
صنعت حمل و نقل هوایی كه به موازات پیشرفت های علم و تكنولوژی همراه با نیازهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی حركت می كند در پهنای جهانی جایگاهی عظیم به دست آورده است.
 
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان نیز در این زمینه می گوید:  تاثیرگذاری بر روی صنایع دیگر به ویژه گردشگری یكی از ویژگی های اقتصادی مهم حمل و نقل هوایی است.
 
رضا علیزاده افزود:  گردشگری و حمل و نقل هوایی به میزان خیلی زیادی به هم وابسته هستند.
 
وی تاکید کرد: هواپیما در جوامع متمدن امروزی یكی از ضروریات زندگی ماشینی تلقی می شود. میل به گردشگری در انسان ها و دیدن اماكن جدید و ابنیه های تاریخی می تواند عاملی برای سفر و رونق مسافرت های هوایی باشد.
 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: حمل و نقل هوایی در مقایسه با دیگر روش های حمل و نقل دارای مزایای عمده ایست كه منجر به استفاده روزافزون از این روش برای جابه جایی مسافران و كالا شده است.
 
سیستم حمل و نقل در قلب صنعت جهانگردی قرار دارد
وی افزود: سیستم حمل و نقل در قلب صنعت جهانگردی قرار دارد، این سیستم مبدا یا وطن جهانگردان را به مقصد ها (با تمام جذابیت ها، تسهیلات، تشكیلات و سایر ویژگی های سفر ) به هم مرتبط می سازد.
 
 بدون شک امروز از فرودگاه ها به عنوان زیربنایی ترین بخش زیرساخت نظام حمل و نقل هوایی یاد می شود چرا كه حضور نسل جدید هواپیماها، تجهیزات كمك ناوبری مدرن، رشد سریع حجم ترافیك و تقاضای سفر به همراه مقررات و استانداردهای منسجم بین المللی و مقررات دقیق عملیات پروازی باعث شده است تا این زیرساخت ها به عنوان سیستمی پیچیده و پویا و یكی از عناصر محوری صنعت حمل و نقل هوایی مطرح شوند.
 
همچنین فرودگاه به عنوان سمبل یك كشور و شهر است. زیبایی، شكوه، تسهیلات و امكانات، معماری و چشمگیری یك فرودگاه بیانگر وضعیت اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی آن كشور و شهر به شمار می رود.
 
 فرودگاه جزء جدایی ناپذیر زیر ساخت های یك شهر محسوب می شود كه به افزایش توان تجاری آن كمك می كند. خطوط هوایی هسته اصلی صنعت حمل و نقل هوایی هستند، ارائه خدمات مناسب به مشتریان یكی از الزامات محیط رقابتی كنونی است. مشتریان فرودگاهی را انتخاب می كنند كه سفر راحت و بدون مشكل برای آنها فراهم آورد. ارائه بهترین خدمات یك عامل تعیین كننده در موقعیت فرودگاه به شمار می رود.
 
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان گفت: فرودگاه یكی از اركان اصلی رشد و توسعه در استان است كه باعث توسعه حمل و نقل هوایی با مناطق مختلف در داخل و خارج كشور می شود.
 
محمد احمدی پور افزود:  پرواز از نقاط مختلف كشور برای دسترسی سریع گردشگران، تجار و بازرگانان به نقاط مختلف استان از پتانسیل بالای فرودگاه بین المللی رشت است.
 
وی اظهارداشت: حمل و نقل هوایی كه از بعد ایمنی، آسایش و راحتی، سرعت و گنجایش، منظم بودن برنامه ریزی و سرویس دهی، سهولت استفاده و قیمت از نظر گردشگران و مسافران در سفرهای بین المللی جایگاه ویژه ای دارد.
 
گیلان از پتانسیل های بالقوه و بالایی در جذب و توسعه صنعت توریسم برخوردار است
معاون استاندار گیلان گفت: این استان به دلیل تنوع و غنای فرهنگی چند هزار ساله، طبیعت منحصر به فرد و ثبت جهانی آثار ارزشمند از پتانسیل های بالقوه و بالایی در جذب و توسعه صنعت توریسم برخوردار است.
 
