| کد خبر: 265144 |

ایران پل ارتباط شمال و جنوب می شود

کشورهای حوزه خلیج فارس، خواستار استفاده از قلمرو ایران برای دسترسی به کشورهای شمالی هستند و قرار است تا ایران پل ارتباطی کشورهای شمال و جنوب باشد.

تین نیوز

نشست خبری همایش بین المللی اقتصاد دریا محور ایران با زیر فصل کریدور شمال - جنوب با حضور خسرو سرایی مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافقنامه های سازمان بنادر و دریانوردی و مسعود پل مه رئیس انجمن کشتیرانی و صنایع وابسته برگزار شد. این همایش طی روزهای سوم و چهارم بهمن ماه سال جاری در مرکز همایش های سازمان صدا و سیما برگزار می شود.    

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خسرو سرایی مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافقنامه های سازمان بنادر و دریانوردی، در این نشست و در پاسخ به سؤال خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مبنی بر میزان مشارکت کشورهای خارجی در این همایش اظهار کرد: در ماه های گذشته توافق های خوبی با کشورهای همسایه محقق شده است و تا این لحظه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و همسایگان ایران از شرکت در این همایش استقبال کرده اند.

وی با بیان اینکه «ابلاغیه ۹ بندی سیاست های کلی توسعه دریا محور، در رأس برنامه های سازمان بنادر و دریانوردی قرار دارد»، افزود: در هر یک از بندهای این ابلاغیه نقش انجمن های دریایی بسیار پر رنگ است و انجمن کشتیرانی نیز نشان داده که در کنار سازمان در جهت سیاست های نظام فعالیت کرده است. البته سازمان بنادر و دریانوردی نیز همواره از تشکل های صنفی حمایت های لازم را داشته است.

سرایی یکی از اولویت های دولت سیزدهم را توسعه روابط با کشورهای همسایه عنوان کرد و گفت: مذاکراتی با کشورهای حوزه خلیج فارس انجام داده ایم و این کشورها خواستار استفاده از قلمرو ایران برای دسترسی به کشورهای شمالی هستند. در مقابل مذاکراتی با روس ها انجام شده تا ایران پل ارتباطی کشورهای شمال و جنوب باشد.

 مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافقنامه های سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: حضور هند در فاز یک توسعه بندر چابهار مانع حضور سایر کشورها در فازهای توسعه ای این بندر نیست و نقش هند و روسیه در کریدور شمال -جنوب کاملاً به تسهیلاتی مانند هزینه و زمان حمل بستگی دارد که ایران برای آنها فراهم می کند.

وی با اشاره به عنوان جنگ کریدورها در جهان گفت: هر چه در کریدور شمال -جنوب بتوانیم تسهیلات فراهم کنیم تمام کشورهای ذی نفع ترجیح می دهند از این مسیر تردد داشته باشند.

سرایی با اشاره به اقدامات انجام شده به منظور تسهیل ترانزیت از کشورمان گفت: تشکیل شورای عالی ترانزیت و برگزاری جلسات در بالاترین سطوح اقدام مؤثری بود که از حمایت دستگاه های دیپلماسی و زیر بنایی برخوردار است و بخش غیر دولتی می تواند نقش مؤثری ایفا کند. همچنین اعزام قطارهای برنامه ای به مقصد بندرعباس افزایش یافته است. البته به دنبال ایجاد یک پلتفرم دیجیتال لجستیک برای جابه جایی اسناد و اطلاعات به صورت الکترونیکی با هدف صرفه جویی در زمان هستیم.

تشریح موضوعات، پنل ها و کارگاه های همایش بین المللی اقتصاد دریا محور ایران

مسعود پل مه دبیرکل انجمن کشتیرانی و صنایع وابسته نیز در این نشست به تشریح موضوعات و مباحث این همایش پرداخت.

گفتنی است، موضوعات همایش عبارتند از؛ «کریدور شمال-جنوب و نقش آن در تسهیل تجارت بین الملل و افزایش کارایی حمل و نقل ترکیبی و بین وجهی منطقه ای و فرا منطقه ای»،« سرمایه گذاری های مشترک و همکاری های منطقه ای در قالب عملکرد کریدور شمال-جنوب با بهره گیری از ظرفیت های سازمان همکاری های شانگهای و گروه بریکس»، «حمل و نقل ریلی زمینه ساز تنوع و توسعه مبادلات تجاری کریدور شمال-جنوب»، «حمل و نقل جاده ای نقطه قوت کریدور شمال-جنوب»، «بندر چابهار دروازه ای جدید برای توسعه خدمات چند وجهی کریدور شمال-جنوب»، «بنادر، پیشران ارزش افزوده زنجیره تأمین و افزایش سهم ایران در حمل و نقل دریایی و ترانزیت در شبکه حمل و نقل ترکیبی کریدور شمال-جنوب»، «نقش دولت ها در حکمرانی برای توسعه پایدار اقتصادی، تنظیم گری قوانین، تسهیل گری و مانع زدایی از فعالیت های لجستیکی در کریدور شمال-جنوب».

در ادامه پنل ها نیز از جانب وی معرفی شدند که عبارتند از؛ «پنل نقش ترانزیت در شکل دهی اقتصاد مقیاس»، «پنل حمل و نقل دریایی و کشتیرانی»، «پنل خدمات بندری»، «پنل حمل و نقل جاده ای و ریلی»، «پنل گمرک، خدمات گمرکی و ترانزیت و لجستیک کالا»، «پنل سرمایه گذاری و همکاری منطقه ای».

پل مه افزود: سه کارگاه با عناوین «معرفی کریدورها و دالان های ترانزیتی منطقه ای و فرامنطقه ای»، «بارنامه سراسری»، «فناوری های نوین در حوزه حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک کالا (شامل سوخت های جدید، امنیت سایبری، اتوماسیون و هوش مصنوعی)» در برنامه این همایش قرار دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.