| کد خبر: 132017 |

گفت‌وگوی اختصاصی تین نیوز با مدیر پروژه خط دو قطار شهری مشهد در بخش تجهیزات شرکت فراب

◄ فراب در حوزه ریلی آینده روشنی دارد

تین نیوز

مدیر پروژه خط دو قطار شهری مشهد در بخش تجهیزات شرکت فراب اظهار داشت: شرکت فراب با توجه به قوتی که در تیم مهندسی خود دارد می‌تواند به همه بخش‌های شرکت به خصوص در پروژه‌های ریلی سرویس‌دهی لازم را ارائه دهد. امروزه فراب می‌تواند به راحتی دو یا سه پروژه را به طور هم‌زمان انجام دهد.

 

به گزارش خبرنگار تین نیوز، شرکت فراب فعالیت خود را به عنوان پیمانکار اصلی نیروگاه‌های آبی از سال 1371 آغاز و پس از راه‌اندازی هم‌زمان چندین طرح بزرگ نیروگاه آبی طی سال‌های 81 و 82، فعالیت‌های خود را در سایر زمینه‌های مرتبط با آب و انرژی توسعه داده است. در حال حاضر شرکت فراب با همکاری سایر شرکت‌های داخلی و خارجی، علاوه بر اجرای طرح‌های نیروگاه‌های آبی، در عرصه اجرای طرح‌های نیروگاه‌های حرارتی (گازی و سیکل ترکیبی) و پروژه‌های به‌صورت کلید در دست (turn-key) وارد شده است. فراب تاکنون در پروژه‌های ریلی طرح راه‌آهن برقی گلشهر-هشتگرد، طرح توسعه خط 1 مترو تهران، پروژه تونل خط آهن تهران –تبریز، خط 2 مترو تبریز، طرح خط 7 مترو تهران، طراحی، تأمین، نصب و راه‌اندازی تجهیزات ویژه خط A مترو قم، خط 2 قطار شهری مشهد و برقی سازی راه‌آهن محور بافق - بندرعباس (615 کیلومتر) وارد شده است. در همین خصوص به گفت‌وگو با محسن رام، مدیر پروژه خط دو قطار شهری مشهد در بخش تجهیزات پرداختیم تا با او درباره پروژه‌های در دست اقدام فراب در بخش ریلی و جزئیات پروژه خط 2 قطار شهری مشهد پرداختیم. در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید:

 

فراب چندمین حضور خود در نمایشگاه ریلی را تجربه می‌کند؟

شرکت فراب اولین حضور خود را در پنجمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی تجربه کرد. قبل از این در نمایشگاه‌های دیگر، سمینارها و حاشیه آن‌ها شرکت داشت ولی به عنوان غرفه دار امسال نخستین بار است که با یک غرفه مشخص با عنوان فراب در این نمایشگاه حضور دارد.

 

فراب در این دوره از نمایشگاه قرارداد ریلی‌ را نیز منعقد کرده است؟

شرکت فراب در 10 سال گذشته به پروژه‌های ریلی از جمله پروژه‌های IPC ریلی و سرمایه‌گذاری ریلی ورود پیدا کرد و پس از مدتی با پروژه‌های مترویی کار اجرایی خود را شروع کرد. در بخش پروژه‌های متروی ای که فراب کار خود را با آن شروع کرد، پروژه خط دو قطار شهری مشهد از پایان سال 90 با مجموعه قرارگاه خاتم (قرب قائم) شروع شد و به صورت زیرمجموعه قرارگاه و به همراه آن‌ها پروژه را به انجام رساند. از دیگر پروژه‌های فراب خط هفت تهران بود که با مجموعه سپاسد و نیز با کارفرمای متروی تهران همکاری داشت. پروژه دیگر فراب مربوط به پروژه توسعه خط 1 تهران که خط 8 تهران اسم‌گذاری شده به سمت فرودگاه امام خمینی و شهر پرند بود و از طرفی نیز در پروژه امتداد خط 5 که به سمت گلشهر و هشتگرد ادامه داشت شرکت داشت. فراب این پروژه‌ها را در حوزه قطار شهری انجام داده است.

 

فعالیت عمده شرکت فراب در قالب تجهیزات است. فراب در زمینه تجهیزات نیز در پروژه خط 2 مشهد، مجموعه قطارها را به عنوان تأمین، کار نصب، راه‌اندازی و تجهیزات الکترو مکانیکال شامل تهویه، مخابرات، پله برقی، آسانسور، سیستم‌های درب‌های بلیت‌فروشی خودکار، تجهیزات دپو، تجهیزات امدادرسانی و مواردی این چنین را انجام داده است. ما توانستیم تا پایان بهمن ماه سال 95 فاز یک قطار شهری مشهد در خط 2 را به عنوان اولین پروژه اجرایی خود در طول 8 کیلومتر و در 6 ایستگاه به انجام برسانیم. این مسیر امروز در حال بهره‌برداری و مسافرگیری است.

 

ما در این مجموعه با 4 قطار آغاز به کار کرده‌ایم که هم‌اکنون در مسیر مشهد در حال سرویس‌دهی است. سه قطار از این 4 قطار از چین وارد شده و در مجموع 17 واگن آن در مجموعه واگن سازی تهران مونتاژ و ساخته می‌شود که از این مجموعه نیز یک قطار پیش از عید و در ایام تعطیلات به مشهد حرکت کرد و باقی آن‌ها نیز به مرور به مشهد می‌رود. در چند روز آینده نیز پنجمین قطار از مجموعه 20 قطار راهی مشهد خواهد شد. علاوه بر این، فاز 2 قطار مشهد نیز در دست فراب است و در آن کار نصب ایستگاه‌ها را دنبال می‌کنیم. در خط 7 تهران نیز مجموعه نصب و تست‌های گرم صورت گرفته است. این پروژه فراب نیز به زودی به مرحله بهره‌برداری خواهد رسید.

