| کد خبر: 263760 |

◄ راه‌ آهن همدان سنندج افتتاح شد

کلان طرح راه آهن همدان سنندج پس از۱۸ سال افتتاح شد.

تین نیوز

کلان طرح راه آهن همدان سنندج پس از۱۸ سال افتتاح شد.

به گزارش تین نیوز، صبح امروز پنجشنبه ۱۱ آبان ماه ابر پروژه ریلی همدان_ سنندج با حضور سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در سنندج به بهره برداری رسید و به این ترتیب انتظار ۱۸ ساله مردم دیار کردستان پایان یافت.

گزارش تصویری | راه‌ آهن همدان- سنندج

استان کردستان، با بهره برداری رئیس جمهور از کلان طرح راه آهن همدان سنندج به طول ۱۵۱ کیلومتر، به عنوان بیست و چهارمین استان به شبکه ریلی کشور متصل شد.

کلان طرح راه آهن همدان_سنندج در طول ۱۸ سال گذشته حدود ۶۰ درصد پیشرفت داشت و به دلیل مشکلات اعتباری تعطیل شده بود.

طول خط آهن تهران - همدان - سنندج حدود ۴۲۰ کیلومتر است که مسیر تهران تا همدان به طول ۲۷۰ کیلومتر، به بهره برداری رسیده است، مسیر فاز دوم این خط ریلی از همدان به سنندج نیز ۱۵۱ کیلومتر طول دارد در سه قطعه تعریف شده که حدود ۶۴ کیلومتر آن در استان همدان و باقی مانده آن در استان کردستان واقع شده است.

پروژه راه آهن همدان - سنندج شامل سه قطعه و از سمت همدان به سنندج دارای هفت ایستگاه بهار، آق بلاغ، دوسر، قروه، آونگان، دهگلان و سنندج است.

طول قطعه یک این پروژه ۶۴.۵ کیلومتر، قطعه دوم ۵۶ کیلومتر و قطعه سوم ۲۹.۵ کیلومتر است واین خط راه آهن یک خطه، دارای عرض مسیر ۶ متر و طول پل ها ۲ هزار و ۵۲۴ متر است.

ظرفیت انتقال مسافر در سال ۳۰۰ هزار نفر در سال و باری ۵۰۰ هزار تن است که بر اساس برنامه مقرر شده این رقم در بخش مسافری در سال ۱۴۲۰ به ۶۰۰ هزار نفر و ظرفیت انتقال بار نیز به یک میلیون تن افزایش یابد.

ردیف بودجه ای پروژه راه آهن همدان – سنندج ۱۰ خرداد ۱۳۸۴، در مجلس هفتم مصوب شد و یک روز بعد ( ۱۱ خرداد) تاییدیه شورای نگهبان را گرفت.

عملیات تکمیل این طرح سال گذشته پس از سفر رئیس جمهور به کردستان و تامین اعتبار ۱۴ هزار میلیارد ریالی از سر گرفته شد و با افتتاح این طرح توسط رئیس جمهور ضمن اتصال بیست و چهارمین مرکز استان به شبکه ریلی کشور، مُهر پایانی بر این طرح قدیمی زده شد.

مسیر ریلی همدان_سنندج نزدیک به ۱۵۱ کیلومتر (با احتساب خطوط ایستگاهی ۱۷۷ کیلومتر)، با پیش بینی هفت ایستگاه در طول مسیر است که از ایستگاه راه آهن همدان آغاز می شود و پس از عبور از حوالی شهرهای بهار، لاله جین و قروه به ایستگاه سنندج می رسد.

با توجه به ویژگی های خاص صنعت ریلی، بهره برداری از این طرح ضمن ایجاد اشتغال مستقیم، باعث تسهیل جابه جایی مسافر و بار از غرب به مرکز کشور، کاهش هزینه حمل بار، رونق گردشگری و در نتیجه افزایش فرصت های شغلی در استان خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 0

    خسته نباشید و خداقوت

  • سعید قصابیان 0 1

    سلام. آیا این خط جدید الافتتاح مجهز به سیستم سیگنالینگ هست یا خیر؟

  • کوروش 0 1

    ابر پروژه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • ناشناس 1 0

    چرا پروژه‌های که برای ترابری طراحی شده به‌نام مسافری جا می‌زنید، ایستگاه ۴۰ کیلومتر از شهر سنندج فاصله داره