| کد خبر: 142016 |

شمارش معکوس برای تعامل بهارستان و بهشت

تین نیوز

در حالی که شمارش معکوس برای پایان دوران مدیریت ۱۲ ساله محمدباقر قالیباف بر شهرداری تهران آغاز شده، مدیریت شهری پایتخت در حال افتتاح و بهره‌برداری از پروژه‌های مختلف حمل‌ونقل شهری خصوصا مترو و اتوبوس است تا قبل از اینکه شهردار جدید بر مسند بنشیند و ثمره تلاش‌های سال‌های گذشته وی را بچیند، قالیباف، خودش این پروژه‌ها را در کارنامه افتخارات خویش ثبت نماید و آمار و ارقام توسعه حمل‌ونقل عمومی را به رخ منتقدان بکشد.

از سوی دیگر، اعضای منتخب شورای شهر پنجم که در انتظار ورود به بهشت هستند، انتقادات مختلفی را دقیقا در همان زمینه‌ای که قالیباف جزء نقاط قوت خود می‌داند - یعنی توسعه حمل‌ونقل عمومی - به وی دارند. علاوه بر آن، برخی از اهالی بهارستان در خانه ملت نیز  ضمن تقدیر از اقدامات مدیریت شهری، انتقاداتی را به عملکرد وی مطرح کرده‌اند و خواستار آن شده‌اند که شهردار بعدی و شورای شهر پنجم در این زمینه اهتمام بیشتری از خود به خرج دهند. جنس انتقادات و تمجیدها، در حوزه حمل‌ونقل، بیشتر به مترو برمی‌گردد.

پیشنهاد اول: افزایش تعداد واگن‌های مترو

رئیس فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس با تقدیر از فعالیت‌های انجام‌شده در حوزه مترو معتقد است طی چند سال گذشته مدیریت شهری اقدامات قابل قبول و ارزنده‌ای برای افزایش خطوط مترو انجام داده و درحال حاضر احداث تمام خطوط ازپیش تعیین شده به مراحل پایانی رسیده است.

مهرداد بائوج لاهوتی تصریح کرده درگام بعدی باید افزایش تعداد واگن‌های مترو در تهران و سایر کلان‌شهرها را دردستور کار قرار داد به این منظور، باید دو میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت شود تا فاصله تردد قطارها به دو دقیقه کاهش یابد.

وی درخصوص کمبود واگن‌های مترو در تهران و شهرستان‌های دیگر نیز تأکید کرده که در توسعه مترو در ابتدا اولویت با گسترش خطوط است. لاهوتی همچنین به نقش دولت اشاره و عنوان کرده برای افزایش تعداد واگن‌ها باید دولت نیز به وظایف خود عمل کند.

نماینده مردم لنگرود همچنین از عدم حمایت دولت‌ها در پرداخت سهم ۵۰ درصدی‌شان در توسعه مترو انتقاد کرده و گفته متأسفانه هیچ دولتی تاکنون به این وظیفه خود عمل نکرده است؛ دولت‌های نهم و دهم اعتقادی به توسعه مترو نداشت و دولت یازدهم نیز به دلیل وجود مشکلات مالی نتوانسته سهم خود را در توسعه مترو پرداخت کند.

پیشنهاد دوم: توسعه زیرساخت‌ها، وداع با فرونشست‌ها

با توجه به برخی فرونشست‌های زمین در سال‌های گذشته تاکنون خصوصا در نزدیکی ایستگاه‌های مترو، همین موضوع، دستمایه انتقاد از شهرداری تهران در خصوص عدم توجه به استانداردهای عمرانی در توسعه مترو شده است.

به گفته سلمان خدادادی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، یکی از موضوعات مهم تهران، فرونشست زمین خصوصا در مناطق جنوب و غرب پایتخت است و علت بیشتر فرونشست‌ها، عدم رعایت مسائل ایمنی در توسعه مترو است.

نماینده مردم ملکان در مجلس با اشاره به اینکه فرونشست زمین پس از وقوع هرگونه بحران مانند زلزله پررنگ‌تر می‌شود، تصریح کرده فرونشست‌های قبلی، میزان آسیب‌پذیری تهران را افزایش داده و اگر بی‌توجهی شود، نمی‌توان از افزایش خسارت‌های آن جلوگیری کرد.

