| کد خبر: 145815 |

سید جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران خبر داد

◄ روند نزولی حوادث بالابرها و جرثقیل‌ها

از سال 90 تاکنون حدود 150 مورد حوادث جرثقیل داشته‌ایم که ناشی از وجود نقص فنی در آن‌ها بوده است. تعدادی از این حوادث متعلق به تاور کر ین‌ها بوده است.

تین نیوز

 سید جلال ملکی سخنگوی آتش‌نشانی تهران در پنجمین همایش بین‌المللی جرثقیل، لیفینگ و تاورکرین با اشاره به نوظهور بودن برخی از صنایع گفت: حوادث جرثقیل جزو حوادث نوپاست و تاورکرین ها که خیلی هم عمر زیادی در ساخت‌وسازهای عمرانی و دیگر کاربردها ندارند تقریباً حدود 30 سال است که بکار گرفته می‌شوند. حادثه نوظهوری که اکنون می‌توانیم از تلفات آن پیشگیری کنیم.

ملکی در ادامه با تأکید بر عدم وجود قوانین استاندارد و ایمنی در این صنایع ادامه داد: باید ببینیم آیا برای جرثقیل‌ها و ماشین‌های بالابر این‌چنینی که در سطح شهر مشغول به کار هستند استاندارد مدون و تدوین‌شده‌ای وجود دارد یا خیر. این وسایل و صنایع بر اساس چه چارچوبی عمل می‌کنند. من که نوع رفتار مشخص و قوانین مدونی در فعالیت‌های آنان نمی‌بینم.

وی در انتقاد به کمبود کارشناسان فنی در این حوزه افزود: خیلی وقت‌ها جرثقیل‌هایی می‌بینیم که خیلی از قدمتشان گذشته و وقتی دچار نقص فنی می‌شوند مالکان به خود اجازه می‌دهند به‌صورت غیرتخصصی دست به تعمیر آن بزنند و دستگاه را دست‌کاری می‌کنند و همین موارد باعث بروز حادثه می‌شود علاوه بر اینکه بسیاری از آن‌ها به خاطر گران بودن قطعات آن‌ها را تعمیر کرده ومجددا مورد بهره‌برداری قرار می‌دهند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی استان تهران خاطرنشان کرد: علم هیدرولیک یک علم متفاوتی است و آن‌طور نیست که کسی چند سال راننده جرثقیل باشد و بعد ادعا کند که قطعات را می‌شناسد و تعمیرکار آن‌هم هست. حتماً بایدتوسط نمایندگی‌های مجاز و توسط افراد متخصص تعمیر و مورد بازرسی قرار بگیرد.

او با اشاره به فقدان حضور تشکل‌ها و کانون‌های صنفی در این حوزه گفت: با هدف کاهش حوادث حداقل باید استاندارهایی که تا کنون بوده اجرا و رعایت شود. مهم‌ترین غفلت در این حوزه فقدان تشکل‌ها و کانون‌های صنفی است. این کانون‌ها می‌توانند اقدام به آموزش و بازرسی خودروها نمایند و گواهینامه مخصوص کار با جرثقیل صادر کنند و بر فعالیت‌های آنان نظارت داشته باشند و ازنظر فنی آن‌ها را بازرسی نمایند.

وی در خصوص ایمنی جرثقیل‌های آتش‌نشانی اظهار کرد: جرثقیل‌های آتش‌نشان‌ها فقط در بروز حوادث به کار گرفته می شوند و اگر یک جرثقیل معمولی 12 ساعت در روز کار می‌کند جرثقیل آتش‌نشانی در ماه 12 ساعت بیشتر کار نمی‌کند و در صورت بروز نقص فنی با مراجعه به نمایندگی‌های مجاز مورد تعمیر قرار می‌گیرد.

وی در رابطه با آمار حوادث جرثقیل‌ها گفت: از سال 90 تاکنون حدود 150 مورد حوادث جرثقیل داشته‌ایم که ناشی از وجود نقص فنی در آن‌ها بوده است. تعدادی از این حوادث متعلق به تاور کر ین‌ها بوده است. سقوط جرثقیل و سقوط بار جرثقیل هم از حوادثی است که در این آمار وجود دارد که اصلاً در این 150 مورد به‌حساب نمی‌آید. این آمار فقط مربوط به تماس‌هایی داست که با آتش‌نشانی گرفته می‌شود.

او در پایان افزود: خوشبختانه در دو سه سال اخیر آمار حوادث بالابرها و جرثقیل‌ها روند نزولی داشته و این نشان‌دهنده تأثیرگذار بودن برگزاری این همایش‌های تخصصی است. در این حوزه نیازمند آیین‌نامه‌هایی منظم و مدون برای ایمنی جرثقیل هاو تاورکرین ها هستیم که لزوم اجرایی داشته باشند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.