| کد خبر: 268253 |

در دومین روز از همایش اقتصاد دریامحور ایران مطرح شد:

◄ هشدار دبیر اتاق بازرگانی تهران درباره فاصله گرفتن ایران از زنجیره ارزش جهانی

ایران در حال فاصله گرفتن از زنجیره ارزش جهانی است و سیاست گذاری های اشتباه علت اصلی این اتفاق است و در کنار آن تحریم نیز بر این وضعیت دامن زده است.

تین نیوز

بهمن عشقی دبیر اتاق بازرگانی ایران سه شنبه ۲۴ بهمن در پنل جایگاه ایران در زنجیره ارزش جهانی که در دومین روز از همایش اقتصاد دریا محور ایران برگزار شد نسبت به دور افتادن ایران از زنجیره ارزش جهانی هشدار داد.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، عشقی که مدیریت این پنل را به عهده داشت بیان کرد: حدود ۳۰ درصد از تجارت جهان به صورت سنتی انجام می شود و این سهم به طور مستمر در حال کاهش است. این درحالیست که ۷۰ درصد تجارت جهانی به صورت زنجیره ای و مدرن انجام می شود به این معنی که اجزای مختلف یک کالا در کشورهای مختلف با همکاری و تعامل، تولید می شود.

دبیر اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: متوسط ارزش کالاهای صادراتی ایران حدود ۵۰۰ دلار و متوسط ارزش کالاهای وارداتی ایران ۱۵۰۰ دلار است؛ بنابراین کالایی که ایران از خارج می خرد ۳ برابر گران تر از کالایی است که به خارج می فروشد.

بیشتر بخوانید: 

◄ آغاز به کار همایش اقتصاد دریا محور با سخنرانی دبیرکل انجمن کشتیرانی

وی با بیان این که ایران در حال تبدیل شدن به کشور کامودیتی فروش است، افزود: صادرات ایران عمدتا بارهای با حجم بالا و ارزش افزوده نازل است. این قبیل محصولات فقط با حمل ارزان قابل تداوم است و بی توجهی به این امر محصولات ما را از چرخه رقابت زنجیره ارزش جهانی حذف می کند.

وی با تاکید بر این که ایران در حال فاصله گرفتن از زنجیره ارزش جهانی است، بیان کرد: سیاست گذاری های اشتباه علت اصلی این اتفاق است و در کنار آن تحریم نیز بر این وضعیت دامن زده است.

 عشقی اظهار کرد: آمارها و مقایسه عملکرد کشورهایی نظیر ترکیه نشان می دهد سیاست هایی از قبیل تاکید بر خودکفایی ، تامین کننده منافع کشور ما نیست و باید به جای خودکفایی به طرف جذب شدن در زنجیره ارزش منطقه ای و جهانی حرکت کنیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • واحد تدارکات 0 0

    معاونین و مدیران مستقل در شرکت فرودگاه اگه اجازه بدید واحد تدارکات از صد تا استعلامی که داده دو تا خرید هم انجام بده ماشالله همه دست به استعلامن این چند وقته میدونیم از بخور بخور عقب افتادید ولی بذارید تدارکات هم ی کاری انجام داده باشه حقوقمون حلال باشه