بررسی عملکرد شرکتهای حملونقل ریلی باری در سال ۹۶
مشکلات حملونقل ریلی باری و واگنهای کانتینربر
جلسه بررسی عملکرد شرکتهای مالک واگنهای لبه کوتاه و کانتینربر در محل اداره کل بازرگانی و بازاریابی راهآهن برگزار شد. در این جلسه که با حضور مدیرکل و کارشناسان دفتر بازرگانی و بازاریابی راهآهن، دبیر انجمن صنفی شرکتهای حملونقل ریلی، نماینده اداره کل سیر و حرکت، مدیران عامل و نمایندگان شرکتهای مالک واگنهای لبه کوتاه و کانتینربر و مهندس چشم جهان از خبرگان فعال در حملص ونقل ترکیبی و کانتینری برگزار گردید پیرامون نقاط قوت و ضعف و چالشهای پیش روی این بخش از واگنها بحث و گفتوگو انجام گرفت.
در ابتدای جلسه گزارشی آماری از وضعیت عملکرد واگنهای لبه کوتاه و کانتینربر به تفکیک هر یک از شرکتها توسط اداره کل بازرگانی ارائه شد. در دوره سه ماهه اول سال ۹۶ در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۵ معادل ۲۹,۴% افزایش تناژ و ۵,۳% کاهش تن کیلومتر جابهجا شده برای این بخش از واگنها ثبت گردیده است.
آمار مذکور حاکی است که سهم واگنهای لبه کوتاه و کانتینربر در سال ۹۶ از مجموع حمل ونقل ریلی, تناژی معادل ۱۴% و تن کیلومتری معادل ۱۳% میباشد. در مقایسه سال ۹۶ با ۹۵ سهم واگنهای لبه کوتاه و کانتینربر در سال ۹۶ بالغ بر ۲% از نظر تناژ افزایش داشته است اما از نظر تن کیلومتر ۱,۲% سهم این واگنها از مجموع حملونقل کاهش یافته است.
در خصوص عملکرد بخش کانتینری، از نظر تناژ سال ۹۶ نسبت به مدت مشابه سال ۹۵ بالغ بر ۶,۵% کاهش ملاحظه میگردد. این شاخص برای تن کیلومتر بالغ بر ۹,۷% کاهش نشان میدهد. در سه ماهه اول سال ۹۶ در مجموع ۲۶,۳۰۳ TEU کانتینر توسط شرکتهای حملونقل ریلی جابهجا شده است که بالغ بر ۱۴% آن از کانتینرهای ۴۰ فوت و ۸۶% از کانتینرهای ۲۰ فوت بوده است.
اهم پیشنهادات مرتبط با این دست از واگنها عبارتند از:
با توجه به اهمیت رشد بارهای ویژه واگنهای لبه کوتاه, موضوع کسری وزن بار در مقایسه با ظرفیت اسمی واگنها (معمولا امکان تنظیم بار دقیقا معادل ظرفیت واگن نمیباشد) که منجر به پرداخت هزینه دسترسی بیشتر از توافق با صاحبان کالا به راهآهن میگردد, لازم است از سوی راهآهن مدلی جهت تعدیل آن و سیاست برد-برد برای راهآهن و شرکتها طراحی و اجرا گردد. با توجه به بارگیری مناسب کانتینرهای ۴۰ فوت, در آینده ترجیح در بکارگیری واگنهای ۲۶ متری است.
در خصوص توسعه بخش کانتینری برخی موضوعات حائز اهمیت است:
پیش بینی سال جاری برای جابهجایی کانتینر حدود ۲,۵ میلیون TEU است که برای حدود ۱,۷ میلیون TEU بخش ریلی فرصت حمل را داراست. این در حالیست که در سال ۹۶ بر اساس روند فعلی حداکثر ۱۰۰ هزار TEU توسط ریل جابهجا خواهد شد. بالغ بر ۱,۲ میلیون TEU مربوط به مسیر بندرعباس به تهران است. لازم است بخش ریلی تمرکز مناسبی بر این مسیر کانتینری داشته باشد.
سهم حملونقل ریلی کانتینری در سه ماهه اول سال ۹۶ , تناژی بالغ بر ۳% (سال ۹۵ معادل ۳,۶%) و تن کیلومتری بالغ بر ۶,۲% (سال ۹۵ معادل ۷%) از کل حملونقل ریلی میباشد. (با توجه به اهمیت حملونقل کانتینری و ظرفیت رو به رشد این بخش در کشور, سهم فعلی ریلی بسیار پائین است و نیازمند تدابیر جدی در جهت ارتقاء بخش کانتینری میباشد)
حملونقل ریلی کانتینری به سمت بندر عباس (صادرات) در سه ماهه اول ۹۶ معادل ۱۱% کاهش نسبت به مدت مشابه ۹۵ نشان میدهد.
حملونقل ریلی کانتینری از بندرعباس (واردات) در سه ماهه اول ۹۶ معادل ۱۵% افزایش نسبت به مدت مشابه ۹۵ نشان میدهد.
مهمترین مشکلات بخش ریلی در حمل کانتینری
از مشکلات بخش ریلی در حمل کانتینری میتوان به طولانی بودن زمان سیر، توقفهای متوالی در مسیر، انفصال بخشی از کانتینرها در ایستگاههای مسیر، نبود بارنامه سراسری، مشکلات گمرگ و... اشاره کرد.
در حملونقل کانتینری ریلی بخش انتهایی مسیر (Last Miles) که نهایتا محل تحویل کانتینر به صاحب کالاست (مثل گمرک شهریار) بیشترین مشکلات و زمان طولانی را در مقایسه با جاده دارد.
اسامی شرکتهای فعال در حوزه واگنهای لبه کوتاه و کانتینربر شامل شرکت ترکیب حملونقل، شرکت حملونقل ترکیبی کشتیرانی، شرکت آسیا سیر ارس، شرکت برادران مجد پور، شرکت بهتاش سپاهان، شرکت حملونقل چندوجهی سایپا، شرکت سمند ریل و شرکت فولاد ریل جنوب میشود.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.