| کد خبر: 254849 |

گذر موتورسیلکت‌ ها به معاینه فنی نمی‌افتد؛ مردودی 31درصد خودروها

در تهران حدود سه میلیون و 500 هزار موتورسیکلت مشمول دریافت معاینه فنی هستند. اما از این تعداد سال گذشته حدود 400 موتورسیلکت به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده اند.

تین نیوز

در تهران حدود سه میلیون و 500 هزار موتورسیکلت مشمول دریافت معاینه فنی هستند. اما از این تعداد سال گذشته حدود 400 موتورسیلکت به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده اند. این در حالی است که بتازگی نرخ خدمات معاینه فنی نیز افزایش پیدا کرده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از جام جم آنلاین، در ادامه درباره چند و چون مراجعه شهروندان به مراکز معاینه فنی با شادی مالکی، مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران گفت وگو کرده ایم.

بتازگی بهای خدمات مراکز معاینه فنی افزایش پیدا کرده است، به نظرتان این افزایش منطقی است؟

افزایش نرخ خدمات معاینه فنی از سوی ستاد معاینه فنی در نظر گرفته نمی شود. در واقع افزایش نرخ براساس مصوبه هیات دولت اتفاق می افتد و سراسری است. با توجه به اینکه هزینه های نگه داشت مراکز افزایش یافته و چندسال بود که نرخ های خدمات افزایش نیافته بود چنین تصمیمی گرفته شد.

هزینه گواهی معاینه فنی برای خودروهای سبک چقدر است؟

نرخ ارائه خدمات برای خودروهای سبک از 47 هزار تومان به 92 هزارتومان تغییر کرده است.

اگر شخصی برای بار اول موفق به قبولی در آزمون نشود، چقدر باید بیشتر پرداخت کند؟

شخص باید تا قبل از 15 روز دوباره به مرکز معاینه فنی مراجعه کند و به این ترتیب براساس تعداد آزمون هایی که روی خودروی او انجام می شود، هزینه متفاوتی پرداخت می کند.

سال گذشته چند خودرو به مراکز معاینه فنی تهران مراجعه کردند؟

در سال 1401 حدود یک میلیون و 715 هزار خودرو به مراکز معاینه فنی تهران مراجعه کردند که نسبت به سال 1400 حدود 4 درصد افزایش را نشان می دهد. در این بین یک میلیون و 305 هزار خودرو مربوط به مراجعه اول بوده است.

تعداد خودرو هایی که باید برای دریافت معاینه فنی اقدام می کردند، چقدر بود؟

حدود سه میلیون و 500 هزار خودرو سال گذشته مشمول دریافت معاینه فنی بودند. البته ممکن است تعدادی از این خودروها به مراکز معاینه فنی دیگر استان ها مراجعه کرده باشند. 

بیشترین ایراد خودروهایی که سال گذشته به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند، چه بود؟

در این بین حدود 189هزار خودرو نقص مربوط به آلایندگی داشته اند، حدود 100 هزار خودرو به دلیل نقص در هم راستایی چرخ ها مردود شده اند، 44هزار خودرو ایراد کمک فنر داشته اند ، حدود 130هزار خودرو در تست ترمز مردود شده اند و حدود 200 هزارخودرو نیز دارای نواقص وضعیت ظاهری بوده اند. در مجموع 31 درصد از خودروها به دلیل نقص فنی در مراجعه اول موفق به دریافت معاینه فنی نشده اند و برخی خودروها نیز چند نقص را با هم داشته اند.

به این ترتیب سال گذشته برای چند خودرو معاینه فنی صادر شد؟

سال گذشته برای یک میلیون و 236هزار خودرو گواهی معاینه فنی صادر شده است.

از این تعداد چند خودرو معاینه فنی برتر گرفته اند؟

201هزار خودرو.

در بین خودروهای داخلی کدام خودرو بیشتر در آزمون ها مردود می شود؟

با توجه به اینکه فراوانی خودروی پراید و پژو و سمند بسیار است، نمی توان پاسخ دقیقی به این پرسش داد و نیاز است که فراوانی خودروها نیز در نظر گرفته شود.

چه خودروهایی مشمول معاینه فنی هستند؟

براساس قانون خودروها از زمان تولید به مدت چهار سال از اخذ گواهی معاینه فنی معاف هستند. البته در این بین شرایط تاکسی و خودروهای عمومی متفاوت است.