وی در ادامه حمل و نقل را از عوامل مهم و موثر در جذب گردشگر عنوان کرد و افزود: جاذبه، اقامت و حمل و نقل سه اصل مهم و اساسی در گردشگری هستند که در صورت توجه به این اصول می‌ توان در جذب گردشگر موفق عمل کرد.
 
احمدی پور اذعان داشت:  گیلان بسترهای خوبی برای توسعه گردشگری، تجاری، کشاورزی و اقتصادی  برخوردار است بنابراین با برنامه ریزی و توسعه زیر ساخت ها می توان این فرصت ها را شکوفا کرد.
 
با این وجود فرودگاه ها از با ارزش ترین زیر ساخت های جوامع پیشرفته محسوب می شوند و به دلیل برخورداری از پتانسیل های مختلف، در رشد اقتصادی كشور ها و كمك به ایجاد توسعه پایدار نقش مهمی دارند.
 
ارزش و اهمیت فرودگاه ها در دنیای امروز به حدی است كه برخی كارشناسان، فرودگاه ها را لوكوموتیو اقتصادی هر كشور توصیف می كنند و وجود فرودگاه های پررونق و كارآمد را عامل رشد اقتصادی و توسعه‌ی پایدار می دانند.
 
فرودگاه رشت موتور رشد و توسعه  اقتصادی گیلان است
فرودگاه ها یکی از بخش های مهم و حساس اقتصادی و به عنوان موتور رشد و توسعه  اقتصادی هر محل، منطقه و کشور خود محسوب می شوند.
 
مدیركل دفتر حوزه استاندار گیلان نیز گفت: فرودگاه سردار جنگل رشت در آینده نه چندان دور پاسخگوی نیازهای استان نخواهد بود.
 
محمد ولی روزبهان افزود: شناساندن ظرفیت‌های فرودگاه سردار جنگل و بهم پیوستن دستگاه‌های اجرایی مرتبط با حمل و نقل هوایی استان می‌ تواند سرمایه گذاران خارجی را برای سرمایه گذاری در استان ترغیب و با توجه به رشد جمعیت استان، افزایش متقاضی سفر هوایی، توسعه اقتصادی استان و دیگر مولفه ‌های مرتبط، فرودگاه رشت در آینده نه چندان دور پاسخگوی نیازها نخواهد بود.
 
وی همچنین فرودگاه سردار جنگل را یكی از عوامل تاثیر گذار در ترغیب سرمایه گذاران و گردشگران خارجی برای فعالیت های اقتصادی دانست و افزود: راه ‌ها از جمله راه هوایی محور توسعه استان محسوب می شود بنابراین در صدد هستیم با افزایش محدوده منطقه آزاد انزلی، فرودگاه سردار جنگل در محدوه جدید منطقه آزاد تعریف شود و در صورت تصویب نهایی، حضور سرمایه گذار و گردشگر خارجی به گیلان بیشتر خواهد شد.
 
مدیركل دفتر حوزه استاندار گفت: با توجه به اینكه استانداری گیلان در دوره مدیریتی جدید، شاخص های توسعه استان از جمله توسعه فرودگاه سردار جنگل را در دستور كار خود قرار داده است بنابراین پیگیری كد دار بودن تملك اراضی، احداث ابنیه و تجهیز ساختمان های موجود همچون ترمینال ها و جایگاه تشریفات دولت ( پاویون) در فرودگاه رشت برای تخصیص اعتبار و  برون رفت از وضعیت فعلی لازم است.
 
مدیركل فرودگاه گیلان افزایش پرواز در استان را مستلزم هماهنگی بین ارگان های مرتبط با حمل و نقل هوایی با محوریت استانداری دانست و گفت: شناساندن ظرفیت فرودگاه سردار جنگل از طریق سفارتخانه های ایران در خارج از كشور و حساسیت استانداری گیلان به تنها دروازه هوایی استان یعنی فرودگاه سردار جنگل خواهد توانست به تناسب جمعیت و محدوده جغرافیایی باعث توسعه فرودگاه رشت شود.
 
