استفاده از ۲۰ هزار تن ریل تولید ملی در راه آهن همدان سنندج
پروژه راه آهن همدان سنندج با بهره گیری از توان و تخصص مهندسان داخلی و تجهیزات داخلی منطبق بر آخرین تکنولوژی های روز جلوه ای از دانش مهندسان کشور در صنعت ریلی است.
پروژه راه آهن همدان سنندج با بهره گیری از توان و تخصص مهندسان داخلی و تجهیزات داخلی منطبق بر آخرین تکنولوژی های روز جلوه ای از دانش مهندسان کشور در صنعت ریلی است.
به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی ، راه آهن همدان- سنندج با ظرفیت جابه جایی یک میلیون تن بار و ارزش روز ۱۵۰ هزار میلیارد ریال در آستانه بهره برداری قرار دارد.
این مسیر ریلی یک خطه با ۳ قطعه اجرایی بخشی از راه آهن تهران - همدان - سنندج است که مراکز استان های همدان و کردستان را به هم مرتبط می سازد.
راه آهن همدان- سنندج ۱۵۱ کیلومتر طول دارد که با احتساب خطوط ایستگاهی به ۱۷۸ کیلومتر می رسد و ٤٨ کیلومتر آن در استان همدان و حدود ۱۰۳ کیلومتر آن نیز در استان کردستان واقع شده است.
خط ریلی همدان- سنندج از ایستگاه همدان آغاز شده و ضمن عبور از حوالی شهرهای بهار، لالجین، صالح آباد، قروه و دهگلان به ایستگاه سنندج منتهی می شود و مقرر است در ادامه مسیر با عبور از شهر مریوان به مرز باشماق متصل شود.
اتصال سنندج به شبکه ریلی سراسری از طریق همدان و تهران
جابه جایی کالا از مرز باشماق (کردستان عراق) و اتصال سنندج به شبکه ریلی سراسری از طریق همدان و تهران از جمله اهداف احداث این راه آهن است.
با اجرای این پروژه ریلی جابه جایی محصولات کشاورزی و تولیدات کارخانجات و صنایع موجود در منطقه تسهیل می شود و امکان توسعه در آینده و اتصال این پروژه به استان های کرمانشاه، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی نیز فراهم خواهد شد.
هم اکنون و در فاز اول ریل گذاری ۱۷ کیلومتر از خطوط ایستگاهی پروژه راه آهن همدان- سنندج انجام شده است.
عملیات روسازی آن از ابتدای سال ۱۳۹۹ آغاز شد و در ۴ سال ساخت خطوط اصلی و ایستگاهی عملیات تکمیل سیستم ارتباطات و فیبر نوری محور انجام شد.
استفاده از ۲۰ هزار تن ریل ملی و بومی سازی تجهیزات وراداتی با دانش مهندسان داخلی
عمده ترین تجهیزات روسازی شامل ریل، سوزن، تراورس، ادوات پابند و سیستم انتقال بر مبنای استانداردهای بین المللی تامین شده است و تمام ادوات وارداتی نیز با بهره از توان و تخصص مهندسان داخلی منطبق برآخرین تکنولوژی های روز بومی سازی شده است.
همچنین در این پروژه ۲۰ هزار تن ریل تولید ملی به کار رفته و خودکفایی در این حوزه اقدام ارزشمندی در راستای کاهش ریسک واردات، کنترل هزینه های اجرایی و افزایش سرعت در اجرای عملیات محورهای ریلی است.
حداکثر سرعت طراحی این مسیر ریلی برای قطارهای مسافری ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و قطارهای باری ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است که انتظار می رود سرعت عملیاتی قطار مسافری در شروع بهره برداری حدود ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت باشد و پیش بینی می شود ظرف ۲ ماه آینده به ۱۶۰ کیلومتر در ساعت برسد.
این پروژه دارای ۷ ایستگاه با نام های بهار، آق بلاغ، دوسر، قزوه، آونگان، دهگلان و سنندج است.
ایستگاه راه آهن سنندج در مجاورت شهر سنندج آخرین ایستگاه مسیر و از نوع درجه یک تشکیلاتی بوده که در زمینی به مساحت ۵۲.۲ هکتاری احداث شده است.
معماری ایستگاه نشات گرفته از مهربانی و مهمان پذیری مردم، زیبایی و ظرافت هنر کردی و اقلیم منطقه با فناوری روز دنیا و تولیدات مصالح و تجهیزات ایرانی طراحی و اجرا شده است.
امکان افزایش ظرفیت جابه جایی بار به ۹ میلیون تن در سال
راه آهن همدان- سنندج ظرفیت جابه جایی ۶۰۰ هزار نفر و یک میلیون تن بار در سال را دارد که با توجه به توسعه صنایع منطقه ای در سنوات اخیر و افزایش جمعیت، این ارقام در بخش باری افزایش قابل ملاحظه ای خواهد یافت.
در فاز دوم بهره برداری و تکمیل خطوط ایستگاهی و اتصال خطوط پیش بینی شده به مراکز بار در استان کردستان ظرفیت این محور به ۸ تا ۹ میلیون تن بار در سال ارتقا خواهد یافت.
این پروژه ریلی ۲۹ دستگاه پل بزرگ و ۴۱۱ دستگاه پل کوچک دارد.
راه آهن همدان- سنندج روز جمعه با حضور رئیس جمهوری و وزیر راه و شهرسازی افتتاح خواهد شد.
خسته نباشید و خداقوت