| کد خبر: 265811 |

معضل آلایندگی خودروهای کاربراتوری با معاینه فنی حل نمی شود

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران گفت: معضل آلایندگی خودروهای کاربراتوری با معاینه فنی حل نمی شود.

تین نیوز

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران گفت: معضل آلایندگی خودروهای کاربراتوری با معاینه فنی حل نمی شود.

 

 

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، شادی مالکی؛ مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در خصوص نحوه انجام معاینه فنی خودروهای کاربراتوری اظهار کرد: رویه انجام معاینه فنی خودروهای کاربراتوری در مقایسه با خودروهای انژکتوری هیچ تفاوتی نداشته و تنها حدود مجاز کنترل وضعیت آلایندگی در خودروهای انژکتوری و کاربراتوری متفاوت است.

وی تصریح کرد: تکنولوژی خودروهای کاربراتوری در سیستم سوخت رسانی و برق  به نحوی است که میزان آلایندگی آن در مقایسه با خودروهای انژکتوری بالاتر است و بدیهی است که حدود مجازی که برای پایش این خودروها توسط سازمان حفاظت محیط زیست تعیین شده به همان نسبت سهل گیرانه تر است. بدون تردید میزان آلایندگی یک خودروی کاربراتوری که  از منظر انتشار آلایندگی در سطوح بسیار پایین استاندارد قرار داشته با یک خودروی انژکتوری با استاندارد یورو2و بالاتر که دارای کاتالیست و تکنولوژی سوخت رسانی هوشمند است قابل مقایسه نبوده و تنها راه کنترل آن، خروج هر چه سریعتر این خودروها از چرخه تردد است. البته به این نکته باید اشاره شود در حال حاضر تعدد خودروهای کاربراتوری در شهر تهران بسیار اندک است و بیشتر مشکل مربوط به موتورسیکلت های کاربراتوری و فرسوده است.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به اینکه فرایند معاینه فنی برای وسایل نقلیه براساس ضوابط و دستورالعمل های کشوری انجام می شود، افزود: برای خودروهای کاربراتوری و فرسوده نیز معاینه فنی انجام می شود و این خودروها در صورت داشتن شرایط لازم می توانند نسبت به دریافت معاینه فنی اقدام کنند. البته از منظر کارشناسی و فنی به قطع خودروی فرسوده  به دلیل خستگی قطعات و پایان عمر کارکرد بعضی از قطعات در هر شرایطی می تواند ناایمن باشد و حتی اگر خودرویی با عمر 20 سال معاینه فنی هم داشته باشد از درب معاینه فنی که خارج شود، امکان شکستگی یا خرابی قطعه وجود دارد و ذکر این نکته ضروری است که این مساله در معاینه فنی قابل تشخیص نیست که تمامی آن قطعات که به نحوی تامین کننده حرکت و ایمنی خودرو است  در وضعیت سلامت باشند.

وی در توضیح وضعیت مردودی خودروهای فرسوده که بخشی از آن می تواند کاربراتوری باشد، گفت: امسال حدود 45 درصد از خودروهای فرسوده با سن 16 تا 20 سال در بار نخست به علت داشتن ایراد فنی موفق به اخذ معاینه فنی نشده اند. این درصد برای خودروهای بالاتر از 20 سال بالغ بر 58 درصد است. در خودروهای بالای 20 سال که بخشی از آنها کاربراتوری هستند و سطح پایش آلایندگی این خودروها سخت گیرانه نیست بالغ بر 40 درصد از آزمون آلایندگی مردود شده اند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.