استقبال موتورسیکلت ها از معاینه فنی چگونه است؟

11 خط معاینه فنی برای موتورسیکلت ها در تهران وجود دارد. اما سال گذشته حدود 400 موتورسیکلت به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند.

چند موتور سیکلت مشمول دریافت معاینه فنی هستند؟

براساس آمار پلیس حدود چهار میلیون و 300 هزار موتورسیکلت در تهران وجود دارد که حدود 3 میلیون و 500 هزار موتورسیکلت مشمول دریافت معاینه فنی هستند.

به نظر شما جریمه در نظر گرفته شده برای وسایل نقلیه فاقد معاینه فنی بازدارنده است؟

برای خودروهای متخلف 52 هزار تومان جریمه در نظر گرفته شده است و می توان گفت این رقم عامل بازدارندگی لازم ندارد و نیاز است که برای این مهم فرهنگ سازی و آموزش بیشتری به شهروندان ارائه شود. 

استقبال از پذیریش اینترنتی در مراکز چقدر بوده است؟

از حدود دو ماه گذشته در راستای تسهیل در ارائه خدمات و کاهش اتلاف وقت شهروندان در صف معاینه فنی نسبت به اینترنتی کردن پذیرش در تعدادی از مراکز اقدام کردیم که خوشبختانه بازخورد مثبتی داشت. در حال حاضر که هر روز بیش از 7000 خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه می کنند.تمام مراکز ما دیگر صف انتظار ندارد و در مرکزی مانند بیهقی خودرو اگر نقص نداشته باشد در مدت نیم ساعت شخص می تواند گواهی معاینه فنی خود را بگیرد.

چند مرکز اکنون به صورت اینترنتی پذیرش انجام می شود؟

اکنون در 10 مرکز معاینه فنی خدمات پذیرش به شکل آنلاین انجام می شود که مشتمل بر 28 خط مکانیزه می شود.

کدام مراکز در تهران به شکل آنلاین پذیرش انجام می دهند؟

در مراکز بیهقی، نیایش، شهید آبشناسان، سراج، شهید چمران، دماوند، واحدهای سیار نوبنیاد،گیلان و هنگام صرفا به شکل اینترنتی پذیرش انجام می شود.

آیا اگر شخصی بدون پذیرش اینترنتی به این مراکز مراجعه کند به او خدمات ارائه می شود؟

باید اینترنتی نوبت گرفته باشد، براساس فرم های نظر سنجی شهروندان نیز از این رویکرد رضایت دارند.

اما شاید شهروندی باشد که نخواهد بصورت اینترنتی نوبت بگیرد. چنین افرادی می توانند به دیگر مراکز معاینه فنی مراجعه کنند؟

 در تهران 17 مرکز به خودروهای سبک خدمات ارائه می کنند . بنابراین شهروندان در صورت تمایل می توانند به شکل حضوری از خدمات سایر مراکز معاینه فنی بهره ببرند. با مراجعه به سایت معاینه فنی خودروهای تهران شهروندان می توانند فهرست و اطلاعات مراکز را بررسی کنند.

آیا ساعت کار مراکز معاینه فنی تغییر می کند؟

قبلا تمام مراکز از هفت صبح تا شش عصر فعال بودند. اما از دیروز ساعت فعالیت مراکز دو ساعت بیشتر شده یعنی از هفت صبح تا ساعت 20 فعالیت می کنند.

برای افزایش ظرفیت مراکز آیا قرار است تعداد مراکز شبانه روزی معاینه فنی نیز افزایش پیدا کند؟

حدود 20 روز است که مرکز بیهقی به شکل شبانه روزی فعالیت می کند. علاوه بر این از روز گذشته نیز مرکز شهید آبشناسان و شقایق شبانه روزی شده اند و این سه مرکز به شکل 24 ساعته خدمات رسانی می کنند.

چه برنامه ای برای آینده مراکز معاینه فنی دارید؟

در سال پیش رو در سه حوزه فعالیت بیشتری خواهیم کرد؛ ارائه خدمات متنوع در حوزه خودرو به مراجعان در کنار ماموریت اصلی مان، توسعه خطوط مکانیزه و ارتقا و به روز رسانی تجهیزات مراکز معاینه فنی در اولویت برنامه های ما قرار دارد. برای نمونه قصد داریم در نیمه اول سال 8 خط به ظرفیت مراکز معاینه فنی اضافه کنیم. البته برای به روزرسانی و ارتقای تجهیزات نیز قصد داریم از ظرفیت شرکت های دانش بنیان استفاده کنیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.