فتاح رضوانی افزود: با توجه به رشد جمعیت استان، افزایش متقاضی سفر هوایی، توسعه اقتصادی استان و دیگر مولفه‌ های مرتبط، فرودگاه رشت در آینده نه چندان دور پاسخگوی نیازها نخواهد بود و ضرورت دارد مسئولان استان نسبت به تملك اراضی مورد نیاز و منطبق بر طرح جامع فرودگاه اهتمام ورزند.
 
فرودگاه از عوامل تاثیر گذار در ترغیب سرمایه گذاران و گردشگران خارجی برای فعالیت های اقتصادی است
 
وی همچنین به ساخت و سازهای بی رویه در اطراف فرودگاه رشت اشاره کرد و  بیان داشت: همه ارگان ها و دستگاه های مربوطه كه مجوزهای لازم را صادر و امكانات زیرساختی را فراهم می سازند باید به خود آیند كه فردای نه چندان دور معضلات عدیده ای گریبان  استان را خواهد گرفت و فرودگاه را با بن بست جدی مواجه خواهد ساخت.
 
مدیرکل فرودگاه گیلان تاكید کرد: مسئولان استانی نسبت به ایجاد زیرساخت ‌های فرودگاهی باید توجه بیشتری از خود نشان دهند و با توجه به درآمد – هزینه‌ای بودن شركت فرودگاه های كشور امكان بهره گیری بیش از توان آن برای استان میسر نیست.
 
وی تصریح کرد: همانطوری كه بسیاری از استان ها همسو با اهداف شركت فرودگاه های كشور در ایجاد و توسعه زیرساخت ها و امكانات فرودگاهی مشاركت کرده و حتی پیشقدم شده اند این استان هم باید آستین همت را بالا زده، فرودگاه را به عنوان محور توسعه همه جانبه استان بنگرد و هر هزینه ای را در فرودگاه از طرف استان جزو آورده های رشد و توسعه تلقی کند.
 
رضوانی یادآورشد: فرودگاه رشت امروز برای منطقه آزاد انزلی یك فرصت تلقی می شود كه باید در بحث جذب سرمایه و افزایش گردشگر خارجی، دو ارگان مزبور بیش از پیش با فرودگاه همگام و همصدا شوند.
 
وی ادامه داد: فرودگاه سردار جنگل رشت دارای ویژگی های است که کمتر فرودگاهی در کشور از این مزیت ها برخوردار است.
 
مدیرکل فرودگاه گیلان گفت: قرارگرفتن فرودگاه در مسیر کریدور نوستراک که شرق آسیا را به اروپا پیوند می زند، وجود گل و گیاه و محصولات کشاورزی در استان و طرح صادرات آنها به کشورهای حاشیه خلیج فارس، اروپا و آسیای میانه، وجود جاذبه های منحصر به فرد طبیعی و طبیعت بکر و دست نخورده خدادادی که استان گیلان را به عنوان تابلویی بی نظیر و بی بدیل چهره آرایی کرده از جمله این مزیت ها است.
 
لزوم توجه به توسعه زیر ساخت های فرودگاهی در گیلان
وی همچنین با اشاره به وجود گستردگی جمعیتی و جغرافیایی استان تنها فرودگاه سردار جنگل رشت باید پاسخگوی همه نیازها و درخواست های استانی باشد، افزود: تعامل بسیار خوب فرودگاه با حوزه گردشگری استان می تواند به جذب گردشگر و جلب سرمایه گذار ( چه داخلی و چه خارجی) کمک شایانی کند.
 
رضوانی تصریح کرد: وجود منطقه بزرگ آزاد تجاری – صنعتی بندر انزلی و همجواری منطقه با فرودگاه که این امر در نوع خود کم نظیر است.
 
وی اذعان داشت: حضور شرکت های معروف در فرودگاه رشت می تواند سرمایه گذاران را برای سرمایه گذاری ترغیب کند که بدون شک این روند هم برای شرکت فرودگاه های کشور و هم استان گیلان ارزش افزوده خواهد داشت.
 
 ظرفیت های فرودگاه رشت عامل مهمی در توسعه اقتصادی گیلان به ویژه فرصت های سرمایه گذاری است از اینرو مسئولان باید به این فرودگاه توجهی ویژه داشته باشند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.