| کد خبر: 169624 |

◄ نمایشگاه‌های هوایی و دستاوردهای «هیچ»!

برپایی چندین نمایشگاه هوایی در ایران که همگی نام بین‌المللی را یدک می‌کشد سؤالات بسیاری را برای کارشناسان و تحلیلگران صنعت هوانوردی کشور ایجاد کرده است.

تین نیوز

برپایی چندین نمایشگاه هوایی در ایران که همگی نام بین‌المللی را یدک می‌کشد سؤالات بسیاری را برای کارشناسان و تحلیلگران صنعت هوانوردی کشور ایجاد کرده است.

به گزارش تین‌نیوز، برگزاری این تعداد نمایشگاه هوایی چه دستاوردهایی به دنبال داشته است؟ چند قرارداد داخلی و خارجی در این نمایشگاه‌ها امضا شده است؟ برگزاری این نمایشگاه‌ها چه چیزی عاید صنعت هوایی کشور می‌کند؟ عدم برگزاری این نمایشگاه‌ها چه آسیب‌هایی به‌دنبال خواهد داشت؟ چند شرکت خارجی و مطرح در این نمایشگاه‌ها شرکت کرده‌اند؟ شرکت‌های خصوصی به چه میزان توانسته‌اند محصولات خود را وارد چرخه این صنعت کنند؟ وزن این نمایشگاه‌ها در مقایسه با سایر نمایشگاه‌های هوایی و اعتبار جهانی این نمایشگاه‌ها به چه میزان است؟

تقریبا هرساله شاهد برگزاری دو تا سه نمایشگاه بین‌المللی در حوزه صنعت هوایی و فضایی در کشور هستیم که هر سازمان، نهاد و بخش خصوصی در راستای سیاست‌های خود از یک نمایشگاه حمایت و در آن حضور پیدا می‌کند که همین مسئله باعث بی‌رونق و بی‌کیفیت شدن این نمایشگاه‌ها شده‌است.

برای مثال در سال ۹۵ دو نمایشگاه هوایی ایرشوکیش و نمایشگاه هوایی و فضایی تهران در فاصله کمتر از یک ماه با یکدیگر به‌دلیل اختلاف دیدگاه‌های برگزارکنندگان این دو نمایشگاه و عدم هماهنگی، برگزار شد. متولیان برگزاری این دو نمایشگاه هر کدام توپ اختلافات را به زمین یکدیگر پاس دادند اما ظاهرا زمانی که هفتمین دوره نمایشگاه هوایی کیش در سال ۹۳ برگزار شد تفاهم‌نامه مشترکی با ستاد توسعه هوایی معاونت علمی و فناوری و سازمان صنایع هوایی به امضا رسید که برگزاری نمایشگاه هوایی ساماندهی شود ولی این اتفاق روی نداد و اختلافات در این رابطه به اوج خود رسید.

همین مسئله باعث شد تا آن سال شاهد برگزاری کم‌رونق‌ترین نمایشگاه بین‌المللی هوایی و فضایی تهران طی چند سال اخیر باشیم و از آنجایی که این نمایشگاه نام بین‌المللی را یدک می‌کشید، شرکت‌های خارجی خاصی در آن حضور پیدا نکردند و استقبال خوبی از سوی شرکت‌های داخلی هم انجام نگرفت.

در همان سال انتقادهای بسیار زیادی به نمایشگاه هوایی ایرشوکیش شد و بسیاری از کسانی که در بخش خصوصی فعال بودند عنوان کردند نمایشگاه هوایی کیش به‌علت بودجه‌ای که دارد بی‌پروا خرج می‌کند و بخش دولتی هم برای حضور محدودیت بودجه‌ای برای خود قائل نیست؛ اما برای بخش خصوصی تأمین هزینه غرفه و مکان اسکان در جزیره کیش بسیار سنگین است.

photo_2018-07-11_16-48-09

یکی از نقدهای بسیار مهمی که به برگزاری این نمایشگاه‌های به‌اصلاح بین‌المللی صورت می‌گیرد این است که متولیان و برگزارکنندگان این نمایشگاه‌ها به چه میزان با صنعت هوانوردی بین‌المللی و استانداردهای جهانی آشنا هستند؟ چندین سال در این صنعت حضورداشته‌اند و چقدر از شرایط کنونی صنعت هوایی و فضایی و توانمندی‌ها این حوزه به‌ویژه در بخش دانش‌بنیان مطلع هستند؟ به اعتقاد برخی، دستاوردهای تقریبا «هیچ» در کنار هزینه بسیار زیادی که برای برگزاری هرکدام از این نمایشگاه‌های هوایی از یک سو انجام می‌شود، نقش سازمان هواپیمایی کشوری را  در این رابطه بسیار پررنگ می‌کند؛

درست است که سازمان هواپیمایی تنها به‌عنوان بخش دولتی درراستای حمایت از این نمایشگاه‌ها می‌تواند در آن حضور داشته باشد و وظیفه‌ای در برابر برگزاری این نمایشگاه‌ها ندارد، اما می‌تواند با ورود به نوع برگزاری نمایشگاه و بررسی و کنکاش عملکرد هرکدام، بهترین گزینه را برای حضور پررنگ بازیگران اصلی این صنعت پیشنهاد دهد تا شاهد رشد قارچ‌گونه نمایشگاه‌های هوایی از یک سو و از سوی دیگر کاهش سطح این نمایشگاه‌ها نباشیم. عدم حضور پررنگ بخش خصوصی به‌ویژه شرکت‌های هواپیمایی و شرکت‌های دانش‌بنیان که رکن اصلی صنعت هوایی کشور هستند، یکی دیگر از انتقادهای کلیدی در برگزاری نمایشگاه‌های هوایی است.

منبع: هفته نامه حمل و نقل
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • كريمي 0 0

    يك جوري مي گيد هيچ انگار ساير نمايشگاه ها و همايش ها در كشور دستاورد دارد اين نمايشگاه ها تنها براي شو توسط مديران و بيشتر براي خودنمايي راه اندازي مي شود البته مسئولان روابط عمومي ها هم فرصتي پيدا مي كنند براي شنا در دريايي بيت المال

  • ولایتی 0 0

    نمایشگاههای مضحک و مزخرف هیچ دردی از بیکاری دوا نمیکنه