به گفته وی، این موضوع نشان می‌دهد شرایط زیرساختی درکشور برای ساخت‌وساز درحوزه‌های عمرانی مانند مترو از آمادگی لازم برخوردار نیست. وی نوک پیکان انتقاد را به سمت مدیریت شهری پایتخت نشانه رفته و معتقد است بیشتر مشکلات فرونشست زمین، متوجه عملکرد شهرداری و مدیران شهری است و انتظار می‌رود زیرساخت‌ها در توسعه خطوط مترو بیش از گذشته، مورد توجه قرار گیرد.

پیشنهاد سوم: شهرداری زیرنظر وزارت راه

موضوع شفافیت مالی شهرداری تهران از جمله مواردی است که خصوصا در سال‌ها و ماه‌های اخیر بسیار جدی و نقادانه مطرح شده و یکی از انتقادات اساسی به این نهاد شهری است.

در همین رابطه، عبدالکریم حسین‌زاده، عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به انحرافات مالی شهرداری تهران در نبود سیستم یکپارچه شفاف‌سازی مالی، این امر را علت تأخیر در توسعه مترو و نوسازی بافت‌های فرسوده اعلام و خاطرنشان کرده انحرافات مالی سبب تعویق در توسعه مترو و نوسازی بافت‌های ‌فرسوده شده است.

نماینده مردم نقده و اشنویه همچنین معتقد است شهرداری تهران تنها شهرداری مستقل کشور به لحاظ اداری و مالی است اما مدیریت مالی آن، پر از ابهام و تیرگی است. به گفته وی، پروژه‌ها باید منطبق بر برنامه‌ها و مصوبات شورای شهر باشد اما در شهرداری تهران، عدول پروژه‌ها از چشم‌انداز‌ها و اسناد بالادستی صورت گرفته است.

نکته حائز اهمیت دیگر اینکه تفکیک مجموعه شهرداری‌ها از وزارت کشور جهت تقویت نظارت بر عملکرد آنها لازم است و برای تقویت نظارت حتی می‌توان مجموعه شهرداری‌ها را از وزارت کشور جدا و به وزارت راه‌وشهرسازی واگذار کرد به خصوص در شرایطی که لایحه تفکیک وزارت راه‌وشهرسازی به مجلس ارائه شده است.

کار را که کرد، آنکه تمام کرد!

با این همه، قالیباف همچنان با دفاع از عملکرد خود و نقد دولت برای عدم پرداخت سهم خود از توسعه حمل‌ونقل عمومی، از بهره‌برداری از تمامی خطوط مترو در پایان دوره مدیریتش، افتتاح خط هشت یعنی مترو فرودگاه امام (ره) و پیشرفت بالای ۹۴ درصدی خط شش مترو سخن سخن گفته است.

به گفته وی، با راه‌اندازی خطوط، اولویت اصلی، تکمیل واگن‌هاست تا ظرفیت مترو به ۱۰ میلیون مسافر در روز برسد. قالیباف، اصلاح خطوط، راه‌اندازی خطوط BRT و هوشمند کردن ایستگاه‌ها را سه اتفاق مهم در حوزه اتوبوسرانی دانسته و تصریح کرده امروز هر کجای شهر باشید با ۳۵۰ متر فاصله به ایستگاه حمل‌ونقل عمومی دسترسی دارید.

با تمام اظهارات اهالی بهارستان و بهشت، قرار است در اولین روز کاری شورای پنجم، تکلیف شهردار جدید مشخص شود. با توجه به همسویی دولت و منتخبان شورای شهر و شهردار آینده و نمایندگان تهران در مجلس، سخن از حضور شهردار در جلسات هیئت دولت برای تعامل بیشتر جهت اجرای پروژه‌های شهری خصوصا توسعه حمل‌ونقل عمومی است؛ اتفاقی که در زمان مدیریت ۱۲ ساله قالیباف طی سه دولت گذشته، هیچ‌گاه میسر نشد. تابستان داغ امسال، آبستن خبرهای داغ برای توسعه حمل‌ونقل شهری است.

لینک خبر

منبع: مجله هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.