| کد خبر: 257115 |

عملکرد خوب بانک مرکزی در مدیریت نرخ ارز / دلار زیر 50 هزار تومان

عملکرد خوب بانک مرکزی در مدیریت نرخ ارز سبب کاهش قیمت دلار در بازار آزاد به زیر ۵۰ هزارتومان است.

تین نیوز

یک کارشناس بازارهای مالی گفت: در دو ماه اخیر بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز عملکرد خوبی داشته که منجر شده است قیمت دلار نیز کاهش پیدا کند. از قبل پیش بینی می شد که دلار به زیر ۵۰ هزار تومان نیز برسد.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، عاملی که بیش از سایر متغیرها در کوتاه مدت اقتصاد ایران را تحت تأثیر قرار می دهد، انتظارات تورمی است، به طوری که با تحریک این عامل، به سرعت قیمت ها در بازارهای ارز، مسکن ، خودرو و دیگر بازارها نوسان پیدا می کند. در بخش پولی، بانک مرکزی می تواند با مدیریت و سیاست های خود تا حد زیادی از تحریک این عامل جلوگیری کند، همچنین دولت سیزدهم با تقویت روابط با کشورهای همسایه و به دنبال آن تقویت روابط پولی بانکی با آن ها تا حد زیادی انتظارات تورمی را کنترل می کند.

سفر محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی به واشنگتن، دیدار با مقامات صندوق بین المللی پول و برقراری ارتباط مجدد با عربستان از جدی ترین عوامل تأثیرگذار در بازار ارز بود، به طوری که از هفته گذشته نرخ ارز در بازار غیررسمی به زیر ۵۰ هزار تومان رسید.

احمد اشتیاقی، اظهار کرد: هرگونه گشایش در بخش درآمدهای ارزی یا دلارهای بلوکه شده که امکان افزایش منابع ارزی را فراهم کند، منجر می شود که نرخ ارز را بتوان بهتر مدیریت کرد و آن را در یک نقطه تعادلی مد نظر بانک مرکزی تثبیت کرد.

وی افزود: همه این تلاش ها اثربخش است، چراکه می توان با توجه به دسترسی به منابع ارزی تقاضای دلار را به خوبی پوشش داد. اگر گشایشی در افزایش صادرات نفت ایجاد شود نیز قیمت دلار بیش از این مقدار نیز کاهش پیدا می کند.

این کارشناس بازارهای مالی گفت: البته این موضوع نیازمند توافقاتی با آژانس بین المللی انرژی اتمی است، به نظر می رسد اتفاقات خوبی از ناحیه احیای برجام یا توافق طرفین متعهد و در پی آن گشایش های صادرات نفت رقم خواهد خورد. با توجه به فضایی که ایجاد شده است به نظر می رسد بازار داخلی ایران به استقبال این موضوع رفته است.

اشتیاقی اضافه کرد: گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی نسبت به مواردی که پیش از این در آن ابهام داشت، سفر رئیس کل بانک مرکزی به واشنگتن و دیدار با مقامات صندوق بین المللی پول و آزادسازی دلارهای بلوکه شده ایران در کشورهایی همچون عراق و کره جنوبی، از جمله مواردی است که عامل گره گشایی بازار ارز بوده است.

وی خاطرنشان کرد: مجموعه این اتفاقات مدیریت تقاضای ارز را به بانک مرکزی می دهد و در این چارچوب دلار روند کاهشی به خود خواهد گرفت. از قبل پیش بینی می شد که دلار به کانال زیر ۵۰ هزار تومان برسد. با توجه به اینکه دلار نیمایی دوم اکنون ۳۸,۵۰۰ تومان قیمت گذاری شده است، بانک مرکزی می تواند به راحتی اعتبارات تخصیص یافته را پوشش دهد و انتظار می رود تا سه ماه آینده آثار عملی این گشایش ها در اقتصاد ایران نمایان شود.

این کارشناس بازارهای مالی تصریح کرد: طی دو ماه اخیر بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز عملکرد خوبی داشته که منجر شده است قیمت دلار نیز کاهش پیدا کند. بازار امروز انتظار افزایش قیمت دلار را ندارد که نشان دهنده مدیریت صحیح بانک مرکزی است. انتظارات افزایشی و تورمی که در افزایش قیمت دلار نمایان شده بود، توسط بانک مرکزی مدیریت شده است.

اشتیاقی خاطرنشان کرد: مدیریت صحیح بانک مرکزی انتظارات افزایش نرخ دلار را از بین برده و با گشایش هایی که در حال اتفاق افتادن است به نظر می رسد دلار بیش از این نیز کاهش پیدا کند. این ارقام تا سه ماه آینده ثابت خواهد شد و پس از آن بانک مرکزی می تواند دلار را تا پایان سال در محدوده ۵۰ هزار تومان تثبیت کند. این توفیقی است که در راستای کاهش تورم و رشد تولید می تواند شعار سال را نیز محقق کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.