 

با توجه به حضور شما در پروژه خط 2 مشهد کمی درباره جزئیات این پروژه و اقدامات فراب در این بخش بگوئید؟

پروژه مشهد شامل حدود 14 کیلومتر و نیم خط است. کل این خط زیرزمینی و از نوع مترویی است و با 13 ایستگاه و یک پایانه بزرگ در انتهای طبرسی شمالی تعریف شده است. گستره پروژه از شمال شهر به جنوب شهر بوده و از میدان راه‌آهن تا میدان شهدای مشهد عبور می‌کند. میدان شهدای مشهد تقریباً در فاصله نزدیک 10 الی 15 دقیقه پیاده‌روی تا حرم امام رضا قرار دارد و با خط 1 مشهد که 5 سالی است که بهره‌برداری می‌شود تقاطعی در میدان شریعتی تقی‌آباد مشهد دارد که به زودی و در چند ماه آینده این تقاطع برقرار خواهد شد.

 

ما تا امروز 6 ایستگاه شمالی از شمال شهر تا میدان شهدا را انجام داده‌ایم و 2 ایستگاه تا تقاطع با خط یک باقی مانده که به امید خدا برنامه داریم تا آخر تابستان یا اوایل پاییز آن دو ایستگاه را به بهره‌برداری برسیم. این خط مجموعاً 20 قطار دارد و فاصله بین آن‌ها 3 دقیقه خواهد بود. اکثر تجهیزات مجموعه چه از نظر ایمنی و چه از نظر تکنیکی و کنترلی سعی شده از تجهیزات کاملاً به روز ایران و جهان استفاده شود. از حداکثر ظرفیت داخلی و از توان مهندسی داخلی استفاده کافی صورت بگیرد.

 

درباره برنامه‌های آتی فراب و پروژه‌هایی که قصد ورود به آن دارد بگوئید؟

پروژه‌هایی وجود دارد که امروز در خصوص آن بحث می‌شود و به نظر می‌رسد قریب‌الوقوع باشند. محتمل‌ترین پروژه آتی فراب، پروژه خط A قم باشد. این پروژه از نظر فیزیکی، ایستگاه‌ها و طول خط پروژه‌ای شبیه به خط 2 مشهد است البته با فراز و نشیب های خاص خود که در هر شهری متفاوت است. در این پروژه نیز در حال مذاکره با مجموعه کارفرمایی هستیم و انشالله در آینده وارد مرحله اجرایی خواهیم شد. صحبت‌هایی نیز در خصوص خط 2 تبریز، خط 2 شیراز، خط 3 مشهد وجود داشته که به امید خدا با نهایی شدن آن‌ها بتوانیم در دیگر شهرهای کشور نیز به ارائه خدمات بپردازیم.

 

به نظر می‌رسد آینده فراب در بخش ریلی بسیار آینده روشنی است. فراب شرکتی است که در زمینه ریلی وقت و هزینه بسیاری صرف کرده است. شرکت فراب هنگامی که در سال 71 تأسیس شد با هسته مرکزی نیروگاه‌های آبی آغاز به کار کرد و پس از مدتی که نیروگاه‌های آبی بازار کمتری داشتند به سمت عرصه‌های بین‌المللی رفتیم. امروزه فراب در پروژه‌های نیروگاه‌های آبی بین‌المللی متعددی فعالیت داشته از جمله در نیروگاه‌های آبی کنیا و تاجیکستان اجرا کرده و در سریلانکا در حال اجرا هستیم.

 

پس از نیروگاه‌های آبی وارد پروژه‌های نیروگاه‌های حرارتی شدیم. امروز فراب صاحب یک نیروگاه در شهر یزد است که هم سازنده و هم سرمایه‌گذار آن بوده است. یک نیروگاه حرارتی نیز در نزدیکی اسلام‌آباد کرمانشاه در حال احداث هستیم. بعد از آن نیز از سال 86 وارد پروژه‌های ریلی شدیم و تا امروز توانسته‌ایم به موفقیت‌های خوبی در زمینه ریلی دست پیدا کنیم.

 

مهم‌ترین مشکلاتی که در مسیر فراب قرار دارد در چه زمینه‌هایی است؟

مهم‌ترین مشکلی که امروزه انجام پروژه‌های ما را تهدید می‌کند مشکل نقدینگی است. مشکلات نقدینگی هم موجب آزار کارفرما و هم پیمانکار می‌شود. به جز نقدینگی من تصور می‌کنم که مشکل خاص دیگری بر سر راه فراب قرار ندارد و امروزه فراب می‌تواند بیش از دو یا سه پروژه را به طور هم‌زمان در دست داشته باشد. امیدواریم با حمایت‌هایی که بخش سرمایه‌گذاری‌های دولتی و غیردولتی می‌توانند از ما داشته باشند بتوانیم توانایی مهندسینی که در فراب حضور دارند را به منصه ظهور برسانیم

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    خوب بود لیست تجهیزات تامین شده و منابع تامین آنها را میفرمودند تا مشخص شود که چقدر در پروژه ها از توان تولید کنندگان داخلی استفاده کرده اند.