| کد خبر: 149306 |

◄ تعلل در چابهار به قیمت برنده شدن «گوادر» تمام می‌شود

دولت باید 8 میلیارد دلار فاینانس کره را به طرح مهم چابهار زاهدان بیرجند مشهد بدهد چرا که راه‌آهن اصفهان اهواز را بعدها هم می‌توان ساخت چون رقیب ندارد.اما تعلل در چابهار به قیمت برنده شدن گوادر تمام می‌شود.

تین نیوز

چندی پیش گزارشی در تین‌نیوز با عنوان « معمای حضور هندی‌ها در بندر چابهار » منتشر شد که در بخشی از آن آمده بود: « بندر چابهار یکی از مهم‌ترین بنادر استراتژیک و تنها بندر اقیانوسی کشور محسوب می‌شود. پس از یک دوره نسبتاً طولانی که بندر چابهار عملاً از گردونه اقتصادی یا دست‌کم اقتصاد رسمی کشور خارج شده بود، با دستور مستقیم رهبر معظم انقلاب مبنی بر توسعه سواحل مکران، بندر چابهار بار دیگر مورد توجه و طرح توسعه این بندر در دستور کار قرار گرفت. با این حال، در دولت یازدهم بود که کار توسعه این بندر با شتاب بیشتری دنبال و عملاً پیش از پایان دولت یازدهم آماده بهره‌برداری شد.

با این‌همه، توسعه بندر گوادَر پاکستان در فاصله بسیار نزدیک به بندر چابهار و آن هم با مشارکت فعال چینی‌ها، اما و اگرهایی را درباره میزان نقش‌آفرینی بندر چابهار در منطقه پیش کشید. چینی‌ها با پاکستان وارد مشارکتی شدند که در نتیجه آن، چین با یک سرمایه‌گذاری هنگفت بندر گوادَر را توسعه می‌دهد و از آن به عنوان یک دروازه ورود به کشورهای مستقل مشترک‌المنافع موسوم به CIS و بخشی از کمربند جاده ابریشم بهره خواهد برد.

سرعت کار در بندر گوادَر و حضور مؤثر چینی‌ها بحث‌ بر سر جایگاه بندر چابهار در منطقه را داغ کرد و البته مقامات ایرانی همواره بر توان رقابتی بندر چابهار به‌ویژه از نظر امنیتی تأکید کرده‌اند...»

پس از انتشار این گزارش در پایگاه خبری-تحلیلی تین‌نیوز، یکی از کاربران پیامی ارسال کرد که در ادامه می‌خوانید.

این کاربر در پیام خود نوشت: بندر چابهار موقعیت برتری نسبت به گوادَر دارد چون ایران مستقیما با آسیای مرکزی مرز دارد ولی پاکستان به‌واسطه افغانستان به این منطقه متصل می‌شود که امنیت خوبی ندارد.
وی افزوده است: اما هندی‌ها برای توسعه چابهار کُند عمل می‌کنند و وزارت راه و وزیر خارجه  باید به هندی‌ها فشار بیاورند که فرایند توسعه را سریع‌تر انجام دهند.

این کاربر تاکید کرده است: نکته بعد موضوع راه‌آهن چابهار-زاهدان است که باید برای فاینانس آن فکری شود. معتقدم  8 میلیارد دلار فاینانس کره به جای اختصاص به راه‌آهن اصفهان-اهواز بهتر است در راه‌آهن چابهار به‌کار گرفته شود.

وی عنوان کرده است: چابهار برای آینده کشور و امنیت جنوب شرق ایران بسیار استراتژیک و بااهمیت است. با توجه به این‌که در اصفهان و خوزستان راه‌آهن وجود دارد، دولت می‌تواند به طرح راه آهن چابهار-زاهدان که مهم‌ترین طرح ترانزیت کشور است، فاینانس اختصاص دهد.
این کاربر خاطرنشان کرده است: بر این اساس دولت  باید این فاینانس مهم را به طرح مهم چابهار-زاهدان-بیرجند-مشهد اختصاص دهد چرا که راه‌آهن اصفهان-اهواز را بعدها هم می‌توان ساخت؛ چون رقیب ندارد. اما تعلل در چابهار به قیمت برنده شدن گوادَر تمام می‌شود.

 

 

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.